Gå til innhold

Rennende øye på katt, bare litt rusk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sto opp i dag klokken 11.00 og så at det var vått i pelsen i øyekroken på det høyre lyet til den ene katten min. Jeg ble jo selvsagt bekymret. Så at det kanskje så litt rødt ut, og han holdt øyelokket bittelitt mer igjen enn det andre. Han tok og å prøvde å vaske seg, gnikke i øyet. 

Det er helg og veterinær er dyrt. Misforstå meg rett er noe virkelig galt betyr ikke de hva 2000kr noe som helst, jeg reiser, men da væsken fra øyet var helt klart tenkte jeg kanskje at jeg kunne vente å se ann katten. Formen hans var helt som normal, energisk, kosete og alt det der. 

Jeg reise ut, rundt 11.30 for å handle inn mat til langhelga. Jeg er akkurat kommet hjem nå 12.30. Nå er han helt fin i øyet, jeg ser ingen spor av rødt, ingen væske som renner og han holder øyet helt åpent. 

Så ... jeg sitter nå å tenker at katter på lik linje med oss mennesker kan sikkert få rusk i øyet som kan irritere og få tårer til å renne. Har noen her erfaringer? Jeg skal selvsagt holde et veldig godt øye og to med katten, er det tegn igjen på at noe er galt så ringer jeg veterinæren, ingen spørsmål om det, men akkurat nå ser jeg ingenting galt. Altså hadde jeg ventet en time og litt til før jeg sto opp hadde jeg aldri oppdaget noe galt til å begynne med. 

Ønsker gjerne innspill om noen har erfaring 😸 

Skrevet

Hos mine katter renner øynene ofte om de har vært ute i sterk vind. Det er også forskjellig fra pus til pus, på den ene katten renner øyet oftere, mer følsomt antar jeg, og har kanskje noe med at hun også fort får snue.

Skrevet (endret)

En liten oppdatering; i 15.00 tiden så jeg at øyet hadde begynt å renne igjen, og han holdt øyet litt delvis lukket. 

Jeg med tårene som spruter og halsen som snører seg sammen fant frem til hvem som hadde vakt og ringte, for øynene skal man ta seriøst. Traff en veldig hyggelig veterinær på tråen, som sikkert hørte at jeg nermest satt og gråt. Hun sa at med det første så skal jeg bare skylle med vanlig saltvanns-øyeskyll som for mennesker. Følge med formen på katten og ta kontakt igjen om ting ikke bedrer seg. 

Synes virkelig ikke det er kjekt når det er noe galt med mine små, kan nesten ikke se for meg at det skal være enda værre med barn, for jeg er helt knust 😭😭😭

Men håper dette blir bra. Håper det ikke trengs noe mer enn saltvann til for å fikse dette. Han hater å få øyenen dryppet og han hater å kjøre bil, blir stressa delux, hadde vært litt fint om vi bare må gjøre en av tingene 🤞🏻

Endret av Ariana807
  • Liker 2
Skrevet

Andre dose med øyeskyll. En katt som har delt mening om hele greia, øyeskyll er forferdelig, men godbitene som venter etterpå er gode og hjelper litt på humøret. 

Har ikke sett noe mer som renner fra øynene, men jeg er i gang med skylling 3-4 ganger dagen. Tror jeg vil se i morgen når jeg står opp hvordan formen hans er 🤞🏻 Skal få inn en til skylling rett før jeg legger meg sent i kveld. 

• Liker 1
Skrevet

Enda en oppdatering, tok siste rens for i dag, da kom det ut noe hvit/littgult gugge, ser ut som om jeg skal til vetrinæren i morgen. Skal se an formen til katten når jeg står opp, mest sannsynlig ringe å høre igjen hva vetrinæren tenker, og ta det derifra. Gruer meg allerede til 20-25 min i bilen en vei 😰 det blir ikke en god tur. 

Akkurat nå ser han fin ut, men det har vært litt opp og nedturer på hvordan lyet har sett ut.

Enten er det bare en tilfeldighet, ellers så har stresset med dette nesten gitt meg feber, og en intens hodepine. Dem som sier en katt bare er en katt, ja de sko ha vært i mine sko nå, for dette kunne nesten vært et barn så hysterisk jeg er! 

• Liker 1
Skrevet

Kanskje jeg har tatt sorgene på forskudd. Ser ut som om rensing med saltvann kanskje faktisk har tatt knekken på hva enn dette var 🤞🏻 Var akkurat en tur på toalettet, og katten ser fin ut nå i øyet 🤞🏻 Bank i bordet. Så får vi se igjen når jeg våkner og står opp senere :) 

AnonymBruker
Skrevet

Så fint at det ser ut til å virke! 

Anonymkode: 76086...d47

Skrevet

Hvordan går det med pus? Ofte er det bare et rusk så du fikk et godt råd av veterinæren. Håper at pus er bra i dag!

Skrevet (endret)

Da har jeg stått opp igjen og øyet ser fint ut. Jeg ser ikke tegn til noe galt nå 😸

Tror jeg skal nå bare se hva som skjer. Kanskje det. Klumpen som kom ut var roten til alt vondt? I går se selve øyelokk-kanten mer rosa ut en vanlig (han er en kremfarga katt), litt mer rosa og kanskje en liten tanke hoven, men nå er det mindre rosa, lik farge som på det andre øyet 😸 

Jeg er glad øyet ser bra ut, men kjenner jeg ikke helt 100% klarer å slappe av, venter bare på å se det litt halvlukka igjen. Men foreløpig er alt fint. 

Litt usikker på om jeg da skal fortsette å skylle nå eller ikke. En del av meg tenker at nå er alt fint og kanskje ikke vits i å være borti noe mer å plage. Så jeg tror jeg venter nå å ser hva som skjer 😸

Krysser fingrene for alt nå er godt 😸🤞🏻🤞🏻

Endret av Ariana807
AnonymBruker
Skrevet

Perseren min klarte å klore seg selv i øyet en gang han klødde seg. Det hovnet opp og han myste på det. Hønemor som jeg er så tok jeg han til veterinær med en gang. Liten infeksjon og en liten rift, så fikk han antibiotika og øyedråper i 2 uker og så var han helt fin igjen.

Anonymkode: 4be34...873

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...