Gjest Undrenede? Skrevet 29. april 2005 #1 Skrevet 29. april 2005 Det har oppstått uenighet ved vårt vel-lag her i boligfeltet. Frem til nå så har vi praktisert følgenede, vi har 4-5 dugnader på lekeplass o.l. friarealer rundt feltet vårt i året. For dei som ikke møter betales 200kr pr gang max4 ganger, alså max 800 kr. Noen nekter å betale, og styret i vel-laget har sendt ut brev om at eneste grunn for ikke å delta er gyldig legeattest. Det skal legges til at dersom man gir beskjed samme dag om at man ikke stiller på dugnad så blir det gebyrfritt. Eller man kan gjøre noe arbeid en annen kveld, som noen gjør da dugnad selvsagt ikke passer alle til en hver tid. Men det jeg lurer på er om vel-laget kan kreve legeattes eller pålegge disse gebyr for manglenede deltagelse. Er det ikke kommunene som skal ha vedlikehold på alle komunale lekeplasser? For dei skal stå ansvarlig ved en evnt. ulykke på disse steder, da det kan være feil,mangler o.l. på lekeapperate. Har vel-laget lov å pålegge bo-enheter som er selveier hus dennen bøtlegging, og kan dei kreve legeattest som eneste utvei for ikke oppmøtte??? Meninger og synspunkter, og fakta er ønsket i svar!! Takk!
Kristin S Skrevet 29. april 2005 #2 Skrevet 29. april 2005 Har ingen fakta svar på dette, men synes det høres helt dumt ut. I velforeningen her jeg bor så har de ikke noe sånt. Får bare en lapp i postkassa, så stiller de som vil opp. Jeg hadde aldri godtatt å måtte vise legattest eller betalt hvis jeg ikke var med.
tommeline Skrevet 29. april 2005 #3 Skrevet 29. april 2005 Hvis det er privat eiendom (altså velets i dette tilfellet) har ikke kommunen noe med vedlikehold her. Har dere noen vedtekter for velet? Det er vel vanlig, og her er det jo beboerne selv som har vært med på å bestemme hva som skal stå her. Er vel sannysynligvis vedtatt en slik dugnadsordning en gang. Og er du uenig i det (kan virke sånn?) kan du vel stille forslag om endring om det på årsmøte.
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2005 #4 Skrevet 29. april 2005 Hvis du ikke har noen legeattest, så har du vel skulka dugnaden, da? Da får du spørre sameiet hva du kan bidra med for å gjøre din del av jobben. Når man eier noe, så er det veldig vanskelig å droppe ut fra fellesarbeidet. Hvem mener du skal gjøre jobben da, hvis det ikke passer deg å møte på dugnadene? Skal de andre ha ansvaret for vedlikeholdet rundt din leilighet? Prøv å få et grep på virkeligheten, da. Hvis du ikke vil gjøre jobben sjøl, så må noen gjøre den - og du må betale deg ut på ett eller annet vis. Hvis ikke må vedlikholdet settes ut til firmaer, og så øker felleskostnadene. Så enkelt er det. Lurer på om jeg kan si til familien min at jeg ikke orker å gjøre noe i hagen i år.....
Gjest Anonymous Skrevet 29. april 2005 #5 Skrevet 29. april 2005 Om jeg forstår deg riktig så dreier dette seg om en velforening i et område med selveide boliger uten felleseid lekeplass e.l.? Altså ikke noe sameie? Eies lekeplasser e.l. av kommunen, så har kommunen ansvar for vedlikehold etc. Isåfall kan velforeningen ikke tvinge noen til å være med på dugnad! Vil da tro at deltagelse i dugnad da var helt frivillig, og legeattest og gebyr er da fullstendig uhørt å forlange.
monja Skrevet 29. april 2005 #6 Skrevet 29. april 2005 Akkurat dette gjorde vår velforening og, og de ble til slutt stoppa av en advokat. Velforeninger har ikke noen juridisk rett til å bøtelegge beboere som ikke er med på dugnad. Og iallefall ikke kreve legeattest. Har selv bodd i sameie/velforening i mange år og vet hvor irriterende det er å måtte streve for å holde fellesarealet i orden mens mange andre sluntra unna. I det sameiet jeg bodde var det 14 leiligheter, og noen va eid av kommunen. Ingen fra kommunen møtte på dugnad og nesten ingen andre møtte, så det var to leiligheter som til stadighet holdt alt i orden. Kommunen bidro heller ikke med midler. Jeg tror at når man bor sånn får man bare godta at noen alltid sluntrer unna. Sånn har det alltid vært, og sånn kommer det alltid til å være. Har ikke angra på at vi solgte leiligheta og flytta i enebolig nei. Skal det inn midler for å bruke til dugnader er det mye smartere å ha en felleskasse. Da er iallefall alle med på å betale til fellesskapet selv om noen andre må gjøre jobben. Hva skal dere gjøre om noen ikke betaler? Ta ugiftene med å sende det til inkasso? Nekte folk å bruke fellesareal?
Tusenfryd Skrevet 30. april 2005 #7 Skrevet 30. april 2005 Vi har i våre ordensregler at vi er forpliktet til å delta på to dugnader i året. Kan man ikke må det sendes skriftlig søknad til styret. Dette er betingelser jeg har godtatt da jeg flytte inn. Unnasluntring av dugnader er sårlig for miljøet og de som ikke vil burde kanskje finne seg et annet sted å bo? Legeattest? Det er kanskje å trekke den for langt, men hvordan skal man få daukjøttet på banen da? Folk er så frekke og lar andre ta støyten for seg at nekting av fellesarealer, hvorfor ikke? Er de ikke interessert i dem, så plager det dem heller ikke? Jeg vet ikke, men jeg skjønner at styret som har slike beboere blir desperate. Betaling for manglende oppmøte synes jeg forøvrig er helt greit!
Lillesøster Skrevet 30. april 2005 #8 Skrevet 30. april 2005 Akkurat dette gjorde vår velforening og' date=' og de ble til slutt stoppa av en advokat. Velforeninger har ikke noen juridisk rett til å bøtelegge beboere som ikke er med på dugnad. Og iallefall ikke kreve legeattest. [/quote'] Det stemmer, for dette har jeg også hørt. Dette med tvang og bøter en en skikkelig ukultur som har bredt seg lenge. Jeg tror ikke slik "straff" fungerer, se bare hva det fører med seg. Jeg tror heller på belønning. Lodd ut en sydentur til alle som deltar, så blir det sikkert flere som stiller opp neste gang.
Gjest Anonymous Skrevet 30. april 2005 #9 Skrevet 30. april 2005 Det er trist at ikke alle innser at dugnader er for felles beste. Men jeg tror folk har blitt mer egoistiske etter hvert og da er det ikke rart det blir mange "unnasluntrere" på dugnad. Et borettslag/sameie bør ha klare regler i vedtektene sine, så kan ingen nekte i ettertid. Jeg tror ikke "belønning" i form av utloddet sydentur er så lurt. I forhold til det reisen koster, så kunne man vel like gjerne leid et firma til å gjøre jobben? I hvert fall i et lite sameie... Og så synes jeg det er idiotisk å måtte lokke med fin premie for å få folk til å gjøre litt småarbeide. Men mange folk er så dumme og egoistiske at de ikke ville bidratt om "de ikke hadde fått noe for det". Æsj. Enkeltes egoisme gjør meg kvalm!
Tusenfryd Skrevet 30. april 2005 #10 Skrevet 30. april 2005 Der hvor jeg jobbet før, ble det loddet ut en gratis husleie. Det var faktisk en motivasjonsfaktor.
Gjest synseren Skrevet 30. april 2005 #11 Skrevet 30. april 2005 Har en mulighet til å delta på dugnader, kan det føre mye positivt med seg. Man blir kjent med naboene blant annet. Og så får en igjen depositumet.
Gjest lurven Skrevet 30. april 2005 #12 Skrevet 30. april 2005 dugnad er frivillig. og de har ikke lov til å kreve penger fra de som ikke deltar. personlig synes jeg man bør delta så sant man kan. synes ikke man skal la være bare fordi man ikke gidder.
Gjest onyx, i.i. Skrevet 1. mai 2005 #13 Skrevet 1. mai 2005 Og så får en igjen depositumet Hva mener du?? Det er ingen som kan holde igjen et depositum fordi man ikke har deltatt på dugnad! Jeg skjønte det slik at trådstarter bor i selveid enebolig i et boligfelt. Det er ganske vanlig at slike boligfelt har frivillige velforeninger som påtar seg ulikt vedlikehold og rydding i feltet, selv om ev. fellesareal er kommunale. Disse velforeningene kan ikke tvinge beboere i feltet til å delta, men jeg vet mange prøver seg!! Dugnad i sameier/borettslag stiller seg derimot annerledes. Bor man der er man medeier i fellesarealer og bør man derfor delta i vedlikehold etc! Er også enig i at belønning vil nok hjelpe mye bedre enn straff på folks motivasjon til å delta! En utlodning av en gratis husleie var jo kjempelurt, men andre ting kan jo også være fint.
Gjest Gjesten Skrevet 1. mai 2005 #14 Skrevet 1. mai 2005 Vi har to dugnadar pr år i mitt borettslag. For å delta her får vi 250 kr pr dugnad og pizza og brus etter dugnaden. Dei 500 kronene pr år betalar alle eigarane inn m husleiga, og dei som ikkje deltar får dei altså ikkje tilbake. Heilt grei ordning spør du meg. Er ellers heilt einig i at folk sin egosentrisme tar heilt overhand no, ein er jo ikkje ansvarleg for noko lenger!! Om ingen tok ansvaret for fellesområda ville det sett ut som ein svinesti her. Men dette er ein trend i samfunnet no, kanskje spesielt i byane.
Gjest Anonymous Skrevet 1. mai 2005 #15 Skrevet 1. mai 2005 Vi har to dugnadar pr år i mitt borettslag. For å delta her får vi 250 kr pr dugnad og pizza og brus etter dugnaden. Dei 500 kronene pr år betalar alle eigarane inn m husleiga, og dei som ikkje deltar får dei altså ikkje tilbake. Heilt grei ordning spør du meg. Er ellers heilt einig i at folk sin egosentrisme tar heilt overhand no, ein er jo ikkje ansvarleg for noko lenger!! Om ingen tok ansvaret for fellesområda ville det sett ut som ein svinesti her. Men dette er ein trend i samfunnet no, kanskje spesielt i byane. Synes det høres ut som en veldig god ordning! :-)
mari Skrevet 2. mai 2005 #16 Skrevet 2. mai 2005 her står det litt informasjon om hva som er lov http://www.jusstorget.no/article/frontpage...ey=10&ArtKey=14 ellers så synes jeg personlig at man bør være med på dugnad, og var faktisk litt skuffer da barna flyttet over i komunal barnehage og vi ikke måtte delta på dugnad mer, synes det er et veldig positivt tiltak.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå