AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #1 Skrevet 7. juni 2019 Kan man møte opp første skoledag og få studieplassen til noen som ikke har møtt opp? Jeg har søkt høyere utdanning til høsten. Både høyskole og universitet. Jeg har dessverre ikke det høyeste karaktersnittet og sjansen for at jeg havner et godt stykke ned på ventelisten er høy. Jeg snakket nylig med en bekjent av meg som sa at dersom jeg havnet på venteliste kunne jeg møte opp på skolen første skoledag og spørre om å få plassen til noen som ikke har møtt opp fordi de som ikke møter opp uten å si fra til skolen på forhånd mister studieplassen sin og at jeg dermed mest sannsynlig vil kunne komme inn på studiet på denne måten. Noen som vet hvorvidt dette stemmer eller ikke? Har prøvd å google, men jeg finner så forskjellig svar. Er det eventuelt noen man kan ringe og spørre om dette? Skolen eller saksbehandler av søknaden for eksempel? Anonymkode: 61d8c...6ac
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #2 Skrevet 7. juni 2019 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan man møte opp første skoledag og få studieplassen til noen som ikke har møtt opp? Jeg har søkt høyere utdanning til høsten. Både høyskole og universitet. Jeg har dessverre ikke det høyeste karaktersnittet og sjansen for at jeg havner et godt stykke ned på ventelisten er høy. Jeg snakket nylig med en bekjent av meg som sa at dersom jeg havnet på venteliste kunne jeg møte opp på skolen første skoledag og spørre om å få plassen til noen som ikke har møtt opp fordi de som ikke møter opp uten å si fra til skolen på forhånd mister studieplassen sin og at jeg dermed mest sannsynlig vil kunne komme inn på studiet på denne måten. Noen som vet hvorvidt dette stemmer eller ikke? Har prøvd å google, men jeg finner så forskjellig svar. Er det eventuelt noen man kan ringe og spørre om dette? Skolen eller saksbehandler av søknaden for eksempel? Anonymkode: 61d8c...6ac Dette er det mest forhåpningsfulle jeg har lest 😂 Selfølgelig kan du ikke det. Det heter venteliste. Anonymkode: cf266...1e5 17
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #4 Skrevet 7. juni 2019 Det der er en myte. Om noen ikke møter opp går plassen til nestemann på lista. Men nestemann kan ha begynt på noe annet, og det kan gjelde ganske mange nedover lista. Det høyeste ventelistenummeret jeg har hørt om at har fått tilbud om plass er nr 21. Så du må nok bare vente og håpe på det beste. Anonymkode: 3968d...b21
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #6 Skrevet 7. juni 2019 Du kan ringe skulen, ikkje alle skuler gidder å ringe rundt på ventelisten. Mitt studie gjorde ikkje etter skule start, men linja hadde minimalt med frafall Anonymkode: 80549...90f 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #7 Skrevet 7. juni 2019 Ja det kan du. Om ikke alle har møtt opp eller at de fraværende har gitt beskjed, så kommer du inn 🙂 En venninne kom inn på medisin uio da det var 4 stykker som ikke kom! Anbefales å møte uansett Anonymkode: 27639...07e 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #8 Skrevet 7. juni 2019 Nei, det kan du ikke. Fot tyve år siden var det sånn, men nå er studiestedene pålagt å følge ventelisten og ringe i den rekkefølgen. Det overbookes dessuten så mye på flere studier at de har for mange studenter ved begynnelsen av studiet, og å satse på frafall første halvår, så ingen kommer fra ventelisten heller. Vil du virkelig inn på noe der snittet ditt er alt for lav bør du heller ta opp karakterer og øke snittet for å satse på å komme inn. Anonymkode: 67098...f2e 9
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #9 Skrevet 7. juni 2019 Nei. Det var mulig å gjøre slik før, men nå følger de ventelisten slavisk. Det er bare bortkastet tid å møte opp. De ringer til de neste som står på venteliste. Som andre skriver satser de mye på overbooking slik at det nå er langt færre som kommer inn på venteliste enn det var tidligere. Anonymkode: 3364c...047 4
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #10 Skrevet 7. juni 2019 Skolene er pålagt å følge ventelistene, så om du er nr 3 så vil du ikke kunne kapre plassen som nr 1 egentlig skulle hatt. Anonymkode: 75870...524 7
The Kitten Skrevet 7. juni 2019 #11 Skrevet 7. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja det kan du. Om ikke alle har møtt opp eller at de fraværende har gitt beskjed, så kommer du inn 🙂 En venninne kom inn på medisin uio da det var 4 stykker som ikke kom! Anbefales å møte uansett Anonymkode: 27639...07e Var hun mellom nr. 1-4 på ventelisten da eller? 5
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #12 Skrevet 7. juni 2019 Jeg jobber med dette og nei, dette er ikke mulig. Det ville vært brudd på forvaltningsloven som høgskoler- og universiteter må forholde seg til. Det ringes heller ikke rundt til folk på ventelister, det sendes ut tilbud elektronisk. Man skal også være klar over at så godt som alle studier tar inn flere studenter enn det egentlig er plass til, nettopp fordi man vet at mange vil falle fra - så det er veldig ofte sånn at studier ikke blir etterfylt. Anonymkode: 6fa78...2b3 9
minister-mio Skrevet 7. juni 2019 #13 Skrevet 7. juni 2019 Ja selvfølgelig, du trenger ikke fylle opptakskravene engang. 7
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #14 Skrevet 7. juni 2019 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg jobber med dette og nei, dette er ikke mulig. Det ville vært brudd på forvaltningsloven som høgskoler- og universiteter må forholde seg til. Det ringes heller ikke rundt til folk på ventelister, det sendes ut tilbud elektronisk. Man skal også være klar over at så godt som alle studier tar inn flere studenter enn det egentlig er plass til, nettopp fordi man vet at mange vil falle fra - så det er veldig ofte sånn at studier ikke blir etterfylt. Anonymkode: 6fa78...2b3 Jo, det gjør det. Jeg fikk en oppringning første skoledag om jeg ønsket skoleplass. De ønsket kun å høre om jeg var interessert i skoleplassen og at jeg uansett vil få tilbud gjennom Samordna som jeg må svare på. Men da fikk de en pekepinn på hvor omfattende ringerunden måtte være. Jeg fikk også informasjon om hvordan jeg skulle forholde meg videre hvis jeg ønsket skoleplassen. Anonymkode: 3364c...047
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #15 Skrevet 7. juni 2019 6 timer siden, minister-mio skrev: Ja selvfølgelig, du trenger ikke fylle opptakskravene engang. Ha ha ha ha😂😂😂😂 Anonymkode: 27639...07e 2
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #16 Skrevet 7. juni 2019 57 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jo, det gjør det. Jeg fikk en oppringning første skoledag om jeg ønsket skoleplass. De ønsket kun å høre om jeg var interessert i skoleplassen og at jeg uansett vil få tilbud gjennom Samordna som jeg må svare på. Men da fikk de en pekepinn på hvor omfattende ringerunden måtte være. Jeg fikk også informasjon om hvordan jeg skulle forholde meg videre hvis jeg ønsket skoleplassen. Anonymkode: 3364c...047 Jøss, det hørtes utrolig lite effektivt ut. Slik gjør vi det i hvert fall ikke her jeg jobber. Anonymkode: 6fa78...2b3 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #17 Skrevet 7. juni 2019 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jøss, det hørtes utrolig lite effektivt ut. Slik gjør vi det i hvert fall ikke her jeg jobber. Anonymkode: 6fa78...2b3 Det kan godt være, men jeg fikk beskjeden mye raskere på dette vis og kunne planlegge reise opp til den nye studiebyen raskere. Hun fortalte meg i telefonen at det er flere som er tydelige på at de ikke ønsker å takke ja til plassen, og at det derfor sparer dem tid ved å luke ut på den måten. NTNU var min saksbehandler. Anonymkode: 3364c...047
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #18 Skrevet 7. juni 2019 En venninne kom inn på drømmestudiet sitt for 5-6 år siden da hun møtte opp første studiedag. Det var noen som ikke møtte fram, og da gikk plassen til henne. Men hun var nr 1 eller 2 på ventelisten, så hun ville trolig fått tilbudet gjennom Samordna opptak uansett. Det var et studium der de ikke overbooker så veldig, fordi de har erfaring med at de fleste takker ja. Anonymkode: 9270c...183
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #19 Skrevet 7. juni 2019 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: En venninne kom inn på drømmestudiet sitt for 5-6 år siden da hun møtte opp første studiedag. Det var noen som ikke møtte fram, og da gikk plassen til henne. Men hun var nr 1 eller 2 på ventelisten, så hun ville trolig fått tilbudet gjennom Samordna opptak uansett. Det var et studium der de ikke overbooker så veldig, fordi de har erfaring med at de fleste takker ja. Anonymkode: 9270c...183 Men da var det ikke oppmøtet som gav henne plassen, men det at hun uansett sto høyt på ventelista. Anonymkode: a90c6...4c6 9
Gjest Fjeud Skrevet 7. juni 2019 #20 Skrevet 7. juni 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan man møte opp første skoledag og få studieplassen til noen som ikke har møtt opp? Jeg har søkt høyere utdanning til høsten. Både høyskole og universitet. Jeg har dessverre ikke det høyeste karaktersnittet og sjansen for at jeg havner et godt stykke ned på ventelisten er høy. Jeg snakket nylig med en bekjent av meg som sa at dersom jeg havnet på venteliste kunne jeg møte opp på skolen første skoledag og spørre om å få plassen til noen som ikke har møtt opp fordi de som ikke møter opp uten å si fra til skolen på forhånd mister studieplassen sin og at jeg dermed mest sannsynlig vil kunne komme inn på studiet på denne måten. Noen som vet hvorvidt dette stemmer eller ikke? Har prøvd å google, men jeg finner så forskjellig svar. Er det eventuelt noen man kan ringe og spørre om dette? Skolen eller saksbehandler av søknaden for eksempel? Anonymkode: 61d8c...6ac Joda, dette fungerer 100% den dag idag også. Forvaltningsloven de er underlagt bryr de seg ikke om, om folk bare møter opp å spør blir det enklere så da får bare de plassen, om de har de nødvendige fagkravene er heller ikke så nøye. Det er faktisk slik med offentlige jobber også, om du bare møter først får du den. Hadde jeg vært innom Erna en time tidligere enn jeg var ville jeg hatt justisministerjobben og ikke Jøran.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå