Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan fungerer dette når man er ufør og 6000-kroners grensen for småjobber?

Jeg forstår det slik at dette ikke skal gis opp og da heller ikke skal tas hensyn til ang 0,4G-grensen de uføre har å forholde seg til?

Anonymkode: ff5c7...79a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal oppgi beløpet i skattemeldingen. Men du betaler ikke skatt av beløpet. 

Samtidig er du pliktig til å melde fra til Nav dersom arbeidevnen og situasjonen din endrer seg. Altså her du klarer å jobbe litt. 

Merk deg også at der finnes rikelig med uføretrygdede som er dømt for trygdesvindel etter å ha jobbet i det små med 6 000 kroners oppdrag. Så her er det en balansegang mellom to mulighet - jobb og uføretrygd.

Anonymkode: 43194...741

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal oppgi beløpet i skattemeldingen. Men du betaler ikke skatt av beløpet. 

Samtidig er du pliktig til å melde fra til Nav dersom arbeidevnen og situasjonen din endrer seg. Altså her du klarer å jobbe litt. 

Merk deg også at der finnes rikelig med uføretrygdede som er dømt for trygdesvindel etter å ha jobbet i det små med 6 000 kroners oppdrag. Så her er det en balansegang mellom to mulighet - jobb og uføretrygd.

Jeg får opp at om beløpet er oppført i skattemeldingen, skal det strykes. Hvorfor skal jeg da oppgi det?

Gi meg gjerne eksempler på noen av de rikelige eksemplene der uføretrygdede er dømt for svindel med slikt?

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg får opp at om beløpet er oppført i skattemeldingen, skal det strykes. Hvorfor skal jeg da oppgi det?

Gi meg gjerne eksempler på noen av de rikelige eksemplene der uføretrygdede er dømt for svindel med slikt?

Spørsmålet ditt er helt unødvendig, du finner svaret i veilederen til skattemeldingen. Skattemeldingen din skulle du gjort ferdig 30.04. Så du er lovlig sent ute med dine endringer. 

Skatteetaten har veiledningsplikt, spør dem. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser du aviser? Følger du med i media? Leser du dommer på lovdata? Alle steder finner du rikelig med eksepler på trygdesvindel i ulike varianter. 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet ditt er helt unødvendig, du finner svaret i veilederen til skattemeldingen. Skattemeldingen din skulle du gjort ferdig 30.04. Så du er lovlig sent ute med dine endringer. 

Skatteetaten har veiledningsplikt, spør dem. 

Siden du sier at det skal oppgis og tar feil, syns jeg spørsmålet er legitimt. Det har heller ikke noe med 2018-skattemeldingen å gjøre.

Jeg lurer også som sagt på hvordan dette evn teller mot inntektsgrensen på 0,4 G.

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leser du aviser? Følger du med i media? Leser du dommer på lovdata? Alle steder finner du rikelig med eksepler på trygdesvindel i ulike varianter. 

Du kan altså ikke komme med noen eksempler på det du påsto. Som jeg trodde.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke noen som vet dette?

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvor vanlig er det egentlig å lese dommer på lovdata? Jeg kjenner ingen som gjør det. 

Anonymkode: 36ebe...b38

AnonymBruker
Skrevet

Du skal ha bra uflaks om Skatteetaten finner ut av at du driver og tar småjobber her og der via Finn.no. Tror jeg. Jeg vet egentlig ikke om  de får inn info om hvem som tar slike oppdrag. Er ikke det forferdelig mye jobb? 

Anonymkode: 00351...57b

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel bare pensjonsgivende inntekt som skal føres opp hos nav tror jeg. Så sant du ikke får barnetillegg. Ring nav og spør, si du har fått tilbud om å hjelpe naboen med å innrede og skal få noen tusenlapper for det - skal det oppgis? Er vel ikke verre enn det. 

Anonymkode: 1c70f...787

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ha bra uflaks om Skatteetaten finner ut av at du driver og tar småjobber her og der via Finn.no. Tror jeg. Jeg vet egentlig ikke om  de får inn info om hvem som tar slike oppdrag. Er ikke det forferdelig mye jobb? 

Anonymkode: 00351...57b

Det gjør ingenting om Skatteetaten finner ut om jeg tar småjobber, da det er skattefritt. Jeg lurer bare på om den teller mot grensen på 0,4 g ihh til uføretrygden. Jeg tror ikke den gjør det.

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er vel bare pensjonsgivende inntekt som skal føres opp hos nav tror jeg. Så sant du ikke får barnetillegg. Ring nav og spør, si du har fått tilbud om å hjelpe naboen med å innrede og skal få noen tusenlapper for det - skal det oppgis? Er vel ikke verre enn det. 

Anonymkode: 1c70f...787

Ja, jeg er av samme oppfatning. Jeg tjener 50000 i tillegg til trygden allerede, det 15000 er fradragsberettiget.

Men jeg har mulighet til å ta 4 oppdrag i året oppå dette med noe som ikke har med det andre jeg driver med, altså 24000 til i inntekt. Jeg forstår det slik at dette ikke er pensjonsgivende og skal verken føres opp (som en annen påsto) og heller ikke telle mot 0,4 g-grensen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...