AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #1 Skrevet 8. juni 2019 Jeg vurderer synskorrigerende laseroperasjon. Tar det under «økonomi» forum da mitt spørsmål gjelder i hovedsak de økonomiske fordelene/ulempene i lengden. Jeg har brukt linser i ca 15 år, er 30 år i dag. Har synsfeil på -7 pr i dag, kanskje litt mer (skal sjekke snart). Synsfeilen har stoppet på ca -6 da jeg bikket 20 år, den siste forverringen kom gradvis i løpet av 10års perioden. Yrket mitt innebærer at jeg jeg må jobbe foran dataskjerm hele arbeidsdagen. I dag bruker jeg ca 1200-1500 kr årlig på linser og linsevann (kjøper månedslinser på nett, følger med på tilbud etc.) Briller dekkes av arbeidsgiver, så jeg tar ikke med den kostnaden i regnestykket. Dere som jobber med data og risikerer at synet vil fortsette å forverre seg etter hvert, har dere vurdert operasjonen? Er det verdt å betale ca 20 tusen kr for noen få år uten linser/briller? Jeg har kommet fram til at det kan umulig lønne seg økonomisk. Hvis jeg antar at synet vil forverre seg som et resultat av mye tid fora dataskjerm, vil jeg fort havne på -0.5 innen ganske kort tid. Da må jeg bruke linser igjen. Linsene koster like mye om det er -0.5 eller -7. Ærlig talt er jeg bare frustrert. Skulle gjerne hatt perfekt syn og brukt pengene på egenkapital istedenfor... Anonymkode: 202fe...f1a
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #2 Skrevet 8. juni 2019 Jeg forstod at det aldri ville lønne seg økonomisk. Alle vil jo oppleve at synet endrer seg igjen i 40 årene. Betalte likevel 37 000 for dette. Er noe av det beste jeg har gjort. Det er en drøm å slippe linser, tørre øyne, kunne se perfekt selv midt på natta, bade og kose meg på ferie, med mer. Anonymkode: 179f1...5be
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #3 Skrevet 8. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg forstod at det aldri ville lønne seg økonomisk. Alle vil jo oppleve at synet endrer seg igjen i 40 årene. Betalte likevel 37 000 for dette. Er noe av det beste jeg har gjort. Det er en drøm å slippe linser, tørre øyne, kunne se perfekt selv midt på natta, bade og kose meg på ferie, med mer. Anonymkode: 179f1...5be Steike, tok de med kattesyn i operasjonen? Anonymkode: 6dbd3...6b7 8
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #4 Skrevet 8. juni 2019 Takk for svar. Ja, jeg tar absolutt hensyn til at det er verdt det i form av forbedret livskvalitet. Selv har jeg aldri slitt ned tørre øyne, det er bare utrolig irriterende å være blind sånt generelt... TS Anonymkode: 202fe...f1a
Hedersbrukeren Skrevet 8. juni 2019 #5 Skrevet 8. juni 2019 Min far, bror og onkel hadde alle like dårlig syn som deg, men har operert med laser. Alle er godt fornøyde, selv om man sikkert ikke kan si at det «lønner» seg økonomisk Selv har jeg «bare» -2 og ser derfor ikke poenget for min egen del da jeg har brukbart gangsyn uten linser, men hadde jeg vært oppe i -7 hadde jeg nok ikke nølt 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #6 Skrevet 8. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar. Ja, jeg tar absolutt hensyn til at det er verdt det i form av forbedret livskvalitet. Selv har jeg aldri slitt ned tørre øyne, det er bare utrolig irriterende å være blind sånt generelt... TS Anonymkode: 202fe...f1a Husk at tørre lyne kan vøre en bivirkning av slik operasjon, så det et jo noe å tenke iver. Vurderte operasjon selv, men liker å ha brillene slik at jeg kan kamuflere streken fra posene under øynene bak brilleinnfattningen😊 Anonymkode: 7485c...350 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #7 Skrevet 8. juni 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Steike, tok de med kattesyn i operasjonen? Anonymkode: 6dbd3...6b7 Man må tydeligvis ha brukt linser for å forstå denne kommentaren... Etter år der man snubler seg i blinde på toalettet. Kaver etter brillene som man klarte å dytte på gulvet. Frykten for brann eller krisesituasjon, der du i praksis er blind, og verken kan hjelpe deg selv eller dine nærmeste. Opplevde en gang at vesken med linser og briller forsvant på ferie - man er fullstendig hjelpesløs. Var dette som gjorde at jeg valgte operasjon. Anonymkode: 179f1...5be 6
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #8 Skrevet 8. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vurderer synskorrigerende laseroperasjon. Tar det under «økonomi» forum da mitt spørsmål gjelder i hovedsak de økonomiske fordelene/ulempene i lengden. Jeg har brukt linser i ca 15 år, er 30 år i dag. Har synsfeil på -7 pr i dag, kanskje litt mer (skal sjekke snart). Synsfeilen har stoppet på ca -6 da jeg bikket 20 år, den siste forverringen kom gradvis i løpet av 10års perioden. Yrket mitt innebærer at jeg jeg må jobbe foran dataskjerm hele arbeidsdagen. I dag bruker jeg ca 1200-1500 kr årlig på linser og linsevann (kjøper månedslinser på nett, følger med på tilbud etc.) Briller dekkes av arbeidsgiver, så jeg tar ikke med den kostnaden i regnestykket. Dere som jobber med data og risikerer at synet vil fortsette å forverre seg etter hvert, har dere vurdert operasjonen? Er det verdt å betale ca 20 tusen kr for noen få år uten linser/briller? Jeg har kommet fram til at det kan umulig lønne seg økonomisk. Hvis jeg antar at synet vil forverre seg som et resultat av mye tid fora dataskjerm, vil jeg fort havne på -0.5 innen ganske kort tid. Da må jeg bruke linser igjen. Linsene koster like mye om det er -0.5 eller -7. Ærlig talt er jeg bare frustrert. Skulle gjerne hatt perfekt syn og brukt pengene på egenkapital istedenfor... Anonymkode: 202fe...f1a Se på dem som jobber med øyeoperasjoner. De bruker briller/linser. Ikke av økonomiske årsaker, men fordi de vet at risikoen med en laseroperasjon kan være dårligere syn. Det er et tap som aldri kan rettes opp med eller uten penger. Anonymkode: e7187...a15 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #9 Skrevet 8. juni 2019 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Se på dem som jobber med øyeoperasjoner. De bruker briller/linser. Ikke av økonomiske årsaker, men fordi de vet at risikoen med en laseroperasjon kan være dårligere syn. Det er et tap som aldri kan rettes opp med eller uten penger. Anonymkode: e7187...a15 Ca 1-2% opplever dårligere syn enn før, som ofte kan korrigeres ved ny operasjon. Ingen tilfeller av at man har blitt blind er registrert. Under 3% angrer etter operasjonen. Om du ser øyeleger med briller er det nok fordi de er 45+. Som jeg nevner over, i denne alderen endrer synet seg på en slik måte at operasjon ikke vil hjelpe. Anonymkode: 179f1...5be 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #10 Skrevet 8. juni 2019 52 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ca 1-2% opplever dårligere syn enn før, som ofte kan korrigeres ved ny operasjon. Ingen tilfeller av at man har blitt blind er registrert. Under 3% angrer etter operasjonen. Om du ser øyeleger med briller er det nok fordi de er 45+. Som jeg nevner over, i denne alderen endrer synet seg på en slik måte at operasjon ikke vil hjelpe. Anonymkode: 179f1...5be Hvor har su hentet de tallene fr? Du vet at statistikk kan tilpasses det man ønsker å oppnå med tallene enten man er ssb eller andre? Anonymkode: e7187...a15
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #11 Skrevet 8. juni 2019 Tok lasik i 2008, funker enda det 🙂 Hadde -5 ca. Anonymkode: 0d0a3...5e1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #12 Skrevet 8. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Se på dem som jobber med øyeoperasjoner. De bruker briller/linser. Ikke av økonomiske årsaker, men fordi de vet at risikoen med en laseroperasjon kan være dårligere syn. Det er et tap som aldri kan rettes opp med eller uten penger. Anonymkode: e7187...a15 Dette stemmer ikke nå lenger, før "brukte" man den regelen. Men i dag har mange øyeleger som jobber med operasjon gjort det selv. Bla den legen som gjorde de på meg, har tatt det selv nå. Nå vet man så mye om det, men alle operasjoner har risiko. Uansett. Anonymkode: 0d0a3...5e1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #13 Skrevet 8. juni 2019 Har -11 og -11,5...har veldig lyst på operasjon men tør ikke...er snart 40. Har brukt månedslinser, men har måttet gå over til daglinser fordi optiker mente øynene mine ikke lenger tålte å sove med linsene. Jeg ser bare skygger. Colabånns- briller, selv med spesialtynt glass. Plages med å være tørr på kvelden. Og tenk om det oppstår brann på natta og jeg ikke finner brillene. Jeg bør kanskje begynne å spare til operasjon ja. Anonymkode: ef92e...331 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #14 Skrevet 8. juni 2019 Fatter ikke at folk tør. Det er en (liten) risiko for å ødelegge synet. Da heller briller. Anonymkode: 0a12b...bcd
blåtimen Skrevet 8. juni 2019 #15 Skrevet 8. juni 2019 For meg hadde det nok vært økonomisk lønnsomt. Er tidlig i 20åra og synet har stabilisert seg på -4,50 og -5,00. 1200kr året på linser, kanskje 1500kr i året på briller og synsundersøkelser. På 20 år blir det 54 000kr. Har penger til det og, men tviler på at jeg tør.
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #16 Skrevet 9. juni 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Har -11 og -11,5...har veldig lyst på operasjon men tør ikke...er snart 40. Har brukt månedslinser, men har måttet gå over til daglinser fordi optiker mente øynene mine ikke lenger tålte å sove med linsene. Jeg ser bare skygger. Colabånns- briller, selv med spesialtynt glass. Plages med å være tørr på kvelden. Og tenk om det oppstår brann på natta og jeg ikke finner brillene. Jeg bør kanskje begynne å spare til operasjon ja. Anonymkode: ef92e...331 Jeg har alltid brillene rett ved siden av sengen, på samme sted hver natt. Du får ha et forstørrelsesglass som reserve☺️ Anonymkode: d6556...cbc 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #17 Skrevet 9. juni 2019 Tok laser/PRK i 2006. Øynene ble så tørre at jeg måtte massere øyelokkene løs fra øyeeplet om morgenen, for å ikke "rive løs" deler av det ytterste laget/,epitelet fra øynene. Ble også lyssky. I løpet av et halvt års tid hadde jeg også fått dårligere syn igjen, så måtte begynne med linser. Fikk ikke betalt korrigerende operasjon. Og ville ikke turt å ta en ny operasjon heller. Etter dette tålte ikke øynene mine å bruke linser heller, siden de er knusktørre. Så måtte begynne med briller. Så nå bruker jeg briller, har knusktørre øyne og er lyssky. Bruker dyre øyedråper og må kjøpe dyre solbriller med styrke. Anbefales ikke, hadde gladelig betalt de samme 32000 på nytt, for å ha operasjonen UGJORT. Anonymkode: 180c5...bab 2
Chelsea Skrevet 9. juni 2019 #18 Skrevet 9. juni 2019 Jeg lurer litt på om noen kan fortelle meg når de tar laseroperasjon og når de skifter selve linsa inne i øyet? Jeg har minus 5 på begge og bruker linser men er 45 + så begynner også å få litt alderslangsynthet også. Ikke så mye at jeg må bruke lesebriller nå men det kommer.... Tror derfor at jeg sa heller må bytte selve linsa inne i øynene, eller hvordan de gjør det? Ser stadig vekk reklame på insta og face for øyeoperasjoner men føler det er vanskelig ut fra disse å se hva som jeg kan vurdere og også kostnaden ved det. Er veldig lei å ha linser etter å ha hatt det i 30 år, spesielt hvis jeg etter hvert må ha lesebriller også, som jeg nok ikke kommer utenom. Lese på senga blir noe herk. Håper noen har lik erfaring som meg og kan dele 😊 1
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #19 Skrevet 9. juni 2019 10 timer siden, blåtimen skrev: For meg hadde det nok vært økonomisk lønnsomt. Er tidlig i 20åra og synet har stabilisert seg på -4,50 og -5,00. 1200kr året på linser, kanskje 1500kr i året på briller og synsundersøkelser. På 20 år blir det 54 000kr. Har penger til det og, men tviler på at jeg tør. Hvor kjøper du så billige linser? Litt over tusen kr i året er jo råbillig! Mine linser koster 1500kr for 3mnd (dagslinser) Anonymkode: e9ae6...844 2
blåtimen Skrevet 9. juni 2019 #20 Skrevet 9. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor kjøper du så billige linser? Litt over tusen kr i året er jo råbillig! Mine linser koster 1500kr for 3mnd (dagslinser) Anonymkode: e9ae6...844 Bruker Biofinity Toric. Trikset er å google typen du skal ha og så trykke på butikken, i stedet for å gå rett inn i butikken og søke opp typen. Da får man i blant gode rabatter. Jeg bestiller der typen min er billigst når jeg trenger nye Betaler mellom 500 og 600kr for 6 par med månedslinser man kan sove med. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå