Gå til innhold

Kollegaer ser ned på meg på grunn av min arbeiderklassebakgrun, familie ser ned på meg på grunn av snobbete jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var den første i min familie til å noen gang ha fullført VGS. Jeg gikk videre og fikk meg en solid utdannelse og en god jobb. 

Jeg merket det allerede på studiene. Mamma og pappa var IKKE støttende. «5 år! Nei Finn deg heller en jobb.» «jeg skjønner ikke hva du studerer en gang». «men hva BLIR du da?». På tross av dem fullførte jeg og fikk meg en god jobb.

På jobben får folk hakeslepp når de hører hvor jeg er oppvokst, og sier diplomatisk «oj, ja det var vel en spennende oppvekst.» De har helt andre kulturelle referanser enn meg og har levd et helt annet liv. Til å begynne med var jeg ganske åpen om min bakgrunn; «ja jeg vokste opp i blokk, ja mamma er uføretrygdet, ja det er sant at min første utenlandstur var da jeg var 24.» Men jeg orker ikke mer. 

Et toppet seg da det var en knivstikking på en helt annen kant av byen enn der jeg er fra og  en kollega spurte om jeg hadde opplevd mange knivstikkinger og om jeg ikke ble opprørt av det jeg som hadde min oppvekst🙄

Jeg føler jeg ikke passer inn noe sted. Jeg blir sett på som snobbete av familie og barndomsvenner og som slum av kollegaer og studievenner.

noen andre som føler det sånn? 

Anonymkode: d0d94...0b6

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har bare opplevd tendenser til det samme. Du må bare tenke at du skal skape DITT eget liv. Du nevner ikke barn, så antar at du kanskje ikke har det? For min del endret mye seg da jeg fikk barn og min egen familie. For nå er det ikke bare meg, men oss, det handler om. Og vi skaper vår måte å leve på og setter våre egne standarder. Enten du er «meg» eller «oss», så må du sette dine egne standarder. Du vil aldri kunne forandre familien eller kollegaene dine.

Anonymkode: 41544...de3

• Liker 7
Skrevet (endret)

Jeg ler meg ihjel av snobbete vestkantere som er så snevre!

Du må ikke ta det til deg, men le av dem! Jeg synes litt synd på disse som tror at man blir skutt hvis man våger seg øst for Egertorget, og dette høres ut som sånne folk! Men prøv å ta det med humor! 

Jeg bor på vestkanten, men kommer fra Groruddalen. Jeg er motsatt av deg, jeg snakker bredere jo mer jålete folk jeg kommer over. Jeg liker ikke å skulle ligne sånne folk. De fleste her er jo oppegående mennesker, men de som er sånn som du beskriver, de er så stakkarslige i sin lille boble, det hjelper ikke om de har reist over hele verden, for de har jo ikke lært noen ting! Antagelig bare hengt på beachcluben med samme type folk som seg selv! Og sammelignet gullsandaler.

Og familien din synes ikke du er snobb, de er redd for at du føler deg bedre enn dem, de føler seg underlegne. Det er usikkerhet!

Vær glad for og stolt av bakgrunnen din og vær det samme av jobben din! Det er det eneste riktige!

Heia deg!

(Og husk at hva andre mennesker tenker om deg, strengt tatt ikke angår deg ;) )

Endret av Ella Ellefantella
  • Liker 29
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også arbeiderklassebakgrunn, men har tatt høyere utdanning. Merker jo innimellom at de andre på jobben har andre kulturelle referanser enn jeg, men har aldri opplevd å bli sett ned på. Familien er bare stolte.

Nå bor jeg ikke i Oslo, mulig klasseforskjellene er mer fremtredende der.

Anonymkode: 90710...78c

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Ella Ellefantella skrev:

Du må ikke ta det til deg, men le av dem! Jeg synes litt synd på disse som tror at man blir skutt hvis man våger seg øst for Egertorget, og dette høres ut som sånne folk! Men prøv å ta det med humor! 

Jeg bor på vestkanten, men kommer fra Groruddalen. Jeg er motsatt av deg, jeg snakker bredere jo mer jålete folk jeg kommer over. Jeg liker ikke å skulle ligne sånne folk. De fleste her er jo oppegående mennesker, men de som er sånn som du beskriver, de er så stakkarslige i sin lille boble, det hjelper ikke om de har reist over hele verden, for de har jo ikke lært noen ting! Antagelig bare hengt på beachcluben med samme type folk som seg selv! Og sammelignet gullsandaler.

Og familien din synes ikke du er snobb, de er redd for at du føler deg bedre enn dem, de føler seg underlegne. Det er usikkerhet!

Vær glad for og stolt av bakgrunnen din og vær det samme av jobben din! Det er det eneste riktige!

Heia deg!

Jeg gjør jo litt det, for deres tanker om min oppvekst er jo helt hinsides. Samtidig er de mine kollegaer som jeg omgås mange timer daglig. Det er heller ikke bare én eller noen få kollegaer, det er hele gjengen. Jeg elsker jobben, men får liksom ikke innpass i det sosiale på jobb. De ser på meg som et type eksotisk  romvesen, og det er ikke så kult.

Jeg begynte sånn jeg også, tenkte jeg skulle vise dem at ikke alle fra min bydel er kriminelle og fattige, men det har 0 innvirkning. 

Jeg prøver alt jeg kan å være «nedpå» med familie og barndomsvenner, men de kommer stadig med små stikk om at det blir vel ikke ... med på hun som er så fin på det. Ja, det handler nok om usikkerhet, men det gjør ikke saken bedre. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har bare opplevd tendenser til det samme. Du må bare tenke at du skal skape DITT eget liv. Du nevner ikke barn, så antar at du kanskje ikke har det? For min del endret mye seg da jeg fikk barn og min egen familie. For nå er det ikke bare meg, men oss, det handler om. Og vi skaper vår måte å leve på og setter våre egne standarder. Enten du er «meg» eller «oss», så må du sette dine egne standarder. Du vil aldri kunne forandre familien eller kollegaene dine.

Anonymkode: 41544...de3

Nei, jeg har ikke barn. Kanskje det blir bedre da...

ts

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gjør jo litt det, for deres tanker om min oppvekst er jo helt hinsides. Samtidig er de mine kollegaer som jeg omgås mange timer daglig. Det er heller ikke bare én eller noen få kollegaer, det er hele gjengen. Jeg elsker jobben, men får liksom ikke innpass i det sosiale på jobb. De ser på meg som et type eksotisk  romvesen, og det er ikke så kult.

Jeg begynte sånn jeg også, tenkte jeg skulle vise dem at ikke alle fra min bydel er kriminelle og fattige, men det har 0 innvirkning. 

Jeg prøver alt jeg kan å være «nedpå» med familie og barndomsvenner, men de kommer stadig med små stikk om at det blir vel ikke ... med på hun som er så fin på det. Ja, det handler nok om usikkerhet, men det gjør ikke saken bedre. 

Ts

Uff, da har du virkelig ekstreme folk på begge sider! Familien din er ufine, det er jo ikke noe hyggelig! Si det til dem!

Har du sagt til kollegene at de er på jordet i sine antagelser?

• Liker 4
Skrevet (endret)

Du må ikke la deg påvirke så mye av andre sine holdninger. Det er enda ingen av dem som faktisk så dine ambisjoner og at du jobbet mot et mål og fullførte det. Jeg tenker jo at dersom noen velger å ikke se det fra flere perspektiv så sier det sitt om hva for noen få perspektiver de egentlig har.

Det er det handler om. Lite kunnskap. 

Endret av Mass
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Ella Ellefantella skrev:

Uff, da har du virkelig ekstreme folk på begge sider! Familien din er ufine, det er jo ikke noe hyggelig! Si det til dem!

Har du sagt til kollegene at de er på jordet i sine antagelser?

Ja, familien er ufine, men det å ta det opp med dem føles også litt som å sparke folk som ligger nede.

OM jeg har! De er nettopp sånn du sier som tror man får nakkeskudd om man beveger seg øst fir Youngstorget😑 jeg prøver alt fra å si at min oppvekst var ganske normal, til å realitetsorientere dem om oppvekstvilkår i dag. De følger opp med spørsmål som «føler du et press om å gi penger til venner og familie nå som du har kommet deg litt ovenpå»😬 altså jeg er ikke fra Bangladesh liksom. Jeg driver ikke å «sender penger hjem»så min stakkars søster skal få tak over hodet🤪

ts

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, Mass skrev:

Du må ikke la deg påvirke så mye av andre sine holdninger. Det er enda ingen av dem som faktisk så dine ambisjoner og at du jobbet mot et mål og fullførte det. Jeg tenker jo at dersom noen velger å ikke se det fra flere perspektiv så sier det sitt om hva for noen få perspektiver de egentlig har.

Det er det handler om. Lite kunnskap. 

Det er jeg helt enig i, men det hjelper ikke på følelsen av utenforskap. Av å ikke høre til i noen leir. Jeg føler jeg jobber så hardt for å være god nok på jobb og «dårlig nok» hjemme. Jeg vet jo at det ikke er tilfelle, men jeg føler meg som den eneste i verden som har det sånn...

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en "snobbete vestkantjobb", der jeg som konsulent også jobber direkte mot mange slike kunder. Og har da aldri hørt noen uttrykke slikt. 

Er selv fra bygda, med dialekt, og hjemmeværende mor. Har aldri noen gang opplevd at det er noen forskjell på meg og kollegaer eller venner. 

Du er sikker på at du ikke overtolker og misforstår?

Anonymkode: 0390e...bf2

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De følger opp med spørsmål som «føler du et press om å gi penger til venner og familie nå som du har kommet deg litt ovenpå»😬 altså jeg er ikke fra Bangladesh liksom. Jeg driver ikke å «sender penger hjem»så min stakkars søster skal få tak over hodet🤪

Unnskyld meg altså men hahahhahahahaha! Det er er jo både beintragisk  og helt latterlig! 😂 At det går an å leve så i sin egen uopplyste boble!

Anonymkode: a78f5...eef

• Liker 4
Skrevet

Det er jeg helt enig i, men det hjelper ikke på følelsen av utenforskap. Av å ikke høre til i noen leir. Jeg føler jeg jobber så hardt for å være god nok på jobb og «dårlig nok» hjemme. Jeg vet jo at det ikke er tilfelle, men jeg føler meg som den eneste i verden som har det sånn...

ts

Jeg forstår det, man snakker 'sitt språk' og ingen forstår hva man sier på en måte. Samtidig besitter du erfaring fra 'begge leire' og det er jo dobbelt så mye enn de leirene har. 

Det er jo ikke enten eller, og jeg synes jo ikke at du skal jobbe så hardt for å passe inn. Jeg er veldig enig med det som er skrevet her om at du må sette en standard for deg selv. Og du vil med det kanskje opplyse disse leirene bedre, men du vil jo også tiltrekke deg mennesker som forstår og som du vil få følelsen av å høre til med?

AnonymBruker
Skrevet

Unnskyld meg altså men hahahhahahahaha! Det er er jo både beintragisk  og helt latterlig! 😂 At det går an å leve så i sin egen uopplyste boble!

Ja, det er tragisk OG komisk jeg ser den. Samtidig tilbringer jeg mange, mange timer med dem hver dag. Jeg kan ikke bare isolere meg og tenke at de er de teite og jeg må heve meg over dem. Da får jeg en ganske kjip jobbhverdag. 

Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, det er tragisk OG komisk jeg ser den. Samtidig tilbringer jeg mange, mange timer med dem hver dag. Jeg kan ikke bare isolere meg og tenke at de er de teite og jeg må heve meg over dem. Da får jeg en ganske kjip jobbhverdag. 

Ts

Jeg forstår det! 💛

AnonymBruker
Skrevet
19 minutter siden, Ella Ellefantella said:

Heia deg!

Jeg er enig i alt bortsett fra det uthevede. Foreldre skal ønske barns beste, og ikke la sin egen usikkerhet komme i veien for barnas fremtid. Ts gjennomførte ihvertfall utdanningen sin - det finnes mange der ute som ikke har fått gjort det de ønsket seg pga. foreldres "usikkerhet". 

Anonymkode: dc723...5ec

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å finne deg en ny jobb? På de fleste arbeidsplasser er det folk med ulik bakgrunn, det er jo mange i din situasjon. Det er jo ikke slik at alle med høyere utdanning er fra en steinrik familie på Frogner... De færreste arbeidsplasser har ansatte med fullstendig homogen bakgrunn.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Vil også legge til at man ikke er lovpålagt å fortelle kolleger om bakgrunnen sin! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Arbeiderklassebakgrunn (fra bygda) og jobber i et yrke der doktorgrad er mer vanlig enn mastergrad (i by). Opplever at kollegaer og jeg har forskjellige prioriteringer og kulturelle referanser. Men miljøet er raust og har rom for alle.

Familie er bare stolte av alt jeg gjør. Jeg drar ikke med meg masse "snobb" på besøk hjem. Har samme verdier som før, så føler meg ikke fremmedgjort hjemme. Tjener greit og hjelper familien økonomisk. 

Anonymkode: ac8eb...eee

• Liker 2
Skrevet

Kollegaer er en ting, men det må jo være sårende og høre sånne ting fra sin egen familie. Samtidig så er de sikkert litt stolte av deg, de vil bare ikke si det direkte til deg. 

Nå har jo allerede skaden skjedd, men om du bytter arbeidsplass så prøv å begrens detaljene om oppveksten. Det skal ikke være nødvendig å ramse opp hele livshistorien sin for kollegaene. Ofte når folk spør "Hvor er du fra?" er det ikke fordi de er interessert i geografi, men fordi de vil sette deg i bås. Hvis jeg f.eks sier jeg er fra tettsted X blir jeg behandlet helt annerledes enn om jeg sier jeg er fra by Y. Folk vil gjerne erte med stereotyper, og man må tvinge seg til å le for å ikke virke sur (Typ: Du sier du er fra Karasjok, og alle spør hvor mange reinsdyr du har)

Oppgi mest mulig nøytral info, tenker jeg.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...