Gå til innhold

Noen kvinner som har opplevd hjerteinfarkt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De sier jo at symptomene på kvinner er annerledes og mer diffuse.. så hvilke symptomer opplevde du? Og hadde du noe forvarsel i ukene/dagene før?

Anonymkode: fa8d0...339

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke kvinne, men noen generelle svar:

Et hjerteinfarkt skyldes at en blodåre som forsyner hjertet med blod går tett. Som regel kommer dette av at en forkalkning i åreveggen sprekker innvendig. Da dannes det en blodpropp. Men dette skjer typisk ganske akutt. 

Som regel (dog ikke alltid) har man anginasymptomer i lang tid (gjerne år) før man får hjerteinfarkt. Altså at man får brystsmerter ved anstrengelse, som først melder seg ved maxpuls (når hjertets krav til blodforsyning er høyest) og så, etterhvert som åren blir trangere, ved lavere og lavere puls. Slike symptomer er ofte mer uspesifikke for kvinner, for menn er det typisk klemmende brystsmerter rett under brystbeinet, men for kvinner kan det være mer generell uvelhet, kjevesmerter, kvalme og tungpust. De samme symptomer har man ved et hjerteinfarkt, men da kommer de i hvile og gir seg ikke.

Hvis man føler seg generelt dårlig, har brystsmerter eller tungpust og samtidig har risikofaktorer for koronar hjertesykdom, er det viktig å komme seg til lege så raskt som mulig. Hvis man i tillegg opplever besvimelser som følge av uregelmessig puls, må man ringe ambulanse ASAP.  

AnonymBruker
Skrevet

Kvinner har som regel samme symptomer som menn, altså brystsmerter, tungpustet , kvalm og ofte klam/ svett i huden. Men de KAN ha litt mer diffuse symptomer som smerter andre steder eller kun f eks kvalme. 

Anonymkode: c1de6...7aa

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt hjertestans. Var veldig kvalm og hadde tungt for å puste først, men husker ikke det selv. Hukommelsen ble vasket ut, det er bare notert at jeg hadde sagt det. Husker ikke at det skjedde heller. 

Anonymkode: 8f3c7...e87

Skrevet

Ikke uvanlig at kvinner får vondt helt øverst i magen, rettt under ribbena og kaldsvette (kald og svett) I tillegg så er allmentillstanden dårlig, føler seg kvalm. Smertene avtar ikke, men blir bare sterkere. Det er ikke alltid at det er forvarsler.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke jeg, men mamma hadde det nylig. Et par måneder før, havnet hun på legevakta med brystsmerter som ikke ville gi seg, men de fant ingenting. Denne gangen begynte det med at hun følte at det presset innenfra og ut fra ribbena og oppover. GIkk i skulder og kjeve og helt oppi hodet. Siden ibux hjalp og det gikk i hodet, så trodde hun det var muskler. De dagene etterpå brukte hun på massasje og spiste ufattelige mengder mandler for halsbrann hun følte. Jeg insisterte til slutt på å ta henne med på legevakta, og da var det et lite hjerteinfarkt. 

Anonymkode: 19079...0d8

Skrevet

Mamma fikk hjerteinfarkt tidlig i 50-årene, da var hun i sin livs beste form. Hun hadde sluttet å røyke, trente en del og gått ned mye i vekt. Det viste seg at det er genetiske faktorer som gjorde at hun hadde høy risiko for hjerteinfarkt. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Belima skrev:

Ikke uvanlig at kvinner får vondt helt øverst i magen, rettt under ribbena og kaldsvette (kald og svett) I tillegg så er allmentillstanden dårlig, føler seg kvalm. Smertene avtar ikke, men blir bare sterkere. Det er ikke alltid at det er forvarsler.

Viss man har stikkende smerte midt i brystet som blir mye verre ved innpust, men som blir mye bedre av å legge seg ned på ryggen en stund. Viss jeg da ligger i kanskje 15 minutter til 1 time så pleide det å gå bort. 

Er dette et lite hjerteinfarkt? eller noe annet? har hatt det et par ganger med lange mellomrom

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Viss man har stikkende smerte midt i brystet som blir mye verre ved innpust, men som blir mye bedre av å legge seg ned på ryggen en stund. Viss jeg da ligger i kanskje 15 minutter til 1 time så pleide det å gå bort. 

Er dette et lite hjerteinfarkt? eller noe annet? har hatt det et par ganger med lange mellomrom

Absolutt ikke. 

Anonymkode: 4d516...d34

• Liker 1
Skrevet

Hvis du får hjerteinfarkt, så går ikke smerten over. Den blir bare værre og værre. Har hørt flere menn si at det kjennes ut som en elefant står på brystkassa. (Har jobbet i ambulansetjenesten)

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Belima skrev:

Hvis du får hjerteinfarkt, så går ikke smerten over. Den blir bare værre og værre. Har hørt flere menn si at det kjennes ut som en elefant står på brystkassa. (Har jobbet i ambulansetjenesten)

ja, men jeg har lest at folk har skrevet at de bare tilfeldig fikk beskjed etter en tilfeldig undersøkelse at de tidligere har hatt et lite hjerteinfarkt. Er du sikker på at ikke sånne små hjerteinfarkt kan gå over av seg selv uten at man trenger hjelp eller at man merker det sånn kjempemye?

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

ja, men jeg har lest at folk har skrevet at de bare tilfeldig fikk beskjed etter en tilfeldig undersøkelse at de tidligere har hatt et lite hjerteinfarkt. Er du sikker på at ikke sånne små hjerteinfarkt kan gå over av seg selv uten at man trenger hjelp eller at man merker det sånn kjempemye?

Hvis du er så urolig, så bestill en time hos legen. Be om et ekg. Er du i faresonen for å få det? Er det mange i din familie som har hatt det, er det hjertesykdommer i familien, har du høyt blodtrykk eller høyt kolesterol og overvekt? Er du i denne kategorien så ville jeg sjekket hjertet mitt hvis jeg var deg.

Skrevet (endret)

Er du bekymret,gå til lege. Bedre å få tatt en sjekk,enn å gå og uroe seg. 

Endret av Chantielle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...