Gå til innhold

Fikk ikke jobben, føler med diskriminert, privat bedrift, kan jeg kreve å se hvem som ble ansatt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har skjønt at det ikke er de samme reglene enn på offentlig sektor når det gjelder innsyn i søkerlistene.

Anonymkode: 5ce45...38c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle du ha laget et rabalder for å få stillingen da? Hvordan ville det vært å jobbet der framover etter noe sånt?

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, visp skrev:

Skulle du ha laget et rabalder for å få stillingen da? Hvordan ville det vært å jobbet der framover etter noe sånt?

Jeg vil ikke jobbe der nei, men føler meg urettferdig behandlet og temmelig sikker på at noe skurrer. 

AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at det ikke kan ha vært en bedre kandidat enn deg? 

Anonymkode: d8cad...1a3

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan veit du det når du ikke kjenner den ansatte? 

Anonymkode: f6f9b...485

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du har ikke rett på innsyn i søkerlistene i det private. Men hvis du fremstod like paranoid på intervjuet så gir jo det en pekepinn på hvorfor de gikk for en annen kandidat. 

Anonymkode: f0a2d...dbc

• Liker 13
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vil ikke jobbe der nei, men føler meg urettferdig behandlet og temmelig sikker på at noe skurrer. 

Du burde ikke bruke noe energi på det allikevel. Du kommer jo ingen vei med det der. Jeg ville bare gått videre.

AnonymBruker
Skrevet

Rare svar du får her. Diskriminering skjer, og du gir lite informasjon til at noen her kan vurdere den ene eller andre veien hva som har skjedd. Ta heller kontakt med likestillingsombudet så de kan gi deg råd.

Anonymkode: 95ca3...79d

• Liker 1
Skrevet

På hvilket grunnlag mener du deg diskriminert da? Kjønn, alder, etnisitet, seksuell legning? Om det er noen av disse er det potensielt ulovlig, men dersom de bare foretrakk en annen selv om du på papiret var best kvalifisert, har du ingen rettigheter i det private. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan veit du det når du ikke kjenner den ansatte? 

Anonymkode: f6f9b...485

DErfor vil jeg se listene. Det var forresten 7 stk som ble ansatte.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rare svar du får her. Diskriminering skjer, og du gir lite informasjon til at noen her kan vurdere den ene eller andre veien hva som har skjedd. Ta heller kontakt med likestillingsombudet så de kan gi deg råd.

Anonymkode: 95ca3...79d

Takk!! 👌🏾

AnonymBruker
Skrevet

Da var det vel 7 stykk som var bedre kvalifiserte og som passet bedre i arbeidsmiljøet enn deg da. 

Anonymkode: aa427...4de

• Liker 3
Skrevet

Det er fritt fram for å ansette hvem man vil i det private, og ingen «regler» for hvem som er best kvalifisert. Derfor har du heller ingen rettigheter som part i saken.

Likevel: det er ikke umulig å  ta kontakt med arbeidsgiver i etterkant. Ingen kan nekte deg å spørre om (ikke kreve) hvem som ble ansatt, men med mindre du skal bruke det for å dokumentere systematisk diskriminering i arbeidslivet i et større perspektiv er det jo ingen nytte for deg å vite det. Du kan også spørre hva som gjorde at du ikke nådde opp i konkurransen. De plikter ikke å svare, men hvis de gjør kan det være et lærerikt svar. 

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo be om en tilbakemelding på hvorfor du ikke fikk jobben slik at du kan bruke dette i ditt neste jobbintervju/jobbsøking.

• Liker 9
Skrevet

Hva tenker du at du ble diskriminert på grunnlag av? 

Jeg tror ikke du har noe rett til å vite hvem som ble ansatt dersom det er privat, selv om det selvsagt er kjipt når man føler man hadde passet bra til stillingen. Konkurransen er ofte stor da.

AnonymBruker
Skrevet

Privat bedrift står nå heldigvis fritt til å ansette akkurat hvem de vil. 

Så dette kommer du ingen vei med.

Anonymkode: fd1f8...414

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Glitnir skrev:

På hvilket grunnlag mener du deg diskriminert da? Kjønn, alder, etnisitet, seksuell legning? Om det er noen av disse er det potensielt ulovlig, men dersom de bare foretrakk en annen selv om du på papiret var best kvalifisert, har du ingen rettigheter i det private. 

Hvorfor svarer du ikke på denne (og en annen tilsvarende), TS?

Anonymkode: 53b67...2b7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er i praksis for det meste umulig å bevise at man er diskriminert i en ansettelsesprosess. Derfor er det like greit å slippe tak i det, og gå videre.

Anonymkode: 383aa...aa6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt råd. Gå videre.  Bedriften har sikkert et godt inntrykk av deg selv om du ikke fikk jobben. Muligens det dukker opp noe i frdmtiden! Who knows? Bruk helst den energien du har nå på å finne noe annet. 

Anonymkode: 7d0d2...e86

Skrevet

"Hvordan kan jeg være et profesjonelt offer idag?!?" 

NEI du har ikke KRAV på ansettelse i et privat foretak.. De kan ansette AKKURAT hvem de vil, selv om vedkommende har dårligere karakterer enn deg eller har annet kjønn. 

Fortsett søkingen på andre jobber. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...