Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei har nokk skreve en lignendes tråd før, å barnevernet er innblant å hun er snart 5 mnd, å lure på kan barneverntjenesten gi barnefars besteforeldre rett til samvær? jeg å barnefars foreldre har konflikt å.. de ønsker å ta henne med seg hjem uten meg, å er ganske ufine mot meg å truet med advokat, jeg mener.. må ikke besteforeldre ver snille å respektere meg  vis de vil jeg skal engang gi henne til dem i noen timer? + jeg kjenner dem ikke.. meg å barnefar hadde bare one nightstand

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det tror jeg ikke, men kan godt være at de oppfordrer til det og jeg tror man som regel kommer lengst om man samarbeider med dem. Dette er jo en del av din datter familie,  selv om du ikke kjenner dem.

Anonymkode: d8267...684

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet har krav/rett på samvær med sine foreldre, og selv om besteforeldre ikke har "krav" på samvær vil det i de fleste tilfeller være positivt for barn å kjenne både fars og mors familie. Dersom du og far til barnet har avtale om at han kan være alene med barnet så kan han vel bestemme hvor de skal? Om de er hos besteforeldre bør vel det være OK?

Forsøk å sette deg inn i deres situasjon, de virker jo litt fortvilet? Kan det være en idé om du drar på besøk med barnet til dem? Etc.

Anonymkode: c676f...135

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Med mindre barnevernet ikke overtar omsorgen, er det barneloven som gjelder. Der står det at foreldre har samværsrett, og besteforeldre kun dersom ens barn er død.

Les og sett deg inn i begge:

Barneloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1981-04-08-7

Barnevernsloven: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1992-07-17-100

Anonymkode: 57ad4...688

Ikke helt riktig,  Foreldre har ingen samværsrett!  Men barna har rett til samvær med sine foreldre!  I kapittel 6 i Barneloven står følgende:  "Barnet har rett til samvær med begge foreldrene, selv om de lever hver for seg". 

Det er altså barnet som har en rettighet.  Foreldre derimot, har plikt til å gjøre alt de kan for at barnets rett skal oppnås. 

Du har rett i at besteforeldre ikke har noe juridisk rett til samvær med barnebarna sine.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barnet har krav/rett på samvær med sine foreldre, og selv om besteforeldre ikke har "krav" på samvær vil det i de fleste tilfeller være positivt for barn å kjenne både fars og mors familie. Dersom du og far til barnet har avtale om at han kan være alene med barnet så kan han vel bestemme hvor de skal? Om de er hos besteforeldre bør vel det være OK?

Forsøk å sette deg inn i deres situasjon, de virker jo litt fortvilet? Kan det være en idé om du drar på besøk med barnet til dem? Etc.

Mitt prob er at jeg føler meg ikke velkommen, for de er ganske ufine mot meg

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, share123 skrev:

Mitt prob er at jeg føler meg ikke velkommen, for de er ganske ufine mot meg

Kan det hjelpe om noen er sammen med deg?

Jeg vet ikke hvorfor barnevernstjenesten er koblet inn, de vil nok anbefale kontakt med både mors og fars familie men vil ikke kreve samvær med feks besteforeldre på farssiden (det har de ikke lov til). Så sant det ikke er snakk om omsorgsovertakelse har BV lite annet å bidra med enn å anbefale tiltak. Så er det opptil hver enkelt om de lytter/tar i mot råd og tiltak. Dersom du opplever fars foreldre som ufine mot deg så er det jo naturlig at du kvier deg for å treffe dem, samtidig som de kanskje blir mer og mer fortvilte for at de ikke får truffet barnebarnet sitt og dermed er ufine nettopp pga det. Det er i så fall en uheldig spiral, det kan være mulig at barnevernstjenesten kan fungere som en objektiv megler dere i mellom - slik at dere får forståelse av hva dette handler om fra begges ståsted. Om du har med deg noen vil det kanskje også være enklere?

Tro meg - om dette egentlig er oppegående mennesker som kan ha en rolle i barnets liv så er det lurt og viktig å strekke ut en hånd. De kan også være gode ressurspersoner og avlastning fremover. Men, om du tviler på dem og om de vil.barnet vel så er det greit å være mer tilbakeholden. 

AnonymBruker
Skrevet

Om barnet bare er 5 måneder sier det seg selv at mor må få være med om hun besøker besteforeldrene sine.

Anonymkode: d8267...684

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Zienna skrev:

Ikke helt riktig,  Foreldre har ingen samværsrett!  Men barna har rett til samvær med sine foreldre!  I kapittel 6 i Barneloven står følgende:  "Barnet har rett til samvær med begge foreldrene, selv om de lever hver for seg". 

Det er altså barnet som har en rettighet.  Foreldre derimot, har plikt til å gjøre alt de kan for at barnets rett skal oppnås. 

Du har rett i at besteforeldre ikke har noe juridisk rett til samvær med barnebarna sine.

Det er semantikk, for i praksis betyr hva barnet ønsker lite i forhold til samvær. Vet at set står ‘barnet har rett’ 

Samtidig står det i paragrafer 43: Den av foreldra som barnet ikkje bur saman med, har rett til samvær med barnet om ikkje anna er avtala eller fastsett.

altså, den andre har rett på samvær med barnet... 

Anonymkode: 57ad4...688

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...