Gå til innhold

Vil ha en praktisk jobb (jente). Ikke helse. Håndverker?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :) Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg for å få frem det jeg lurer på, så det kan godt hende at dette blir litt langt. I flere år har jeg sett for meg at jeg skal jobbe i helsesektoren.

De siste årene har jeg virkelig fått interesse for oppussing, interiør og praktisk arbeid. Jeg jobber for tiden i en lampebutikk og har vært inne på tanken om å bli elektriker.... Flislegger virker også spennende. Vil gjerne ha en jobb hvor jeg i stor grad kan jobbe selvstendig, gjerne med små oppdrag. Altså ikke bygge et hus, for eksempel. Et familiemedlem er snekker, og det kunne jeg ikke tenke meg.

Har dere noen forslag til yrker jeg kan se nærmere på? Har nettopp begynt å tenke tanken, tviler egentlig på at jeg tør å gå den retningen. Jeg er 22 år og videregående er ikke aktuelt igjen. Har også brukt opp retten min til videregående opplæring. 

Vil også høre om det er noen som kjenner til hverdagen som håndverker :) 

Anonymkode: d079d...270

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje ta kontakt med en rådgiver som kan hjelpe deg? Du kan bli voksenlæring, som vil si at du går 3 eller 5 (?) år som lærling med voksenlærling-lønn, også går opp til fagprøven. Har vært borti noen som har gjort det :) 

Anonymkode: cfc6c...9b6

Gjest Fjeud
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei :) Vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg for å få frem det jeg lurer på, så det kan godt hende at dette blir litt langt. I flere år har jeg sett for meg at jeg skal jobbe i helsesektoren.

De siste årene har jeg virkelig fått interesse for oppussing, interiør og praktisk arbeid. Jeg jobber for tiden i en lampebutikk og har vært inne på tanken om å bli elektriker.... Flislegger virker også spennende. Vil gjerne ha en jobb hvor jeg i stor grad kan jobbe selvstendig, gjerne med små oppdrag. Altså ikke bygge et hus, for eksempel. Et familiemedlem er snekker, og det kunne jeg ikke tenke meg.

Har dere noen forslag til yrker jeg kan se nærmere på? Har nettopp begynt å tenke tanken, tviler egentlig på at jeg tør å gå den retningen. Jeg er 22 år og videregående er ikke aktuelt igjen. Har også brukt opp retten min til videregående opplæring. 

Vil også høre om det er noen som kjenner til hverdagen som håndverker :) 

Anonymkode: d079d...270

Elektriker er et glimrende valg, økt behov framover og lite konkurranse fra arbeidsinnvandrere på grunn av kompetansekrav.

AnonymBruker
Skrevet

Nå vet jeg ikke hvor tungt yrke til elektriker er, men flislegger er ett veldig tungt yrke.

Det er ikke bare å slenge flisene på veggen og fuge. Det er mye grunnarbeide, mye tunge løft og tung bæring. I dag veier de nyeste flisene ca 25 kg, de er kjempestore som du sikkert skjønner. Riktignok må en være to for å legge disse, men det er visstnok ett slit. Ofte må du stå utendørs for å blande det du skal bruke, og så bære disse bøttene opp kanskje til 4.etasje uten heis, bære alle pakkene med fliser o.s.v.

Men å bli håndverker er ikke dumt. 

Anonymkode: 6294a...3ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...