Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er så sint på meg selv for at jeg klaget! Faget er helt grusomt men jeg følte at jeg hadde gjort det bedre enn E og nå må jeg ta hele igjen. Er høy strykprosent så ikke sikkert jeg klarer å stå noensinne! Hva skal jeg gjøre? Klarer ikke roe meg. 

Anonymkode: 31444...068

AnonymBruker
Skrevet

Det er dessverre ikke noe å gjøre med den eksamenen. Men du får vel mulighet til å ta den opp til høsten? Du klarte egentlig å stå første gang, og da er det gode muligheter for at du klarer det en gang til. Bruk sommeren til å forberede deg til eksamen, så går det nok bra. 

Anonymkode: 77fb1...0a4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er så sint på meg selv for at jeg klaget! Faget er helt grusomt men jeg følte at jeg hadde gjort det bedre enn E og nå må jeg ta hele igjen. Er høy strykprosent så ikke sikkert jeg klarer å stå noensinne! Hva skal jeg gjøre? Klarer ikke roe meg. 

Det første du må gjøre er jo å puste med magen. Dette er ikke krise. 

Du roer ned noen dager, åpner matteboka igjen og bruker endel av sommerferien på å nyte fridagene i finværet med å forstå matematisk teori. Matte er nemlig et veldig enkelt fag. Det er som ethvert annet språk: så snart du forstår de grammatiske reglene og kan endel ord så er du på full fart ut i materien. Steg 1: slutt å tro at å lære matte er vanskeligere enn å lære engelsk eller geografi. Å tro at noe er vanskelig er nemlig en selvoppfyllende profeti. Tenk at matte er enkelt. En sommer er mer enn nok. Går så fint så. :) 

Anonymkode: a68c5...b02

• Liker 3
Skrevet

Du visste jo risikoen ved å klage, så det er faktisk litt selvgjort. 

Pust med magen, kont eksamen, og ikke gi opp! Vær glad for en E om du får det igjen 😄 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Det gode er jo at du knapt har begynt på den femårige utdanningen, så da har du veldig god tid til å ta opp igjen faget og få en bedre karakter. 

Anonymkode: 04287...e03

AnonymBruker
Skrevet

Æsj, så trasig. Samtidig har du jo nå en mulighet til å forstå faget enda bedre. Du har jo stått ved én sensur, så det er ikke usannsynlig at du står ved neste anledning og potensielt får en bedre karakter.

Bruk noen dager på å ta dette innover deg, så legger du en plan for emnet videre. 

Anonymkode: 34979...58d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, PepsiFlax skrev:

Du visste jo risikoen ved å klage, så det er faktisk litt selvgjort. 

Pust med magen, kont eksamen, og ikke gi opp! Vær glad for en E om du får det igjen 😄 

Ja er jo derfor jeg er sint på meg selv. Men var overbevist om at jeg skulle få bedre. Hater faget! Vil ikke gjøre det igjen!

Skrevet

Ja er jo derfor jeg er sint på meg selv. Men var overbevist om at jeg skulle få bedre. Hater faget! Vil ikke gjøre det igjen!

Må du ha faget i det hele tatt, eller kan du bytte det ut med noe annet?

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Skal du ikke ha matte 3 senere i studiet? Syns du matte 2 er vanskelig, så skal du søren meg få en utfordring når du skal ha matte 3. Sånn er livet på ingeniørutdanningen. Har selv vært der. Og nå har jeg en fast jobb som jeg trives godt i. Det er bare en liten periode i livet ditt du må ta tak i deg selv og gjennomføre, så får du belønning senere. Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal du ikke ha matte 3 senere i studiet? Syns du matte 2 er vanskelig, så skal du søren meg få en utfordring når du skal ha matte 3. Sånn er livet på ingeniørutdanningen. Har selv vært der. Og nå har jeg en fast jobb som jeg trives godt i. Det er bare en liten periode i livet ditt du må ta tak i deg selv og gjennomføre, så får du belønning senere. Lykke til!

Har bestått matte 3 allerede. Ikke i nærheten av like ille som matte 2. Hva ble snittet ditt og var det lett å få jobb? Hvordan søkte du på jobben?

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, PepsiFlax skrev:

Må du ha faget i det hele tatt, eller kan du bytte det ut med noe annet?

Må ha det dessverre 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Har bestått matte 3 allerede. Ikke i nærheten av like ille som matte 2. Hva ble snittet ditt og var det lett å få jobb? Hvordan søkte du på jobben?

Bestått matte 3 før matte 2, jøss, er det og mulig. Som ting har forandret seg. 

Jeg hadde vel et snitt mellom C og B, med laveste karakter på vitnemålet D og høyeste A. Jeg fikk jobb syv måneder før jeg var ferdig utdannet, og det var første jobben jeg søkte på. Da søkte jeg fordi jeg så at det firmaet var på utkikk etter nyutdannede, og kom vel over jobbannonsen på facebook. På jobbintervjuet hadde jeg med meg vitnemålet, og da sa sjefen som intervjuet meg at han kun var interessert i karakteren i to fag på vitnemålet mitt, og det var VVS og CAD-fag. Resten av vitnemålet så han kjapt over og sa litt for seg selv at "det ser greit ut". Skal innrømme at jeg ble litt skuffet over å ha jobbet hardt for å få brukbare karakterer, også har det hele telt så lite 😂.

De aller fleste på mitt studie fikk seg jobb før det var ferdig utdannet, når de holdt på med masteroppgaven. Men det var alltid noen etternølere som ikke greide å begynne å søke på jobber før de var ferdig utdannet, og disse, så vidt jeg vet, har også fått seg jobb påfølgende høst. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis det var første gang du tok faget i år, så kan jeg garantere deg at du vil klare deg bedre neste gang, om du tar tak i faget allerede nå (konte i august)/neste vår. Har selv strøket/gjort det dårlig i fag, men alltid fått det til mye bedre på andre forsøk. Fra F til B på 2 uker blant annet, og D til A. 

Anonymkode: f8625...024

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde vel et snitt mellom C og B, med laveste karakter på vitnemålet D og høyeste A. Jeg fikk jobb syv måneder før jeg var ferdig utdannet, og det var første jobben jeg søkte på. Da søkte jeg fordi jeg så at det firmaet var på utkikk etter nyutdannede, og kom vel over jobbannonsen på facebook. På jobbintervjuet hadde jeg med meg vitnemålet, og da sa sjefen som intervjuet meg at han kun var interessert i karakteren i to fag på vitnemålet mitt, og det var VVS og CAD-fag. Resten av vitnemålet så han kjapt over og sa litt for seg selv at "det ser greit ut". Skal innrømme at jeg ble litt skuffet over å ha jobbet hardt for å få brukbare karakterer, også har det hele telt så lite 😂.

De aller fleste på mitt studie fikk seg jobb før det var ferdig utdannet, når de holdt på med masteroppgaven. Men det var alltid noen etternølere som ikke greide å begynne å søke på jobber før de var ferdig utdannet, og disse, så vidt jeg vet, har også fått seg jobb påfølgende høst. 

Nå må du huske på at matematikk-kursene er forskjellige fra universitet til universitet. Matematikk 3 på ntnu er i stor grad uavhengig av matematikk 1 og 2. Lineær algebra vs kalkulus.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ikke gått på NTNU skjønner jeg. Fagene er uavhengige av hverandre. Studenter som velger dataretningen på indøk har matte 3 og ikke matte 2 i det hele tatt. Jeg har valgt energi og miljø og vi har matte 2 og 3 i samme semester.

• Liker 1
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du har ikke gått på NTNU skjønner jeg. Fagene er uavhengige av hverandre. Studenter som velger dataretningen på indøk har matte 3 og ikke matte 2 i det hele tatt. Jeg har valgt energi og miljø og vi har matte 2 og 3 i samme semester.

Trykket send før jeg var ferdig.

Men ja, har også hørt at de færreste bryr seg om karakterer. Så det er ganske surt å måtte ta alt på nytt når det uansett ikke betyr noe. 

Studerte du bachelor eller master og hvilken retning? Hvilken høyskole?

AnonymBruker
Skrevet

Det er svært risikabelt å klage på en E... Det kan være risky å klage på en D, også.

Anonymkode: 644f5...304

AnonymBruker
Skrevet

Det er svært risikabelt å klage på en E... Det kan være risky å klage på en D, også.

Anonymkode: 644f5...304

Ja. En venn av meg fikk vite i begrunnelsen sin at E'en hans var 0.5 poeng fra D. Allikevel endte det med stryk etter klagesensur. Jeg pleier å si; aldri klag hvis du ikke er villig til å ta eksamen på nytt uansett.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja. En venn av meg fikk vite i begrunnelsen sin at E'en hans var 0.5 poeng fra D. Allikevel endte det med stryk etter klagesensur. Jeg pleier å si; aldri klag hvis du ikke er villig til å ta eksamen på nytt uansett.

Hva slags eksamen var dette?

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva slags eksamen var dette?

Statistikk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...