Gå til innhold

Mac mini vs. iBook?

Anbefalte innlegg

Gjest gjesta
Skrevet

Argumenter i vei, hva bør jeg kjøpe?

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Hva er behovet, da? iBooken har jo alt du trenger, mens minien i tillegg trenger skjerm, tastatur og mus.

Jeg har en 3.5 år gammel iBook, og den har vært skikkelig trofast; jeg vurderer å kjøpe en ny til sommeren.

Skrevet

hvis du vil ha svar fra en gjeng med mac frelste, gå inn på www.mac1.no, er et meget seriøst forum :-)

Gjest Formosiss
Skrevet

iBook er jo en laptop som du kan ta med deg over alt, men dersom du er ute etter en med mer ytelse, så burde du kjøpe en powerbook i stedet (min macfrelste kjæreste sa nettopp at dersom du er ute etter ytelse i en laptop, så kjøper du ikke mac i det hele tatt ;-)).

Dersom du vil ha en stasjonær, liten og snerten boks, så kjøper du en mac-mini, men her trenger du tastatur, mus og skjerm - men du kan bruke ditt vanlige utstyr fra PC-en på minien, så fremt mus og tastatur har USB-porter. :-)

Gjest gjesta
Skrevet

Takk for svar :)

Jeg er ikke helt sikker, Lillith, det var derfor jeg lurte på om noen hadde erfaringer med begge deler og kunne fortelle hva de foretrekker.

Egentlig har jeg vel mest lyst på en iBook fordi den er enklere å ta med seg (og ikke minst mulig å oppgradere selv). Jeg er forberedt på at ytelsen ikke blir max, og lurer på å ha en ekstern firewire-disk stående hjemme. Men jeg tror forøvrig det er mer enn nok ytelse til mitt bruk.

Skulle veldig gjerne kjøpt en powerbook på dagen, hadde jeg hatt pengene...

Mac minien frister vel først og fremst fordi den er billig og "ny". regner med jeg kjøper bluetooth og trådløst tastatur/mus dersom det blir mini.

Jeg får fortsette å titte litt rundt å se hva folk anbefaler.

Ha en fin dag! :)

Gjest Formosiss
Skrevet

Hva mener du med oppgradere selv? Hvilke deler?

Så vidt min kjære vet, så funker det ikke å oppgradere hardware på iBooken selv heller.

Gjest Gjesta
Skrevet
Hva mener du med oppgradere selv? Hvilke deler?

Så vidt min kjære vet, så funker det ikke å oppgradere hardware på iBooken selv heller.

Det er ikke umulig å bytte harddisk eller legge inn mer RAM, jeg har gjort begge deler. Men har ikke gjort den tekniske delen selv :)

Skrevet

På iBook er det ikke så mye man kan gjøre selv uten å bryte garantien. Sette i mer minne er lett, dette anbefales å gjøre selv, pga at Apple er dyr på minne. Dersom du kjøper minne selv og setter inn, slipper du billig unna. OS X er glad i minne, så ideelt sett, om du tenker ytelse, burde du spare til å kjøpe 1GB til cirka 1500-2000 kroner. Dette fordi iBooken bare har en ledig slot, og du slipper å kaste vekk ekstra penger på en 512 dersom du vil oppgradere senere.

Tenker du eventuelt å kjøpe blåtannmus til iBook også? I så fall må du bestille med blåtann når du bestiller, da dette ikke går an å sette inn i ettertid.

Uansett er det blitt spekulert mye i om iBook kommer med oppdateringer snart. Det pleier å oppdateres hver 5-6 mnd, og nå er det gåt over 30 dager over gjennomsnittsoppdateringstiden. Har tenkt å kjøpe iBook selv, men venter littegrann til og ser det an.

Anbefaler deg iallfall å gå inn på Apple sine sider og konfigurere de to maskinene til det du vil ha og så sammenligne pris. Er du student? Da får du forresten 10% rabatt, gå på utdanning og så på shop.

Det er ikke sikkert at Minien blir så billig likevel når det kommer til stykket, iallfall dersom du tenker tastatur, mus osv utenom.

Og på Mac-forumet var det vel akkurat en som lurte på det samme, han ble anbefalt iBook, av den enkle grunn at den er portabel.

Og bestiller du på mandag er du garantert Tiger! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...