Gå til innhold

Noen her som jobber på DPS? Sykepleier/vernepleier

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan ser en vanlig arbeidsdag ut? Hvordan er pasientene? Hva har sykepleiere og vernepleiere ansvar for? :) 

Anonymkode: f646f...67b

Videoannonse
Annonse
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Jeg jobber ikke på DPS, men er pasient. Sykepleiere/vernepleiere kan jobbe som nattevakt på døgnpost blant annet. Psykiatriske sykepleiere kan jobbe i behandlingen og ha egne pasienter å følge opp 🙂

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, Kjærlighetsbarn98 skrev:

Jeg jobber ikke på DPS, men er pasient. Sykepleiere/vernepleiere kan jobbe som nattevakt på døgnpost blant annet. Psykiatriske sykepleiere kan jobbe i behandlingen og ha egne pasienter å følge opp 🙂

Det kan «vanlige» sykepleiere og vernepleiere også gjøre - må ikke ha videreutdanning for det. Jeg var primærkontakt for pasienter også før jeg tok videreutdanning.

TS: arbeidsdagene er svært ulike. Noen perioder er det svært hektisk og mye å gjøre, andre dager er det rolig og nesten kjedelig. Pasientene er svært forskjellige, men hos oss er det flest pasienter med angst og depresjonsproblematikk, og noen med lette psykoser. Her er alle frivillig innlagt og kan skrive seg ut når de ønsker, så vi har jo ingen svært psykotiske og utagerende pasienter - ei heller noen som ikke ønsker å være der. Arbeidsoppgavene består i støttesamtaler, utarbeiding av planer, behandlingsmøter, følge opp avtaler med andre - alt etter hva som er pasientens fokusområde for innleggelse 🙂 Det er også ganske mye «rydding», altså det går mye tid til å hjelpe pasientene å «rydde opp» i sitt eget liv - både når det kommer til skadde sosiale relasjoner, økonomiske utfordringer, bosituasjon osvosv. 

Spl/vpl har ansvar for å følge opp behandlingsplanen som er utarbeidet av psykiater og/eller psykolog, og motivere pasientene til å jobbe hardt med målene sine. Å bli frisk fra psykisk sykdom tror jeg er noe av det tøffeste man kan gjøre, det krever steinhard jobbing og kan være svært ubehagelig for pasientene - så mange krever ofte en del motivering og støtte for at de skal gjøre det. Miljøpersonalet har ansvar for den daglige oppfølgningen, det er de som ser pasienten mest og må videreformidle observasjoner til hovedbehandler. 

Anonymkode: 4f542...bbe

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...