Gå til innhold

Kastrering av tispe

Gjest LaptopPute

Anbefalte innlegg

Gjest LaptopPute

Vi er i snakk med veterinær om å kastrere ene tispa vår da hun har svært hyppige løpetider med påfølgende innbilsk drektighet hver gang.

Veterinæren vår gjør operasjonen på den vanlige måten og ikke kikkhullsoperasjon. Er det noen med erfaringer her som har gjort dette? Veterinæren sa at hunden måtte ha rolig aktivitet i 2 måneder etterpå, ingen lange turer eller noe slikt. 

Vi tenker at dette er til det beste for tispa vår, men vil veldig gjerne høre om noen har noen erfaringer og kan fortelle oss litt, spesielt om tiden etter operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har dere mulighet til å reise for å finne en vetrinær som gjør kastrering med kikkhull? Det er så mye bedre for dem! Anicura på elverum veit jeg gjør kastrering på katt via kikhull hvertfall. 

Anonymkode: e3700...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min tispe ble kastrert på "gamlemåten" i fjor. Da sa dyrlegene at når stingene tas etter to uker er det bare å leve normalt, og dette gikk helt fint! De første to dagene tok vi det rolig, og så begynte vi å gå litt små turer. Etter en uke kunne vi gå i flere timer, null problem. Dyrlegen sa at alt hadde grodd på henne på en uke, men de sier alltid 2 fordi det også er innvendige sting. Så å kastrere en frisk tispe er en enkel sak, bare tull at hun ikke får være normal på 2 måneder etterpå!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
11 minutter siden, Erin84 said:

Min tispe ble kastrert på "gamlemåten" i fjor. Da sa dyrlegene at når stingene tas etter to uker er det bare å leve normalt, og dette gikk helt fint! De første to dagene tok vi det rolig, og så begynte vi å gå litt små turer. Etter en uke kunne vi gå i flere timer, null problem. Dyrlegen sa at alt hadde grodd på henne på en uke, men de sier alltid 2 fordi det også er innvendige sting. Så å kastrere en frisk tispe er en enkel sak, bare tull at hun ikke får være normal på 2 måneder etterpå!

Hmmm, kanskje jeg misforstod? Kanskje hun sa 2 uker, men så hørte jeg 2 måneder? 

Merket du noe annen forskjell på tispa di? Kastrerte dere pga innbilskhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
21 minutter siden, AnonymBruker said:

Har dere mulighet til å reise for å finne en vetrinær som gjør kastrering med kikkhull? Det er så mye bedre for dem! Anicura på elverum veit jeg gjør kastrering på katt via kikhull hvertfall. 

Anonymkode: e3700...6b4

Tusen takk for tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er store prisforskjeller hos veterinærer. Ville forhørt meg med flere før jeg tok en avgjørelse.

Anonymkode: 5e239...4b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest LaptopPute
Just now, AnonymBruker said:

Det er store prisforskjeller hos veterinærer. Ville forhørt meg med flere før jeg tok en avgjørelse.

Anonymkode: 5e239...4b7

Takk. Vi har fått pris på 10 000. Vi tenker først og fremst på erfarne og dyktige veterinærer fremfor pris. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, LaptopPute skrev:

Hmmm, kanskje jeg misforstod? Kanskje hun sa 2 uker, men så hørte jeg 2 måneder? 

Merket du noe annen forskjell på tispa di? Kastrerte dere pga innbilskhet?

Det tror jeg nok har skjedd ja! Vesla mi ble kastrert etter første løpetid fordi hun var dårlig i 3 mnd.. Både psykisk og fysisk og med skikkelig hovne jur. Jeg vet ikke om det er forskjell på henne siden hun var 9 mnd gammel, men hun er i hvert fall rolig. Vanskelig å si om det er bare fordi hun er blitt voksen, mange blir jo roligere etter første løpetid.

42 minutter siden, LaptopPute skrev:

Takk. Vi har fått pris på 10 000. Vi tenker først og fremst på erfarne og dyktige veterinærer fremfor pris. 

Samme gjorde jeg, og betalte over 10.000. Jeg hadde aldri overlatt hunden min til dyrleger jeg ikke kjenner pga prisen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
1 minutt siden, Erin84 said:

Det tror jeg nok har skjedd ja! Vesla mi ble kastrert etter første løpetid fordi hun var dårlig i 3 mnd.. Både psykisk og fysisk og med skikkelig hovne jur. Jeg vet ikke om det er forskjell på henne siden hun var 9 mnd gammel, men hun er i hvert fall rolig. Vanskelig å si om det er bare fordi hun er blitt voksen, mange blir jo roligere etter første løpetid.

Samme gjorde jeg, og betalte over 10.000. Jeg hadde aldri overlatt hunden min til dyrleger jeg ikke kjenner pga prisen!

Tusen takk for at du deler. Ja, da får jeg ringe og forsikre meg om at det var 2 uker, haha. Fikk masse god info og føler meg trygg, men er jo et stort inngrep så synes det hjelper veldig med erfaringer fra andre hundeiere. Min har og hatt problemer med hovne jur stakkars. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, LaptopPute skrev:

Tusen takk for at du deler. Ja, da får jeg ringe og forsikre meg om at det var 2 uker, haha. Fikk masse god info og føler meg trygg, men er jo et stort inngrep så synes det hjelper veldig med erfaringer fra andre hundeiere. Min har og hatt problemer med hovne jur stakkars. 

Bare hyggelig! Hvor gammel er tispa di? Jo yngre jo bedre 🐾 Jeg er så glad for at jeg valgte å kastrere, løpetid og tiden etterpå er slitsom for både eier og hund (selv om enkelte påstår at vi overdriver dette fordi det er naturlig med innbilt svangerskap. Naturlig med menssmerter fra helvete og, men det ødelegger masse!). En ting du kan trøste deg med er at norske veterinærer hovedsakelig kastrerer dødssyke tisper med kroppen full av hormoner. Da er det stor blødningsfare, og hundene er veldig reduserte. Ved en planlagt kastrering er hunden hormonfri og vil tåle hele operasjonen mye bedre!! Og det er en meget enkel jobb for veterinæren 🐾

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
11 hours ago, Erin84 said:

Bare hyggelig! Hvor gammel er tispa di? Jo yngre jo bedre 🐾 Jeg er så glad for at jeg valgte å kastrere, løpetid og tiden etterpå er slitsom for både eier og hund (selv om enkelte påstår at vi overdriver dette fordi det er naturlig med innbilt svangerskap. Naturlig med menssmerter fra helvete og, men det ødelegger masse!). En ting du kan trøste deg med er at norske veterinærer hovedsakelig kastrerer dødssyke tisper med kroppen full av hormoner. Da er det stor blødningsfare, og hundene er veldig reduserte. Ved en planlagt kastrering er hunden hormonfri og vil tåle hele operasjonen mye bedre!! Og det er en meget enkel jobb for veterinæren 🐾

Det var veldig fin trøst! Hun er 3 år, så vi kunne jo tenkt på dette tidligere, men jeg har alltid fått høre at løpetid er "sunt" for hunden og alt det der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, LaptopPute skrev:

Det var veldig fin trøst! Hun er 3 år, så vi kunne jo tenkt på dette tidligere, men jeg har alltid fått høre at løpetid er "sunt" for hunden og alt det der.

Det er ikke deres feil at det ikke er blitt gjort tidligere. Og hvis dere i tillegg har vært hos veterinær med det så burde han ha tatt tak i det. Da tispa mi fikk løpetid og ble så dårlig fikk vi umiddelbar beskjed om at vi kunne få kastrering når syklusen var ferdig. Så vi avtalte vel dato en måned eller to på forhånd. Men det hadde jo ikke gått så enkelt om ikke veterinæren selv sa det! Jeg tror ikke noe på at den løpetiden er så sunn egentlig.. Samme som med oss mennesker, noen mener at mensen er bra for kroppen. Da lurer jeg på hvorfor vi skal bli så dårlige og stadig få jernmangel osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
4 hours ago, Erin84 said:

Det er ikke deres feil at det ikke er blitt gjort tidligere. Og hvis dere i tillegg har vært hos veterinær med det så burde han ha tatt tak i det. Da tispa mi fikk løpetid og ble så dårlig fikk vi umiddelbar beskjed om at vi kunne få kastrering når syklusen var ferdig. Så vi avtalte vel dato en måned eller to på forhånd. Men det hadde jo ikke gått så enkelt om ikke veterinæren selv sa det! Jeg tror ikke noe på at den løpetiden er så sunn egentlig.. Samme som med oss mennesker, noen mener at mensen er bra for kroppen. Da lurer jeg på hvorfor vi skal bli så dårlige og stadig få jernmangel osv..

Ikke sant! Jeg skulle gjerne ha sluppet mensen selv. 

Ja det var en annen veterinær vi gikk til før, startet hos denne nye for 6 måneder siden og fått mye bedre oppfølging der. Så er nok lurt å bytte litt i blant for å finne noen man føler ser hunden litt bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, LaptopPute skrev:

Ikke sant! Jeg skulle gjerne ha sluppet mensen selv. 

Ja det var en annen veterinær vi gikk til før, startet hos denne nye for 6 måneder siden og fått mye bedre oppfølging der. Så er nok lurt å bytte litt i blant for å finne noen man føler ser hunden litt bedre. 

Jeg spurte legen min om det var innafor med full kastrering på meg og 😂 Svaret var at det anbefales ikke 🙈

Det er STOR forskjell på veterinærer! Du har de større dyresykehusene med spesialister på hvert sitt felt, de er absolutt best. Så har du de mindre og de som jobber alene, det har jeg skikkelig dårlig erfaring med.. Det er gjerne ikke de billigste som er best, og de dyrere koster mer fordi de stadig tar kurs og videreutdanning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
2 minutter siden, Erin84 said:

Jeg spurte legen min om det var innafor med full kastrering på meg og 😂 Svaret var at det anbefales ikke 🙈

Det er STOR forskjell på veterinærer! Du har de større dyresykehusene med spesialister på hvert sitt felt, de er absolutt best. Så har du de mindre og de som jobber alene, det har jeg skikkelig dårlig erfaring med.. Det er gjerne ikke de billigste som er best, og de dyrere koster mer fordi de stadig tar kurs og videreutdanning. 

Ja, helt enig! Hadde kastrert meg om det ikke ble bivirkninger og slikt haha. 

Ja her fant vi et større sted og. Og penger må man regne med å bruke på dyr altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Erin84 skrev:

Jeg spurte legen min om det samme. Han frarådet det på det sterkeste! 😂

Ts: jeg trener mye hund i forskjellige grener. Og det som ofte går igjen når det gjelder kastrering av tisper er at pelsen blir ekkel i mangel på bedre ord. Spesielt på rasen min som er langhåret og mye pels, blir den gjerne krøllete og tovete. De fleste ender opp med å barbere. Ellers er økt matlyst og slapphet det som går igjen.

Anbefaler å vurdere for og i mot kastrering. Øker kastrering livsgleden til hunden din, så anbefaler jeg kastrering. Kastrering er ikke bare bare. Det er et inngrep hvor det kan komme komplikasjoner. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min tispe er kastrert, og de har tatt ut alt av reproduksjonsinvoller, dvs livmor og eggstokker er fjernet helt. Kikkhullsoperasjoner er sterilisering bare, ikke kastrering (der man fysisk fjerner innvollene dyret kan reprodusere seg med, som testikler hos hanner og livmor+eggstokker hos hunner).

Det var en helt grei operasjon, og så snart tispen var kommet seg av narkosen, var det full fart på henne som før. Vi fikk ikke beskjed om å ta det med ro mer enn et par uker, vi... ikke to hele måneder! Det var uansett i praksis nesten umulig å holde hunden helt i ro, med mindre man stenger den inne i et bur dagen lang (og det er jo dyreplageri!). Uansett har vi aldri hatt hundebur.

Hunden hoppet f.eks. opp i sofaen som den pleide, og ned igjen, dagen etter at den var operert. Vi rakk ikke stoppe den, og vi kunne heller ikke sitte pal dagen lang i ukesvis og vokte alt hunden gjorde!

Det gikk nå bra uansett. Såret grodde på fem dager, og vi kunne ikke merke på hunden at den var operert dagen etter operasjonen. Hun gikk med body, ikke skjerm rundt halsen, for å holde henne unna slikking på såret. Det fungerte bra. Kjøpte to bodyer, for å vaske den ene og bytte på hver dag. Det sivet bittelitt blod ut i bodyen, samt at hunden slikket utenpå bodyen. Derfor vasket jeg den ofte (daglig) og byttet på de to jeg hadde.

Det ble en bivirkning av kastreringen. Det var pga kroppen da sluttet å produsere østrogen. Hun begynte rett og slett å tisse inne. Overalt. Tisset i senga, på gulvet, i sofaen, overalt hun oppholdt seg. Dette skyldtes manglende østrogen og slapp blære. Dyrlegen foreskrev en medisin hun må gå på resten av livet; "incurin". Det fungerte strålende. Ikke tisset inne en dag etter at hun begynte på den! Det koster en hundrelapp eller noe sånt i måneden.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
1 minutt siden, Vegglampe said:

Jeg spurte legen min om det samme. Han frarådet det på det sterkeste! 😂

Ts: jeg trener mye hund i forskjellige grener. Og det som ofte går igjen når det gjelder kastrering av tisper er at pelsen blir ekkel i mangel på bedre ord. Spesielt på rasen min som er langhåret og mye pels, blir den gjerne krøllete og tovete. De fleste ender opp med å barbere. Ellers er økt matlyst og slapphet det som går igjen.

Anbefaler å vurdere for og i mot kastrering. Øker kastrering livsgleden til hunden din, så anbefaler jeg kastrering. Kastrering er ikke bare bare. Det er et inngrep hvor det kan komme komplikasjoner. 

Takk! Hun barberes allerede, så tenker at pelsen er det ikke så nøye med i utgangspunktet. Det er komplikasjonene jeg er bekymret for, men sånn hun har det nå er jo ikke bra, så ja, får bare gjøre dette i grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LaptopPute
2 minutter siden, Million said:

Min tispe er kastrert, og de har tatt ut alt av reproduksjonsinvoller, dvs livmor og eggstokker er fjernet helt. Kikkhullsoperasjoner er sterilisering bare, ikke kastrering (der man fysisk fjerner innvollene dyret kan reprodusere seg med, som testikler hos hanner og livmor+eggstokker hos hunner).

Det var en helt grei operasjon, og så snart tispen var kommet seg av narkosen, var det full fart på henne som før. Vi fikk ikke beskjed om å ta det med ro mer enn et par uker, vi... ikke to hele måneder! Det var uansett i praksis nesten umulig å holde hunden helt i ro, med mindre man stenger den inne i et bur dagen lang (og det er jo dyreplageri!). Hunden hoppet f.eks. opp i sofaen som den pleide, og ned igjen, dagen etter at den var operert. Vi rakk ikke stoppe den, og vi kunne heller ikke sitte pal dagen lang i ukesvis og vokte alt hunden gjorde!

Det gikk nå bra uansett. Såret grodde på fem dager, og vi kunne ikke merke på hunden at den var operert dagen etter operasjonen. Hun gikk med body, ikke skjerm rundt halsen, for å holde henne unna slikking på såret. Det fungerte bra. Kjøpte to bodyer, for å vaske den ene og bytte på hver dag. Det sivet bittelitt blod ut i bodyen, samt at hunden slikket utenpå bodyen. Derfor vasket jeg den ofte (daglig) og byttet på de to jeg hadde.

Takk for at du deler erfaring! Da har ikke jeg helt skjønt hva kikkhullsoperasjon innebar. Og er nå ganske sikker på at veterinæren mente 2 uker og ikke 2 måneder, haha.

Kan jeg spørre hvor du kjøpte bodyene hen? Eller fikk du dem hos veterinæren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, LaptopPute skrev:

Takk for at du deler erfaring! Da har ikke jeg helt skjønt hva kikkhullsoperasjon innebar. Og er nå ganske sikker på at veterinæren mente 2 uker og ikke 2 måneder, haha.

Kan jeg spørre hvor du kjøpte bodyene hen? Eller fikk du dem hos veterinæren?

Kjøpte de hos veterinæren, ja. Man fikk i utgangspunktet en inkludert i prisen på kastreringsoperasjonen, tror jeg, men jeg kjøpte altså en ekstra, så jeg kunne bytte daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...