AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #1 Skrevet 8. juni 2019 Hei! Jeg er ei 25 år gammel jente som har snust siden jeg var rundt 18 år. Jeg snuser en boks daglig med epok freeze (sterk snus med mye niktotin). Jeg ønsker å slutte av to grunner: pare penger, og fordi vi har begynt å snakke om å prøve å få barn om rundt et år. Ønsker å være kvitt alt som heter snus, abstinenser og nikotinsug før vi begynner å prøve. Men jeg er veldig avhengig! Går jeg 3-4 timer uten snus får jeg et helt sykt sug. Hvordan slutte?? Lurer på om det er best å bare slutte på dagen eller gradvis trappe ned i antall snus/styrke? Hvordan greide du å slutte? Hvordan var det? Gikk du mye opp i vekt? Hva var det beste/verste med å slutte? Hvor lenge varte suget/abstinensene? Anonymkode: 773f3...b27
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #2 Skrevet 8. juni 2019 Jeg har ikke sluttet helt enda, og jeg snuste ikke like mye som deg. Brukte Epoc freeze extra strong. Jeg har trappet ned. Først begynte jeg med å bruke kun seks stk per dag. Etter en stund gikk jeg ned til Epoc Ice blue som er styrke tre. Fortsatte med seks stk. Så gikk jeg ned til Epoc artic blue som er styrke to. Nå har jeg tjue bokser igjen og planen nå er å holde meg til de seks per dag og så slutte på dagen når det er tomt. Vet ikke hvordan det vil gå enda, men har funnet ut at jeg ikke skal trappe ytterligere ned. Eller jeg har vel vurdert å finne en type snus med styrke en som jeg bruker i en ukes tid før fullstendig slutt. Tror denne måten er mye mindre ubehagelig enn å slutte umiddelbart på sterk snus. Så jeg har sånn ca to mnd igjen med snusing før jeg er ferdig. Så langt har jeg ikke lagt på meg noe. Har vel heller gått ned i vekt, men det har ikke noe med nedtrapping av snusingen å gjøre. Jeg har vært i Sverige og kjøpt inn siste parti med snus for fire uker siden. Føler derfor jeg allerede bruker mindre penger for jeg bruker ikke penger ukentlig på det. 😛 Gruer meg til den første uken uten snus hvor jeg kommer til å ha fysiske abstinenser, men det har jeg hatt under hver nedtrapping så det skal vel gå greit. Selv om det sikkert blir verre når jeg går ned til 0. Jeg har for øvrig sluttet med tungt sprøytemisbruk og gjennomgått sterke fysiske og psykiske abstinenser, men av en eller annen grunn gruer jeg men mer til å slutte med snus for det er jo så lett tilgjengelig og ikke like store konsekvenser ved å slutte. Likevel har jo rusen vært noe jeg har brukt for å i det hele tatt klare å leve så at jeg fortsatt etter 8 mnd rusfrihet har psykiske abstinenser og fysisk russug det synes jeg ikke er så rart. Håper ikke jeg blir å savne snus like mye, men det tviler jeg på. Det jeg er mest redd for ved å slutte med snus er cravings jeg blir å få etter hvert måltid. Nemlig faren for vektoppgang. Anonymkode: b4bb0...76c 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #3 Skrevet 8. juni 2019 Jeg sluttet også med Epoc - men ice blue intense da. Mitt beste tips er Onico Pure White slim! En snus som ser og kjennes ut som Epoc - men er nikotinfri. Jeg visste ikke om den før en kollega nevnte det. Å ha «noe» som svir litt under leppa demper suget overraskende mye altså. Tror også denne snusen lurer hjernen min litt også siden boksen ligner litt på Epoc ice blue, og selve posene er ganske like. Anonymkode: 667eb...2d5 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #4 Skrevet 8. juni 2019 Off... Jeg tror ikke jeg klarer å holde meg unna snus under graviditeten... Jeg kan klare meg med veldig lite, men ikke helt slutt... Tror ikke det påvirker barnet egentlig. I gamle dager var det aldri snakk om noe sånt. De røykte og fødte barn. Og det har jo gått bra. Men jeg kommer til å forandre meg mye når keg blir gravid og det vil gjøre at jeg slutter med en gang. Jeg tror det er lettere å bare slutte når du vet du er gravid. Man får masse instinkter da. Men å slutte før man er gravid det klarer jeg ikke... 9 mnd klarer jeg. Jeg har klart å være uten snus i 6 mnd. Men så skjedde det mye dritt i livet og jeg begynte igjen. Men det var værst den første mnd så gikk det helt greit. Snuste nikotinfru og tygget mye sukkerfri tyggis... Akkurat nå har jeg ikke en grunn for å slutte. Syna det er en av mine livsgleder å snuse. Heller spise mindre sukker. Sukker er vel verre å trykke i seg under graviditet? Anonymkode: 1d5d5...fe3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #5 Skrevet 8. juni 2019 Go cold turkey og bare kutt ut hele jævla snusen. Du dør ikke uten den, dermed er det fullt overkommelig. Slutta selv etter 6 år med snus nå ved nyttår, har ikke sprukket og det gikk veldig bra. Jeg var kjempe motivert og klar for å bli kvitt snusen. Klart du klarer å gå uten snus i 3-4 timer, du klarer å slutte også. Er bare unnskyldninger du sier til deg selv for at du skal rettferdiggjøre å sprekke. Du gjør deg selv svak slik at du slipper å gå gjennom et par ukomfortable uker med snusslutt. skjerp deg og dropp snusen, det er virkelig ikke verre... Anonymkode: 436b2...ce9 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #6 Skrevet 8. juni 2019 Mitt tips er å gå cold turkey, men forbrede seg mentalt på forhånd. Prøv å instill deg på at i noen dager så kan det bli litt ufordrende med uro og kanskje lite søvn, men det går over ganske fort. Se på det som en runde med forkjølelse eller influensa. Prøv å bare la uroen og suget være der uten å forsøke å "rømme" eller ty til søtsaker, nikotintyggis eller noe annet. Å gjøre det er bare å flytte avhengigheten over på noe annet fordi du fortsatt gir hjernen det den trenger selv om det ikke er i form av snus. Husk at snusen ikke lindrer suget, men den skaper bare mer av det. Anonymkode: 5953d...4f9
duplexx Skrevet 8. juni 2019 #7 Skrevet 8. juni 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Off... Jeg tror ikke jeg klarer å holde meg unna snus under graviditeten... Jeg kan klare meg med veldig lite, men ikke helt slutt... Tror ikke det påvirker barnet egentlig. I gamle dager var det aldri snakk om noe sånt. De røykte og fødte barn. Og det har jo gått bra. Men jeg kommer til å forandre meg mye når keg blir gravid og det vil gjøre at jeg slutter med en gang. Jeg tror det er lettere å bare slutte når du vet du er gravid. Man får masse instinkter da. Men å slutte før man er gravid det klarer jeg ikke... 9 mnd klarer jeg. Jeg har klart å være uten snus i 6 mnd. Men så skjedde det mye dritt i livet og jeg begynte igjen. Men det var værst den første mnd så gikk det helt greit. Snuste nikotinfru og tygget mye sukkerfri tyggis... Akkurat nå har jeg ikke en grunn for å slutte. Syna det er en av mine livsgleder å snuse. Heller spise mindre sukker. Sukker er vel verre å trykke i seg under graviditet? Anonymkode: 1d5d5...fe3 what? 3
Ænema Skrevet 8. juni 2019 #8 Skrevet 8. juni 2019 Jeg sluttet cold turkey. eneste som virker, men jeg kjøpte en rull i Sverige, og sa at når den var tom så slutta jeg. Så jeg gikk lenge og gjorde meg psykisk klar. ikke sprukket enda. siste snus 2.1.17 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #9 Skrevet 9. juni 2019 12 timer siden, duplexx skrev: what? Enig! Denne er ikke til deg som jeg siterer, men til hun som uttaler fremhevet sitat som du siterer Nikotin påvirker så absolutt fosteret. Nikotin gir dårligere blodgjennomstrømning i morkaken, ergo påvirker det næringsinntak og oksygen til fosteret. Nikotin kan føre til prematur fødsel og i verste fall at barnet dør. Det øker risikoen for krybbedød. Det øker også sjansen for at barnet utvikler astma. Nyere forskning viser også økt risiko for gane/leppe-spalte Nyfødte der mor har inntatt nikotin under graviditeten er ofte mindre av vekst enn babyer av mødre som ikke har røyket eller snust. I tillegg er de mere urolige og kan gråte utrøstelige av abstinenser etter fødsel siden de ikke får nikotin lengre. Jeg har selv sett en film av en ultralyd der mor røyket mens ultralyden filmet; i det den gravide inhalerte røyken så kunne vi se fosteret krympe seg i ubehag. Det var helt forferdelig å se på. Ja; gravide røyket før i tiden, og barn ble født. Det betyr derimot ikke at det var greit, det betyr bare at det var ikke samme kunnskapen om det da som nå. Gravide som røyker eller drikker alkohol er noe av det verste jeg ser! Klarer man ikke ofte nikotinen for sitt eget barn så er man heller ikke skikket som mor https://helsenorge.no/gravid/royking-snus-og-graviditet Anonymkode: 4bb6d...d87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå