AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #1 Skrevet 8. juni 2019 Ut fra overskriften er svaret enkelt, «gi det tid». Jeg gikk for et par måneder siden fra en stilling jeg hadde hatt et par år i et selskap jeg hadde vært i nærmere 10 år. Jeg var med andre ord godt vant miljømessig, men samtidig ble jeg utfordret faglig så det var ikke greia. Jeg tenkte bare jeg skulle gi meg selv en sjanse andre steder, se mer av hva som er der ute. Nå har jeg vært i et konsulentselskap et par måneder, samme fagområde som tidligere, men på andre siden. Ikke lenger i linja. Jeg vet at det læringsmessig for meg er bra. Samtidig så mistrives jeg ekstremt med det kommersielle fokuset. Fokuset på at man innehar sin stilling bare som et trinn i en karrieretrapp hvor det hele tiden er fokus på hva som skal til for å nå neste avansement. På papiret kan det jo virke fantastisk. Endelig bli sett, eventuelt fullstendig falle gjennom. Jeg opplever det som et jag uten sidestykke, hvor jeg etter mange år i arbeidslivet med masse selvtillit føler meg helt idiot, føler at jeg ikke kan reise meg opp å gå i 16-17 tiden selv om jeg har jobbet siden tidlig morgen, og føler i tillegg at veldig mange av kollegene er lunefulle. Føler at jeg må være «på» hele tiden i form av alle døgnets timer, og selv om det såklart er uvant at presset er så enormt, så kjenner jeg veldig på at dette identifiserer jeg meg ikke med. Jeg er opptatt av karriere i den form av at jeg vil gjøre mitt beste der jeg er, utvikle meg faglig, og identifisere meg med verdiene på arbeidsplassen. Jeg har også alltid jobbet en god del mer enn normal arbeidstid, fordi jeg brenner for oppgavene og stedet jeg har vært. Det har imidlertid vært fokus på at min tid betyr noe og at jeg skal ikke jobbe døgnet rundt. Verdiene her jeg nå er oppleves som «vi driter i om du jobber deg ihjel. Kunden skal bli fornøyd». Det er enkelt å si at jeg må være tydelig på mine forventninger og krav, og at jeg bør være åpen om behov for et balansert jobb og privatliv. Tro meg, det kan jeg være, men da stopper og mye for meg der. Jeg har muligens ikke reflektert godt nok rundt disse tingene da jeg takket ja til stillingen, men samtidig må man kanskje oppleve det for å vite at man mistrives med det. Hvordan bør jeg løse dette? Jeg vil ikke gå tilbake til forrige arbeidsgiver selv om relasjonene er gode. Det vil være et nederlag. Bør jeg søke meg ut til en tilsvarende stilling som tidligere i annen bedrift så fort noe dukker opp når jeg vet at jeg faktisk ikke holder ut der jeg er? Noen måneder et arbeidssted ser ikke bra ut, men samtidig tenker jeg at det er en erfaring man har med seg og at mine grunner er svært legitime. Det oppleves tungt, så ønsker gjerne noen tanker fra andre her. Anonymkode: 3fc99...c35
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #2 Skrevet 8. juni 2019 Hvorfor ønsker du ikke å gå tilbake til forrige arbeidsgiver? Ut i fra hva du skriver virker jo det som den beste løsningen. Og det er forøvrig helt greit å jobbe noen måneder et annet sted med tanke på CV. Det er en erfaring rikere, og da lærte du hva du ønsker og ikke ønsket i et arbeidsforhold 🙂 Anonymkode: 3c017...1ae 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #3 Skrevet 8. juni 2019 Er i en lignende situasjon, jeg begynte å se meg om etter ny jobb etter tre måneder med mistrivsel. Bedre å skifte jobb så fort som mulig om du ikke ser potensialet for at det skal bedre seg synes jeg. Så lenge du ikke har mange kjappe jobbytter på CVen tror jeg ikke potensielle arbeidsgivere bryr seg. Er det lett å få seg jobb et annet sted enn gammel arbeidsgiver hadde jeg prøvd det først. Anonymkode: df01b...110
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå