Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Med behandling tenker jeg enten behandling for somatisk eller psykisk lidelse av leger eller psykologer. 

Det var et helt ufravikelig krav da jeg gikk på aap og fikk ikke forlenget da de mente at det ikke var riktig behandling jeg hadde. 

Jeg blir nysgjerrig på regelverket . Jeg kjenner en som har gått på aap en periode nå. Hun har både jobbet og studert på stønaden. En periode fikk hun ikke aap fordi hun tjente så bra. Hun har ikke vært i behandling. Arbeidsrettet tiltak helt i begynnelsen. Nå får hun kanskje forlenget stønaden fordi hun strøk på eksamen.  Hva er logikken i at så mange syke folk ikke får forlengelse når hun får det?

jeg må ta et stort forbehold om at det kan være ting jeg ikke vet, men dette føles rart og litt urettferdig.

Er det helt opp til saksbehandleren om det forlenges?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke alt som det finnes behandling for. De fleste jeg kjenner, meg selv inkludert har vært på AAP for å avklare arbeidsevnen. Men jeg kjenner og til et tilfelle som har gått i 10 år og ikke kommet noe sted men der er det psykisk sykdom. De fleste jeg kjenner som har hatt noe fysisk har blitt avklart innen relativt kort tid. Selv gikk jeg på AAP under 2 år før jeg fikk invilget uføretrygd. Det hadde aldri skjedd om jeg ikke hadde noe fysisk som kunne dokumenteres på en relativt god måte.

Anonymkode: 66470...271

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke alt som det finnes behandling for. De fleste jeg kjenner, meg selv inkludert har vært på AAP for å avklare arbeidsevnen. Men jeg kjenner og til et tilfelle som har gått i 10 år og ikke kommet noe sted men der er det psykisk sykdom. De fleste jeg kjenner som har hatt noe fysisk har blitt avklart innen relativt kort tid. Selv gikk jeg på AAP under 2 år før jeg fikk invilget uføretrygd. Det hadde aldri skjedd om jeg ikke hadde noe fysisk som kunne dokumenteres på en relativt god måte.

Anonymkode: 66470...271

Jeg fikk gradert ufør etter 12 år frem og tilbake. Hadde masse dokumentasjon men det holdt ikke til forlengelse. Klaget på det, fikk aap tilbake og så ufør. Men det var en laaang kamp

AnonymBruker
Skrevet

Det finnes et eget punkt om utdanningstiltak under AAP og forlengelse i Folketrygdloven. Dette er for at flest mulig skal få sluttføre utdannelse man har begynt på. Men det er svært strenge rammer her.

Anonymkode: f3d4e...69e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gått noen år på AAP, og min behandling har bestått i jevnlig oppfølging fra fastlege og spesialist for kronisk sykdom. Det er oppfølging som stort sett bare handler om å ta blodprøver og justere medisiner ved behov, siden jeg har kronisk sykdom som jeg ikke vil bli frisk fra. Fra NAV sin side var det å ha jevnlig oppfølging fra lege tilstrekkelig under punktet for behandling.

Anonymkode: 9b4d5...51b

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har gått noen år på AAP, og min behandling har beståt i jevnlig oppfølging fra fastlege og spesialist for kronisk sykdom. Det er oppfølging som stort sett bare handler om å ta blodprøver og justere medisiner ved behov, siden jeg har kronisk sykdom som jeg ikke vil bli frisk fra. Fra NAV sin side var det å ha jevnlig oppfølging fra lege tilstrekkelig under punktet for behandling.

Anonymkode: 9b4d5...51b

Personen har i har i dette tilfellet ingen jevnlig oppfølging fra fastlegen. Det er heller ingen somatiske plager her. Heller ingen hyppig kontakt med nav.  Hun har gått til en alternativ behandler men det er ingen autorisert ( da jeg var i systemet hadde de krav om psykologbehandling og diverse dokumentasjon fra denne)

Jeg klør meg i hodet her. Hvorfor får syke folk avslag på forlengelse fordi de ennå ikke er avklart, men fysisk friske folk som klarer å kombinere jobb og studier en forlengelse? 

Gjest WhisperingWind
Skrevet
2 minutter siden, Pipaluk skrev:

Personen har i har i dette tilfellet ingen jevnlig oppfølging fra fastlegen. Det er heller ingen somatiske plager her. Heller ingen hyppig kontakt med nav.  Hun har gått til en alternativ behandler men det er ingen autorisert ( da jeg var i systemet hadde de krav om psykologbehandling og diverse dokumentasjon fra denne)

Jeg klør meg i hodet her. Hvorfor får syke folk avslag på forlengelse fordi de ennå ikke er avklart, men fysisk friske folk som klarer å kombinere jobb og studier en forlengelse? 

Hei, og takk for ditt spørsmål.

For å få innvilget utdanning gjennom NAV på grunn av sykdom/skade/lyte, så må du også få innvilget arbeidsavklaringspenger. Denne stønaden ble tidligere kalt "attføringspenger" eller "yrkesrettet attføring". 

Dagens regelverk sier følgende: "For å få tildelt opplæringstiltak i form av ordinær utdanning må deltaker være over 26 år. Opplæring i form av ordinær utdanning for tiltaksdeltakere under 26 år kan likevel gis dersom deltaker på grunn av sykdom, skade eller lyte er i en utdanningssituasjon som avviker vesentlig fra den som gjelder for annen ungdom". Klikk her dersom du ønsker å lese mer.

For å ha kunne rett til arbeidsavklaringspenger så må arbeidsevnen din være nedsatt med minst 50 % i alle typer jobber på grunn av sykdom eller skade. Det er saksbehandler på NAV kontoret som vurderer om du har rett til stønaden, og om du kan få godkjent utdanning som et tiltak.

https://www.ung.no/oss/okonomi/114782.html

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du misforstår AAP litt. Målet med AAP ER Å KOMME I ARBEID. Venninnen din er nærmere det enn det du var dersom du måtte gå i behandling. Det laveste man kan synke på AAP er å kunn gå i behandling. Da er man lengst borte fra å komme i jobb igjen og nærmest å ende som ufør. 

Anonymkode: 553cf...452

Skrevet (endret)
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du misforstår AAP litt. Målet med AAP ER Å KOMME I ARBEID. Venninnen din er nærmere det enn det du var dersom du måtte gå i behandling. Det laveste man kan synke på AAP er å kunn gå i behandling. Da er man lengst borte fra å komme i jobb igjen og nærmest å ende som ufør. 

Det har vært mitt mål også. Likevel må det dokumenteres at man har nedsatt arbeidsevne. Spesielt med tanke på forlengelse. Det har blitt kjempestrengt 

Man får ikke aap bare fordi man ikke kommer i jobb. Hvis man ikke kan vise til nedsatt arbeidsevne , så er tiltakspenger rette stønad. 

Edit

hvis nav krever behandling så er det ingen fare for at det skal gå på bekostning av arbeid og studier. En terapitime hver fjortende dag eller hver tredje uke er vanlig i Norge. Det er såpass sjeldent at jeg ikke føler at utbyttet har vært så stort men krever nav det har man ikke så mye valg. 

Endret av Pipaluk
AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Venninnen har i tillegg jobbet så mye at utbetaling av aap opphørte en periode. 

Anonymkode: 20881...639

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, WhisperingWind skrev:
Hei, og takk for ditt spørsmål.

For å få innvilget utdanning gjennom NAV på grunn av sykdom/skade/lyte, så må du også få innvilget arbeidsavklaringspenger. Denne stønaden ble tidligere kalt "attføringspenger" eller "yrkesrettet attføring". 

Dagens regelverk sier følgende: "For å få tildelt opplæringstiltak i form av ordinær utdanning må deltaker være over 26 år. Opplæring i form av ordinær utdanning for tiltaksdeltakere under 26 år kan likevel gis dersom deltaker på grunn av sykdom, skade eller lyte er i en utdanningssituasjon som avviker vesentlig fra den som gjelder for annen ungdom". Klikk her dersom du ønsker å lese mer.

For å ha kunne rett til arbeidsavklaringspenger så må arbeidsevnen din være nedsatt med minst 50 % i alle typer jobber på grunn av sykdom eller skade. Det er saksbehandler på NAV kontoret som vurderer om du har rett til stønaden, og om du kan få godkjent utdanning som et tiltak.

https://www.ung.no/oss/okonomi/114782.html

Dette svaret ser ut til å være noen år gammelt basert på alderen til spørsmålsstilleren. 

Lovene forandrer seg hvert år, gjerne flere ganger i året for enkelte ytelser. 

Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)
Akkurat nå, applestories skrev:

Dette svaret ser ut til å være noen år gammelt basert på alderen til spørsmålsstilleren. 

Lovene forandrer seg hvert år, gjerne flere ganger i året for enkelte ytelser. 

Joda, men man kan få aap og bli omskolert. 

Endret av WhisperingWind
Skrevet

Til TS: for det første er det ikke opp til saksbehandleren om man får forlenging utover tre/fire år. Saksbehandler lager en innstilling, men bestemmer ingenting.

For det andre; det skal vurderes underveis om de som går på AAP fortsatt har nedsatt arbeidsevne. Når noen har studert i et par år og vært borte fra jobben som gjorde at de ble sykmeldt, samt klarer å jobbe litt ved siden av studiene, da kan det godt være at de ikke har nedsatt arbeidsevne til ethvert yrke, og kunne fått seg en 50% jobb.

Da er det opp til saksbehandler om man vil avslutte AAP for noen som snart er ferdig med utdanning i et yrke man har gode sjanser for å få jobb i (en forutsetning for å få studere faget) og satse på at de klarer seg på 50% stilling i et ufaglært yrke...

...eller om man vil se det større bildet og lar dem fullføre utdanningen. En saksbehandler på et lokalt NAV-kontor må forsvare sin avgjørelse ovenfor forvaltning uansett hva man bestemmer seg for.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, WhisperingWind skrev:

Joda, men man kan få aap og bli omskolert. 

Det kan man absolutt.

Men innlegget ditt over er et flere år gammelt sitat. Der er en blandt annet en lenke; "Klikk her dersom du ønsker å lese mer." 

Som, når man klikker seg inn på den, tydelig sier at den siden gjaldt tom. 31.12.17.

Lover og regler endrer seg stadig. Jeg er svært forsiktig med å gi råd her nettopp fordi det hjelper lite å si hva jeg husker når rundskrivet er nytt hvert år.

Forøvrig mener jeg å ha hørt at aldersgrensen for utdanning på AAP er satt ned til 22 år, men fant ingen kilder på det.

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
7 minutter siden, applestories skrev:

Det kan man absolutt.

Men innlegget ditt over er et flere år gammelt sitat. Der er en blandt annet en lenke; "Klikk her dersom du ønsker å lese mer." 

Som, når man klikker seg inn på den, tydelig sier at den siden gjaldt tom. 31.12.17.

Lover og regler endrer seg stadig. Jeg er svært forsiktig med å gi råd her nettopp fordi det hjelper lite å si hva jeg husker når rundskrivet er nytt hvert år.

Forøvrig mener jeg å ha hørt at aldersgrensen for utdanning på AAP er satt ned til 22 år, men fant ingen kilder på det.

Det var ikke ment som et råd, men en forklaring på hvorfor hun kunne utdanne seg og jobbe mens hun har aap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...