AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #1 Del Skrevet 6. juni 2019 Hvor gamle var barna dine da de gikk over til pute eller ingenting? Vet det har med høyde å gjøre, men lurer vel på hva som er vanlig. Leser i noen tråder at «alle» barna sitter i bilstol til de er 9-10-11 år, men mistenker at de er de som er flinkest(?) å sikre barna som svarer i disse trådene? Vil gjerne ha svar fra alle mulige, både de superflinke og de med litt dårlig samvittighet 😉 Bare for å ha det på det rene: tar ikke lett på sikkerhet i bil og synes det er utrolig flott at de fleste i Norge er opptatt av dette! Mine satt bakovervendt til de var hhv 4,5 og 5 år gamle. Eldste er nå 7,5 år og sitter i vanlig bilstol. Nr.3 på vei og lurer på om vi må ha ny bil 🤪 Anonymkode: e5919...108 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #2 Del Skrevet 7. juni 2019 Mitt barn begynte å bruke pute når han sitter på med andre da han begynte på skolen. Det ble for kronglete å drasse på bilstolen ved samkjøring til fritidsaktiviteter og bursdager osv. (Foregår stort sett i 30-sone.) De fleste i klassen hans gjør det på samme måte. Han er straks 8 nå og 133 cm. Når han passerer 135 kutter vi nok ut puta når han sitter på med andre lokalt i 30-sone. Men bilstolen i egen bil ser jeg ingen grunn til å ta ut på en god stund, han sitter godt i den enda. Personlig ville jeg nok heller gått for ny bilstol enn ny bil. 😛 Det finnes smale bilstoler. Anonymkode: b0474...626 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #3 Del Skrevet 7. juni 2019 Dette lurte jeg også på her om dagen. Jeg er ingen flinkis på bilsikring, men 8-åringen sitter fortsatt i beltestol i vår bil. Sitter hun på andre eller har med venner hjem sitter den andre på pute. Har ikke sett noen som er helt sluttet med det, men registrerer at de aller fleste 10-åringer sitter rett i setet. Anonymkode: cdeb3...65e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #4 Del Skrevet 7. juni 2019 Jeg er nøye på sikring i bil. Så min på 10 sitter på pute nå, men har beltestol på lengre turer. Han er høy nok til å sitte uten, men ikke tung nok. Når han skal sitte på med kompiser må jeg innrømme at han sitter uten noe. tror alle i klassen har sluttet med stol/pute nå, selv om der er flere som ikke er store nok til det. 8-åringen sitter i beltestol og skal gjøre det en god stund enda. 3,5 åringen sitter bakovervendt og skal gjøre det til han er minst 5. Vi kjøpte ny bil med tanke på å få plass til 3 bilstoler når tredjemann meldte sin ankomst. Å droppe sikring for f eks eldstemann eller gå over til pute alt for tidlig for å få plass til 3 barn i baksetet var aldri et alternativ. Anonymkode: ab1e7...241 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
moncabang Skrevet 7. juni 2019 #5 Del Skrevet 7. juni 2019 Mine tre på 3,8 og 10 år sitter fortsatt i bilstol, minste bakovervendt. De er riktignok små av vekst, men skal sitte i bilstol så lenge det er forsvarlig og de ikke er for store for stolen. Hos oss er det ikke et diskusjonstema, de vet at de må Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #6 Del Skrevet 7. juni 2019 Min syvåring sitter fortsatt bakovervendt. Så lenge stolen passer, er det ikke aktuelt å bytte til neste. Slik blir det med beltestol, og med pute. Det viktigste er at du leser deg opp på kriteriene for korrekt sikring på pute(belteføring, modenhet, soving i bil, osv). Hvis han ikke oppfyller disse, så ville jeg ikke byttet til pute. Var nylig en sak om en seksåring som ble alvorlig skadet fordi hun satt på pute og ikke beltestol. Se gjerne kollisjonsfilmer på YouTube ift korrekt belteføring feks. Jeg vet jeg blir ansett som hysterisk av mange, men syns det er en billig forsikring å sikre barna ordentlig. Anonymkode: b59ea...9fb 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Roseus Skrevet 7. juni 2019 #7 Del Skrevet 7. juni 2019 Gikk over til pute rundt 8 år, 10 åringen sitter nå uten, hvis han setter seg der puta er så er ikke det noe stress. d8 åringen vil selv ha beltestoler på lengre turer da han sover bedre i den. Er så mye kjøring hit og dit, så mye enklere å flytte rundt på puter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #8 Del Skrevet 7. juni 2019 Det handler mye om høyde og vekt på barnet. En syvåring kan være 140cm og en annen 120cm. Det er forskjellige krav til sikring i bil for de over 135cm og de under. Her vi bor slurves det så mye, jeg er den sære mora som ikke tillater barnet vårt på 124cm å sitte bare på pute. Pute har kun med at selen sskal passe bedre, har ikke no med ekstra sikkerhet å gjøre. Her vi bor sitter barn foran i bilen, bak i bilen, uten pute, uten bilsete, der høyder tilsier at dette ikke er lov. Vi har kun ett barn, og har ingen å miste... TS:Les deg opp på Tryggtrafikk etc, ta kontakt med de som selger bilstoler, de har nok kunnskap om det å få til tre stoler i bilen. Anonymkode: f6af2...125 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #9 Del Skrevet 7. juni 2019 Min åtteåring som er i øvre høyde-/vektgjennomsnitt for sin aldersgruppe sitter i beltestol. Unntaket er hvis vi har med barn som er yngre enn henne, da bruker hun pute (hovedregelen min er at den yngste skal ha best sikring, samt at jeg ikke har rett til å ta sjanser på andres vegne). Selv trives hun best med bilstol, hun sitter mer behagelig og føler seg tryggere fordi hun ikke kjenner sentrifugalkraften så godt. Og det må jeg si jeg er glad for. Anonymkode: c77de...279 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #10 Del Skrevet 8. juni 2019 For ti år siden byttet ungen som da var seks år fra sete til pute. Jeg var ikke så opplyst da.. Anonymkode: c2c80...6b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #11 Del Skrevet 8. juni 2019 Sluttet med pute da hun var ti år. Anonymkode: c2c80...6b7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Antirobe Skrevet 8. juni 2019 #12 Del Skrevet 8. juni 2019 6-åringen min sitter i beltestol. Gikk over til det fra bakovervendt da hun ble 5. Veninnen min har både en på 5 og en på 6 på pute. Hun snudde ungene forover så snart de vokste ut av babystolen. Så folk er forskjellige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
atropos Skrevet 8. juni 2019 #13 Del Skrevet 8. juni 2019 Min eldste på seks (130 cm/30 kg) sitter i bilstol i hovedbilen, men har pute i bil nr 2. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #14 Del Skrevet 8. juni 2019 8-åringen bruker kun bilbelte. 5-åringen sitter hovedsakelig i bilstol, men på pute når en venn som er lavere/lettere sitter på hjem fra barnehagen. De er hhv. 160 cm / 43 kg og 137 cm / 30 kg. Mine barn er høye (og tunge). Barn er forskjellige. Anonymkode: a690d...bf1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #15 Del Skrevet 8. juni 2019 9 åring, beltestol, satt bakovervendt til hen car 4,5 år. 134 cm Anonymkode: 50a66...ccb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 8. juni 2019 #16 Del Skrevet 8. juni 2019 (endret) Mine er 6, 8 og 10 år og alle sitter i beltestol fremdeles. Eldste har passert 150 cm, men så lenge han passer beltestolen er den tross alt det tryggeste stedet å sitte. De satt bakovervendt i alle fall til de var over 5 år. Endret 8. juni 2019 av Arkana 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juni 2019 #17 Del Skrevet 8. juni 2019 Min 9-åring sitter i beltestol. Stolen har mye bedre side-beskyttelse og nakkebeskyttelse enn om ungen sitter uten. Dessuten før hun støtte for hodet når hun sovner i bilen, som jo skjer stadig vekk. Kjører regelmessig på høyhastighets motorvei også. Anonymkode: 145aa...11a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #18 Del Skrevet 9. juni 2019 Bilstol er anbefalt helt frem til barnet veier 36 kg. Anonymkode: 06ed0...506 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 9. juni 2019 #19 Del Skrevet 9. juni 2019 (endret) Det går på høyde, ikke vekt. Bilstol er påbudt fram til 135 cm og anbefalt (påbudt hvis utstyret finnes i bilen) fram til 150 cm. Endret 9. juni 2019 av Arkana 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juni 2019 #20 Del Skrevet 9. juni 2019 Bruker beltestol fortsatt på min 9 åring. Har en pute i bilen til venner. Vet at andre i klassen er overrasket over beltestolen, noen påstår de alltid sitter i forsetet osv. Så det er mange ulike foreldre.. Anonymkode: 6d834...e1f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå