AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #1 Skrevet 8. juni 2019 Jeg og samboer har to barn under 2,5 år. Vi skal nå gå fra hverandre. Vi har ikke vært på mekling enda, så vet ikke helt hvordan det blir med fordeling av barn? Er det noe som er normalt, noe jeg sånn ca kan forvente meg? Er det vi som foreslår hvilken ordning vi vil ha eller er det fvk som bestemmer? Jeg blir jo ikke enslig mor (siden han også skal ha samvær) men jeg er student (med flink økonomisk og har mye sparepenger) og bf er nå blitt arbeidsledig med mye gjeld. Har nå fått innvilget redusert foreldrebetaling, og skal nå søke om bostøtte. Er det andre stønader jeg har krav på? Og hva vil barnebidraget være på sånn ca? Og hvordan fikser vi det når bf ikke har jobb? (Til informasjon er det ingen vold, rus, eller andre alvorlige ting, det er bare en barnefar som er svært umoden og selvsentrert, setter seg selv først og ser ikke behovene til meg/ barna. Han er arbeidsløs ene og alene pga latskap.) Anonymkode: 5dff3...d6c 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #2 Skrevet 8. juni 2019 Du har kun rett på OS i maks 3 år og utvides barnetrygd. Anonymkode: 84440...836
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #3 Skrevet 8. juni 2019 Fvk bestemmer ingenting, dere må bli enige. Anonymkode: ec878...357 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #4 Skrevet 8. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du har kun rett på OS i maks 3 år og utvides barnetrygd. Anonymkode: 84440...836 Slik jeg forstår det må jeg være alene om omsorgen hvis jeg skal motta OS? Det er jeg vel ikke om barnefar har samvær? Anonymkode: 5dff3...d6c
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #5 Skrevet 8. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Slik jeg forstår det må jeg være alene om omsorgen hvis jeg skal motta OS? Det er jeg vel ikke om barnefar har samvær? Anonymkode: 5dff3...d6c Da leste jeg feil, du får kun utvidet barnetrygd dessverre, som er på rundt en tusenlapp. Det lureste du kan gjøre er å skaffe deg en jobb, for du kan ikke brødfø to barn på stipend i lengden. Ta heller opp studiene igjen når du har bedre oversikt over økonomien etterhvert. (Selvom jeg kan forstå at det er et kjipt valg❤️) Anonymkode: 84440...836 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #6 Skrevet 8. juni 2019 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da leste jeg feil, du får kun utvidet barnetrygd dessverre, som er på rundt en tusenlapp. Det lureste du kan gjøre er å skaffe deg en jobb, for du kan ikke brødfø to barn på stipend i lengden. Ta heller opp studiene igjen når du har bedre oversikt over økonomien etterhvert. (Selvom jeg kan forstå at det er et kjipt valg❤️) Anonymkode: 84440...836 Har også to deltidsjobber, glemte å få med det Anonymkode: 5dff3...d6c
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #7 Skrevet 8. juni 2019 Har du hovedomsorg med 60% får du overgangsstønad. Far kan då ha barna 40% om ønskelig. Anonymkode: 14de4...a63 4
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #8 Skrevet 9. juni 2019 Dere kan ha hovedomsorg for et barn hver eventuelt. Det ble løsningen hos oss pga barnefar ikke på noen måte ville at jeg skulle få en krone mer enn han fikk. Da får begge dobbel barnetrygd og overgangsstønad i 3 år. Et barn har folketrygdregistrert adresse hos meg og et hos faren. Vi har 50-50 samvær., Anonymkode: 25c5a...4a9 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #9 Skrevet 9. juni 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Slik jeg forstår det må jeg være alene om omsorgen hvis jeg skal motta OS? Det er jeg vel ikke om barnefar har samvær? Anonymkode: 5dff3...d6c Nei sånn var det ikke tidligere iallefall... men skal dere ha 50/50? Jeg fikk os selvom barnefar hadde samvær Anonymkode: df982...0cc
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #10 Skrevet 9. juni 2019 Dere må bli enige om en ordning selv. Jeg vil legge til dette: Barn under 3 år skal helst ikke ha 50/50, de er i en fase der de utvikler en viktig tilknytning til den omsorgsgiveren de er mest sammen med. Brytes dette eller hvis de er for mye borte KAN de utvikle tilknytningsforstyrrelser. Jo nærmere dere bor og jo bedre samarbeid jo mer samvær kan samværsforelderen ha. Anonymkode: 2f70c...b29 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #11 Skrevet 9. juni 2019 Ettersom du har høyest inntekt er det nok du som skal betale barnebidrag til han og ikke motsatt. Anonymkode: 55965...156
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #12 Skrevet 9. juni 2019 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ettersom du har høyest inntekt er det nok du som skal betale barnebidrag til han og ikke motsatt. Anonymkode: 55965...156 Student med deltidsjobb om jeg forstår det riktig!? Han får vel dagpenger som sikkert er mer enn det mor tjener? Anonymkode: c0f6c...436 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #13 Skrevet 9. juni 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere må bli enige om en ordning selv. Jeg vil legge til dette: Barn under 3 år skal helst ikke ha 50/50, de er i en fase der de utvikler en viktig tilknytning til den omsorgsgiveren de er mest sammen med. Brytes dette eller hvis de er for mye borte KAN de utvikle tilknytningsforstyrrelser. Jo nærmere dere bor og jo bedre samarbeid jo mer samvær kan samværsforelderen ha. Anonymkode: 2f70c...b29 Er vel en meget god grunn da til at de får se like mye til begge foreldrene? Hvorfor skal den ene foretrekkes foran den andre? Anonymkode: d5395...b86
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #14 Skrevet 9. juni 2019 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er vel en meget god grunn da til at de får se like mye til begge foreldrene? Hvorfor skal den ene foretrekkes foran den andre? Anonymkode: d5395...b86 En helhetsvurdering av egnethet, men som nevnt, barn under 3 skal helst være hos den som de er mest knyttet til (den de har vært mest med). Når det gjelder barn så skal man tilstrebe kontakt med begge foreldre men rettferdighet for voksne skal ikke gå på bekostning av behovet til barna for utvikling og stabilitet. Mye bytter og å bo to steder er krevende selv for større barn. Anonymkode: 2f70c...b29
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #15 Skrevet 9. juni 2019 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Dere kan ha hovedomsorg for et barn hver eventuelt. Det ble løsningen hos oss pga barnefar ikke på noen måte ville at jeg skulle få en krone mer enn han fikk. Da får begge dobbel barnetrygd og overgangsstønad i 3 år. Et barn har folketrygdregistrert adresse hos meg og et hos faren. Vi har 50-50 samvær., Anonymkode: 25c5a...4a9 Bare så Hi vet det, så svindler dere nav med den ordningen dere praktiserer. Man har ikke rett på overgangsstønad ved 50/50 samvær. Selv om dere har hovedomsorgen for hvert deres barn. Anonymkode: 56086...2ac 3
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #16 Skrevet 9. juni 2019 12 hours ago, AnonymBruker said: Dere kan ha hovedomsorg for et barn hver eventuelt. Det ble løsningen hos oss pga barnefar ikke på noen måte ville at jeg skulle få en krone mer enn han fikk. Da får begge dobbel barnetrygd og overgangsstønad i 3 år. Et barn har folketrygdregistrert adresse hos meg og et hos faren. Vi har 50-50 samvær., Anonymkode: 25c5a...4a9 Jøss- anbefaler ts å svindle - så flink dere er. Om jeg hadde kjent deg ville jeg ha ringt nav spontant. Anonymkode: 35d83...37b
Christina82 Skrevet 9. juni 2019 #17 Skrevet 9. juni 2019 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden din er mangelfull, må jeg stenge tråden. Viser til forumets regelverk: Sitat * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende meg en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil jeg åpne tråden igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. Mvh Ninab82, mod
Anbefalte innlegg