AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #1 Del Skrevet 7. juni 2019 Min 16 mnd gamle jente er veldig aktiv og babler og babler dagen lang,men foruten «mamma» sjelden en gang,så er hun enda ikke begynt å si ord. Jeg merker at hun forstår endel av det jeg sier. F.eks hvis jeg sier «Skal vi gå ut på kjøkkenet og spise lunsj?» så begynner hun å gå mot kjøkkenet. Eller om jeg ber henne hente en av bøkene sine så vi kan lese, så gjør hun det. Hun elsker at jeg leser i bøker for henne, men når vi ser i pekebøker og jeg prøver å få henne til å peke på kjente ord viser hun ingen interesse for det og vil bare bla videre. På 1-års kontrollen (som vi ikke fikk time til før hun var nesten 15 mnd) var ikke legen bekymret for dette, og sa språket sikkert ville komme ved barnehagestart. Hørselen var også alt i orden med. Er egentlig ikke så bekymret men hadde vært interessant å høre andres erfaringer. Nårti begynner de egentlig å prate litt? Løsner det plutselig? Hun starter i barnehagen i august. Anonymkode: 3cd85...610 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #2 Del Skrevet 7. juni 2019 Høres helt normalt ut. Har et barn som begynte å si hele setninger da han var 2,5 år. Før det var det bare enkeltord. Han er i dag 7 år med godt språk. Har en gutt til med språkforsinkelse, han er under utredning nå. Han begynte å si enkle setninger etter at han fylte 3 år. Mulig sønn nr. 2 er innenfor autismespekteret. Du kan foreløpig ta det helt med ro, da datteren din bare er 16 måneder. Det er store individuelle forskjeller for hvordan barn utvikler språket sitt. Anonymkode: 6e6a9...6cb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #3 Del Skrevet 7. juni 2019 Barnebarnet mitt er 15 mnd og har heller ikke begynt' å snakke enda. H'n bare babler. Eneste ordet er vel mamma, eller ma ma ma osv. Anonymkode: 3e8a2...1a8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
DMS Skrevet 7. juni 2019 #4 Del Skrevet 7. juni 2019 Det viktigaste i den alderen er at ein ser teikn på at språkforståinga er der. Og det er den jo Berre fortsett med å prate mykje med ho så kjem det nok. Der er fyrst på 2-års kontrollen at helestasjonen gjer ein sjekk på dette, og då er der språkforståinga dei er mest interessert i og ikkje nødvendigvis om barnet kan seie orda. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #5 Del Skrevet 7. juni 2019 Min nevø er snart 2.5 år og kan kun si mamma, bil og sin utgave av navnet til sin kusine..og har hørt det er normalt, så ikke stress Anonymkode: 44253...d01 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #6 Del Skrevet 7. juni 2019 Min er 15mnd, og prater masse, setter sammen ord og syns det er kjempegøy å prøve seg frem språkmessig. Men han er feks et stykke fra å gå enda, så de tar jo ting i eget tempo. Ikke har han noe særlig interesse for å prøve å gå heller, koser seg med å sitte og bla i bøker og sånt. Alle kan ikke utvikle alt like fort, det går liksom i rykk og napp. Så lenge hun babler (mange gjør ikke det engang), og tilsynelatende har ok hørsel og språkforståelse så løsner det etterhvert. En venninne av meg har fire barn, og det var store forskjeller i språkutvikling der. Anonymkode: 34976...d40 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #7 Del Skrevet 7. juni 2019 Min er 18 mnd, babler i vei men sier få ord. Av og til noe som betyr noe, men det er ikke konsekvent. Jeg er litt bekymra men alle rundt sier at jeg skal la vere. Anonymkode: fd3f5...74e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #8 Del Skrevet 7. juni 2019 min var tidlig ute med alt psykomotorisk, men begynte ikke å si mamma og andre enkle ord før ca 18 mnd'er. deretter eksploderte det i ord. men før det var det bare mye babling og endel språkforståelse, men lite tydelige ord. Anonymkode: c6e72...972 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antirobe Skrevet 7. juni 2019 #9 Del Skrevet 7. juni 2019 Så lenge barna babler og til en viss grad forstår når man snakker til dem, hadde jeg ikke vært bekymret. Husk også at helsestasjon og barnehage hadde gitt beskjed om det var grunn til bekymring. Det kommer med tiden. 😊 Les masse og snakk masse, det er alltid bra uansett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 7. juni 2019 #10 Del Skrevet 7. juni 2019 Det er enormt stor forskjell på når barn begynner å prate forståelig, eller i ord vi kjenner igjen. Har en venninne hvis datter ikke snakket forståelig før hun var passert 3 år. Men sønnen min snakket forståelige, sammenhengende setninger på 6-7 ord da han var bare 1½ år. Han fikk mye skryt i barnehagen for sitt tidlige språk og gode ordforråd. Sånn er det jo bare. Noen er tidlig ute med ditt og andre med datt. Noen går når de er 10 måneder, andre er halvannet år. Sønnen min reiste seg ikke før han var 15-16 mnd gammel. Andre på barselgruppen hadde unger som hadde gått en god stund allerede på det tidspunktet. Unger (og folk) er veeeldig forskjellige 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå