AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #1 Skrevet 7. juni 2019 Om å bare kunne knyte på seg skoa og ta en joggetur. Sol eller regn - uansett. Hele kroppen har lyst til å gå ut og løpe! Men. Jeg veier nesten 130 kg. Har, ironisk nok, runners knee pga overbelastning. Prøver jeg å jogge orker jeg knapt nok 100 meter før jeg føler jeg skal dø fordi jeg har elendig kondisjon. Jeg prøvde meg litt tidligere, men ender alltid opp med grusomt vondt i skinnleggene. Alt taler i mot at denne kroppen skal jogge, men det er allikevel det jeg har mest lyst til å gjøre. Hvorfor? Hva kan jeg gjøre for å bli en jogger? Ja, jeg vet vekta er et problem, og jeg skal få hjelp med det til høsten. Anonymkode: ab307...08a
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #2 Skrevet 7. juni 2019 Du kommer til å ødelegge deg om du begynner å jogge. Ta heller gåturer i raskt tempo. Det bygger kondisjon og du blir mere rustet for jogging når du er litt lettere. Anonymkode: fae33...4e7 12
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #3 Skrevet 7. juni 2019 Jogging er nok ikke det lureste å begynne med når du er på den vekten. Vent heller med jogging til du har tatt av en del kg, da blir det både lettere og mindre risiko for skader. Gå heller turer i raskt tempo eller sykle. Anonymkode: 3df43...f86 7
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #4 Skrevet 7. juni 2019 Begynn med svømming flere ganger i uka. Spis mindre, beveg deg mer så skal du se vekta går ned i sommer. Lykke til. Anonymkode: dbd1f...5a9 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #5 Skrevet 7. juni 2019 Kjempebra at du tar initiativ til å bli i sunnere/bedre form! Knær og ankler er ikke laget for så veldig stor belastning utenom det som er vanlig med mindre du har bygget deg opp muskler i en større tid (større kropp/mer vekt krever mer muskler!), men du bør forstå at det er ikke bare du som sliter med å holde deg nedom vekten om du liker å jogge. Dersom en trent person ødelegger kneet eller bein så har ikke personen noe annet valg enn f.eks. å sykle eller lett gange. Dette må tilpasses. Tilpass heller treningsopplegget ditt rundt deg enn motsatt. Folk er forskjellige og det er viktig at man tar hensyn til dette slik at man unngår skade/strekk eller annet. Lykke til! Anonymkode: d9862...3f2
Gjest WhisperingWind Skrevet 7. juni 2019 #6 Skrevet 7. juni 2019 Start med powerwalking og få ned vekten før du starter med jogging så slipper du å belaste kroppen så mye. 130 kg er mye vekt for beina ved løping. Hvert nedslag for hvert steg med jogging belaster mye og øker sannsynligheten for skader og slitasjer. Jeg startet selv med powerwalking før jeg begynte å jogge og tro meg; kondisen blir bedre. Spesielt om du har gode ruter med en del oppover bakker. Får du kontroll på kostholdet og går ned minst 40 kg så kan vi begynne å snakke om å jogge. Inntil da ville jeg som sagt fokusert på powerwalking ute og ellipsemaskin, romaskin og sykkel på treningsstudio.
Viktualia Skrevet 7. juni 2019 #7 Skrevet 7. juni 2019 Sykling er gøy og gir mindre belastning for beina. Prima kondistrening for oss med ekstra vekt.
Wiggins Skrevet 7. juni 2019 #8 Skrevet 7. juni 2019 3 hours ago, AnonymBruker said: Om å bare kunne knyte på seg skoa og ta en joggetur. Sol eller regn - uansett. Hele kroppen har lyst til å gå ut og løpe! Men. Jeg veier nesten 130 kg. Har, ironisk nok, runners knee pga overbelastning. Prøver jeg å jogge orker jeg knapt nok 100 meter før jeg føler jeg skal dø fordi jeg har elendig kondisjon. Jeg prøvde meg litt tidligere, men ender alltid opp med grusomt vondt i skinnleggene. Alt taler i mot at denne kroppen skal jogge, men det er allikevel det jeg har mest lyst til å gjøre. Hvorfor? Hva kan jeg gjøre for å bli en jogger? Ja, jeg vet vekta er et problem, og jeg skal få hjelp med det til høsten. Anonymkode: ab307...08a Når du er såpass overvektig må begynne med treningsformer som ikke gir støtbelastning, det vil stort sett si sykling/spinning eller svømming. Med det som treningsform kan du bygge kondisjon og gå ned i vekt, så kan du begynne å løpe når kondisjonen er bedre og vekta lavere. Hvis du skal sykle/spinne, husk vannflaske, og drikk ofte.
Gjest Mocchhaa Skrevet 7. juni 2019 #9 Skrevet 7. juni 2019 Du må begynne med å gå tur, tenker jeg. Øk hastigheten/legnden på turen etterhvert som du føler du mestrer det bra. Gå gjerne turer i oppover bakke. Tror du kan øke selve kondisen veldig fort. Men finn heller litt tyngre turer å gå, til å begynne med ville jeg anbefalt. Evt finn noen bratte oppover bakker å prøve å spurte opp etter å ha gått deg god å varm, idk. Er selvfølgelig ikke noen treningseksepert.
Bumblebeee Skrevet 7. juni 2019 #10 Skrevet 7. juni 2019 Har du trent tidigere, siden du sier at du drømmer om dette. Om du bor i Sør, må du gjerne henge deg på med meg. Jeg anbefaler å skaffe gode sko, og begynne med gåturer. Lag ei spilleliste som får deg til å smile. Tro meg, uansett startpunkt, det blir enklere etter hvert. Jeg veide 101 kilo. Nå veier jeg 63. Det er fullt mulig:)
OPIgirl Skrevet 7. juni 2019 #11 Skrevet 7. juni 2019 Du bør ikke jogge når du veier så mye. Det er oppskriften på skader. Du bør gå atskillige kilo ned i vekt før du tenker på å jogge. Hva med svømming og sykling?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå