AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #1 Skrevet 8. juni 2019 Vi står mellom å gi en mindre sin 10 000 eller noe på en konto til konfirmanten, som han selv har råderett over. eller å gi en større sum, men da låse den og si at den skal gå til ... Han er en moden og reflektert gutt, men han er jo også ung. 10 000 føler jeg er relativt ok om han bare bruker på ting og tang, men mer enn det har jeg ikke lyst skal gå til typ «russebuss» eller noe annet... Anonymkode: 5e5de...c2f
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #2 Skrevet 8. juni 2019 Kan dere ikke gi noe fritt - feks 5000 og noe bundet? Anonymkode: c2272...cc5 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #3 Skrevet 8. juni 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan dere ikke gi noe fritt - feks 5000 og noe bundet? Anonymkode: c2272...cc5 Ja, det var god idé. Da slipper han å være flau over at han fikk «lite» i forhold til vennene, men samtidig ikke har mulighet til å sose bort masse penger. Ts Anonymkode: 5e5de...c2f 1
Gjest MyzTeri Skrevet 8. juni 2019 #4 Skrevet 8. juni 2019 Hva skal en konfirmant med 5000,- i løse penger? Det bør på konto.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #5 Skrevet 8. juni 2019 Akkurat nå, MyzTeri skrev: Hva skal en konfirmant med 5000,- i løse penger? Det bør på konto. Ja, tenkte ikke kontanter. De skal selvsagt på konto. Men hvor mye bør han ha i frie penger dom han har tilgang på. Penger vi Jan råde han til å gjøre det eller det med, men som til syvende og sist er hans frie valg? Ts Anonymkode: 5e5de...c2f
Gjest MyzTeri Skrevet 8. juni 2019 #6 Skrevet 8. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, tenkte ikke kontanter. De skal selvsagt på konto. Men hvor mye bør han ha i frie penger dom han har tilgang på. Penger vi Jan råde han til å gjøre det eller det med, men som til syvende og sist er hans frie valg? Ts Anonymkode: 5e5de...c2f Hvorfor skal han ha frie penger? Det blir brukt på burn og burger. Det bør vel i allefall være med en klausul om hvis han bruker opp de pengene så får han uten hjelp hjemmefra betale for f.eks mopedlapp, moped, førerkort for bil etc. Klarer ikke å forstå det her, mine konfirmasjonspenger sto låst helt til jeg kjøpte meg hus. Fikk ikke bruke ei krone av noen av pengene. Og det hadde jeg igjen for da jeg var 25 istede for at det ble kantinelunsj av de.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #7 Skrevet 8. juni 2019 Herregud så syke summer konfirmantene i dag får! Jeg var konfirmert for syv år siden fikk jeg 16 000,- totalt liksom.. ikke rart det er press, dårlig psyke og klasseforskjeller. Anonymkode: 2eabc...9a6 3
Gjest WhisperingWind Skrevet 8. juni 2019 #8 Skrevet 8. juni 2019 Min skal få 5000 kroner. Her spare det både på sparekonto, fond og lappen så han lider ingen nød den dagen han skal flytte for seg selv. Mer enn det trenger ikke en 14/15 åring.
Kittykat Skrevet 8. juni 2019 #9 Skrevet 8. juni 2019 (endret) Vi har vært igjennom 3 konfirmasjoner. Ut av alle pengene de fikk, så skulle en viss sum inn på en sparekonto og det skal gå til sertifikat. Det som var til overs, kunne de bruke som de ville. Da ble det vinn-vinn for både foreldre og konfirmanten. Førstemann kjøpte seg en ny mobil og handlet noen klær, andremann kjøpte seg et stående teleskop og tredjemann har kjøpt seg ting og tang til dataen. Endret 8. juni 2019 av Kittykat
Subtil Skrevet 10. juni 2019 #10 Skrevet 10. juni 2019 Jeg fikk ingen frie penger til konfirmasjonen. Mamma og pappa puttet pengene jeg fikk i kontanter inn på en sparekonto som kun pappa var disponent for. Hva de pengene skulle brukes til, måtte godkjennes av dem. Hadde noe igjen da jeg ble 18, så fikk jeg dem overført til min egne sparekonto da. Det var virkelig ingen fare for at jeg skulle sløse bort pengene på skrap, for jeg var så redd for å bruke penger på feil ting at jeg spurte om tillatelse til å kjøpe med meg en pakke tamponger på vei hjem fra skolen!
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #11 Skrevet 10. juni 2019 Synes nå 10 000,- var latterlig mye å gi bort jeg da, men det er meg. Det er ikke så rart det er et så stort press blant dagens konfirmanter når man mottar 10 000,- kun fra en person. Når det er sagt, ville jeg nok satt pengene inn på en høyrentekonto/fond som han ikke får tilgang til før han har fylt 18, og da øremerkes bolig eller lappen. Evt gitt 2000,- til fri bruk og resten på konto. Anonymkode: a84b8...2b1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #12 Skrevet 10. juni 2019 Vi satte inn fleste parten av pengene til konfirmanten på BSU. Hun fikk 5000,som skal brukes på reise.resten blir på sparing. Anonymkode: 7408a...b56
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #13 Skrevet 10. juni 2019 10 000kr for å bare "bruke opp"? Det er vel langt i overkant av hva som er nødvendig å kaste bort på tral?! Når jeg selv var konfirmant (omtrent 15 år siden), så fikk jeg vel knapt 10 000kr til sammen, men det var ikke snakk om at jeg fikk bruke opp alt med en gang. Jeg fikk kanskje bruke 1000kr eller 1500kr av dem på en shoppingtur, og så måtte jeg spare resten til noe fornuftig. Anonymkode: f45b5...943
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #14 Skrevet 10. juni 2019 På 8.6.2019 den 12.32, MyzTeri skrev: Hvorfor skal han ha frie penger? Det blir brukt på burn og burger. Det bør vel i allefall være med en klausul om hvis han bruker opp de pengene så får han uten hjelp hjemmefra betale for f.eks mopedlapp, moped, førerkort for bil etc. Klarer ikke å forstå det her, mine konfirmasjonspenger sto låst helt til jeg kjøpte meg hus. Fikk ikke bruke ei krone av noen av pengene. Og det hadde jeg igjen for da jeg var 25 istede for at det ble kantinelunsj av de. Ja, det kan være. Men det er da lærdom i det også? Hvis første gangen du skal disponere egne penger fritt er på 18 års dagen din, så blir det jo vanskelig. Ts Anonymkode: 5e5de...c2f 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #15 Skrevet 10. juni 2019 På 8.6.2019 den 12.33, AnonymBruker skrev: Herregud så syke summer konfirmantene i dag får! Jeg var konfirmert for syv år siden fikk jeg 16 000,- totalt liksom.. ikke rart det er press, dårlig psyke og klasseforskjeller. Anonymkode: 2eabc...9a6 Altså det har lotus vært vanlig å gi bunad for eksempel og det er jo alt fra 20-40 000. Dette er en gutt, så det er ikke like naturlig å gi bunad. Ts Anonymkode: 5e5de...c2f
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #16 Skrevet 10. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes nå 10 000,- var latterlig mye å gi bort jeg da, men det er meg. Det er ikke så rart det er et så stort press blant dagens konfirmanter når man mottar 10 000,- kun fra en person. Når det er sagt, ville jeg nok satt pengene inn på en høyrentekonto/fond som han ikke får tilgang til før han har fylt 18, og da øremerkes bolig eller lappen. Evt gitt 2000,- til fri bruk og resten på konto. Anonymkode: a84b8...2b1 Hæ? Det er jo helt vanlig. En bunad bare koster jo ofte over det dobbelte. Ts Anonymkode: 5e5de...c2f
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #17 Skrevet 10. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi satte inn fleste parten av pengene til konfirmanten på BSU. Hun fikk 5000,som skal brukes på reise.resten blir på sparing. Anonymkode: 7408a...b56 BSU er vel ikke så lurt om han ikke har lønnsinntekter? Heller fond da. Ts Anonymkode: 5e5de...c2f 2
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #18 Skrevet 10. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Vi satte inn fleste parten av pengene til konfirmanten på BSU. Hun fikk 5000,som skal brukes på reise.resten blir på sparing. Anonymkode: 7408a...b56 Dette er jo utrolig dumt gjort, dere fjerner jo da muligheten for skattefradrag senere! Aldri sett inn på bsu før de har skattbar inntekt! Anonymkode: 91166...933 1
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #19 Skrevet 10. juni 2019 Da jeg konfirmerte meg, måtte foreldrene mine godkjenne hva jeg kunne bruke pengene på. Jeg kjøpte meg en laptop. Noen år senere strøyk den med, og jeg kjøpte en ny. Hadde ALDRI fått full råderett over de pengene. Anonymkode: 4e152...899
AnonymBruker Skrevet 10. juni 2019 #20 Skrevet 10. juni 2019 På 8.6.2019 den 12.32, MyzTeri skrev: Hvorfor skal han ha frie penger? Det blir brukt på burn og burger. Det bør vel i allefall være med en klausul om hvis han bruker opp de pengene så får han uten hjelp hjemmefra betale for f.eks mopedlapp, moped, førerkort for bil etc. Klarer ikke å forstå det her, mine konfirmasjonspenger sto låst helt til jeg kjøpte meg hus. Fikk ikke bruke ei krone av noen av pengene. Og det hadde jeg igjen for da jeg var 25 istede for at det ble kantinelunsj av de. Tull. Ikke alle ungdommer kjøper burn og burger! Hva med å ikke ha så mange fordommer, det er faktisk mange flinke ungdommer som ikke sløser. Anonymkode: 42356...e3a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå