AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #1 Skrevet 8. juni 2019 Føler nesten det er forventet.. At det ikke skal gå opp, og at man er mye borte fra barna. Men jeg elsker jobben min jeg. Barna får fine dager i bhg grunnet turnusfri og perioder med natt. Men til gjengjeld jobber jeg hver tredje helg da. Det blir mye på han som er hjemme, men det blir det på meg og til tider da han og er borte en del. Er det andre her som har barn og skal fortsette å jobbe turnus? Og er det noen som vokste opp med foreldre som gjør det, hvordan var det i såfall? Det er jo mange som reiser og mange som hsr barna 50/50,de ser jo barna mindre enn meg.... Anonymkode: 9d79a...900
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #2 Skrevet 8. juni 2019 Så lenge barna har en omsorgsperson til stede når du er på jobb, og du ikke er avhengig av velvilje fra arbeidsgiver og kolleger for å få timeplanen til å gå opp, er det ikke problem å jobbe turnus. Problemet kommer den dagen du ikke har noen til å passe barna på røde dager, som julaften ettermiddag/kveld, påske, pinse, osv. Gjelder ikke dette deg? flott! Da er det ingen problemer med å ha den arbeidstidsordningen du ønsker å ha. Anonymkode: 36d79...42d 11
Belima Skrevet 8. juni 2019 #3 Skrevet 8. juni 2019 Nå er jeg mormor med en datter i turnusjobb. Det er ett problem de har hatt og det er at mannen hennes starter kl 0700 på jobb, så han har heller ikke rukket å levere i barnehage/SFO når hun har tidlig vakt. Da har svigerforeldrene og jeg stilt opp. Har du en mann som som ikke begynner på jobb før kl 0800 så blir det ikke noe problem, med mindre det er langt fra barnehage/SFO til hans jobb. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #4 Skrevet 8. juni 2019 Ser ingen grunn til å slutte med det så lenge man selv synes det fungerer. Det er noe dritt med helger og helligdager, men sånn er det bare. Man gjør så mye som mulig ut av den tiden man har sammen. Det som neppe funker er om man har en samboer som også jobber turnus eller jobber mye borte, det er ikke moro å måtte styre med vakter, bytte, barnevakter osv for å få ting til å gå opp. Det er mer slitsomt enn selve turnusen med alt som det innebærer. Det er ikke verdt slitet. Jeg sluttet med tredelt turnus til fordel for ren nattstilling fordi jeg etter hvert syntes jeg gikk glipp av for mye. Har fortsatt fordelene med fri, de har kortere dager i barnehagen, når de begynner på skolen er jeg hjemme både når de må dra hjemmefra og når de kommer hjem, har hver eneste ettermiddag fri med dem. Anonymkode: d81fe...2d2 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #5 Skrevet 8. juni 2019 Jeg jobber turnus. Har to barnehagebarn. En mann som har fleksibel jobb (kan komme og gå når han vil og kan ha hjemmekontor når han vil og ferie nr han vil). Og jeg vil si at vi er avhengig av at han en slik jobb. Når det gjelder alle punkter! To besteforeldre stiller også ofte opp. Vi hadde klart oss uten, men det lettet hverdagen ekstremt. Når jeg jobber kveldsvakt tar de over barna til mannen kommet hjem. I helger er mannen alltid hjemme, men det er ikke det samme med helg uten meg som når jeg er hjemme. Ting blir selvsagt mer komplisert. Men en ting er barnehagealder, da kan jeg ha barna hjemme og styre ting. Men når de starter på skolen er det mye vanskeligere. Da skal de jo på skolen hver dag og tiden vi har sammen blir mer dyrbar og sjeldnere... Jeg prøver iherdig og komme meg bort før den tid! Anonymkode: 84be4...ca7
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #6 Skrevet 8. juni 2019 Vi har snart 4 barn og jobber begge til forskjellige tider. Vi jobber begge annehver helg, men ikke samme helgene. Vi ser lite til hverandre, men er ikke avhengig av barnevakt siden vi jobber motsatte vakter Anonymkode: efac4...76b 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #7 Skrevet 8. juni 2019 Jeg jobber ikke turnus lenger. Mistet mye tid med barna. Nå jobber kun samboer turnus og det er mer slitsomt nå enn før fordi jeg alltid er alene med barna ettermiddag, helg, morgen og ferier. Jeg er alenemor, men har en samboer som er innom innimellom og lager ekstraarbeid. Nå vurderer jeg å gå tilbake til turnusjobb for å få litt pauser selv. Anonymkode: 8c68d...b14
