Gå til innhold

Bompengehysteriet

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym Bruker
Skrevet

De som bor på vestlandet har igjennom genrasjoner måtte betalt bompenger / fergebilletter igjennom mange år, og til en langt høyere pris en bompengeavgiftene som kreves inn  langs landeveien.     Ferjetrafikken  langs kystnorge skaper dessuten mange arbeidsplasser, og ein stor bidragsyter til verdiskapningen i Norge.  Sverige har de ikkje noe tilsvarende som oljefondet, men mye godt bomfrie-veger, og gratis ferjer. 

Ja, nå koster det nok mer å bygge vei i Norge en Sverige, men det forteller ikkje hele sannheten.     I Norge bruker det millioner i konsulentarbeide, og år å planlegge nye veier, og når de så endeleg har bestemt seg for å bygge en vei er standarden utgått på dato gr. trafikkøkningen. 

Oljefondet er idag på svimlende 9000 milliarder, og handelskrigen mellom USA og China kan i verste fall føre til at mange milliarder som er innvistert i aksjer rundt om forsvinner i dragsuget.     Kanskje hatt det vert mer anvendeleg penger og heller plassert noe mer av oljefondet til å bygge ut infrastrukturen Norge.    

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Oljefond, koljefond. Det heter Statens Pensjonsfond Utland og er akkurat det det høres ut som. Vi blir bare flere, og flere blir eldre. Bruken av oljefondet begrenses til handlingsregelen for å unngå inflasjon.

Med det sagt er nasjonalbudsjett på ca 1200 milliarder, og staten tar inn 12 milliarder årlig i bompenger. Litt her og litt der, så trenger vi ikke nye bompengeprosjekt. Men de eksisterende må også betales ut på et vis. 

Anonymkode: a9b95...070

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Oljefond, koljefond. Det heter Statens Pensjonsfond Utland og er akkurat det det høres ut som. Vi blir bare flere, og flere blir eldre. Bruken av oljefondet begrenses til handlingsregelen for å unngå inflasjon.

Med det sagt er nasjonalbudsjett på ca 1200 milliarder, og staten tar inn 12 milliarder årlig i bompenger. Litt her og litt der, så trenger vi ikke nye bompengeprosjekt. Men de eksisterende må også betales ut på et vis. 

Det som er morsomt er at folk fra utlandet tror vi er millionærer. Men man leser jo her hvor mange som sliter med å få endene til å møtes, så det oljefondet ser man vel lite til?

Anonymkode: 58a99...1bd

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det som er morsomt er at folk fra utlandet tror vi er millionærer. Men man leser jo her hvor mange som sliter med å få endene til å møtes, så det oljefondet ser man vel lite til?

Vel. Av de 1200 milliardene statsbudsjettet er på, så dekkes ca 230 av de fra "oljefondet". 

• Liker 1
Skrevet

Når bommene kommer der jeg bor så må jeg ut med 20000 ekstra i året bare på komme meg til og ifra jobb. Det er sånn ca det jeg klarer å spare i året nå. 

Så da blir jeg nødt til å kjøre gamle dårlige  sideveier istedenfor. Nye trygge veier er for overklassen virker de som.  

• Liker 2
Gjest Anonym Bruker
Skrevet
1 time siden, Sandsafari skrev:

Når bommene kommer der jeg bor så må jeg ut med 20000 ekstra i året bare på komme meg til og ifra jobb. Det er sånn ca det jeg klarer å spare i året nå. 

Så da blir jeg nødt til å kjøre gamle dårlige  sideveier istedenfor. Nye trygge veier er for overklassen virker de som.  

Stakkar !.    Mange langs kysten har måttet pendlet i årevis m/ ferjer til en langt høgere pris en dei fleste må betale i bompenger.   Skal på tide at  ferjependlere også begynner å demonstrere på ferjeprisene.     Fekk idag mitt Auto-pass ferjekort som m.a. kun er knyttet til kjøretøyet kortet er utstedt på.  Om eg må sette bilen på verksted , og nytte leiebil eller låne naboens bil så kan ikkje kortet nyttes.   Den dagen det blir innført AutoPass- brikker får ein påslag i ferjeprisen på hele 40%.   Ingen tvil om noe er "riv ruskende galt eit sted"  og det kommer til å bli mer folkeopprør etterhvert.     

AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, Sandsafari skrev:

Blir mye bompenger på meg og, bare til jobb har jeg 4 bommer en vei nå. Og flere skal det bli i byen her. Det er ikke mulig for meg å ta buss til jobb da jeg jobber et stykke unna, men først og fremst jobber jeg til veldig ukurante tider. Blir spennende å se hvor mange bommer det ender opp med.. huff. 

Anonymkode: be4ba...569

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Blir mye bompenger på meg og, bare til jobb har jeg 4 bommer en vei nå. Og flere skal det bli i byen her. Det er ikke mulig for meg å ta buss til jobb da jeg jobber et stykke unna, men først og fremst jobber jeg til veldig ukurante tider. Blir spennende å se hvor mange bommer det ender opp med.. huff. 

Anonymkode: be4ba...569

Men du betaler vel bare for en passering så lenge du er innenfor 60 minutter ? Så du kan ikke godt skrive innlegget som om du skal betale for 4 passeringer.

Anonymkode: 04c10...60f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er hysteri når folk klager så voldsomt over bompengene de betaler. Det er ikke gratis å reise kollektivt heller. Laveste takst for 30-dagers i Bergen for en voksen er kr 780. Er man da to voksne, er det 1560/mnd. Har man barn/ungdommer i hus, koster det kr 365/mnd. Så for en familie med 2 voksne og 2 barn som velger å reise kollektivt (og kanskje være mer miljøvennlig) istedenfor å kjøre egen bil, koster det altså kr 2290/mnd. Så iløpet av et år ,med fratrekk for en feriemåned, betaler denne familien 25 190,-. Altså betraktelig mer enn Sandsafari lengre oppe i posten betaler i bompenger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det bare er pinlig. Bruker du bil, så skal du betale for veien du bruker. 

Liker derimot ikke at bompenger går til å bedre sykkelvei og kollektiv- tilbud 

Anonymkode: 79e2e...6e3

• Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

............ Så for en familie med 2 voksne og 2 barn som velger å reise kollektivt (og kanskje være mer miljøvennlig) istedenfor å kjøre egen bil, koster det altså kr 2290/mnd. Så iløpet av et år ,med fratrekk for en feriemåned, betaler denne familien 25 190,-. Altså betraktelig mer enn Sandsafari lengre oppe i posten betaler i bompenger. 

Men så har du da også betalt for investeringskostnad, avskriving, service, drivstoff OG bompengekostnader.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Whistler skrev:

Men så har du da også betalt for investeringskostnad, avskriving, service, drivstoff OG bompengekostnader.

Og når du kjøper bolig må du betale for vedlikehold, eiendomsskatt, kommunale avgifter osv. Velger man å kjøpe noe, så må man også være villig til å betale det det koster å være eier. Dessuten, det er ikke slik at denne familien som bruker kollektivtransport ikke har bil og de utgiftene som følger med. De velger bare heller å sitte på en buss eller bane hver dag, og lar bilen stå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes det bare er pinlig. Bruker du bil, så skal du betale for veien du bruker. 

Liker derimot ikke at bompenger går til å bedre sykkelvei og kollektiv- tilbud 

Anonymkode: 79e2e...6e3

Vi som må bruke bil betaler allerede for vegen vi bruker, og mere til. En bil til 250.kostet minimum 50.000. pr år+ bom+diesel.

Det er veldig få som klager på at det bygges veg for bompenger og bommen taes ned når veien er betalt. Det er ok.

Det nye med disse "pakkene" er at baker betaler for smed. Det er bestemt at de som ikke har offentlig tilbud og må ordne transport selv skal betale for de som får subsidiert buss utenfor døra+ planter, svømmehaller+++

Og det er pinlig at de ikke syntes det er topp.

Siden bilister betaler for vegen vi bruker antar jeg at du ikke bruker veg, men stier i skogen?? Alle bruker infrastruktur, men du betaler ikke for bygging. Det er det andre som gjør. 

Anonymkode: 4f769...e23

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men du betaler vel bare for en passering så lenge du er innenfor 60 minutter ? Så du kan ikke godt skrive innlegget som om du skal betale for 4 passeringer.

Nei, det er ikke nødvendigvis slik. Man betaler i min by for alle bomstasjoner man passerer såfremt de ikke er i ett og samme "snitt". For å komme meg til jobb i Trondheim, for eksempel, må jeg først forbi en bom som står på en mindre vei omtrent rett utenfor huset mitt, så må jeg kjøre et stykke på en stor vei der det er tre bommer å passere (men disse tre er samme snitt, så det betales kun én gang), og så en siste bom for å komme av den store veien og inn på veien til jobben min. Selv om bilturen kun tar 20 minutt, passerer jeg fem bommer, og betaler i tre av dem.

Må barn hentes eller leveres på skolen (kun hvis det er noe spesielt, sykt barn, tannlegetime midt på dagen, osv), kulturskolen i sentrum osv, står det en ny bom der, i et annet snitt.

Er det i Oslo man slipper unna med en bom i timen? Det høres ut som luksus.... :)

Anonymkode: e66f9...5e4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du grovt ser på privatøkonomien ser du ingenting til oljemilliardene direkte. Indirekte kan du si at pga oljepengene har nasjonen Norge råd til å opprettholde tilbudet om sykehus, skole, aldershjem etc (selv om mye kan sies om prioriteringen av disse tjenestene).

Hadde det ikke vært for oljepengene kunne kanskje konseksvensen vært at man hadde vært nødt til å betale skolepenger for offentlig skole, man hadde kanskje måtte hatt en sykeforsikring i tilfelle man havnet på sykehus og man måtte betale 100% av kostnaden for en sykehjemsplass. Eller man hadde vært nødt til å betale en mye større andel skatt.

I sum gjør dette at man personlig sett har en bedre økonomi enn alternativet kunne vært.

Anonymkode: 48556...b25

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke nødvendigvis slik. Man betaler i min by for alle bomstasjoner man passerer såfremt de ikke er i ett og samme "snitt". For å komme meg til jobb i Trondheim, for eksempel, må jeg først forbi en bom som står på en mindre vei omtrent rett utenfor huset mitt, så må jeg kjøre et stykke på en stor vei der det er tre bommer å passere (men disse tre er samme snitt, så det betales kun én gang), og så en siste bom for å komme av den store veien og inn på veien til jobben min. Selv om bilturen kun tar 20 minutt, passerer jeg fem bommer, og betaler i tre av dem.

Må barn hentes eller leveres på skolen (kun hvis det er noe spesielt, sykt barn, tannlegetime midt på dagen, osv), kulturskolen i sentrum osv, står det en ny bom der, i et annet snitt.

Er det i Oslo man slipper unna med en bom i timen? Det høres ut som luksus.... :)

Anonymkode: e66f9...5e4

Haha seriøst? Så du betaler 150 kroner hver vei hver dag?

Anonymkode: 113d4...0d5

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvis du grovt ser på privatøkonomien ser du ingenting til oljemilliardene direkte. Indirekte kan du si at pga oljepengene har nasjonen Norge råd til å opprettholde tilbudet om sykehus, skole, aldershjem etc (selv om mye kan sies om prioriteringen av disse tjenestene).

Hadde det ikke vært for oljepengene kunne kanskje konseksvensen vært at man hadde vært nødt til å betale skolepenger for offentlig skole, man hadde kanskje måtte hatt en sykeforsikring i tilfelle man havnet på sykehus og man måtte betale 100% av kostnaden for en sykehjemsplass. Eller man hadde vært nødt til å betale en mye større andel skatt.

I sum gjør dette at man personlig sett har en bedre økonomi enn alternativet kunne vært.

Hvis pengene hadde blitt gitt til hver enkelt hadde de blitt sløst bort på charter, fyll og dyre vesker/andre forbruksting. Folk evner jo ikke mer.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det i Oslo man slipper unna med en bom i timen? Det høres ut som luksus....

I Oslo er bomringene gruppert i soner. Innenfor hver sone betaler du kun 1 avgift per time. Det er også en begrensning i antall passeringer per måned du må betale for innenfor en sone. 

https://www.fjellinjen.no/privat/priser/nye-bomstasjoner-i-oslo-og-akershus/timesregel-og-manedstak/

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvis pengene hadde blitt gitt til hver enkelt hadde de blitt sløst bort på charter, fyll og dyre vesker/andre forbruksting. Folk evner jo ikke mer.

Helt enig. Vi snakker tross alt om et folkeslag som må trues med økonomisk avstraffelse for å få de til å benytte setebelte når man kjører bil. 

Gjest Anonym Bruker
Skrevet (endret)

I Norge bor det omlag  5 mill mennesker,  og av desse er omlag 2,8 mill yrkesaktive lønnsmotakere .     Omlag 300 tusen har falt utenfor arbeidsmarkedet trygda  ,  og ca 200 tusen  er  framleis arbeidsledige.            De store etterkrigskulla m/ barnefødsler  er nå  iferd med å gå ut av arbeidsmarkedet og  over i eldrebølgen, og samtidig har fødselsratene  gått drastisk nedover siste 40 årene.    Uten arbeidsinnvandringen hadde mange bedrifter forlengst  måtte stengt dørene, og arbeidsledigheten hadde vert mye  høyere.,  og velferdstaten hadde ikkje vert berekraftig.

Utan en velfylt pengebinge og  Oljeinntektene hadde velferdstaten Norge utvilsamt  stått overfor heilt andre økonomiske utfordringer . Mange hadde nok sett seg nødt til å nytta sin bruktbil  bil noen år til, og   langt færre bobiler å sjå langs veiene.     Mange hadde nok måtte satt på vent skifting av sitt  nye TV-apperat, og  renovering  av boligen.   Myndighetene hadde stått overfor heilt andre prioriteringer når det gjeld nye bomringer / vegprosjekter.      Oprahuset og Ibsen huset m.fl.  til flere milliarder hadde  fortsatt bare ligget på vent. 

Bedrifter som har eksistert i flere genrasjoner har de siste årene skiftet navn og eierstruktur  fortere en veromslag.   Bare i løpet av de siste 35 årene har m.a.mange transportfirma  skiftet eierstruktur 7-8 ganger ., og posten  slik mange kjenner den  fra tidligere har også igjennomgått endringer.    "Omstillinger og effektivisering er gjerne utrykk som blir brukt".          

Verden ( inkl.Norge)  står utvilsamt  overfor eit allvorleg forurensningsproblem som brer om seg .  og eneste måten å  få "bukt" med det problemet er en holdningsendring i forbruksmønsteret.   I USA står m.a. framleis millioner av WV biler parkert i ørkenen som ikkje stettar  de  miljømessige krav.   Nå premierer myndighetene  kjøpere av el.biler iden tru at det sparere miljøet.    Samtidig vokser lageret av brukte bensin og deiselbiler på markedet, og staten taper inntekter.     

Her i Mojave-ørkenen i Victorville i California har Volkswagen parkert titusener av brukte Volkswagen- og Audi-dieselbiler som er kjøpt tilbake fra amerikanske kunder. Hva som blir den endelige skjebnen til bilene, er usikkert.

Endret av Anonym Bruker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...