Gå til innhold

Kolikksmerter og løs mage voksen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg kan tidvis våkne tidlig på morgningen med voldsomme smerter i magen som kommer i rietak. De er ofte så vonde at jeg må legge meg ned på gulvet og puste meg gjennom dem . Må også på do når dette pågår og da er magen veldig løs . Smertene varer en time og to . Er dette kolikksmerter ? Andre som sliter med det og hva hjelper når det pågår ? 

Anonymkode: a8330...602

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg har IBS, og det du beskriver var ikke så uvanlig for meg, før jeg lærte hvilke matvarer jeg skulle unngå. 

Hva som hjelper når det pågår kan jeg si lite om. Jeg lå på gulvet som deg. Eneste som av og til hjalp litt var å surre et varmeteppe rundt magen og forsøke å slappe mest mulig av. 

Anonymkode: 30f27...31f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvilke matvarer skulle du unngå? Dette er utrolig frustrende ... ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvilke matvarer skulle du unngå? Dette er utrolig frustrende ... ts

Du finner lister på nettet. Det er ikke slik at du må unngå alle for alltid. Jeg hadde stor hjelp i å skrive ut listen over mat man kan reagere på, og så være litt bevisst på dem, og huke av dem jeg fikk negative reaksjoner på, og dem som ikke påvirket meg. Det ble en del spørsmålstegn bak en del før jeg hadde fått testet bedre ut. 

Det har lite å si hva jeg må unngå, for du må finne ut hva du må unngå. 

En merkelig ting som har hjulpet meg er å ta en spiseskje honning hver morgen. Oppdaget tilfeldig på tur, der honning var del av frokost, at inntak av honning hjalp meg med magen. Jeg har ikke funnet årsaken til at det hjelper, men det skader iallefall ikke, så når jeg føler at det hjelper tar jeg gjerne den skjeen med honning. 

For deg hjelper det kanskje ikke, for hver og en med IBS må selv finne ut hva de må unngå og hva som hjelper. Det er individuelt. IBS er strengt talt bare en samlebetegnelse på "problemer med mage og tarm, av ukjent årsak". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En teskje skulle det stå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd reseptfrie produkter mot luft/kolikk? 

Kan anbefale minifom i tablettvarianten (finnes også i flytende form til babyer). Imogas er også effektiv, ganske umiddelbar virkning. Jeg bruker minifom etter måltider, synes det har god effekt. Imogas hvis jeg har mye luft i magen når jeg legger meg om kvelden. De produktene koster litt, men blir billigere hvis du bestiller på nett. 

https://www.123apotek.no/products/minifom-kaps-200mg---50-stk

https://www.123apotek.no/products/imogas-kaps-240mg---30-enpac

Du burde også prøve å unngå mat som gir mye luft og ubehag i magen, hvis du leser litt om low food map så kunne du prøvd ei stund å unngå verstingene på den lista. 

Hvis dette vedvarer så burde du kontakte lege. Det kan være IBS/irritabel tarm, men det kan også være IBD/inflammatorisk tarmsykdom

(jeg gikk i mange år selv og trodde jeg hadde IBS/irritabel tarm, legen mente også jeg hadde det. Inntil jeg for 3 år siden ble steindårlig og det ble diagnosert ulcerøs kolitt) 

Endret av skruf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
24 minutter siden, skruf skrev:

Har du prøvd reseptfrie produkter mot luft/kolikk? 

Kan anbefale minifom i tablettvarianten (finnes også i flytende form til babyer). Imogas er også effektiv, ganske umiddelbar virkning. Jeg bruker minifom etter måltider, synes det har god effekt. Imogas hvis jeg har mye luft i magen når jeg legger meg om kvelden. De produktene koster litt, men blir billigere hvis du bestiller på nett. 

https://www.123apotek.no/products/minifom-kaps-200mg---50-stk

https://www.123apotek.no/products/imogas-kaps-240mg---30-enpac

Du burde også prøve å unngå mat som gir mye luft og ubehag i magen, hvis du leser litt om low food map så kunne du prøvd ei stund å unngå verstingene på den lista. 

Hvis dette vedvarer så burde du kontakte lege. Det kan være IBS/irritabel tarm, men det kan også være IBD/inflammatorisk tarmsykdom

(jeg gikk i mange år selv og trodde jeg hadde IBS/irritabel tarm, legen mente også jeg hadde det. Inntil jeg for 3 år siden ble steindårlig og det ble diagnosert ulcerøs kolitt) 

Jeg frykter litt ulcerøs kolitt. Hvilken symptomer hadde du? Og hvordan er det å leve med dette? Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg frykter litt ulcerøs kolitt. Hvilken symptomer hadde du? Og hvordan er det å leve med dette? Ts

Jeg hadde mye vondt, diaré opptil 40 ganger i døgnet, blodig diaré.. var steindårlig. Leverte etterhvert avføringsprøve som viste høyt nivå av kalprotektin, og da ble det tatt koloskopi. Koloskopi viste betent tykktarm og endetarm, ble tatt biopsi som bekreftet diagnosen. Ble satt på medisiner som virket. Bl.a høydose med kortison

Lever ganske greit med det, men tar medisiner hver dag. I perioder (sånn som nå) har jeg oppbluss av sykdommen og har det ikke noe særlig bra. Sykdommen trigges, hos meg iallefall, av bl.a stress. Det som utløste oppblusset denne gangen var en antibiotikakur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok tusen takk for svar . Hvordan var det å ta Koloskopi? Redd for det og jeg.  Jeg har tidvis mye magesmerter men slike kolikksmerter har jeg ca annenhver uke noen timer . Da har jeg løs mage . Utenom det er magen normal/hard.  Mye kvalm og sliten. Fått påvist litt blod på en avføringsprøve men kunne like godt komme av en rift . Venter på svar på den avføringsprøven av kalprotektin. Men grusomt å gå slik og aldri vøre god i magen. Tar livskvaliteten fra deg . Ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...