AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #1 Skrevet 6. juni 2019 Hei, Jeg lurer litt på reglene rundt dette, jeg klarer ikke å google meg til det. Jeg har havnet i økonomiske problemer og noen terminer på et kredittkort har derfor gått til inkasso. Inkassobyrået har vist seg utrolig vanskelig ha med å gjøre. Jeg spurte om mine muligheter da kravet var på 7000,- og fikk et jallasvar. Spurte deretter om det var mulig å betale det den 20. den måneden, fikk negativt svar. Deretter avtalte jeg betaling hos en annen kreditor da disse ikke ville godta dette. Deretter fikk jeg en BO med forfall 28. den måneden, så det ville jo da har vært mulig som jeg først foreslo. Etter dette har jeg gjennomgått en operasjon og er sykmeldt ( har vært syk siden desember) og sendte de en epost om de kunne sette alt i bero til etter pinse så vi kunne komme tim en enighet da, ettersom jeg ikke var i form etter operasjon. Denne eposten har jeg ikke fått svar på, ser i ettertid at de har prøvd å ringe, men jeg har jo ligget og ikke vært i form, og nå har de sendt varsel om at de har sendt det til Namsmannen, med gebyr, og at jeg har 14 dager på å betale HELE kravet. Er dette lovlig når jeg ikke tidligere har mottatt en BO på hele beløpet? Og bør de ikke sjekke for kontakt før slikt gjøres? Min skyld at jeg har fått problemer, jeg vet, men jeg har virkelig prøvd å få til noe her. Anonymkode: 7d35d...db0
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #2 Skrevet 6. juni 2019 Når kravet har gått til namsmannen har du hatt mange muligheter over lengre tid til å inngå nedbetalingsavtaler. Eneste muligheten din nå er nok dessverre å betale kravet i sin helhet. Håper du har muligheten til å innfri hele kravet ganske raskt for det er like kult å få betalingsanmerkning ☹️ Anonymkode: 5428b...425 1
Elandrir Skrevet 6. juni 2019 #3 Skrevet 6. juni 2019 Ja, leste du over? Jeg har jo prøvd å få til det. Mitt spørsmål er om det er lovlig å oversende kravet til Namsmannen når jeg aldri har fått en BO på hele gjelden, kun de forfalte terminene.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #4 Skrevet 6. juni 2019 Når du ikke har overholdt innbetalingene, så ansees hele gjelden som forfalt. Anonymkode: 9a5e3...588 4
Elandrir Skrevet 6. juni 2019 #5 Skrevet 6. juni 2019 Så da trenger man ikke å sende et brev hvor hele beløpet står til betaling? Er det heller ikke normal praksis å sjekke om skyldner har tatt kontakt før man oversender? Gått over 1 uke nå uten svar. 2,5 mnd fra inkassovarsel, til oversendelse til Namsmannen hvor skyldner har vært i kontakt flere ganger virker for meg uvanlig aggressivt.
Elandrir Skrevet 6. juni 2019 #6 Skrevet 6. juni 2019 Høres ut som du kan ha jobbet på samme sted. Det er faktisk byråer der ute som er interessert i å hjelpe. Jeg har all intensjon om å gjøre opp for meg, så den saken er grei. Jeg reagerer på hvor vanskelige det er mulige å være når jeg har vært i kontakt flere ganger. Jobber med kundeservice selv og 1 uke er absolutt ikke innafor og det er fullt mulig å ta en sjekk på dette før man oversender saken. Jeg kunne ikke prate etter operasjonen, så nei, det er ikke bare å ringe for alle. Men, takk for svar, jeg fant en avgjørelse fra inkassoklagenemnda på det samme hvor det ikke er korrekt varslet fordi hele kravet ikke er forelagt skyldner i form av BO, så da var jeg nok ikke så på viddene likevel. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #7 Skrevet 7. juni 2019 Det burde absolutt nevnes at inkassobransjen har fått ekstremt mye tyn den siste tiden, og at inkassoloven mest sannsynlig får en solid overhaling i nær fremtid. Altså er det ikke helt utenkelig at noen inkassobyrå må smi jernet mens det er varmt, og kjører på ekstra hardt for å få dekket inn krav. Det er en lukrativ bransje fordi de stort sett har loven på sin side, både på det juridiske, og på innkreving (via namsfogden), og pengene kommer - før eller senere. Anonymkode: 7261c...9ca
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #8 Skrevet 7. juni 2019 Når du skylder penger kan du ikke forvente at din forespørsel om å la ting bero til det behager deg å betale etterkommes, sånn fungerer ikke verden. Folk som skylder penget har alltid så mange unnskyldninger og krav som de mener andre bør ta hensyn til, men det er bare tull. 7000 er ikke all verden, lån pengene av noen og kvitt deg med gjelda. Evt forbered deg på at namsmannen trekker noen måneder til alt er betalt. Eller sp kan du krangle saken inn til forliksrådet, men taper du der (og det kommer du til å gjøre) så må du betale behandlingsgebyret, men da får du trukket ut saken litt til. Anonymkode: 0227d...229 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #9 Skrevet 7. juni 2019 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Er dette lovlig når jeg ikke tidligere har mottatt en BO på hele beløpet? Og bør de ikke sjekke for kontakt før slikt gjøres? En betalingsoppfordring vil som regel være tvangsgrunnlag for innkreving i saker etter tvfbl § 7-2 f. Dersom det ikke foreligger vangsgrunnlag for hele beløpet, vil det ikke være anledning til å tvangsinndrive hele beløpet, slik du sier. Det jeg derimot stusser på er at en profesjonell aktør skal gjøre denne feilen. Anonymkode: 42365...e12
Elandrir Skrevet 7. juni 2019 #10 Skrevet 7. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Når du skylder penger kan du ikke forvente at din forespørsel om å la ting bero til det behager deg å betale etterkommes, sånn fungerer ikke verden. Folk som skylder penget har alltid så mange unnskyldninger og krav som de mener andre bør ta hensyn til, men det er bare tull. 7000 er ikke all verden, lån pengene av noen og kvitt deg med gjelda. Evt forbered deg på at namsmannen trekker noen måneder til alt er betalt. Eller sp kan du krangle saken inn til forliksrådet, men taper du der (og det kommer du til å gjøre) så må du betale behandlingsgebyret, men da får du trukket ut saken litt til. Anonymkode: 0227d...229 Det var 7000,- da jeg prøvde å få til en avtale. Det er jo ikke det beløpet som er sendt Namsmannen, det virker ikke som folk leser hele innlegg, men bare bestemmer seg for at folk som ikke kan betale er drittfolk. Det behaget meg heller ikke å betale da som du sier, jeg trengte ro etter en alvorlig operasjon og de var komplett umulige å snakke med.
Elandrir Skrevet 7. juni 2019 #11 Skrevet 7. juni 2019 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: En betalingsoppfordring vil som regel være tvangsgrunnlag for innkreving i saker etter tvfbl § 7-2 f. Dersom det ikke foreligger vangsgrunnlag for hele beløpet, vil det ikke være anledning til å tvangsinndrive hele beløpet, slik du sier. Det jeg derimot stusser på er at en profesjonell aktør skal gjøre denne feilen. Anonymkode: 42365...e12 Takk, det er det jeg mener også og akkurat det samme flere inkassoselskap tapte på i inkassoklagenemnda.
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #12 Skrevet 7. juni 2019 Om du leser vilkårene fra kredittkortselskapet, så står det nok der at om du ikke betaler som avtalt så kommer kravet om at hele gjelden forfaller. Dette har du godkjent før du fikk kortet tilsendt. Om du har mulighet til å betale det du skylder, 7.000 kroner + gebyrer, så gjør det nå. Da vil inkassoselskapet mest sannsynlig trekke tilbake kravet fra namsmannen. Ta så kontakt med inkassobyrået etter at du har betalt og forhør deg om det. Anonymkode: 9a5e3...588
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå