Gå til innhold

Mor bytter partner ofte

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om det finnes noe forsking elker teori på hvordan det er for barn som vokser opp med en foreldre som bytter partner ofte? Der barna må forholde seg til nye partnere?

Hvor skadelig er dette? 

Anonymkode: 91b43...c9b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Huff jeg blir matt av folk som hele tida bytter partner... Er noe grunnleggende feil når man ikke evner å skape varige relasjoner med andre.

Anonymkode: 783e0...f53

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vet om det finnes noe forsking elker teori på hvordan det er for barn som vokser opp med en foreldre som bytter partner ofte? Der barna må forholde seg til nye partnere?

Hvor skadelig er dette? 

Bytte av partnere anses som en risikofaktor for barnet med hensyn til økning i sannsynlighet for å utvikle vansker. Særlig gjelder dette ved lite kontinuitet og mange brudd i relasjoner (hyppige brudd). Dette er risikoforskning av nyere dato

Anonymkode: 91fa7...3dc

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan kun snakke av erfaring, men fikk tilknytningsproblemer av det. Brydde meg til slutt ikke om å hilse på den nye kjæresten, fordi jeg visste jeg ikke kom til å se dem igjen. Gjorde at jeg selv i voksen alder sliter med å knytte meg til folk da jeg ikke gidder investere tid i mennesker som muligens bare er der i en kort tid. 

Anonymkode: 618e1...108

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Bytte av partnere anses som en risikofaktor for barnet med hensyn til økning i sannsynlighet for å utvikle vansker. Særlig gjelder dette ved lite kontinuitet og mange brudd i relasjoner (hyppige brudd). Dette er risikoforskning av nyere dato

Anonymkode: 91fa7...3dc

Gjerne vis til denne forskningen da. Det holder ikke å si «det er forskning» og så blir det liksom magisk sant.

Anonymkode: 54572...01d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har heller ikke sett noen forskning, men min erfaring som barn av skilte foreldre som begge byttet kjærester ofte er at det var negativt. Jeg fikk ikke noen tilknytningsproblemer, for jeg knyttet meg aldri noe særlig, men det var slitsomt og påtrengende å hele tiden få livet sitt forstyrret av en ny voksenperson som skulle flytte inn (gjerne med egne barn på slep), bestemme, prege hverdagen min. Så kom det nye halvsøsken, kaos og til slutt brudd, hvor vi kanskje måtte flytte igjen...

Det er litt interessant at man alltid trekker fram tilknytningsproblemer og følelsen av å bli forlatt når man snakker om barn som må forholde seg til mange nye partnere. Min erfaring er det motsatte, nemlig at jeg aldri opplevde disse partnerne som mer enn fremmede elementer som trengte seg inn i min privatsfære.

Anonymkode: a12cb...874

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i et felt innenfor psykiatrien. Utifra det jeg har lært, er det veldig skadelig for barnet at forelder ofte bytter partner. Dette med å knytte seg til og tro på et nytt menneske gang på gang, gjør noe med tilliten. Barnet kan føle seg forlatt hver gang den nye kjæresten forlater dem. Kommer du foreks fra en liten by, er det stor sannsynlighet for at barnet vil møte på noen ekser, som en gang gav uttrykk for at de brydde seg, at de alltid skulle være sammen med barnet. Da vil barnet igjen føle seg avvist hvis eksene ikke hilser eller ser dem. Noen av de jeg jobber med har vokst opp slik, da spesielt med en mor med mange kjærester. En sliter veldig med å blant annet respektere kvinner, og stole på folk. Han har problemer med å knytte bånd til andre, trolig fordi han har blitt forlatt så mye. Disse momentene ligger til grunn for hans angst og depresjoner, nå i voksen alder. Hvis barnet heller ikke ser far så ofte, kan det slite med å bygge seg opp en farsfigur. Der vet jeg det er mye offentlig forskning som viser til at dette ikke er bra for barnet. 

Ikke minst tror jeg barn som ofte ser mor eller far i gjentatte kriser eller konflikter, tar på seg for mye ansvar for forelderen.

Et slikt liv gir barn mye usikkerhet og uforutsigbarhet. Dette heller over i omsorgssvikt. Spørs selvfølgelig hvor mange partnerbytter det er snakk om. Er det en hvert tredje år, eller er det to ganger i året? Og spørs hvor fort involvert barnet blir i den nye kjæresten. 

Anonymkode: 249d7...8f0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva er ofte?

Anonymkode: ff962...bea

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva er ofte?

Ca 1 gang i året di siste årene. Det vil si at barna møter ny partner. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ca 1 gang i året di siste årene. Det vil si at barna møter ny partner. 

Ts

Bare kjærester som treffer barna, eller ny partner som flytter inn og bor med dem og tilbringer hverdagen med dem? 

Er det det første ser jeg ikke problemet, er det det andre så er det ille. 

Anonymkode: 1bea9...de4

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Da er hun en useriøs og grisete dame.

Anonymkode: 040fe...418

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er hun en useriøs og grisete dame.

Anonymkode: 040fe...418

Grisete? 🤔

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sånn går det med de som bare må bytte partnere hele tiden. De tenker kun på seg selv, og ikke på barnets beste. Typiske narcissistiske egoister. Forferdelig tragedie. Ingen visdom, ingen fornuft, ingen som helst mening med livet sitt. Et eneste ranglete skall på jorden.

Anonymkode: 9f472...32c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
På 9.6.2019 den 21.40, AnonymBruker skrev:

Sånn går det med de som bare må bytte partnere hele tiden. De tenker kun på seg selv, og ikke på barnets beste. Typiske narcissistiske egoister. Forferdelig tragedie. Ingen visdom, ingen fornuft, ingen som helst mening med livet sitt. Et eneste ranglete skall på jorden.

Anonymkode: 9f472...32c

Haha:P Merkelig godt skrevet:P 

Anonymkode: 249d7...8f0

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor bytte partner så ofte? Hvorfor ikke bare være singel? Du dør ikke av å være singel.

Anonymkode: 2908a...d06

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan bare snakke av personlig erfaring (har altså ingen forskning å støtte meg til), men gjennom mine snart 15 år i læreryrket, så har jeg sett tydelig hvordan elevene mine sliter med at foreldrene bytter partnere ofte.

Jeg jobber på ungdomstrinnet, og tenårene/puberteten er ofte en forvirrende tid. De som stadig vekk blir introdusert for foreldrenes nye kjærester/samboere, og nye halvsøsken/stesøsken, sier selv at de sliter med dette. Flere har hatt behov for å gå i faste samtaler hos miljøterapeut eller helsesøster. Mange har uttrykt fortvilelse over å stadig måtte flytte, å få nye folk (som skal ta på seg foreldrerollen) som skal bo sammen med dem...

En elev sa at gang siste skoledagen før jul, at hen ikke ante hvem hen skulle feire jul sammen med; var det far og den tidligere stemor + de to halvsøskenene på den siden av familien, eller far og hans ny kjæreste + hennes barn, eller om det var hos mor og hennes nye samboer, eller om det var sånn at mors andre barn (med to ulike fedre til) skulle feire hos dem, og de nye stefaren skulle feire med sin eks og deres barn. 

Anonymkode: 48eaf...f3c

• Liker 1
Skrevet (endret)
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor bytte partner så ofte? Hvorfor ikke bare være singel? Du dør ikke av å være singel.

Anonymkode: 2908a...d06

Spørsmålet er vel heller hvorfor man involverer barna og hvordan det skader dem. Vi vet alle at man ikke dør.

Endret av Rotemor
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...