Gå til innhold

Når får konfirmanten gaven fra foreldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er første gang vi har konfirmant, så er helt grønn. Men, når er det vanlig at foreldrene gir gaven til konfirmanten? Har ikke lyst til å gi den i full offentlighet.

I tillegg lurer jeg på når og hvordan konfirmanten åpner de andre gavene? Dette vil jeg heller ikke at skal foregå mens alle står/sitter og ser på. Det blir så tydelig hvem som gir hva og hvor mye. Og det ønsker jeg ikke.

Er det vanlig at konfirmanten åpner gavene etter hvert som gjestene kommer? Eller hva er vanlig?

Anonymkode: 1c681...ac3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan gi gaven dagen før eller på kvelden etter komfen? 

Det er vanlig og ha et gavebord og en som er ansvar fir det (en onkel feks). Den personen åpner gavene, skriver ned på en lapp hva den enkelte har gitt. Han har lappen selv i lommen. Pengene kan han ta i konvolutt og ha til dagen er over. På gavebordet setter han opp gavene og gjerne ha til/fra kort/lapp så folk kan gå å kikke hva som ble gitt. Du kan si diskré til den som åpner at du ikke ønsker at beløpet skal bli lagt frem (noen skriver beløpet inni kortet hvis du skjønner, slik at andre kan se.

Anonymkode: a4c20...276

AnonymBruker
Skrevet

Det er da vel konfirmanten selv som åpner gavene? Det er vel ikke bryllup...? 

Gi gaven på morgenen evt, før selskapet? Hvorfor vil dere ikke legge gaven på gavebordet? 

Anonymkode: 82e06...f98

• Liker 4
Skrevet (endret)

Her fikk konfirmanten gaven på bordet. Gavene/konvoluttene ble åpnet av konfirmanten før kakene. En som skrev hva konfirmanten fikk underveis. (Fikk stort sett penger)

Kommer litt an på hva dere gir, men går an å gi gaven på morgenen. 

Endret av Vasa
AnonymBruker
Skrevet

Tviler på at de fleste voksne tenker noe særlig over hvem som gir hva. Helt normalt at konfirmanten åpner gavene foran alle, og som oftest smiler de og takker like mye om det er 200 eller 10.000 de får. 

Anonymkode: d193e...786

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er første gang vi har konfirmant, så er helt grønn. Men, når er det vanlig at foreldrene gir gaven til konfirmanten? Har ikke lyst til å gi den i full offentlighet.

I tillegg lurer jeg på når og hvordan konfirmanten åpner de andre gavene? Dette vil jeg heller ikke at skal foregå mens alle står/sitter og ser på. Det blir så tydelig hvem som gir hva og hvor mye. Og det ønsker jeg ikke.

Er det vanlig at konfirmanten åpner gavene etter hvert som gjestene kommer? Eller hva er vanlig?

Hvorfor henger du deg oppi det når det er konfirmanten som SKAL opne gavene ikke du/dere?

Jeg fikk bunad fra foreldrene mine. Så den visste jeg om pga alle prøving etc. Så åpnet JEG alle gavene fra gjestene, og ikke foreldrene mine. Men om konfirmanten ytre ønske om at du/dere skal opne gavene for h*n  før gjestene ankommer slik at alle ser hva som har blitt gitt, så er det null problem. Er ingen vits og lage et problemstilling som ikke eksisterer.

Anonymkode: 4a654...735

AnonymBruker
Skrevet

Hvor har jeg skrevet at vi foreldre skal åpne gavene? Jeg spør når konfirmanten åpner gavene🤔

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det slik det blir tolket med det du tar med i hovedinnlegget. 

Anonymkode: 4a654...735

AnonymBruker
Skrevet

Mine åpnet gavene og leste kortene høyt foran alle mens det ble drukket kaffe. Pengene var tatt ut og lagt et trygt sted på forhånd. 

Anonymkode: d91b6...bea

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg sto til konfirmasjon i 2002 så åpnet jeg gaver før kaker. Penger ble lagt i en egen konvolutt mens beløpet ble notert på et eget ark. Kortene ble satt på gavebordet sammen med smykker osv.

Gaven fra mamma og pappa fikk jeg før kirken. Hadde allerede fått bunad så jeg fikk en liten symbolsk sølvring på selve dagen. 

Anonymkode: 9c5b8...f9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I 1996, var jeg selv med og valgte ut gaven fra mine foreldre. I tillegg til bunad (sølvet var fra besteforeldrene mine) fikk jeg velge meg et smykkesett. Dette ble lagt på gavebordet sammen med kort og gaver jeg fikk på dagen. 

Gavene ble åpnet fortløpende etter hvert som gjestene kom og minglet. Noen (jeg husker ikke engang hvem) skrev liste mens jeg åpnet. Summen ble i tillegg skrevet på kortet, hvis jeg husker riktig. 

Anonymkode: 1731c...e42

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en meget erfaren konfirmasjons gjest, bare i år har jeg vært i 5 konfirmasjoner. 

Det vanlige er at konfirmanten åpner gavene før kaffe og kakeservering. Det har blitt gjort i alle konfirmasjoner jeg har vært i, inkludert min egen. 

Penger tas til side og beløpet noteres på et ark. Litt ulikt om beløpet har blitt sagt høyt eller ikke, men konfirmanten takker for gaven til de som er tilstede etterhvert.  For konfirmantene er det koselig å åpne gavene og kortene foran familien, mange tanter og bestemødre som vil ha et bilde når konfirmanten åpner gaven/kortet fra dem. 

Anonymkode: f0622...541

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er en meget erfaren konfirmasjons gjest, bare i år har jeg vært i 5 konfirmasjoner. 

Det vanlige er at konfirmanten åpner gavene før kaffe og kakeservering. Det har blitt gjort i alle konfirmasjoner jeg har vært i, inkludert min egen. 

Penger tas til side og beløpet noteres på et ark. Litt ulikt om beløpet har blitt sagt høyt eller ikke, men konfirmanten takker for gaven til de som er tilstede etterhvert.  For konfirmantene er det koselig å åpne gavene og kortene foran familien, mange tanter og bestemødre som vil ha et bilde når konfirmanten åpner gaven/kortet fra dem. 

Det høres veldig spesielt ut. Heldigvis aldri opplevd det.

Anonymkode: 7e427...4b0

Gjest WhisperingWind
Skrevet

At beløpene blir lest opp høyt synes jeg høres merkelig ut. Vi får ofte penger til jul og det vanlige er å lese kortet og la pengene ligge i konvolutten. Teller de for oss selv på rommet når selskapet er over. 

Hadde vært helt unaturlig for meg å lese opp «Per fikk 500 kroner av Ole» i sønnen min sin konfirmasjon. Hadde lest kortet og sagt tusen takk for pengegaven/gaven.

Sluttsummen på alt hadde for meg vært privat og blitt sagt til sønnen min etter selskapet.

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres veldig spesielt ut. Heldigvis aldri opplevd det.

Anonymkode: 7e427...4b0

Jeg synes også det er utrolig dust, men noen gjør det sllik og andre ikke.Det finnes utrolig mange lite taktfulle mennesker  ute i verden, det er bare å se på trådene som dukker opp her på KG.  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid opplevd at konfirmanten åpner gavene når dagen er omme og gjestene har dratt. 

Anonymkode: 38fb1...008

Gjest MyzTeri
Skrevet

Lurer litt på hvorfor konfirmanten skal ha en ekstra gave når man allerede får ett helt selskap, og i mange tilfeller en bunad til flerfoldige titusner?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...