AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #1 Skrevet 6. juni 2019 Ja, av og til treffer man jo på personer man synes virker rar. Noen fordi de kanskje har en diagnose, andre fordi de oppfører seg rart, formulerer seg merkelig, kanskje ikke er så flink sosialt osv. Når jeg mener deres "forhold" til disse personene, så mener jeg dersom de tar kontakt med dere for å prate. Hva sier/gjør dere? Oppfører dere, dere ulikt ifht om dere ser at personen har en diagnose/syndrom, enn om personen bare oppfører seg rart, men ser "normal" ut? Og hvilken oppførsel er ok av "rare" personer? Jeg har f.eks "rare" naboer, enkelte jeg møter på nærbutikken, bussen osv, og ja, til og med venner som er "rar". Noen vil man kanskje si er sosialt tilbakestående og det kan i lengden være slitsomt å forholde seg til disse personene. Jeg forsøker alltid å være smilende, hyggelig, si "hei" om de ser meg og begynner å prate. Slår av en prat hvis det passer seg, men noen ganger passer det ikke / jeg orker rett og slett ikke fordi det er så krevende. F.eks blir noen aldri ferdig å prate, spør og graver (om ting "normale" folk ikke spør om), følger etter for å prate osv. Har hendt jeg prøver å snike meg rundt på butikken / late som jeg ikke ser de på bussen osv fordi jeg ikke er i humør/orker å smaltalke. Men så er det noen som jeg bare ikke takler. Som er innpåslitne, prater hull i hodet på meg, oppfører seg på en merkelig måte osv. Dette kan være alt fra "normale" folk (som kanskje egentlig ikke er det, ser bare sånn ut) eller noen med diagnoser. F.eks psykisk utviklingshemmede eller psykisk syke. Har opplevd en psykisk utviklingshemmet som fulgte etter meg og forsøkte å ta med på puppene. Jeg sa det ikke var ok, gikk raskt osv, men han gikk etter. Har sett han flere ganger på nærmeste senter. Får de lov til slik? Bør de ikke ha noen å passe på seg? Prøver alltid å unngå han om jeg ser han, men det er akkurat som han av og til bare fester blikket på meg (mulig han gjør med andre og) og går instinktivt mot meg. Da går jeg raskt inn på en annen butikk, forsøker å gjemme meg osv. Ellers er det en nabo som er psykisk syk. Bruker elektrisk rullestol. Denne kan jo hun styre selv, og den går fremover...Men hun roper ofte "hjelp hjelp". Første gang gikk jeg bort. Men så hjalp jeg henne og det virket som hun misbrukte meg. Skulle ha hjelp til ALT. Har observert senere at det hun spør om hjelp til, kan hun egentlig selv. Har også sett andre naboer/forbipasserende hjelpe, og de slippes liksom aldri "løs". Man må bare nekte og gå vekk, ikke snu seg når hun roper. Anonymkode: c8f49...91c
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #2 Skrevet 7. juni 2019 Oppfører meg ikke så veldig annerledes med ''rare'' folk. Kommer an på? Aspbergers? Kanskje jeg føler jeg må ta litt avstand av og til siden de kan prate VELDIG mye om ett tema. Haha. Ellers er det hyggelige folk generelt. Anonymkode: 0ebd1...184
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #3 Skrevet 7. juni 2019 Takk Gud for at det fins "rare" mennesker. Her for noen uker siden traff jeg en av de lokale alkoholikerne som har stamplass et sted i nærheten her. Har slått av en prat med et par av dem utenfor den lokale butikken hvor de kjøper øla sine om morgenen. Så så de at jeg var velkommen bort for å ta en pils med de ☺️ tok med meg en Solo og en stor pizza fra pizzasjappa i nærheten, og jeg lover dere, det var et par fine timer det! SÅ mye kunnskap og livshistorier jeg hørte. Lovte å komme tilbake og det gjør jeg også 🙂 Ene naboen min er ganske så spesiell. Går og snakker med seg selv og er nok litt i sin egen verden. Vi drakk te jeg bød ham på, og jeg skal si at han hadde mange interessante perspektiv på ting! Koste meg veldig bare ved å høre på ham. Jeg har møtt mange "rare". Felles for dem er at de tenker utenfor boksen, og mulig jeg tiltrekker meg dem av en eller annen grunn. Jeg er kunstner, så sikkert litt rar selv også 😅 Men kjenner nå flest a-4 mennesker. De har mye rart for seg de også skal jeg love! Liker en mennesker, så putter man dem ikke i båser. Men, ubehagelige mennesker unngår jeg. Det er lov til å bli sint når noen går til skritt du forteller om. Det er ikke akseptabelt! Anonymkode: 893c7...3d1 3
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #4 Skrevet 7. juni 2019 Jeg vet ikke om jeg er den helt rette til å uttale meg om rare, for jeg er sikkert rar i enkeltes øyne jeg også. Jeg gjør ikke mye rart, men rar på den måten at jeg ikke er så imøtekommende. Jeg bruker lang tid på å ta avgjørelser også. Men "rare" jeg kjenner til... Møtte for ikke så lenge siden ei jeg gikk i klasse med på grunnskolen, og jeg vet jo hvordan hun er så jeg bare møtte henne hyggelig. Hun snakker helt forferdelig høyt, selv om hun hvisket så hørte nok folk rundt hva hun sa. Ikke ei jeg hadde orket å være sammen med. Hun er nok ikke helt utviklet på mange områder...altså hun har førerkort og det der, men hun er litt barnslig på en måte. Ei annen rar ei prøvd å bli venninna mi ei stund. Sannheten var jo at jeg ikke orket henne og oppførselen hennes. Likte å gjøre ting som tiltrakk seg oppmerksomhet negativt, bråkete. Veldig pågående. På en slik måte at hun ikke respekterte folks privatliv.. Anonymkode: 99e47...9af
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå