Gå til innhold

Hjemme alene trening med ung valp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en ung valp på 16 uker og jeg prøver å gå ut litt i to minutter men da bare hyler hun og gauler med en eneste gang. Jeg har naboer overalt her og jeg vil ikke plage dem men hvordan går jeg frem med hjemme alene trening? Hylinga og gaulinga er veldig høy og intens og jeg føler alle i hele dalen her hører det. Jeg har prøvd å gå ut flere ganger i flere uker men hver gang blir det bråk og jeg er redd for naboklager. Hva gjør jeg? Hun har veldig sepresjonsangst. Men hun er jo bare valpen. Så må trene. Mye.

Anonymkode: 624d9...c49

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir helt panikk hyling bare jeg går ut av døra og inn igjen etter ett sekund. Har holdt på sånn i noen uker men det blir ikke bedre. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det blir helt panikk hyling bare jeg går ut av døra og inn igjen etter ett sekund. Har holdt på sånn i noen uker men det blir ikke bedre. 

Har valpen noe å gjøre på når du går mot døra/ut? Gi den en kong fylt med feks halvfrossen vom puppy og litt leverpostei på toppen, så vil valpen mest sannsynlig være mer opptatt av den enn deg.

Anonymkode: c9e3f...ce6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har valpen noe å gjøre på når du går mot døra/ut? Gi den en kong fylt med feks halvfrossen vom puppy og litt leverpostei på toppen, så vil valpen mest sannsynlig være mer opptatt av den enn deg.

Dette! Og gjør det kjapt og uten å lage noe styr. Bruk mye tid på å trygge hunden. Gjør dette fra scratch noen ganger om dagen, så øker du sakte, men sikkert lengden du er vekk. 

Anonymkode: 99c45...8ee

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Og ikke gå inn igjen når hun uler. Det er det dummeste du kan gjøre, så fort hun stopper litt opp kan du gjøre det

Anonymkode: fbdf3...5b7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Men jeg må gå inn når hun uler pga. Naboene. Kan ikke vente en time med uling.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Og derfor må du gi hunden noe Å GJØRE i mens 🤦🏼‍♀️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og der har du grunnen til at hun ikke blir bedre. Du premierer ulingen hennes med å komme inn til henne, mens det du skal gjøre er å premiere når hun ikke uler

Anonymkode: fbdf3...5b7

• Liker 5
Skrevet

I så ung alder har det ikke noe meg premiering å gjøre. Valpen er ikke klar for det. TS er ute av døra for lenge. Du bør gå ut og inn av andre rom og lukke dørene først og så kan du starte på utgangsdøra. Cluet er å komme inn igjen FØR valpen begynner å ule/bjeffe. Den bjeffer etter moren sin og er vant med at hun kommer når den gjør det. For så greie er dyrene med hverandre 😉

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hunden er ikke klar for det, det har ikke noe med premiering av uling eller noe slikt. Den uler ikke som en bevisst handling i  den alderen, den gjør det fordi den er redd. 

Begynn enklere, gå inn i rom hjemme alene uten å gjøre en sak av det, prøv ulike plasser den kan være og hvor den trives best. Å skremme den tidlig når den ikke er klar gjør det bare værre.

Det er og utrolig stor forskjell på hunder, noen syns det å være alene fra 8 uker litt er helt ok, andre 8 mnd. Jeg har hatt alle utgaver. Med de som har litt tungt for det så begynner jeg med å f.eks holde den i stua, eller det rommet jeg er mest på, når jeg er hjemme, slik at den er "alene" når jeg går på do eller kjøkkenet. Har dem ellers med meg og passer på at de er trygge. Sover med meg om natten. 

Anonymkode: bc7a7...f10

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gitt henne noe å tygge på. Mange mange ganger. Griseører, kong, grisehaler, vanlig mat men hun er så veldig observant ung frøken som har 100 prosent fokus på hvor jeg er til enhver tid.

AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og derfor må du gi hunden noe Å GJØRE i mens 🤦🏼‍♀️

Det har jeg gjort mange ganger. Griseører, haler, men hun er så observant. Hvorfor den smilien?

AnonymBruker
Skrevet

Hunden må være sliten etter lek/tur, TRYGG og ha noe å gjøre på som den liker ❤️ Stå gjerne utenfor døren og belønn valpen så fort det er opphold i bjeffingen. Dette tar lang tid, sånn er det for alle. 

Anonymkode: cf70e...986

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun har vært mye ute. Valper skal ikke få masse turer. Men selvfølgelig går hun litt og blir bært mye. Er bare ute for å miljøtrene henne.

AnonymBruker
Skrevet

Og lek blir det også. Er en tauleke som er favoritten hennes. 

Men hun skal heller ikke bli overstimulert.

AnonymBruker
Skrevet

Min følte seg tryggere i bur når vi startet hjemmetreningen.  Gikk ut i ti minutter, så inn og økte to ganger om dagen. Valpen ga seg etter tre minutter her. I buret var det leker,  og vennskål. Når den ble eldere slapp jeg hunden ut av buret. Det tar tid og lyd må du regne med. 

Anonymkode: 6992f...716

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min følte seg tryggere i bur når vi startet hjemmetreningen.  Gikk ut i ti minutter, så inn og økte to ganger om dagen. Valpen ga seg etter tre minutter her. I buret var det leker,  og vennskål. Når den ble eldere slapp jeg hunden ut av buret. Det tar tid og lyd må du regne med. 

Anonymkode: 6992f...716

Om hunden følte seg tryggere i et innelukket bur (hvis døren var låst utenifra) så er det noe galt... Om døren sto åpen er det selvfølgelig noe helt annet.

Jeg skriver dette fordi jeg håper TS ikke begynner å putte hunden sin i et bur og låse døren til buret. Vi har nok burdyr fra før, og siden jeg jobber fulltid med hund så vet jeg hogså hva slags bi-virkninger det har å stenge hunder inn i bur.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er full uling og gauling bare jeg går ut av rommet. Høres ut som om hun blir drept.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er full uling og gauling bare jeg går ut av rommet. Høres ut som om hun blir drept.

Jeg siterer fra mitt første innlegg:

Du bør gå ut og inn av andre rom og lukke dørene først og så kan du starte på utgangsdøra. Cluet er å komme inn igjen FØR valpen begynner å ule/bjeffe. Den bjeffer etter moren sin og er vant med at hun kommer når den gjør de

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nå har vi øvd mye sånn som dere skrev men hun bråker veldig med en eneste gang jeg lukker opp døra for å gå. Redd hun har seprasjons angst.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...