Gå til innhold

Nabobarn som er ute alene hele dagen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I gata er det to barn på alderen 4 og 6-7 år, som vandrer alene fra de hentes til de skal legge seg. De ringer på dører i nabolaget, løper rundt i hagene til andre og "tar seg til rette" overalt. De har ringt på døra vår mange ganger, vi har sluttet å åpne. De gir seg ikke før De har ringt på 10-20 ganger, noe som begynner å bli ganske irriterende (De spør om de kan ha pusen vår og leke/kose med). Ekstra gøy er det i helger, når de kan ringe på fra klokka 7-8 om morgenen.... Mor bor alene og man ser _ingenting_ til henne for utenom sure blikk fra bilen når hun kjører inn eller ut fra hybelen hun leier i ett av husene.

Dette er en utenlandsk familie, og jeg vet ikke om dette kanskje er normalt for noen kulturer? Slippe ut ungene _hver dag_ fra rundt 15-19 og la de vandre rundt sammen til de skal sove?

Har sagt til barna at de ikke bare kan ringe på døra til folk, men de hører ikke. Og mor er ikke å se. Ville dere ringt på hos mor og gitt beskjed om dette? Hva kan man si?

Anonymkode: ce0b3...0ed

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Her tror jeg nesten du må snakke med mor. Virker ikke som barna forstår at det ikke er ok å drive på sånn. Og mor vet kanskje ikke engang om det hvis hun bare holder seg inne. 

Anonymkode: 2f37c...9bc

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Har dere gitt tydelig beskjed til barna om at det ikke passer? 

Anonymkode: 2592b...7b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her sa vi fra til barna og foreldrene om at barna ikke måtte leke i trafikken. Vi var vitne til hårreisende oppførsel. Selv om de forsto hva som ble sagt virket det ikke som de brydde seg nevneverdig. De måtte få inn med teskje konsekvensene... Død, skade, gjøre noen andre til evt morder etc. Virker som enkelte nasjoner har mer lempelig forhold til barneoppdragelse. Barn på selvstyre. Du får fortsette å fortelle mor at slik oppførsel og barneoppdragelse ikke er greit i Norge. Etter hvert får du si at barnevernet i Norge skal beskytte barn, når foreldrene svikter. Mange er redd barnevernet, og mange har hatt godt av oppfølging med tanke på oppføringen av barn.

Anonymkode: a7f77...bb5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har dere gitt tydelig beskjed til barna om at det ikke passer? 

Anonymkode: 2592b...7b2

Har du litt tungt for det? Sitat: "Har sagt til barna at de ikke bare kan ringe på døra til folk, men de hører ikke"

Anonymkode: bd93c...63a

• Liker 4
Skrevet

Ja, det er fornuftig å ta en prat med moren og forklare at barna må slutte å ringe på hos dere (og andre). Her må det grensesetting til. 

Ellers fint at barna er ute og leker da!  Men et visst tilsyn bør de definitivt ha i den alderen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Er det så ille at de er ute og leker alene? Det gjør mitt barn også, og alle vennene hans i nabolaget. Han er 7 da, 4 var riktignok litt ungt, men kanskje hun følger med fra vinduet?

Men når det gjelder oppførselen ville jeg absolutt satt pris på å få vite det dersom mitt barn gjorde sånt, så jeg kunne få stoppet det.

Anonymkode: c16aa...fd9

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det så ille at de er ute og leker alene? Det gjør mitt barn også, og alle vennene hans i nabolaget. Han er 7 da, 4 var riktignok litt ungt, men kanskje hun følger med fra vinduet?

Men når det gjelder oppførselen ville jeg absolutt satt pris på å få vite det dersom mitt barn gjorde sånt, så jeg kunne få stoppet det.

Anonymkode: c16aa...fd9

Nei, hun gjør ikke det. Hybelen har ingen utsikt over gata, er på baksiden av huset. Og de har ingen venner de leke med, det er kun de to alene som går eller sykler rundt hele dagen.

En av tingene som bekymrer meg er at de renner ned på syklene fra innkjørselen til naboer, ettersom at det kjører biler forbi og dette fort kan gå galt. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ta det opp på en måte som ikke skaper utfordringer fremover da?

TS

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Her sa vi fra til barna og foreldrene om at barna ikke måtte leke i trafikken. Vi var vitne til hårreisende oppførsel. Selv om de forsto hva som ble sagt virket det ikke som de brydde seg nevneverdig. De måtte få inn med teskje konsekvensene... Død, skade, gjøre noen andre til evt morder etc. Virker som enkelte nasjoner har mer lempelig forhold til barneoppdragelse. Barn på selvstyre. Du får fortsette å fortelle mor at slik oppførsel og barneoppdragelse ikke er greit i Norge. Etter hvert får du si at barnevernet i Norge skal beskytte barn, når foreldrene svikter. Mange er redd barnevernet, og mange har hatt godt av oppfølging med tanke på oppføringen av barn.

Anonymkode: a7f77...bb5

Amen! 

Anonymkode: f9eda...02d

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvordan ta det opp på en måte som ikke skaper utfordringer fremover da?

TS

Enten tar du det face to face med moren, på en tydelig måte. Ikke gå rundt grøten. Det er det mest reale. Du bør drite i eventuelle fremtidige utfordringer mellom deg og henne. Du har lov til å si i fra. Ungene oppfører seg ikke greit. 

Alternativet er å ta det anonymt via barnevernet. Jeg mener du bør gjøre det første først, også ta dette alternativet hvis det ikke bedrer seg.

Anonymkode: f9eda...02d

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ringt politiet. Lettere at de tar seg en prat med moren. Høres ikke ut som om de andre naboene blir plaget av dette? 

Men utover det, at barna leker ute er vel bare veldig bra? Alle sitter jo inne med pc-er hele ettermiddagen, så man merker tidene har forandret seg, når folk reagerer på at barn er ute!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
14 minutter siden, Summ skrev:

Jeg hadde ringt politiet. Lettere at de tar seg en prat med moren. Høres ikke ut som om de andre naboene blir plaget av dette? 

Men utover det, at barna leker ute er vel bare veldig bra? Alle sitter jo inne med pc-er hele ettermiddagen, så man merker tidene har forandret seg, når folk reagerer på at barn er ute!

Det er ikke et samtaleemne i gata, men ser at de gjør dette hos andre også, og at disse heller ikke lukker opp. Så.... Jeg vet ikke. Synes det er trist på barnas vegne.

Ja, det er flott at barn er ute, men tilsyn skal skje av foreldre når barna er så små som 4 år... 

Skrevet

En fireåring som er ute av synsfeltet til foreldrene hele dagen lukter jo barnevernmat lang vei. Blir de ropt inn til mat og sånt?

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Får ikke barna middag etter skolen og barnehagen?? OMSORGSSVIKT.. i såfall er dette en sak for barnevernet. 

Anonymkode: c91a1...9b8

• Liker 2
Skrevet

Høres ut som denne moren trenger beskjed i store bokstaver. Si til henne at du var inne på tanken om å melde fra til barnevernet fordi du er bekymret for barna, men at du ville snakke med henne og se om det ble bedre først. Si at du er veldig redd for at barna skal skade seg/bli påkjørt. 

Moren kjører tydeligvis bil selv, så hun burde jo forstå dette med trafikk.

En 4-åring vandrende rundt ute i gata med et to år eldre søsken i timevis hver dag er dårlig omsorg i min verden.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt greit at de er ute å leker, men at de løper i hagene til folk og plager naboer med å ringe på flere ganger? Det burde moren skjønne at ikke er greit.

Anonymkode: 3c672...31e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Stakkars barn som lengter etter voksenkontakt og derfor «plager» dere og naboene deres. Jeg ville fulgt dem hjem til mor som et slags hint, gitt tydelig beskjed til mor neste gang, og meldt bekymring til bv hvis det hadde skjedd en tredje gang. 

Anonymkode: 9db25...c6e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, visp skrev:

En fireåring som er ute av synsfeltet til foreldrene hele dagen lukter jo barnevernmat lang vei. Blir de ropt inn til mat og sånt?

Det vet jeg faktisk ikke om de blir. Det kan jo hende, tror godt om andre mennesker, og regner med mor passer på at barna får i seg mat. Hun virker bare uoppmerksom på at et barn på fire ikke burde være uten oppsyn? For all del, dette er et rolig område der det er mindre trafikk, men... noen kjører fort likevel, og det bekymrer meg. 

ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det vet jeg faktisk ikke om de blir. Det kan jo hende, tror godt om andre mennesker, og regner med mor passer på at barna får i seg mat. Hun virker bare uoppmerksom på at et barn på fire ikke burde være uten oppsyn? For all del, dette er et rolig område der det er mindre trafikk, men... noen kjører fort likevel, og det bekymrer meg. 

ts

Det er jo endel ting som spiller inn her; er de i barnehage/SFO, hvordan bor dere, har mor jobb etc. Men min fireåring var aldri uten oppsyn på den måten og om hun bor slik at hun ikke kan holde øye med de, så er jo ungene helt uten oppsyn.

Sånne ting er veldig vanskelige, men du må vurdere litt. Ser de ut til å bli tatt vare på eller er de skitne etc. Om du er tøff nok, så burde du gått bort og tatt en snakk med mor med tanke på at det er veldig plagsomt at de ringer på hele tiden, spesielt så tidlig i helgene. Da får du kanskje en feeling av tilstanden hennes og hvordan de bor (om det ser ut til å være ryddig og rent- om du tyvtitter litt inn i gangen og videre). Eller så får du snakke med andre med samme problem og høre om de kanskje har tenkt på dette de også.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...