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #8 Skrevet 8. juni 2019 Jeg jobber turnus, men mannen har en veldig fleksibel og grei jobb. Derfor går det helt fint for oss! Hadde vært noe annet om han hadde en mer krevende jobb. Anonymkode: cb7ec...32c
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #9 Skrevet 8. juni 2019 Jeg jobber også turnus. Vi kommer til å gå det til å fungere. Faren har fleksitid, så det er egentlig det som hjelper oss. Samtidig har faren en "krevende" jobb ifht at han må/bør jobbe lange dager for å komme i mål. Ikke noe problem med hjemmekontor, men ikke alltid like lett å få gjennomført med barn i hus. Når jeg har ca. 2 seinvakter i uken så utgår en del jobbing for han. Samme når jeg arbeider helg. Vurderer å forsøke å få meg jobb på kun dagtid og evt. ta videreutdanning som bedrer sjansene. Ikke av hensyn til min manns jobb...Jeg står selvsagt fritt til å arbeide med det jeg liker. Men jeg synes det er kjipt å hver 3 helg, helligdager og ved seinvakter å miste en god del av "familietiden". Når barna går i barnehage er det forsåvidt greit nok. Da kan jeg være hjemme med barna før seinvakt f.eks. slik vi får litt kvalitetstid. Men når de begynner på skolen er ikke det mulig lenger. Og så er de jo lagt når jeg kommer hjem fra seinvakt... Anonymkode: 19a83...6cf
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #10 Skrevet 8. juni 2019 Det kjipe er ting som julaften og 17. Mai og sånn. Husker jeg gråt hver julaften når mamma ikke var der. Anonymkode: df987...fd2 1
Gjest Blondie65 Skrevet 8. juni 2019 #11 Skrevet 8. juni 2019 Hele landet består av turnusarbeidende i mange forskjellige yrker. Jeg skjønner ikke helt at det skal være "forbudt" å ha barn for dem? Som en kollega av meg sa det: hun kom hjem for å sende barna på skole og var våken og uthvilt når de kom hjem. Så gikk hun enten på kvelds eller nattskift. Hun ville ikke byttet (jobbet bare kveld eller natt). Men man har en kabal som skal gå opp i både hverdagen og ved hellig-/høytidsdager for man verken kan eller skal bruke "jeg må få fri for jeg har jo barn" kortet. Når det gjelder nattevakt vet jeg at mange får problemer med døgnsnuingen når de blir eldre - spesielt hvis de skifter mellom natt- og dagskift, men også til å være våken på dag i friperioder. Det er noe å tenke over.
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #12 Skrevet 8. juni 2019 Jeg jobbet turnus (80% stilling) når barna var små, og mannen hadde vanlig dagjobb. Vi syntes dette var en fantastisk løsning med bare fordeler! ☺️ Jeg jobbet mest ettermiddag/ kveld + hver tredje helg, og hadde en eller to hverdager fri hver uke. Vi syntes aldri vi hadde noen tidsklemme vi, men det hadde alle småbarnsforeldrene med begge i jobb fra 08 -16 som vi kjente da. Anonymkode: 6d7f7...cfe 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #13 Skrevet 8. juni 2019 Det fungerer fint mens barna er i barnehage men du vinner ikke så mye på det når de begynner på skolen. Da vil de fleste barn gå på SFO fordi alle vennene går der og skolen begynner ofte kl 8/8.30 og varer til kl 13/15. Jobbet selv turnus i 10 år før jeg byttet til dagtid. Synes jeg får mye mer tid med ungene nå. Dessuten får jeg vært med på "alt" av arrangementer. Før falt alltid ting på dager jeg hadde kveldsvakt. Anonymkode: 699bb...603
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #14 Skrevet 8. juni 2019 Vi jobber turnus begge to her i huset og har to skolebarn. Det krever mye logistikk, planlegging og bytting av vakter, men vi har fått det til å gå rundt i alle år. Da barna var mindre fikk vi oftere også hjelp av besteforeldre. Anonymkode: 537d8...e06
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #15 Skrevet 8. juni 2019 Jeg har vokst opp med mor i turnus. Tenkte aldri over det, det var helt normalt. Jobber selv turnus, men syns 100% ble alt for heftig. Mellom sein- tidlig så jeg jo ikke barna mine fra jeg leverte i bhg kl 09.00 og dagen etter kl 17.00! Nesten 1,5 døgn uten å se barna hver eneste uke funket ikke for oss. Så gikk jeg ned til 80% og det er helt perfekt funker supert. Avhenger så klart av at mannen kan levere før jobb de dagene jeg har dagvakt og har jobbet natt og kan hente de dagene jeg jobber kveld. Anonymkode: 3803b...c7d
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #16 Skrevet 8. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Det kjipe er ting som julaften og 17. Mai og sånn. Husker jeg gråt hver julaften når mamma ikke var der. Anonymkode: df987...fd2 Men nå er det ikke slik at turnus betyr at man skal jobbe hver julaften/nyttårsaften osv. Søsteren min jobber turnus som sykepleier, og det er relativt «sjeldent» det er jobbing på røde dager. De tar det på tur, og man har aldri alle helligdager gjennom året. Jeg personlig er glad jeg slipper turnusjobb, jeg har ikke helse til det (ikke har jeg jobb som er fornuftig for turnus heller). Men jeg ser fordeler - eksempelvis kan foreldrene med turnus i barnehagen utsette barnehagestart noe ved at de jobber helger/kvelder. Det kan ikke jeg. Og så er jeg veldig glad for at noen jobber turnus, for ellers hadde det ikke stått noen klare når vi skal føde - når barna våre trenger akutt hjelp eller brann setter igang på julaften. De som jobber turnus får ikke vært med egen familie hver eneste bidige røde helligdag, men de bidrar til samfunnet på en helt uvurderlig måte. Og det er jeg utrolig takknemlig for. Anonymkode: 4cae1...555 4
Celtic Heart Skrevet 8. juni 2019 #17 Skrevet 8. juni 2019 Jeg har jobbet turnus hele tiden og har ikke noe annet enn positiv erfaring med det. Hadde sjelden problemer med å få kabalen til å gå opp. ungene er nå 18 og 19 og de har aldri hatt noen dårlige opplevelser med at mamma jobber skift. 2
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #18 Skrevet 8. juni 2019 Min mor jobbet turnus, og jeg kan ikke huske noe negativt med det. Pappa var flink til å finne på ting med oss når hun jobbet helg. Min søster jobber også turnus, og har to barn. Der tar ofte far barna med til sine foreldre når hun har jobbhelg. De bor litt utenfor byen. Da de var små var det nok litt for å få hjelp med dem (de kom veldig tett), men så ble det hyggelig vane. De har alltid fått det til. Har hendt at besteforeldre har stilt opp litt, men ikke mer enn for de andre barnebarna. Er sikkert litt puslespill de første årene, men straks barna kommer i skolealder, og ikke må bringes og hentes i barnehagen, går det nok lettere. Småbarnstiden er forøvrig både utfordrende, travel og et visst puslespill for alle. Anonymkode: a8778...386 1
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #19 Skrevet 8. juni 2019 Et vennepar av meg, begge sykepleiere, jobber begge to 100% tredelt turnus. De går da på avvikende rotasjon (vet ikke hva slikt egentlig heter 8 helsevesenet da jeg aldri har jobbet i helsevesenet) og de har lettere for å få hverdagskabalen til å gå opp enn de fleste jeg kjenner med kun dagjobber. Jeg har også et vennepar hvor begge jobber offshore. Da har ungene alltid minst én «hjemmeværende» forelder, og to av seks uker har de begge foreldrene døgnet rundt. De voksne ser da ikke hverandre på fire uker, men når de først er sammen har de helt fri sammen to uker i strekk. Anonymkode: 1bc4e...f84
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #20 Skrevet 8. juni 2019 Her jobber begge turnus, han 2-delt og jeg 3-delt. Det går ganske greit opp, det eneste vi er avhengig av er barnevakt i vaktskifte hver 3. helg, men har både familier og nå som barnet nærmer seg 4 år, også foreldre i bhg som gjerne tar imot besøk i en time lørdag/søndag. Jeg synes stort sett at det er veldig deilig å ha det sånn. Lett å få gjort unna husarbeid på dagvakt mens barnet er i barnehagen og med 3 av 4 helger fri alle tre sammen så synes jeg vi får mye kvalitetstid. Det eneste som er litt kjipt er hvis jeg jobber to kveldsvakter på rad, da ser jeg ikke barnet så mye. Men jeg kan levere innen klokken 10 i barnehagen, så vi får i alle fall sett hverandre noe. De dagene jeg har fri midt i uka så hender det at barnet er hjemme med meg eller blir levert sent og hentet tidlig, så på den måten så synes jeg likevel at vi får mer "kvalitetstid" enn om jeg skulle vært hjemme hver kveld, men vært bundet til å levere senere slik at alle er passe slitne og i tidsklemma når vi får vært sammen. Anonymkode: b8562...ba7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå