Gå til innhold

Hund til avl

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har en tispe på snart 3 år som jeg ønsker å parre. Vi ønsker helst å parre henne med eksisterende raser, som er elghund og lundehund. Noen som vet hvor og hvordan man går fram for å finne en slik herremann? 

Stilte samme spørsmålet inne i en hundegruppe på Facebook, men de var mer opptatt av å kjefte på meg fordi jeg ikke skrev en utbredt forklaring på planene rundt parring og dyreholdet mitt. Spørsmål om hvor man finner hunder til avl gikk ubesvart.

Vi vil gjerne beholde en valp selv, og vet også om andre som ønsker valp fra tispa vår. Hun er forsikret og skal selvfølgelig få en ny helsesjekk før parring, og oppfølging osv. 

Håper det ikke er like skarpe klør inne her, still meg heller spørsmål om det er noe dere er skeptiske til. På forhånd takk😊

Snapchat-269713294.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vel, du får neppe veldig hyggelige svar her inne heller, men jeg prøver. Først av alt, lundehund kan du nok bare drite i. Det er en sjelden rase og jeg vet det blir ikke sett veldig positivt på i lundehundmiljøet om du lager blandingsraser med lundiser. Elghund derimot veit jeg ikke, det spør jo på dine krav da. Hvor nøye du er på det? Hvor mye du er villig til å betale? Er hauger av folk som vil ha betalt for å parre bikkja si på finn f.eks, men du må jo huske det er ymse der og, og det ser ikke bra ut at de har et blandingshundkull oftest.

Så siden du kun ville ha svar om hvor man finner en herremann? Finn.no er nok stedet og lete, raseklubber jobber jo for å ha renrasede hunder som overholder rasestandardern når det gjelder utseende og helse og er nok ikke stort til hjelp for deg.

Og du sier hun skal få helsesjekk? Mener du da en helt enkel, bikkja di er hel og pen og er frisk sjekk, eller mener du faktisk sjekke for alle arvelige raser hun kan spre videre? Er hun HD røntget? Har hun blitt sjekket for den arvelige sykdommene PNP? Hvordan er det med helse på foreldre når det gjelder IL, hjertelidelser og andre arvelige sykdommer som lundehund/elghund sliter med?

Endret av Gjest
AnonymBruker
Skrevet

Grunnen til at du ikke får noen seriøse svar er fordi ingen oppdrettere med vett i topplokket driver med frivillig blandingsavl

Anonymkode: cbf0a...6f1

• Liker 5
Skrevet

1. Vet du hva som er arvelige lidelser i rasene hun er blanding av? Vet du om noen i hennes slekt har det eller om hun selv har det? HD, AD, allergi? Annet?

2. Vet du om noen i hennes slektstre sliter med mentale utfordringer som separasjonsangst, bjeffing/utagering/frykt, utrygg på underlag, høyt stressnivå, manglende avreagering eller annet? Trygge på folk, andre hunder, lyder og miljø? Er din tispe også dette?

3. Har du tentk å sjekke at den vordende far til kullet, og hans slekt, heller ikke har noen av disse fysiske og mentale problemene nevnt i punkt 1 og 2?

4. Har du kjennskap til pre-natalt stress? Sosialisering og miløjberikning av valpekull? Tilpasse disse tingene alt etter hvor trygge/utrygge valpene er? Påføre rett mengde stress når de er i valpebingen for at de lettere skal lære å takle det når de blir eldre, men ikke så mye at de vil slite med høyt stress i etterkant?

4. Hva tenker du et slikt kull kan bidra med? Hva tenker du om at man mister muligheten for å spore, registrere og lagre nettopp disse tingene for linjene fremover når man avler blandingshunder?

• Liker 3
Skrevet

Skal ikke moralisere, vil oppfordre deg til å tenke deg om både en og to ganger. Se på Finn.no så vil du se at det allerede finnes flust av hunder som trenger et nytt hjem. Det lages flere hunder enn det finnes varige, gode eiere. 

Hva er bakgrunnen for at du ønsker å sette på kull? 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...