Gå til innhold

Uvennskap hos barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn som går i 6 klasse i grunnskolen. Inntil nylig har barnet over flere år hatt en svært god venn som har tilbrakt mye tid her og mitt barn hos h*n. Nå i det siste har mitt barn tilbrakt mer og mer tid sammen med en ny venn i klassen. Opprinnelig bestevenn har lenge forsøkt å ødelegge ulike aktiviteter de begge deltar på som "humor". Dette har igjen ført til at mitt barn vil være mindre sammen med vedkommende og har fått seg en ny bestevenn. Har også unngått dette barnet i skoletiden. Dette er selvsagt heller ikke greit fra mitt barn sin side.

Opprinnelig bestevenn har nok tatt dette tungt, for h*n har skrevet stygge ting om mitt barn på nett. Har tatt dette opp med foreldre til barnet, men de avskriver det som humor og at dette ikke er alvorlig. 

De siste dagene har tidligere venn av barnet mitt sagt stygge ting om barnet mitt til andre barn, og foran mitt barn. 

Hva ville du som forelder gjort videre i en slik situasjon?

Å snakke med begge barna og foreldrene til barnet har ikke hjulpet

Anonymkode: c0787...38a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som en vond situasjon å være i. Kan du ta det opp med lærer/ sosiallærer? Selv om lærere ikke har ansvar for det som skjer på fritiden, så er jo dette like aktuelt i skoletiden. Håper du får noen gode råd her! 

Anonymkode: 41994...4fc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Veldig synd hvis ingen har erfaring/ ingen har lyst til å svare. 

Anonymkode: 41994...4fc

Skrevet

Når barn er små er de på en måte prisgitt til å være venner med de foreldrene "parrer" en sammen med, og med nabobarn som bor i nærheten.

Men når barn nærmer seg slutten på barneskolen, da begynner de å skjønne at andre barn kan være en bedre match! Eller... de skjønner det ikke, men det er det som skjer; de finner sammen med barn som er likere dem selv og som de har mer lyst til å være sammen med. Ikke noe dramatisk ved det, men kan jo oppfattes veldig sårt dersom den "gamle" vennen plutselig blir alene. Men som regel skjer dette ganske gradvis og udramatisk for de aller fleste.

Har 4 barn, 3 ganske voksne, de gikk gjennom dette alle sammen, mer eller mindre med litt dramatikk.... 4. er fortsatt prisgitt dem hun blir "fraktet" til 😉

Ungdomsskolen kan forøvrig være et rent helvete for mange! I korte, eller lengre perioder. Med drama, utfrysninger, press, forventninger, o.l. Så blander man sosiale medier og anonyme app'er inn i det hele... 😣 Veldig mange barn opplever negative ting i denne perioden, dessverre!

Når de når videregående begynner de med varige venner, de finner litt "seg selv" og ting blir roligere.

Men jo, kan være mye vondt i vente (sannsynligvis og dessverre!)...

Ha troen på at ting ordner seg, men vit samtidig at ikke alt kan fikses! ♥️

Hadde nok snakket med foreldrene igjen, og forlangt å bli tatt på alvor! For greit er det jo virkelig ikke!

Å være forelder er mange ganger tøft, og å være snart fjortis er beintøft!

Lykke til! ♥️

(og selvfølgelig KAN man beholde en venn hele livet!)

• Liker 1
Skrevet

Uff, ble langt og ikke spesielt hjelpsomt... 🙈

Skrevet

Hva er greia med å bruke * i han/hun? Vet ikke folk kjønnet på disse ungene? Sorry OT 😆

AnonymBruker
Skrevet
11 minutter siden, AndreasBR skrev:

Hva er greia med å bruke * i han/hun? Vet ikke folk kjønnet på disse ungene? Sorry OT 😆

Nei, vi er litt usikre😅 Men ellers så er det jo greit for anonymitetens skyld 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, vi er litt usikre😅 Men ellers så er det jo greit for anonymitetens skyld 

Skjønner ikke helt hvordan det blir mer anonymt emn :P Takk for svar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...