Erin84 Skrevet 8. juni 2019 #21 Skrevet 8. juni 2019 52 minutter siden, LaptopPute skrev: Ja, helt enig! Hadde kastrert meg om det ikke ble bivirkninger og slikt haha. Ja her fant vi et større sted og. Og penger må man regne med å bruke på dyr altså. Haha 😂 Hadde vært så fantastisk om vi kunne sluppet de hormonelle greiene! Og tenk så godt det hadde vært for mannfolka som må håndtere oss og 😂 En må absolutt være forberedt på at dyr koster penger! Jeg har ikke sparepenger igjen fordi hunden min har kronisk uflaks (håper det går over snart..). Men det er verdt hver krone! 48 minutter siden, Vegglampe skrev: Jeg spurte legen min om det samme. Han frarådet det på det sterkeste! 😂 Ts: jeg trener mye hund i forskjellige grener. Og det som ofte går igjen når det gjelder kastrering av tisper er at pelsen blir ekkel i mangel på bedre ord. Spesielt på rasen min som er langhåret og mye pels, blir den gjerne krøllete og tovete. De fleste ender opp med å barbere. Ellers er økt matlyst og slapphet det som går igjen. Anbefaler å vurdere for og i mot kastrering. Øker kastrering livsgleden til hunden din, så anbefaler jeg kastrering. Kastrering er ikke bare bare. Det er et inngrep hvor det kan komme komplikasjoner. Haha, så artig at flere har spurt 😂 Jeg tror legen min sleit litt med å holde seg alvorlig! Hunden min har ikke fått problemer med pels. Men her er det kanskje en stor forskjell på pels og hår, min har hår. Det er riktignok blitt skikkelig tykt, men det kan også være fordi hun har blitt voksen. Ang blæreproblemer - min dyrlege har erfart at alderen på hunden har mye å si her. Jeg har null problemer med det, hun kan holde seg i over et døgn om hun vil (hun valgte det selv etter en operasjon). Hadde dette vært et utpreget problem ville ikke kastrering vært en helt vanlig operasjon i de fleste andre land ☺️
Gjest LaptopPute Skrevet 8. juni 2019 #22 Skrevet 8. juni 2019 6 hours ago, Erin84 said: Haha 😂 Hadde vært så fantastisk om vi kunne sluppet de hormonelle greiene! Og tenk så godt det hadde vært for mannfolka som må håndtere oss og 😂 En må absolutt være forberedt på at dyr koster penger! Jeg har ikke sparepenger igjen fordi hunden min har kronisk uflaks (håper det går over snart..). Men det er verdt hver krone! Haha, så artig at flere har spurt 😂 Jeg tror legen min sleit litt med å holde seg alvorlig! Hunden min har ikke fått problemer med pels. Men her er det kanskje en stor forskjell på pels og hår, min har hår. Det er riktignok blitt skikkelig tykt, men det kan også være fordi hun har blitt voksen. Ang blæreproblemer - min dyrlege har erfart at alderen på hunden har mye å si her. Jeg har null problemer med det, hun kan holde seg i over et døgn om hun vil (hun valgte det selv etter en operasjon). Hadde dette vært et utpreget problem ville ikke kastrering vært en helt vanlig operasjon i de fleste andre land ☺️ Så beroligende! Du har vært til utrolig stor hjelp. Setter pris på det.
Erin84 Skrevet 8. juni 2019 #23 Skrevet 8. juni 2019 1 time siden, LaptopPute skrev: Så beroligende! Du har vært til utrolig stor hjelp. Setter pris på det. Så utrolig koselig å høre!! 🤗 Da håper jeg du er litt roligere og at hunden din bare blir lykkelig og hormonfri ❤️🐾
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #24 Skrevet 2. juli 2019 På 7.6.2019 den 20.15, Erin84 skrev: Min tispe ble kastrert på "gamlemåten" i fjor. Da sa dyrlegene at når stingene tas etter to uker er det bare å leve normalt, og dette gikk helt fint! De første to dagene tok vi det rolig, og så begynte vi å gå litt små turer. Etter en uke kunne vi gå i flere timer, null problem. Dyrlegen sa at alt hadde grodd på henne på en uke, men de sier alltid 2 fordi det også er innvendige sting. Så å kastrere en frisk tispe er en enkel sak, bare tull at hun ikke får være normal på 2 måneder etterpå! Dette er feil- selve snittet i huden gror i løpet av 1-2 uker, ja— men man har åpnet musklene i bukveggen også- disse sys med tråd som normalt bruker 21 dg på å løse seg opp. De sitter da sammen, men har ikke oppnådd full styrke/stabilitet før det har gått 2 mnd ca. Høy aktivitet før den tid kan føre til brokkdannelser. Hilsen veterinær Anonymkode: d744a...306
AnonymBruker Skrevet 2. juli 2019 #25 Skrevet 2. juli 2019 Hvorfor i all verden er innlegg fra veterinær og andre folk som har MEGET god erfaring med kastrering og sterilisering blitt fjernet??!! Her kommer man med fakta og så blir det fjernet. Så mye for vitenskap ! Anonymkode: b18f3...7d7 1
Erin84 Skrevet 3. juli 2019 #26 Skrevet 3. juli 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette er feil- selve snittet i huden gror i løpet av 1-2 uker, ja— men man har åpnet musklene i bukveggen også- disse sys med tråd som normalt bruker 21 dg på å løse seg opp. De sitter da sammen, men har ikke oppnådd full styrke/stabilitet før det har gått 2 mnd ca. Høy aktivitet før den tid kan føre til brokkdannelser. Hilsen veterinær Anonymkode: d744a...306 Hvorfor er det ikke da standard å gi beskjed om dette? Alle jeg kjenner med kastrerte tisper har fått fungere som normalt, helt uten restriksjoner, etter 2 uker. Ingen som har fått brokk eller andre komplikasjoner etterpå.. 1
Gjest LaptopPute Skrevet 3. juli 2019 #27 Skrevet 3. juli 2019 18 hours ago, AnonymBruker said: Dette er feil- selve snittet i huden gror i løpet av 1-2 uker, ja— men man har åpnet musklene i bukveggen også- disse sys med tråd som normalt bruker 21 dg på å løse seg opp. De sitter da sammen, men har ikke oppnådd full styrke/stabilitet før det har gått 2 mnd ca. Høy aktivitet før den tid kan føre til brokkdannelser. Hilsen veterinær Anonymkode: d744a...306 Oi, da skal jeg snakke med veterinæren. Fort at jeg misforstår både ene og andre veien.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #28 Skrevet 3. juli 2019 17 timer siden, Erin84 skrev: Hvorfor er det ikke da standard å gi beskjed om dette? Alle jeg kjenner med kastrerte tisper har fått fungere som normalt, helt uten restriksjoner, etter 2 uker. Ingen som har fått brokk eller andre komplikasjoner etterpå.. Hvorfor ikke alle veterinærer opplyser om dette kan jeg ikke svare på- men hvis man snakker med en veterinærkirurg så blir man opplyst ganske grundig om dette. Nå er det jo også sånn at alle utdannede veterinærer har lov til å utføre kirurgi- og de fleste utfører disse vanlige standardinngrepene; det finnes allikevel mange veterinærer som ikke er klar over (eller har reflektert nok over ) dette. At det har gått bra med alle du kjenner er godt å høre👌🏻 Ting går jo også heldigvis som regel bra. Til sammenligning; på humansiden får man beskjed om å ta det med ro minst 6 uker etter et keisersnitt, og ikke løfte mer enn 1 kg - av samme grunn. Her synder vel de fleste vil jeg tro (inkl meg selv), og ofte går det bra allikevel. Da hunder går på 4 bein så virker tyngdekraften ned mot operasjonssåret i større grad, og vi sier derfor 2 mnd. 100% styrke i bukmuskulaturen og fibrene oppnås faktisk ikke før ca 6 mnd etter operasjon, men etter 2 mnd er den tilstrekkelig god til de fleste aktiviteter. Du må gjerne krangle på dette, men det er altså fakta. At ikke alle veterinærer vet/opplyser om dette skyldes nok helt enkelt at alle ikke har like mye kunnskap om alle felt- veterinærmedisin er svært omfattende, og det er umulig for alle å kunne alt. Anonymkode: d744a...306
Erin84 Skrevet 3. juli 2019 #29 Skrevet 3. juli 2019 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor ikke alle veterinærer opplyser om dette kan jeg ikke svare på- men hvis man snakker med en veterinærkirurg så blir man opplyst ganske grundig om dette. Nå er det jo også sånn at alle utdannede veterinærer har lov til å utføre kirurgi- og de fleste utfører disse vanlige standardinngrepene; det finnes allikevel mange veterinærer som ikke er klar over (eller har reflektert nok over ) dette. At det har gått bra med alle du kjenner er godt å høre👌🏻 Ting går jo også heldigvis som regel bra. Til sammenligning; på humansiden får man beskjed om å ta det med ro minst 6 uker etter et keisersnitt, og ikke løfte mer enn 1 kg - av samme grunn. Her synder vel de fleste vil jeg tro (inkl meg selv), og ofte går det bra allikevel. Da hunder går på 4 bein så virker tyngdekraften ned mot operasjonssåret i større grad, og vi sier derfor 2 mnd. 100% styrke i bukmuskulaturen og fibrene oppnås faktisk ikke før ca 6 mnd etter operasjon, men etter 2 mnd er den tilstrekkelig god til de fleste aktiviteter. Du må gjerne krangle på dette, men det er altså fakta. At ikke alle veterinærer vet/opplyser om dette skyldes nok helt enkelt at alle ikke har like mye kunnskap om alle felt- veterinærmedisin er svært omfattende, og det er umulig for alle å kunne alt. Anonymkode: d744a...306 Jeg har ikke tenkt å krangle på det, reagerer bare på at dette ikke er vanlig kunnskap hos dyrleger, da det er en operasjon de stadig gjør. Og jeg har aldri hørt om en eneste tispe med slike komplikasjoner..
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2019 #30 Skrevet 3. juli 2019 1 time siden, Erin84 skrev: Jeg har ikke tenkt å krangle på det, reagerer bare på at dette ikke er vanlig kunnskap hos dyrleger, da det er en operasjon de stadig gjør. Og jeg har aldri hørt om en eneste tispe med slike komplikasjoner.. Jeg er helt enig i at dette bør være normal kunnskap hos alle dyrleger som utfører denne type kirurgi. Anonymkode: d744a...306
Gjest LaptopPute Skrevet 4. juli 2019 #31 Skrevet 4. juli 2019 20 hours ago, AnonymBruker said: Hvorfor ikke alle veterinærer opplyser om dette kan jeg ikke svare på- men hvis man snakker med en veterinærkirurg så blir man opplyst ganske grundig om dette. Nå er det jo også sånn at alle utdannede veterinærer har lov til å utføre kirurgi- og de fleste utfører disse vanlige standardinngrepene; det finnes allikevel mange veterinærer som ikke er klar over (eller har reflektert nok over ) dette. At det har gått bra med alle du kjenner er godt å høre👌🏻 Ting går jo også heldigvis som regel bra. Til sammenligning; på humansiden får man beskjed om å ta det med ro minst 6 uker etter et keisersnitt, og ikke løfte mer enn 1 kg - av samme grunn. Her synder vel de fleste vil jeg tro (inkl meg selv), og ofte går det bra allikevel. Da hunder går på 4 bein så virker tyngdekraften ned mot operasjonssåret i større grad, og vi sier derfor 2 mnd. 100% styrke i bukmuskulaturen og fibrene oppnås faktisk ikke før ca 6 mnd etter operasjon, men etter 2 mnd er den tilstrekkelig god til de fleste aktiviteter. Du må gjerne krangle på dette, men det er altså fakta. At ikke alle veterinærer vet/opplyser om dette skyldes nok helt enkelt at alle ikke har like mye kunnskap om alle felt- veterinærmedisin er svært omfattende, og det er umulig for alle å kunne alt. Anonymkode: d744a...306 Tusen takk for informasjonen. Tispa vår er ikke operert enda, og jeg er glad du delte dette, samtidig skal jeg ha en grundig samtale med veterinæren. De nevnte som sagt 2 måneder til meg, også trodde jeg basert på her, og basert på at "oi, det hørtes lenge ut", at hun sikkert sa 2 uker. Dobbeltsjekking er alltid viktig!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå