AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #1 Skrevet 7. juni 2019 Jeg jobbet i fjor på en butikk som er drevet av en familievenn + en til, altså ikke en kjede men av noen jeg kjenner. Jeg jobbet der i 2 år og det var aldri noe problem med kontrakt, penger, lønn, etc. så alt er på stell, men man merker til tider at de er litt nye i hvordan ting fungerer når det dukker opp situasjoner som er utenom hva de har "planlagt". Vi hadde lønningsdag 1. hver mnd. Jeg fikk feriepengene mine 1. juni i fjor, og trodde jeg kom til å få de i år også. Jeg har ikke sagt opp stillingen min formelt, men jeg har gått ut fra mine vanlige vakter. Altså får jeg ikke vakter lenger, men jeg har sagt at om det er krise så kan jeg gjerne stille opp hvis det passer. Kontrakten min har alltid vært ekstrahjelp, så er ikke kontraktfestet prosent, og det er jeg som valgte å slutte, og det er heller ikke noe ondt blod mellom oss. Jeg sendte melding og spurte etter feriepengene. Først fikk jeg svar om at jeg allerede har fått utbetalt disse. Det har jeg ikke. De sa da at de skulle sjekke opp i det. Etter 2 dager etterlyste jeg et svar, og fikk da beskjed om at de hadde det veldig travelt med oppussing av butikklokale, men at de skulle se på det når de hadde tid. Jeg ble litt irritert, fordi dette er jo noe de skulle ha ordnet med en gang, men ok. De sier så at de ser at jeg ikke har fått det, men at det passer litt dårlig fordi de har ikke budsjett til å betale det ut pga oppussing. Hva gjør jeg nå? Anonymkode: 02681...d53
Lostintranslation Skrevet 7. juni 2019 #2 Skrevet 7. juni 2019 Først og fremst må du sende en formell oppsigelse. Om du så ikke "anser det som nødvendig", så kan det bli det, og da har du ditt på det rene. Jeg hadde sendt dette skriftlig og samtidig sendt en melding om at oppsigelsen er i posten, og at feriepenger skal betales ut når arbeidsforholdet opphører, og dersom du ikke mottar beløpet innen en uke så må du dessverre etterspørre dette juridisk. Jeg forstår at det er ubehagelig når butikken drives av en familievenn, men så lenge de driver en bedrift, må de ha vett til å gjøre det skikkelig. Du trekkes for feriepenger hver lønning, og de skal du selvsagt ha igjen. Når man begynner i ny jobb har man heller ikke opparbeidet seg feriepenger der, og det naturlige er at man da har feriepenger fra forrige stilling når man skal ha ferie. At de snyter noen for dette er faktisk direkte frekt.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #3 Skrevet 7. juni 2019 Når sluttet du å jobbe der? Anonymkode: 2cf70...4c4
ajarRun Skrevet 7. juni 2019 #4 Skrevet 7. juni 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobbet i fjor på en butikk som er drevet av en familievenn + en til, altså ikke en kjede men av noen jeg kjenner. Jeg jobbet der i 2 år og det var aldri noe problem med kontrakt, penger, lønn, etc. så alt er på stell, men man merker til tider at de er litt nye i hvordan ting fungerer når det dukker opp situasjoner som er utenom hva de har "planlagt". Vi hadde lønningsdag 1. hver mnd. Jeg fikk feriepengene mine 1. juni i fjor, og trodde jeg kom til å få de i år også. Jeg har ikke sagt opp stillingen min formelt, men jeg har gått ut fra mine vanlige vakter. Altså får jeg ikke vakter lenger, men jeg har sagt at om det er krise så kan jeg gjerne stille opp hvis det passer. Kontrakten min har alltid vært ekstrahjelp, så er ikke kontraktfestet prosent, og det er jeg som valgte å slutte, og det er heller ikke noe ondt blod mellom oss. Jeg sendte melding og spurte etter feriepengene. Først fikk jeg svar om at jeg allerede har fått utbetalt disse. Det har jeg ikke. De sa da at de skulle sjekke opp i det. Etter 2 dager etterlyste jeg et svar, og fikk da beskjed om at de hadde det veldig travelt med oppussing av butikklokale, men at de skulle se på det når de hadde tid. Jeg ble litt irritert, fordi dette er jo noe de skulle ha ordnet med en gang, men ok. De sier så at de ser at jeg ikke har fått det, men at det passer litt dårlig fordi de har ikke budsjett til å betale det ut pga oppussing. Hva gjør jeg nå? Anonymkode: 02681...d53 Da begjærer du dem konkurs. https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/manglende-betaling-av-lonn-og-feriepenger/nar-arbeidsgiver-ikke-kan-betale/ https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/lonn/manglende-betaling-av-lonn-og-feriepenger/nar-arbeidsgiver-ikke-vil-betale/ Den siste er vel litt hyggeligere. Men ikke somle med det. Og be om forsinkelsesrenter. 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #5 Skrevet 7. juni 2019 30 minutter siden, Lostintranslation skrev: Først og fremst må du sende en formell oppsigelse. Om du så ikke "anser det som nødvendig", så kan det bli det, og da har du ditt på det rene. Jeg hadde sendt dette skriftlig og samtidig sendt en melding om at oppsigelsen er i posten, og at feriepenger skal betales ut når arbeidsforholdet opphører, og dersom du ikke mottar beløpet innen en uke så må du dessverre etterspørre dette juridisk. Jeg forstår at det er ubehagelig når butikken drives av en familievenn, men så lenge de driver en bedrift, må de ha vett til å gjøre det skikkelig. Du trekkes for feriepenger hver lønning, og de skal du selvsagt ha igjen. Når man begynner i ny jobb har man heller ikke opparbeidet seg feriepenger der, og det naturlige er at man da har feriepenger fra forrige stilling når man skal ha ferie. At de snyter noen for dette er faktisk direkte frekt. TS her. Ok, jeg har ikke sendt formell oppsigelse fordi jeg fremdeles er åpen for å kunne ta vakter hvis det er behov for det. Jeg har ikke fast % i stillingen min, så kan gå måneder mellom hver gang. Sist jeg jobbet var rett før jul, pga sykdom var det blitt krise, og siden jeg allerede står som ansatt i systemet er det greit å be meg ta en vakt. Er dette noe jeg burde si opp? Har det noe å si for meg å stå som ansatt der egentlig? Skal ærlig innrømme at jeg ikke har satt meg spesielt godt inn i lover og regler, men at vi har gjort en avtale på at hvis det er krise så kan de ringe meg, men at jeg ikke blir satt opp på vakter. Ja, det er jo det at det er ubehagelig. Jeg er mest usikker på hvordan jeg skal gå frem her. Jeg er helt avhengig av å få de feriepengene fordi jeg får ikke stipend i juli, og er derfor nødt til å få de innen den tid for at det skal gå rundt for meg i sommer. 32 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når sluttet du å jobbe der? Anonymkode: 2cf70...4c4 Jeg "sluttet", eller sluttet med faste vakter i månedskiftet okt/nov 2018 (sånn ca), men jobbet også litt rett før jul (2018). Som vil si at jeg skal ha feriepenger for året 2018 nå denne sommeren.. Anonymkode: 02681...d53
Lostintranslation Skrevet 7. juni 2019 #6 Skrevet 7. juni 2019 (endret) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: TS her. Ok, jeg har ikke sendt formell oppsigelse fordi jeg fremdeles er åpen for å kunne ta vakter hvis det er behov for det. Jeg har ikke fast % i stillingen min, så kan gå måneder mellom hver gang. Sist jeg jobbet var rett før jul, pga sykdom var det blitt krise, og siden jeg allerede står som ansatt i systemet er det greit å be meg ta en vakt. Er dette noe jeg burde si opp? Har det noe å si for meg å stå som ansatt der egentlig? Skal ærlig innrømme at jeg ikke har satt meg spesielt godt inn i lover og regler, men at vi har gjort en avtale på at hvis det er krise så kan de ringe meg, men at jeg ikke blir satt opp på vakter. Anonymkode: 02681...d53 Korrigerer denne posten. Jeg ser at vi nærmer oss dato for utbetaling av feriepenger uansett, og de skal du jo ha dersom du fortsatt står i jobben. Poenget er at når man sier opp, har man rett på alle utestående feriepenger for foregående år. Forsto det slik at du hadde sagt opp allerede, og da skulle du ha fått disse utbetalt da du sa opp, selv om det var i mai. Har du ikke sagt opp, men står i jobben, så skal du ha feriepenger når ferie tas ut. Om disse utbetales i juni eller juli kommer an på bedriften, men det står som regel i arbeidskontrakten din. Endret 8. juni 2019 av Lostintranslation
ajarRun Skrevet 7. juni 2019 #7 Skrevet 7. juni 2019 36 minutter siden, Lostintranslation skrev: Feriepenger utbetales når arbeidsforholdet opphører. Du kan ikke motta feriepenger og fortsette å være "åpen for vakter". Du må si opp, og konkret avslutte arbeidsforholdet, også for fremtidige vakter, dersom du skal motta feriepengene dine. Så får de evt. ansette deg på nytt. Prøv å lese innlegget. Arbeidsgiver står fritt til å betale feriepenger tidligere enn ferien. TS vil ha penger hun tjente opp i fjor, som hun skulle fått utbetalt nå i juni, og som hun fortsatt skal fordi hun er ansatt. Det er ingen grunn for henne å si opp, ordinær utbetaling er nå. 5
Gjest Albbas Skrevet 8. juni 2019 #8 Skrevet 8. juni 2019 7 hours ago, Lostintranslation said: Feriepenger utbetales når arbeidsforholdet opphører. Du kan ikke motta feriepenger og fortsette å være "åpen for vakter". Du må si opp, og konkret avslutte arbeidsforholdet, også for fremtidige vakter, dersom du skal motta feriepengene dine. Så får de evt. ansette deg på nytt. Hæ? Ts har rett på feriepengene fra 2018 i år, uten å si opp. Ts trenger ikke å si opp. Hadde jo tatt seg ut om alle måtte sagt opp for å få feriepengene sine hvert år.
Lostintranslation Skrevet 8. juni 2019 #9 Skrevet 8. juni 2019 8 timer siden, abrasiveRefraction skrev: Prøv å lese innlegget. Arbeidsgiver står fritt til å betale feriepenger tidligere enn ferien. TS vil ha penger hun tjente opp i fjor, som hun skulle fått utbetalt nå i juni, og som hun fortsatt skal fordi hun er ansatt. Det er ingen grunn for henne å si opp, ordinær utbetaling er nå. Korrigerte posten nå. Jeg forsto det slik at hun hadde sagt opp allerede (hun refererer til dette som "tidligere jobben"), og da skal man ha feriepenger for foregående år utbetalt umiddelbart etter arbeidsforholdet er opphørt.
ajarRun Skrevet 8. juni 2019 #10 Skrevet 8. juni 2019 4 timer siden, Lostintranslation skrev: Korrigerte posten nå. Jeg forsto det slik at hun hadde sagt opp allerede (hun refererer til dette som "tidligere jobben"), og da skal man ha feriepenger for foregående år utbetalt umiddelbart etter arbeidsforholdet er opphørt. Hun har sluttet å jobbe der, og hun har ikke sagt opp. I praksis er hun vel ansatt i en 0% stilling nå (og hun var vel bare ekstravakt). Hun sier helt tydelig at dette er feriepoenger fra 2018 og at hun ikke har jobbet der i år. Hun sier i tillegg at de normalt utbetales i juni. Alle disse tingene støtter min tolkning. Aner ikke hvordan du underbygger din, kansjke du bare lese overskriften?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå