Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har økonomisk utdannelse fra før, men ønsker å sikte meg inn på enten sosionom eller lektoryrket, men nå har beslutningsprosessen gått helt i stå. 

Dersom jeg skal bli lektor, vil jeg ta 2-årig master og PPU slik at jeg kan undervise på vgs, da jeg av erfaring ikke trives på grunnskolenivå. 
Dvs. at jeg er ferdig om 3 år - samme varighet som sosionomutdannelsen.

Sosionom har alltid vært en drøm, men jeg frykter at jeg idealiserer yrket. Det er kanskje mye tyngre enn jeg tror, og jeg ønsker i all hovedsak ikke en pleiejobb, heller ikke kun kontorsitting. En mellomting hadde vært best. 

Kan noen gi meg råd og informasjon om hver av retningene, noen "pros and cons" kanskje? Veldig takknemlig for svar.

Anonymkode: f4d49...11a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har økonomisk utdannelse fra før, men ønsker å sikte meg inn på enten sosionom eller lektoryrket, men nå har beslutningsprosessen gått helt i stå. 

Dersom jeg skal bli lektor, vil jeg ta 2-årig master og PPU slik at jeg kan undervise på vgs, da jeg av erfaring ikke trives på grunnskolenivå. 
Dvs. at jeg er ferdig om 3 år - samme varighet som sosionomutdannelsen.

Sosionom har alltid vært en drøm, men jeg frykter at jeg idealiserer yrket. Det er kanskje mye tyngre enn jeg tror, og jeg ønsker i all hovedsak ikke en pleiejobb, heller ikke kun kontorsitting. En mellomting hadde vært best. 

Kan noen gi meg råd og informasjon om hver av retningene, noen "pros and cons" kanskje? Veldig takknemlig for svar.

sosionomutdannelse har ingenting med pleiejobb å gjøre, mener du vernepleien?

Anonymkode: 03af4...b2a

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde fulgt drømmen.  Vet ikke hvilket nivå du har din økonomiutdannelse, men generelt er kombinasjon av fagutdanninger fornuftig.

I f.eks. helsevesenet er det et stort behov for økonomi kompetanse blant sykepleiere, sosionomer, leger osv.

AnonymBruker
Skrevet
11 timer siden, Zienna skrev:

Jeg hadde fulgt drømmen.  Vet ikke hvilket nivå du har din økonomiutdannelse, men generelt er kombinasjon av fagutdanninger fornuftig.

I f.eks. helsevesenet er det et stort behov for økonomi kompetanse blant sykepleiere, sosionomer, leger osv.

TS her.

Takk for svar, jobber du i helsevesenet og har noen erfaringer å dele eller? :)

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

sosionomutdannelse har ingenting med pleiejobb å gjøre, mener du vernepleien?

Nei, mener at jeg har hørt mange sosionomer sliter med å få jobb som annet enn miljøterapeut i feks bolig med stell og sånt, og jeg vil ikke jobbe innen det. :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er nye regler for PPU nå, tror jeg. Sjekk det ut!

Anonymkode: d9bf6...995

AnonymBruker
Skrevet

Du må sjekke ut fagkombinasjoner nøye før du bestemmer deg. Hvilke fag får du undervisningskompetanse i, og hvordan er etterspørselen etter disse?

Ellers er lektor mye bedre lønnet enn sosionom. 

Anonymkode: a5e54...803

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 7.6.2019 den 9.32, AnonymBruker skrev:

TS her.

Takk for svar, jobber du i helsevesenet og har noen erfaringer å dele eller? :)

Nei, mener at jeg har hørt mange sosionomer sliter med å få jobb som annet enn miljøterapeut i feks bolig med stell og sånt, og jeg vil ikke jobbe innen det. :)

Sosionomer har ingen emner relatert til stell så der tror jeg muligens du har hørt feil, at de også kan jobbe som miljøterapeuter er riktig. Det er en svært god utdannelse som gir deg mange muligheter 

AnonymBruker
Skrevet
På 10.6.2019 den 7.59, AnonymBruker skrev:

Det er nye regler for PPU nå, tror jeg. Sjekk det ut!

Anonymkode: d9bf6...995

Mener på det er greit med en master og ett eller flere undervisningsfag hvor en har 60 stp eller mer :) kan ikke finne noe annet i Lovdata eller andre forskrifter iallefall

19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sosionomer har ingen emner relatert til stell så der tror jeg muligens du har hørt feil, at de også kan jobbe som miljøterapeuter er riktig. Det er en svært god utdannelse som gir deg mange muligheter 

Jeg har selv lest svar i tråder hvor sosionomer har svart at de jobber som miljøterapeuter hvor stell er en del av hverdagen, så selv om det ikke ligger i utdannelsen så har de det i praksis - er det jeg ønsker å unngå, så om arbeidsmarkedet er dårlig og en kun kvalifiserer seg for en type arbeid jeg ikke er komfortabel med, så må jeg heller unngå hele yrkesretningen.

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må sjekke ut fagkombinasjoner nøye før du bestemmer deg. Hvilke fag får du undervisningskompetanse i, og hvordan er etterspørselen etter disse?

Ellers er lektor mye bedre lønnet enn sosionom. 

Anonymkode: a5e54...803

Takk for svar. Jeg er i utgangspunktet økonomiutdannet, men planlegger å sikte meg inn på hovedsaklig språk og kanskje noen samfunnsrelaterte emner/historie i tillegg. 
Noen meninger om hvilke fagkombinasjoner som kan være gode  å ha? 
På forhånd takk. 

- TS 

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har selv lest svar i tråder hvor sosionomer har svart at de jobber som miljøterapeuter hvor stell er en del av hverdagen, så selv om det ikke ligger i utdannelsen så har de det i praksis - er det jeg ønsker å unngå, så om arbeidsmarkedet er dårlig og en kun kvalifiserer seg for en type arbeid jeg ikke er komfortabel med, så må jeg heller unngå hele yrkesretningen.

Men det er helt feil, sosionomer driver ikke med stell. Ingenting i utdannelsen er relatert til stell. At man derimot søker jobb på en institusjon for funksjonshemmede og hjelper brukerene med stell er noe annet, men det er altså ingenting i studiet som gjør en sosionom kvalifisert til å drive med annet stell enn påkledning, mating og slikt som hvermansen kan. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 11.6.2019 den 9.08, AnonymBruker skrev:

Verken miljøterapeuter eller sosionomer driver med stell. Miljøterapeuter fokuserer på aktivitet og positive opplevelser for pasienten/brukeren. Det kan hende du må motivere eller veilede h*n i stell, men det er ikke du som skal utføre stelle arbeidet på pasienten/brukeren. Det er stor forskjell, på og veilede/hjelpe og det å utføre stell.

Noen pasienter/brukere du er ansvarlig for klarer å stelle seg selv, mens andre trenger kanskje litt veiledning. Det er vanskelig å vite på forhånd, da alle er ulike og har ulike behov.

Anonymkode: db700...a5a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 12.6.2019 den 18.06, AnonymBruker skrev:
På 11.6.2019 den 17.57, AnonymBruker skrev:

Men det er helt feil, sosionomer driver ikke med stell. Ingenting i utdannelsen er relatert til stell. At man derimot søker jobb på en institusjon for funksjonshemmede og hjelper brukerene med stell er noe annet, men det er altså ingenting i studiet som gjør en sosionom kvalifisert til å drive med annet stell enn påkledning, mating og slikt som hvermansen kan. 

Verken miljøterapeuter eller sosionomer driver med stell. Miljøterapeuter fokuserer på aktivitet og positive opplevelser for pasienten/brukeren. Det kan hende du må motivere eller veilede h*n i stell, men det er ikke du som skal utføre stelle arbeidet på pasienten/brukeren. Det er stor forskjell, på og veilede/hjelpe og det å utføre stell.

Noen pasienter/brukere du er ansvarlig for klarer å stelle seg selv, mens andre trenger kanskje litt veiledning. Det er vanskelig å vite på forhånd, da alle er ulike og har ulike behov.

Takk for svar :)

AnonymBruker
Skrevet
På 12.6.2019 den 18.06, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv ansatt som miljøterapeut, og de som er ansatt i miljøterapeutstillinger må utføre stell om dette er nødvendig hos brukergruppen man arbeider med. Miljøterapeuter jobber i boliger, avlastninger og på skoler hvor brukerene/elevene ofte har et stort behov for hjelp for å ivareta personlig hygiene. Jeg har selv arbeidet på ulike arbeidssteder hvor stell har vært en del av arbeidsoppgavene. 

Anonymkode: 61036...cda

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...