AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #1 Skrevet 7. juni 2019 Jeg har hatt en hund i et par år nå som hadde ressursforsvar når jeg fikk henne. Hun ville knurre illevarslende og flytte seg bort med beinet som hun tygde på, og var tydelig bekymret for at jeg skulle ta det hvis jeg nærmet meg. Jeg har ingen rundt meg som kan tenkes å skulle bli bitt eller gjøre hennes forsvar verre, så jeg har ikke jobbet så målrettet med det. Jeg har bare når jeg husket på det gitt henne ekstra godbiter når hun har tygd på bein. Først gjorde jeg det ved å tilfeldigvis gå forbi henne, så begynte jeg å gå målrettet mot henne og slippe ned godbiter, så begynte jeg å legge det på beinet hennes, og den siste tiden - jeg husker ikke hvor lenge - har hun forventningsfullt sett opp på meg istedenfor å vokte beinet når jeg nærmer meg henne. Jeg har dog aldri prøvd å ta beinet fra henne mens hun spiser på det, siden det ikke har vært så viktig for meg, hun spiser ikke farlige ting ute osv. Men nettopp nå fikk jeg en idè. Hun lå og slikket marg ut av et margbein, så jeg gikk bort og puttet litt leverpostei inn i beinet, noe som hun selvsagt elsker. Hun ble så opptatt av at det kom leverpostei inn i beinet at hun faktisk lot meg ta det opp! Fantastisk! Så nå virker hun kurert inne, skal prøve samme metode ute også Anonymkode: 80f9b...6ca 2
Tabris Skrevet 7. juni 2019 #2 Skrevet 7. juni 2019 Veldig bra jobbet! 😄 Bare vær forsiktig, ikke test for mye med å ta fra henne ting. Og de gangene du gjør det, pass på at du leverer det tilbake igjen med en gang eller gir henne noe enda bedre. Hun er ikke kurert, hun har bare fått positive erfaringer med at du er i nærheten av henne. Dette kan raskt snu om hun begynner å erfare at ting blir tatt fra henne igjen. (Du er nok klar over dette, vil bare skrive det også for andre som leser ). 3
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #3 Skrevet 8. juni 2019 20 hours ago, Tabris said: Veldig bra jobbet! 😄 Bare vær forsiktig, ikke test for mye med å ta fra henne ting. Og de gangene du gjør det, pass på at du leverer det tilbake igjen med en gang eller gir henne noe enda bedre. Hun er ikke kurert, hun har bare fått positive erfaringer med at du er i nærheten av henne. Dette kan raskt snu om hun begynner å erfare at ting blir tatt fra henne igjen. (Du er nok klar over dette, vil bare skrive det også for andre som leser ). Haha, dette er faktisk helt sant, det erfarte jeg ikveld! Jeg skulle prøve det samme igjen og gikk antagelig for fort fram, for nå ble hun bekymret for at jeg skulle ta fra henne beinet igjen, selv om jeg bare løftet det opp, samme som igår. Tror det var et heldig tilfelle akkurat igår og at jeg må jobbe mere med å ta på beinet istedenfor å faktisk ta det en stund fremover. Men hun er iallefall langt fra å knurre nå Anonymkode: 80f9b...6ca
Tabris Skrevet 8. juni 2019 #4 Skrevet 8. juni 2019 Jeg ville ikke jobbet med å kunne ta på beinet. Det er så lett at det kan skape mer spenning. Det at du kan gå forbi og værei nærheten er nok. Så lenge hun er trygg med deg rundt så betyr det at den ene gangen du må ta fra henne noe farlig (som du selv sier er det svært sjelden) så vil det skje så uventet at hun ikke får reagert. Men hvis hun vet at du kan finne på å ta på, ta fra, plukke osv, så vil hun være mer på vakt. Du kan evt trene på å bytte. F.eks gi henne noe litt kjedelig (halv brødskive, tom dorullhylster). Når hun tygger på det, vis henne noe skikkelig godt (f.eks griseøre). I det hun slipper det hun har, så får hun griseøret - OG hun beholder det hun har. Ikke ta det fra henne.Ni av ti ganger får hun begge deler. Dvs at den ene gangen hun har noe hun ikke kan ha, så kan du bytte på denne måten og ta det hun slipper (og så passe å å trene på at hun får beholde begge de neste ni gangene).
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #5 Skrevet 8. juni 2019 Beste måten å trene matforsvar på er at hver gang du kommer bort til henne så gir du henne heller mere mat enn å ta noe vekk. Etterhvert kan du kose og klappe, og så kan du bytte. Og så er det ikke noe poeng i gå noe særlig lenger egentlig.. Anonymkode: e268a...82e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå