AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #1 Skrevet 7. juni 2019 Hei! Jeg var ferdig nyutdannet i fjor vår, og brukte lang tid før jeg fikk jobb. Nærmere bestemt, begynte jeg i min første jobb like etter nyttår etter at jeg bestemte meg for å utvide søkeområdet fra lokalt til hele landet. Jeg er født og oppvokst på sørlandet, og har en skikkelig sørlandsk-dialekt, og har flyttet helt til Tromsø for jobb. I den første perioden på jobb, så var det jo mange kolleger som lurte på hvor dialekten min var fra, hva jeg gjorde i Tromsø, om det var "mannfolket som hadde dratt meg med til nord-norge" og lignende. Jeg flyttet dit kun på grunn av jobbmulighetene, og kjente ingen i byen før jeg flyttet. Men nå oppdager jeg at disse spørsmålene dukker opp omtrent hver tredje gang jeg møter en ny person. I tillegg har jeg hørt at det er flere på kontoret som tror at jeg kommer til å flytte sørover igjen så fort jeg får en ny jobb, men det er jo ikke tilfellet. Jeg blir også ofte spurt om å gjenta hva jeg sa, for de har problemer med å forstå hva jeg sier, men det er mer forstålig. Er det noen her som har opplevd lignende? Føler meg så "utfordret" og litt utilpass, nesten som en innvandrer i eget land 😂. Ble det i så fall bedre etterhvert som tiden gikk? Og hvilke standardsvar syns dere er passelige når man blir utspurt på denne måten? Kjenner jeg blir sliten av det, og er forsåvidt det eneste negative med hele opplevelsen. Anonymkode: f5fe4...ce5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #2 Skrevet 7. juni 2019 Folk nordpå er generelt veeeeeeldig opptatt av hvor man kommer fra. Jeg er selv nordlending og med en gang jeg møter en med nordlandsdialekt så røyner det på med spørsmål om hvor jeg er fra. Er jeg så "uheldig" at jeg befinner meg i området rundt der jeg kommer fra, så er det full utspørring om hvem mine foreldre er, naboer, søsken, tanter/onkler, familiegården, osv. Da leter de etter noen felles bekjente. Spørsmålet til deg er nok mest for å starte en samtale! I tillegg er folk litt mer direkte oppi nord, dermed spørsmål som om det er "mannfolket som har dratt deg med nordover". Er nok bare ment som en halvspøk Kanskje de mangler litt antenner der oppe fordi jeg ser på det som helt normalt at folk spør og graver om det ene og andre. Det er også veldig vanlig at folk flytter for å gå på videregående eller annen skole, men så flytter hjem igjen etter noen år når man skal etablere seg. Kanskje derfor de forventer at du flytter hjem igjen? Bare svar som sant er at du søkte nye eventyr og trives veldig godt. Spørsmålene vil nok neppe gå over, så bare bli vant til det Anonymkode: eca1a...42a 2
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #3 Skrevet 9. juni 2019 Sånn er det overalt. 😊 Folk lurer jo bare på hvem du er, og er interesserte. Om de lurer på om det var en mann, så kan du jo svare "nei, men jeg har hørt at det er her de kjekke mannfolka er" med et glimt i øyet. De er nordlendinger! De elsker tull og fjas! Men jeg skjønner at det er litt kultursjokk for en sørlending å komme til Tromsø. Min erfaring er at nordlendinger er Norges mest laid backe folkeslag. Er det et sted man kan være seg selv, så er det der. Anonymkode: ea0e6...db2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå