AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #1 Skrevet 8. juni 2019 Inspirert av en tråd på en mammagruppe jeg er med i på fb. Moren er helt i harnisk over at barnehagen ikke tilbyr brød til de som ikke liker varmmaten. Jeg tenker at om barnet alltid får tilbud om brød vil det ikke lære å spise andre ting. Det er ikke farlig å være sulten. Ingen norske barn blir underernært i 2019, og nettopp på grunn av slike foreldre som stadig står på pinne og lager annen mat hvis barnet ikke liker, er varm mat i barnehagen et godt tilbud. Bør barnehagen tilby brød til de som ikke liker maten? Anonymkode: b425a...395 19
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 Populært innlegg #2 Skrevet 8. juni 2019 Ja, det bør de. Mange barn er kresne, og har som oss voksne mat de liker og ikke liker. Sultne barn blir sure barn, og for barnet, de andre barna og personalet i barnehagens del bør ikke små barn gå rundt å være sulten i barnehagen. De er i aktivitet hele tiden og trenger påfyll av energi. Hjemme kan vi fint si at dersom man ikke spiser middag får man vente til kvelds, og heller ta kveldsmaten tidligere. Anonymkode: 3a00c...0f1 55
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #3 Skrevet 8. juni 2019 Jeg synes det er helt krise å nekte barn mat bare fordi de ikke vil spise varmmat. Jeg var selv veldig kresen som barn, og ingen greide å tvinge i meg noe som helst. Jeg hadde heller sultet til døde, i hvert fall ikke langt unna. Jeg pleide å bli syk når noen prøvde å tvinge meg til å spise noe, for da fikk jeg ikke mat på nesten 24 timer (foreldrene mine nektet meg annen mat før jeg spiste opp den maten jeg fikk, men jeg ga aldri opp så når jeg ble syk måtte de gi meg mat igjen). Foreldre kan så klart ha en regel om at man må vente til kveldsmat om man nekter middagen, men noe mer tvang enn det er jeg sterkt imot. Barn skal ha det best mulig i barnehagen og da er mat og så lite tvang som mulig best. Anonymkode: 78c9a...47c 19
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #4 Skrevet 8. juni 2019 Jeg synes barna har godt av å se hva andre spiser og spise det samme som dem. Liker de ikke maten, må de ha på tallerken og vente. De får jo frukt etterpå likevel. Synes ikke noen bør få særbehandling. Ja barn er kretsene, men hadde vært vanskelig for barnehagen å tilfredsstille alle barna. De må utfordres, også i matveien Anonymkode: 176fc...6ea 22
Palme Skrevet 8. juni 2019 #5 Skrevet 8. juni 2019 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes barna har godt av å se hva andre spiser og spise det samme som dem. Liker de ikke maten, må de ha på tallerken og vente. De får jo frukt etterpå likevel. Synes ikke noen bør få særbehandling. Ja barn er kretsene, men hadde vært vanskelig for barnehagen å tilfredsstille alle barna. De må utfordres, også i matveien Anonymkode: 176fc...6ea Tvang er jeg ikke for. Dette er snakk om at de ikke får servert annen mat hvis de "ikke liker" det som blir servert. Endret 8. juni 2019 av Palme 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #6 Skrevet 8. juni 2019 Nei, de fleste barnehager har uansett frukt og/eller yoghurt senere på dagen, så barnet får i seg litt næring da. Det er merkelig hvor mye tilrettelegging for kresne unger som gjøres i dette overflodslandet, mens sultne barn i andre land må ta til takke med de smulene de får. Ingen har vondt av å være sulten. Anonymkode: e557e...7a7 31
Minlillelykke Skrevet 8. juni 2019 #7 Skrevet 8. juni 2019 Hos oss får de ikke brød til varmmaten, men de får 1.5 time senere om de er sultne. Jeg synes det er flott for å utfordre barna. Min eldste er kresen, men har lært å like nye ting i barnehagen 28
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #8 Skrevet 8. juni 2019 Det avhenger jo av hvor ofte de har varmmat, og hvordan resten av dagen ser ut. Er det varmmat til lunsj hver dag, og et barn da aldri spiser noe til lunsj, så tenker jeg de bør ha alternativer til det barnet. Hvor lenge skal man forsøke å tvinge i noen mat dem ikke liker? En uke? Tre uker? To måneder? Jeg aner ikke, mine er heldigvis altetende. Men hvis barnet mitt daglig mistet et måltid, så hadde jeg blitt sint på barnehagen. Anonymkode: 53e23...61e 16
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #9 Skrevet 8. juni 2019 Ja, vi har ikke nok å holde styr på med allergier, religion, intoleranser, vegetarianer, veganer... Vi har 18 barn på avdelingen og lager 5 forskjellige måltider. Når noen da skulle fått brød ville det hatt en smitteeffekt og gjort at veldig mange ville valgt brød bare fordi vennen valgte det. Sånn kan vi ikke holde på. Vi er 2 voksne... Barna som er mest kresne er de som har godt av å spise mer variert. Har du hørt om et kresent barn som lever sunt? Oftest er det makaroni med ketchup, kjeks og pizza de liker. Anonymkode: 7986f...aac 39
Prøver18 Skrevet 8. juni 2019 #10 Skrevet 8. juni 2019 Jeg har jobbet i Bhg lenge og de må spise det de får servert, om de skal spise. 17
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #11 Skrevet 8. juni 2019 Barn spiser når de blir sultne. De kan ikke få tilbud om annen mat for da gidder de aldri spise det de får servert. Alle barn spiser litt og de som spiser lite tar igjen ved neste måltid. Anonymkode: 8ea7e...1c9 11
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #12 Skrevet 8. juni 2019 I barnehagen der mitt kresne barn gikk fikk de tilbud om brød mot slutten av måltidet når de hadde varmmat. De måtte sitte sammen med de andre og har varmmaten på tallerkenen foran seg en stund først. Jeg synes det var en veldig grei måte å gjøre det på, mitt barn smakte på mye på den måten, men ofte ble det med bare én bit. Greit å få i seg litt næring før man skal ut og være aktiv i noen timer. Det var jo ikke alltid det ble spist så mye frokost heller, eller den ble spist kl 7, da blir det litt lenge å gå uten mat frem til frukt kl 15. Anonymkode: fc0c1...4e5 13
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #13 Skrevet 8. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Barn spiser når de blir sultne. De kan ikke få tilbud om annen mat for da gidder de aldri spise det de får servert. Alle barn spiser litt og de som spiser lite tar igjen ved neste måltid. Anonymkode: 8ea7e...1c9 Det fungerer ikke slik for alle. Jeg har to barn, en som spiser det meste og en som er veldig kresen. Dersom det kresne barnet ikke får mat hun liker, spiser hun ikke. Så enkelt er det faktisk, og hun må ha tilskudd av jern nå og jevnlige legekontroller fordi hun ikke får i seg nok vitaminer og mineraler. Jernmangel fører også med seg redusert matlyst, og da får man raskt en ond sirkel. For å ta hennes måltider som eksempel, hun spiser frokost i barnehagen, altså skriver og yougurt i 8-tiden. Rundt 12 spiser de neste måltid som er varmmat. Her får hun (og de andre barna) skriver dersom de ikke liker varm-maten, men de skal alltid ha litt på et fat og oppfordres til å smake. Halv 3 spiser de litt frukt og halv 5 - 5 spiser vi middag, og gjerne en skive før hun legger seg kl 7. Dersom man kutter varm-maten spiser hun altså kun frokost klokken 8, litt frukt halv 3, middag (som hun gjerne ikke er så begeistret for) og en skrive til kvelds. Det er alt for lite mat, særlig tidlig på dagen til et barn i vekst, og resultatet ville blitt en dritsur unge uten det måltidet midt på dagen. Om barnehagen hennes hadde hatt en "Hun spiser når hun blir sulten"-holdning ville jeg sterkt vurdert å bytte barnehage, for det gjør hun faktisk ikke. Jeg er nok ikke alene om å ha et slikt barn... Anonymkode: 3a00c...0f1 21
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #14 Skrevet 8. juni 2019 Hjemme om man ikke likte middagen var alternativet brød. Altså ikke spesial middag eller noe som lager mye arbeid, men brød som alltid er i skuffen. Synes dette helt ærlig er en god løsning, for det å tvinge mat i barn kan gjøre vondt værre. Snakker av egen erfaring, jeg ble selv i barnehagen tvunget til å spise brød med frø i, noe jeg ikke ville da frøene så ut som biller; den dag i dag klarer jeg enda ikke spise brød med frø i da jeg brekker meg 😕 jeg er nå 27 år. Anonymkode: 70ed2...0dd 10
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #15 Skrevet 8. juni 2019 Selvsagt skal barnet få spise brød hvisdet ikke liker alternativet. Det skal IKKE måtte gå sulten bare fordi de voksne ikke ønsker smitteeffekt eller ikke har tid til å la barnet sitte og spise brødskive mens den voksne rydder og vasker etter måltidet. I den aktuelle tråden har vel til og med mor tryglet og bedt om å få lov til å bare sende med ei ekstra skive i matboksen? Dvs at det IKKE er et ekstra måltid å lage til for den voksne en gang. Det hadde lett latt seg ordne, og her er det mer snakk om en maktkamp. "DU SKAL SPISE DET JEG LAGER ELLER INGENTING". Som om barnet gjør dette bare for å være vrang liksom.. Å stikke til barnet ei brødskive i utetida eller etter varmmat kan da umulig gjøre at de andre barna vil det samme? Og hvis de virkelig vil det, så er den varmmaten jammen ikke mye å skryte av. Anonymkode: cb297...07b 17
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #16 Skrevet 8. juni 2019 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, det bør de. Mange barn er kresne, og har som oss voksne mat de liker og ikke liker. Sultne barn blir sure barn, og for barnet, de andre barna og personalet i barnehagens del bør ikke små barn gå rundt å være sulten i barnehagen. De er i aktivitet hele tiden og trenger påfyll av energi. Hjemme kan vi fint si at dersom man ikke spiser middag får man vente til kvelds, og heller ta kveldsmaten tidligere. Anonymkode: 3a00c...0f1 Tviler på at denne moren gjør det, når hun er SÅ opptatt av at barnehagen skal tilby alternativ mat. Selvsagt trener de påfyll av energi, men hun har jo på forhånd bestemt seg for at hennes barn ikke kommer til å smake på varmmaten. Når mor har den innstillingen så er det så merker jo barnet det. SÅ mange ganger barn spiser ting i barnehagen, som de ikke gjør hjemme. Hun er jo med på å skape et kresent barn. ts Anonymkode: b425a...395 13
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #17 Skrevet 8. juni 2019 26 minutter siden, Prøver18 skrev: Jeg har jobbet i Bhg lenge og de må spise det de får servert, om de skal spise. Jæskla dårlig barnehage, som absolutt ikke har barnets beste i bakhodet. Anonymkode: cb297...07b 11
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #18 Skrevet 8. juni 2019 Ingen må tvinges til å spise maten, men jeg synes ikke alternative menyer er et godt alternativ heller. Hjemme hos oss kan man spise det som er servert. Og hvis man ikke liker det, er det mat igjen om et par timer, så det er ingen som lider nød. For meg kan det godt være sånn i barnehagen også. Og plutselig spiser disse barna. Hadde et barn på avdelingen jeg jobbet på som hadde sittet og sett på makaronien med grønnsakssaus i noen mnd før det plutselig en dag spiste tre porsjoner på rappen. Det handler om å bli vant til maten man blir servert også... Anonymkode: 72c58...1e0 15
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #19 Skrevet 8. juni 2019 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er helt krise å nekte barn mat bare fordi de ikke vil spise varmmat. Jeg var selv veldig kresen som barn, og ingen greide å tvinge i meg noe som helst. Jeg hadde heller sultet til døde, i hvert fall ikke langt unna. Jeg pleide å bli syk når noen prøvde å tvinge meg til å spise noe, for da fikk jeg ikke mat på nesten 24 timer (foreldrene mine nektet meg annen mat før jeg spiste opp den maten jeg fikk, men jeg ga aldri opp så når jeg ble syk måtte de gi meg mat igjen). Foreldre kan så klart ha en regel om at man må vente til kveldsmat om man nekter middagen, men noe mer tvang enn det er jeg sterkt imot. Barn skal ha det best mulig i barnehagen og da er mat og så lite tvang som mulig best. Anonymkode: 78c9a...47c Ingen nekter barnet mat. Barnet velger å ikke spise. Ingen tvinger. Det er forskjell på å tvinge og å ikke tilby ekstramat til hvert måltid. Ingen barn i Norge sulter i hjel. Det er ikke farlig å være sulten. PS. Jeg var også et kresent barn. Jeg ble tvunget i mat, og det var helt forferdelig, men hadde jeg vært sulten nok hadde jeg spist. Ts Anonymkode: b425a...395 17
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #20 Skrevet 8. juni 2019 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tviler på at denne moren gjør det, når hun er SÅ opptatt av at barnehagen skal tilby alternativ mat. Selvsagt trener de påfyll av energi, men hun har jo på forhånd bestemt seg for at hennes barn ikke kommer til å smake på varmmaten. Når mor har den innstillingen så er det så merker jo barnet det. SÅ mange ganger barn spiser ting i barnehagen, som de ikke gjør hjemme. Hun er jo med på å skape et kresent barn. ts Anonymkode: b425a...395 Jeg har svart mer utfyllende under, fordi et av mine egne barn er svært kresent. Jeg forstår poenget ditt godt, men jeg vet også hvor utrolig frustrerende det er å være mor til et kresent barn, et barn som ikke spiser, som nekter til hun faktisk blir syk og som må følges opp av lege og ha tilskudd fordi hun ikke får i seg de næringsstoffene hun trenger. Her har det heldigvis blitt stor bedring i det siste, og det som hjelper for oss er å droppe alt fokus på mat, alltid sørge for at det er et alternativ på bordet hun faktisk spiser, om det så blir kun pasta til middag, ikke rose når hun smaker, ikke snakke om mat i det hele tatt. Barnehagen har ikke mulighet til å ha noe hun spiser tilgjengelig til hvert måltid, og dermed er skiver et godt alternativ. Hun får likevel alltid en porsjon med varmmat på sitt fat, og de venter rundt 10 minutter før de tar frem skivene. Hun har noen ganger begynt å smake på maten da, og grunnen er jeg overbevist om at er nettopp at fokuset er flyttet bort og at det ikke er en maktkamp ved måltidet. Hun spiser ikke fordi hun ikke får annet, hun spiser fordi hun har lyst. Dette ble litt avsporing, men det er også grunnen bak mine meninger med dette. Det er ikke snakk om at man skal tilby skiver med veldig fristende pålegg slik at de foretrekker dette over varm-maten men at barn som er kresne heller spiser en grovbrødskrive med leverpostei enn å nekte å spise noe i det hele tatt. Så kommer gjerne smakingen etter hvert hvis man slutter å fokusere så mye på det, og heller la de styre selv. Anonymkode: 3a00c...0f1 16
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå