AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #1 Skrevet 7. juni 2019 Hva gir man til ei på 10 i gave for ca 50 kr? dette er snakk om en klasse bursdag, og prisen er bestemt på foreldremøte, ikke mer enn 50 kr. Anonymkode: a2bec...77e
Luckiness Skrevet 7. juni 2019 #2 Skrevet 7. juni 2019 Ansiktmaske(r), neglelakk, hårpynt, øredobber (f.eks. om salg på glitter), gi pengene i konvolutt eller ta en 50lapp inn i en ballong, noe herfra (se kundeavis) https://no.flyingtiger.com/nb-NO/new_in_store
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #3 Skrevet 7. juni 2019 38 minutter siden, Luckiness skrev: Ansiktmaske(r), neglelakk, hårpynt, øredobber (f.eks. om salg på glitter), gi pengene i konvolutt eller ta en 50lapp inn i en ballong, noe herfra (se kundeavis) https://no.flyingtiger.com/nb-NO/new_in_store Takk for tips, men ansiktmaske til ei på 10, er ikke det vel tidlig ? Anonymkode: a2bec...77e 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #4 Skrevet 7. juni 2019 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips, men ansiktmaske til ei på 10, er ikke det vel tidlig ? Anonymkode: a2bec...77e Jeg synes det, mens andre synes det er innafor. Se i tilbudshylla på Nille om de har noen stilige skrivesaker/-bøker? Anonymkode: be312...9dc
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #5 Skrevet 7. juni 2019 1 time siden, Luckiness skrev: Ansiktmaske(r), neglelakk, hårpynt, øredobber (f.eks. om salg på glitter), gi pengene i konvolutt eller ta en 50lapp inn i en ballong, noe herfra (se kundeavis) https://no.flyingtiger.com/nb-NO/new_in_store Litt tidlig å begynner sminkehysteriet, kanskje? Foreslår uteleker nå som det går mot utetid. Feks en freesbee, kanskje et billig badmintonsett, boccia, etc. Noe som skaper aktivitet og bevegelsesglede. https://www.extra-leker.no/badmintonsett-2-spillere (29.90,-) https://www.extra-leker.no/boccia-8-baller (49,90,-) Anonymkode: 9b313...283
Belima Skrevet 7. juni 2019 #6 Skrevet 7. juni 2019 Her er det vanlig å gi penger. Når alle gjør det så blir det litt mer å kjøpe en større gave for. Hennes og Maurits har T-skjorter til 50 kr.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #7 Skrevet 7. juni 2019 Jeg gir av prinsipp ikke slike småleker. Det er mange bursdager ila et år, og vi produserer enormt med søppel ved å være med på dette gildet. I "vår" barnehage og skole har foreldrene blitt enige om en 50-lapp i gave, og så kan bursdagsbarnet kjøpe seg én større greie for de pengene. Eventuelt at vi alle spleiser på noe sammen. En 10åring syns nok det er stas med penger uansett. Anonymkode: c15fd...dee 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #8 Skrevet 7. juni 2019 Gå sammen med en annen og gi et gavekort på HM, på smothie-bar, kinobillett. To andre: 150,-. Det er en fin gave. Ellers liker de glitrende notisbøker/dagbøker, blyanter og viskelær som er veldig store eller søte bitte små (eller lyser eller skriver med flere farger eller noe fint), badebomber, lipgloss, en t-skjorte, en kaktus i potte, godteri, alt fra TGR, slim er fortsatt gøy, sånne narreleker (tyggegummi som smeller over fingre, juksebæsj/edderkopp), pyntefigurer, noe fra Søstrene Grene, sånne hobby-lag-det-selv-sett de selger nedsatt i bokhandlerne. Kommentar til den over: denne diskusjonen har vi hvert år i våre klasser. Jeg er prinsipielt enig i at ingen trenger 20 plastleker til 50,-, men min tiåring er ikke enig overhodet. Hun elsker alt smått dilldall, og hvem er jeg som skal bestemme at et legosett til 1400,- er mer etisk riktig og gir mer glede, enn 10 til 100,- ? Hun vil foretrekker 10 små hver gang. Det gir også en uggen følelse at det å finne på noe stort som er "bra nok" som hun vil bli like glad for er vanskelig, da vi hver bursdag og hver jul har problemer med å finne dyrere ting som passer at vi selv og besteforeldrene kjøper. De trenger liksom bare et par rulleskøyter, og hun selv sparer på ty-bamser. Hva skulle hun kjøpt for de 1400,- som virkelig ville gledet henne? Hun ville raida TGR. Min datter har også en glede av å GI presanger, velge ut akkurat den riktige plastgreia/lipglossen til venninnen, pakke den inn, se den bli pakket opp. Hun har aldri ønsket å verken gi eller motta penger. Men andre barn er annerledes. Så jeg er imot felles regler, en hver kan da si at "til Leas bursdag blir 50 kroner satt pris på, hun sparer til Harry Potter-lego", uten at andre må gjøre det samme. Jeg har selv vippset med stor lettelse en 50,- til innkjøp av diger bilbane til gutt jeg overhodet ikke kjenner, veldig fint for ham og oss. Det hadde ikke vært noe for min datter. Anonymkode: ce499...46f 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #9 Skrevet 7. juni 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gå sammen med en annen og gi et gavekort på HM, på smothie-bar, kinobillett. To andre: 150,-. Det er en fin gave. Ellers liker de glitrende notisbøker/dagbøker, blyanter og viskelær som er veldig store eller søte bitte små (eller lyser eller skriver med flere farger eller noe fint), badebomber, lipgloss, en t-skjorte, en kaktus i potte, godteri, alt fra TGR, slim er fortsatt gøy, sånne narreleker (tyggegummi som smeller over fingre, juksebæsj/edderkopp), pyntefigurer, noe fra Søstrene Grene, sånne hobby-lag-det-selv-sett de selger nedsatt i bokhandlerne. Kommentar til den over: denne diskusjonen har vi hvert år i våre klasser. Jeg er prinsipielt enig i at ingen trenger 20 plastleker til 50,-, men min tiåring er ikke enig overhodet. Hun elsker alt smått dilldall, og hvem er jeg som skal bestemme at et legosett til 1400,- er mer etisk riktig og gir mer glede, enn 10 til 100,- ? Hun vil foretrekker 10 små hver gang. Det gir også en uggen følelse at det å finne på noe stort som er "bra nok" som hun vil bli like glad for er vanskelig, da vi hver bursdag og hver jul har problemer med å finne dyrere ting som passer at vi selv og besteforeldrene kjøper. De trenger liksom bare et par rulleskøyter, og hun selv sparer på ty-bamser. Hva skulle hun kjøpt for de 1400,- som virkelig ville gledet henne? Hun ville raida TGR. Min datter har også en glede av å GI presanger, velge ut akkurat den riktige plastgreia/lipglossen til venninnen, pakke den inn, se den bli pakket opp. Hun har aldri ønsket å verken gi eller motta penger. Men andre barn er annerledes. Så jeg er imot felles regler, en hver kan da si at "til Leas bursdag blir 50 kroner satt pris på, hun sparer til Harry Potter-lego", uten at andre må gjøre det samme. Jeg har selv vippset med stor lettelse en 50,- til innkjøp av diger bilbane til gutt jeg overhodet ikke kjenner, veldig fint for ham og oss. Det hadde ikke vært noe for min datter. Anonymkode: ce499...46f Mine barn er også glad i småting. Men jeg forsøker å forklare at det ikke er bærekraftig å holde på sånn. Noen valg er upopulære, og noen aksepterer de greit. Det er vi som foreldre som må legge an litt føringer. Eventuelt kan de ta med pengene de får inn, og handle på loppemarked. Da får de mye mer enn de hadde fått på butikken. For eksempel fikk femåringen her masse kostymer for et par hundrelapper på loppis forrige helg, og niåringen fant både klær og dilldall hun likte godt. 1400kr er mye penger for en tiåring. Det går jo an å bruke 400kr på noe hun har lyst på, og spare resten. Tidsnok vil hun ønske seg gitte merkevarer i klær og sko feks, og kan da ta av bursdagspenger hun har spart. Problemet er selvsagt ikke din datter, og deres vaner. Problemet er at veldig, veldig mange holder på slik, og det kan vi ikke gjøre stort lenger. Jeg sier ikke du skal påtvinge din datter å tenke slik, men gjennom samtaler og fokus på dette over tid, kan man skape holdningsendringer. En tiåring er mottakelig for å lære, og bry seg om miljø og konsekvenser av vår levestil. Anonymkode: c15fd...dee
Luckiness Skrevet 7. juni 2019 #10 Skrevet 7. juni 2019 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Litt tidlig å begynner sminkehysteriet, kanskje? Foreslår uteleker nå som det går mot utetid. Feks en freesbee, kanskje et billig badmintonsett, boccia, etc. Noe som skaper aktivitet og bevegelsesglede. https://www.extra-leker.no/badmintonsett-2-spillere (29.90,-) https://www.extra-leker.no/boccia-8-baller (49,90,-) Anonymkode: 9b313...283 Tenkte det kunne være en gøy jenteting å få og bruke jeg. Jeg har aldri tenkt på ansiktsmaske som noe sminke/«bli finere» produkt da man egentlig aldri vil få noen effekt av disse typiske «billigmaskene».
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #11 Skrevet 7. juni 2019 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for tips, men ansiktmaske til ei på 10, er ikke det vel tidlig ? Anonymkode: a2bec...77e Dattera mi er 8, og hun bruker ansiktsmaske noen ganger. Hun er ganske jålete og elsker å pynte seg. Anonymkode: 1f97d...5df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå