AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #1 Skrevet 7. juni 2019 Hva anses dom omsorgssvikt? Oppfølgning av personlig hygiene, dårlige matvaner så som ingen frokost, lunsj blir ikke spist opp på skolen, sjelden varm middag. Ingen begrensninger i mobilbruk og spill av 18års spill. Ofte alene ettermiddag/kveld? Ofte frekke og tåler dårlig at bli snakket til av ex læreren og eldre personer. Er det grunn til bekymring her eller er dette normalt når det er en alene foreldre? Barnen er 7, 8 og 12år. Anonymkode: ceafa...216
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #2 Skrevet 7. juni 2019 Jeg personlig synes ikke det er normalt. Men jeg er kanskke i overkant hysterisk. Når det gjelder mat, er det mange barn som ikke orker frokost, og spiser kun halve lunsjen på skolen (jeg var sånn, jeg ble tilbudt, men jeg gadd ikke). Vi hadde dog middag hver dag (både varm og kald). Spill med 18 års grense er IKKE GREIT. Ofte alene er heller ikke bra, med mindre de er ansvarsfulle og det kun er for kort tid. Jeg tenker at dersom barna lider under denne situasjonen, så hadde jeg nok ønsket at foreldre trenger hjelp. Særlig når de spiller ubegrenset spill med 18 års grense.. Jeg ville nok forhørt meg med noen profesjonelle om dette, du kan jo forhøre deg med barnevernet hva de tenker? Mange barn i den alderen er kresne.. I familien er det lignende situasjon. Mora gir dem masse mat, men de gidder ikke spise, de sitter og spiller hele tiden (ikke nå når det er varmt), og de er hjemme alene noen ganger (men det går fint, vi bor rett ved).. Anonymkode: 73ee9...c00 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #3 Skrevet 7. juni 2019 Hvordan vet du alt dette? Du må jo stå veldig nær denne familien for å ha så mye informasjon, og har du tatt noe av dette opp med forelderen? Anonymkode: 89bec...313 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #4 Skrevet 7. juni 2019 Det er omsorgsvikt, men ikke grov sådan. Foreldrene må skjerpe seg. Dårlig oppfølging av hygiene og dårlig mat er ikke bra! Anonymkode: 36614...27e 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #5 Skrevet 7. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er omsorgsvikt, men ikke grov sådan. Foreldrene må skjerpe seg. Dårlig oppfølging av hygiene og dårlig mat er ikke bra! Anonymkode: 36614...27e Hvis alt er på stell utenom matlagning da? At en alenemor er dårlig til å lage middag og bare tyr til ferdigmat f.eks. Lurer på om barnevernet kan hjelpe mor til å mestre å lage sunnere og bedre middager? Har aldri hørt at de har slike tiltak i hjemmet. Anonymkode: 7558a...047
Gjest WhisperingWind Skrevet 7. juni 2019 #6 Skrevet 7. juni 2019 Får ikke barna frokost, så er det omsorgssvikt. Alle barn har krav på å bli tilbudt måltider. Om de selv velger å ikke spise frokost, så er det ganske vanlig. At barna ikke spiser lunsjen sin er det skolen som må ta ansvar for. Foreldrene kan ikke akkurat komme på skolen og få dem til å spise. At barna ikke får skikkelig middag hver dag er ikke omsorgssvikt i seg selv, men hva får de som alternativ? Får de riktig mat og god nok næring? Som nevnt over så har alle barn krav på å få alle måltider og måltidene skal være godt sammensatt så de får i seg alt de trenger. Det er ikke omsorgssvikt å la barna glane masse på skjerm, men det er jo ikke sunt. De trenger å stimulerer gjennom lek og aktivitet og de trenger frisk luft. Her burde nok de få foreldreveiledning slik at de kan bryte ut av dårlige vaner. Hva menes med at det er alene på ettermiddag/kveld? 12 åringen er såpass stor at h*n kan se etter dem såfremt barnet modent nok og sørger for at de er trygg og får i seg mat. Trenger mer detaljer her og hva er ofte?
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #7 Skrevet 7. juni 2019 Synes ikke 7/8 åringer ofte skal være alene på ettermiddagen og kvelden, selv med en 12 åring der. Skjønner det iblant, men ikke på fast basis. Det er for meg omsorgssvikt. Samme med manglende oppfølging på hygiene. Manglende grensesetting er også omsorgssvikt, hvertfall når det i tillegg er mye annet som ikke er på stell. Anonymkode: 41089...450 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #8 Skrevet 7. juni 2019 Jeg vokste opp på lignende måte bortsett fra at vi ikke hadde mobiler, mobilspill og sånne ting da. Og vi fikk mat og beskjed om å vaske oss og pusse tenna. Men det var lite eller ingen grensesetting ellers. Ikke at vi trengte så mye av det fordi vi var ikke spesielt utagerende barn og ikke ble vi det i ungdommen heller. Men vi opplevde hver dag at vi var alene store deler av dagen. Vi kunne forlate huset og være borte i flere timer uten at noen visste hvor vi var, uten at de spurte hvor vi hadde vært. Opplevde at foreldrene våre brydde seg lite om hva som hadde skjedd på skolen, hvordan det gikk med skolearbeid eller felles foreldremøter. Min mor gikk det ikke an å snakke med fordi hun enten satt med nesa i en bok eller satt i telefonen med en venninne. Gadd aldri å involvere seg i prat med oss eller lek. Hvis man prøvde å snakke med henne så måtte man mase 3-4 ganger før hun hørte etter, så over tid så gå vi opp. Far var bare sint, sur og gretten når han kom hjem fra jobb. Var heller ikke interessert i oss barna. Ville bare sove på sofaen foran tv-en og bli servert middag. Brukte mye av tiden hjemme på å kritisere oss barna, kjefte for ting og generelt mobbe oss til noen begynte å grine. Til slutt så unngikk vi ham ved å holde oss på rommene våre når han kom hjem. Slet med mye angst, uro og ekstremt lav selvfølelse i oppveksten og fikk diagnose på en personlighetsforstyrrelse i voksen alder. At folk i det hele tatt får barn for så å ignorere dem i hele oppveksten, skjønner jeg ingenting av. Det er absolutt omsorgssvikt og like skadelig som fysisk mishandling. Anonymkode: c41a5...c62 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #9 Skrevet 7. juni 2019 Tenker det er grunnlag for større bekymring. Hvis grunnleggende praktiske behov ikke dekkes er det som regel svikt også i emosjonell omsorg. Kan nok hende de det hjelper behøver hjelp med rutiner og veiledning fra bv. Anonymkode: 6e9d0...223 1
Gjest WhisperingWind Skrevet 7. juni 2019 #10 Skrevet 7. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke 7/8 åringer ofte skal være alene på ettermiddagen og kvelden, selv med en 12 åring der. Skjønner det iblant, men ikke på fast basis. Det er for meg omsorgssvikt. Samme med manglende oppfølging på hygiene. Manglende grensesetting er også omsorgssvikt, hvertfall når det i tillegg er mye annet som ikke er på stell. Anonymkode: 41089...450 Hva er kveld? Klokka 17? Må vite mer detaljer for å komme med fornuftige svar.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #11 Skrevet 7. juni 2019 Sønnen min har sjeldent spist frokost før skolen,jeg kan ikke akkurat tvinge han når han ikke klarer mat så tidlig om morgenen,han er også 7 år. Å hvordan i alle dager er det omsorgssvikt at barnet ikke spiser opp lunsjen sin på skolen?? Hvor mye sønnen min spiser til lunsj varierer fra dag til dag,å det er da helt normalt! Anonymkode: edbfe...8a6
Kvepp Skrevet 7. juni 2019 #12 Skrevet 7. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Synes ikke 7/8 åringer ofte skal være alene på ettermiddagen og kvelden, selv med en 12 åring der. Skjønner det iblant, men ikke på fast basis. Det er for meg omsorgssvikt. Samme med manglende oppfølging på hygiene. Manglende grensesetting er også omsorgssvikt, hvertfall når det i tillegg er mye annet som ikke er på stell. Anonymkode: 41089...450 Du er hysterisk! Har selv en 7 åring (blir 8 i år) å mens han ser på barnetv 19.00 så går jeg en liten tur på ca 15 minutter mens han er hjemme alene og har døren låst. Ser overhodet ikke noe galt i det,er helt vanlig at 7 og 8 åringer er noen timer alene hjemme. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #13 Skrevet 7. juni 2019 35 minutter siden, Kvepp skrev: Du er hysterisk! Har selv en 7 åring (blir 8 i år) å mens han ser på barnetv 19.00 så går jeg en liten tur på ca 15 minutter mens han er hjemme alene og har døren låst. Ser overhodet ikke noe galt i det,er helt vanlig at 7 og 8 åringer er noen timer alene hjemme. Altså, når jeg hører at noen ofte er alene ettermiddager og kveld så tolker jeg det som at man kanskje flere dager i uke er hjemme alene fra feks kl 15-22. Eller hvertfall mer i den duren enn et kvarter mens mammaen går kveldstur. Det er jo faktisk noen som reagerer på det her, og da regner jeg med at det er snakk om noe det er verdt å reagere på. Så å tillegge meg egenskapen hysterisk synes jeg er litt drøyt. Anonymkode: 41089...450 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #14 Skrevet 7. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Altså, når jeg hører at noen ofte er alene ettermiddager og kveld så tolker jeg det som at man kanskje flere dager i uke er hjemme alene fra feks kl 15-22. Eller hvertfall mer i den duren enn et kvarter mens mammaen går kveldstur. Det er jo faktisk noen som reagerer på det her, og da regner jeg med at det er snakk om noe det er verdt å reagere på. Så å tillegge meg egenskapen hysterisk synes jeg er litt drøyt. Anonymkode: 41089...450 På innlegget ditt virket det som det var uansvarlig at barn på den alder var alene i det hele tatt. Sønnen min er fint hjemme 2 timer på dagtid før jeg kommet hjem å det går alltid helt fint. Anonymkode: edbfe...8a6
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #15 Skrevet 7. juni 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: På innlegget ditt virket det som det var uansvarlig at barn på den alder var alene i det hele tatt. Sønnen min er fint hjemme 2 timer på dagtid før jeg kommet hjem å det går alltid helt fint. Anonymkode: edbfe...8a6 Så når jeg skriver at det er greit i blant så mener jeg det er uansvarlig uansett? Jaja.. Dessuten skrev jeg ettermiddag og kveld. Dette mener jeg som sagt er snakk om en lengre periode fra ettermiddagen og utover kvelden, og ikke en liten kveldstur eller en liten stund etter skole/SFO. Men for all del, jeg vet jo at jeg er på KG og at det for mange her er viktigere å verne om folk som sliter i foreldrerollen enn å tenke på barna, og at mange dermed tolker alt i verste mening. Anonymkode: 41089...450
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå