Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er en høyrente konto og har DNB dette tilbudet? Vil man risikere å tape/betale noe for å spare i en slik konto?

Anonymkode: 643a7...1df

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dnb sine tilbud på den fronten er dårlig. De forlanger blant annet at man binder pengene over år, og ikke får lov å røre dem i den perioden. Mens andre banker, tilbyr fritt antall uttak i året på sine høyrentekontoer, i tillegg til at selve renten de tilbyr faktisk er høyere enn Dnb! Noen banker krever riktignok at du sier i fra f.eks en måned på forskudd før du får ta ut, men du får ta ut. Andre krever ikke noe forvarsel, du kan ta ut når du vil.

Det er sikkert mange som er bedre orientert på rentemarkedet når det kommer til sparing enn jeg, så du får avvente forslag fra konkrete banker. Men

Anonymkode: 56283...b2c

Skrevet

DnB er en av de bankene med dårligst betingelser for sparing, med veldig lav innskuddsrente. Høyrente er ikke høyrente i DnB. Rentene er så lav at du taper på å spare der, da inflasjonen og prisindeksen er høyere enn innskuddsrenten. 

Obos Bank har bedre renter, opptill 3 ganger høyere rente enn DnB. Men der binder du pengene i 31 dager.

Se på finansportalen hvilken bank som tilbyr best innskuddsrente. 

Dagens bankrenter er så lav, at man tjener ikke penger på å ha bankkontoene full. Uansett hvor mye man har på bok. Spørsmålet er heller hvor lite man ønsker å tape kontra inflasjonen. 

USB konto er dog et unntak, men høy rente og skattefradrag. Ellers så anbefales fond, men det inneholder risikoer det også. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er en høyrente konto og har DNB dette tilbudet? Vil man risikere å tape/betale noe for å spare i en slik konto?

Anonymkode: 643a7...1df

Google beste rente innskudd. Da får du opp renten til ulike banker på forbrukerportalen. Du kan aldri tape innskudd på under 2 mill. Bankenes sikringsfond el. Sikrer inntil 2 mill pr kunde pr bank. 

Det du taper nå er renter på dårlig innskuddsrente hos banken. 

Anonymkode: 051b5...84e

• Liker 1
Skrevet
5 timer siden, Juks skrev:

USB konto er dog et unntak, men høy rente og skattefradrag. Ellers så anbefales fond, men det inneholder risikoer det også. 

Håper det er "stavekontrollen" som kaller BSU-konto for USB konto? 😉

UBS = Universal Serial Bus

BSU = boligsparing med skattefradrag

Skrevet (endret)
21 minutter siden, Donaldine skrev:

Håper det er "stavekontrollen" som kaller BSU-konto for USB konto? 😉

UBS = Universal Serial Bus

BSU = boligsparing med skattefradrag

Haha 😅 Oydå. En skikkelig hjerneblødning i det jeg tastet. Bra du rettet på det 😉

Nb! Du skrev USB feil selv! 😅👍 Så der ser du hvor fort gjort det er 🤪

Endret av Juks
Skrevet
1 time siden, Juks skrev:

Haha 😅 Oydå. En skikkelig hjerneblødning i det jeg tastet. Bra du rettet på det 😉

Nb! Du skrev USB feil selv! 😅👍 Så der ser du hvor fort gjort det er 🤪

Fort gjort å skrive feil, ja. Tror ikke jeg hadde reagert hvis tyrkleifen ikke hadde resultert i en forkortelse som betyr noe helt annet enn meningen 😉

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har konto hos Avida med 2,3 % rente. Ingen risiko siden de er med i Bankenes sikringsfond. Kan ta ut gebyrfritt så mange ganger jeg vil i løpet av året

Anonymkode: ecd8c...8fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...