Gjest Josefine5 Skrevet 6. juni 2019 #1 Skrevet 6. juni 2019 Hvordan fordeler dere boutgifter når den ene eier boligen og den andre ikke har planer om å kjøpe seg inn?
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #2 Skrevet 6. juni 2019 Deler på strøm, innboforsikring, kommunale avgifter og slikt. Huslånet betaler jeg alene siden huset er mitt. Anonymkode: 62d88...76b 3
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #3 Skrevet 6. juni 2019 Deler på strøm, TV og Internett, fellesutgifter, kommunale avgifter og nødvendige reparasjoner. Så betaler samboer 2000 kr ekstra i husleie. Der han leide før betalte han for strøm +++ selv, i tillegg til husleie på 9000. Så han sparer penger på å bo hos meg, og jeg får hjelp med de daglige utgiftene + får inn litt leie. Anonymkode: e6f2b...d82 3
Zar Skrevet 7. juni 2019 #4 Skrevet 7. juni 2019 Samboer betaler meg 5000 i måneden, som er temmelig nøyaktig halvparten av hva jeg betaler i måneden på strøm, nett, forsikring, streaming, felleskostnader og fellesgjeld. Han ønsket selv å betale halvparten av fellesgjelden så han føler han betaler litt for det å bo også, ikke bare for det han bruker. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juni 2019 #5 Skrevet 7. juni 2019 Vi delte på faste utgifter og rentene på boliglånet minus skattefradraget. Rentene er jo også en utgift. Fordelingen mellom oss var etter inntekt. Anonymkode: 5d686...e97
Trolltunge Skrevet 7. juni 2019 #6 Skrevet 7. juni 2019 Vi fikk økonomisk hjelp til å regne ut hva han skulle betale. Det var halvparten av renter på lånet (ikke avdrag), og halvparten av strøm, Internett, forsikringer og kommunale avgifter. Jeg får skatteavdrag for rentene, og jeg vet at noen trekker bort dette før resten av renteutgifter deles på to, men vår rådgiver argumenterte mot dette på grunn av at han også bidrar til slitasje på bolig, og jeg har alle vedlikeholdskostnader. Utgjorde uansett ikke store differansen. Renter er iallefall kostnad ved å bo, ikke sparing, så det skal regnes med. Så regnet vi ut hva alt ble i året (cirka), og delte på 12. Så han betaler samme sum hver måned, selv om for eksempel kommunale avgifter kommer fire ganger i året (om jeg husker riktig), og strøm varierer. Slikt må jeg passe på at det settes av til. Uansett bor han billig. Markedsleie på huset delt på to hadde vært langt mer, og for det han betaler i leie her hadde han fått en hybel på leiemarkedet, eller en toroms utenfor byen. Nå har ikke jeg så veldig høyt lån da, så det kommer også ham til gode. Mat og andre husholdningsutgifter deler vi på utenom, samt at vi har en sparekonto til felles ferier. Vi har også barn, men han elsker å kjøpe klær og sko til dem, så jeg står for andre utgifter, som trening og turer, pluss diverse. Jeg har nok noe høyere utgifter enn ham der, samt betaler mer for ferier, men det er ok, for jeg tjener også mest. Bil står også jeg for. Det er veldig viktig at dere får klar enighet om økonomi fra starten. Vi kranglet MYE om penger før vi fikk hjelp til å regne ut det som er rimelig og rettferdig for begge. Nå går dette knirkefritt, og ingen av oss legger seg bort i hva den andre bruker sine egne penger på. 1
AndreasBR Skrevet 7. juni 2019 #7 Skrevet 7. juni 2019 (endret) 17 timer siden, Josefine5 skrev: Hvordan fordeler dere boutgifter når den ene eier boligen og den andre ikke har planer om å kjøpe seg inn? Da bør vel den andre betale husleie tilsvarende 50% av markedsleie ? Herregud så vanskelig enkelte gjør det.. Om jeg betaler 12 000 i husleie, og flytter inn til en annen person i en leilighet på samme størrelse i samme standard er det bare rimelig at vedkommende får 6000,- av meg.. Endret 7. juni 2019 av AndreasBR
AndreasBR Skrevet 7. juni 2019 #8 Skrevet 7. juni 2019 (endret) 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Deler på strøm, innboforsikring, kommunale avgifter og slikt. Huslånet betaler jeg alene siden huset er mitt. Anonymkode: 62d88...76b Hvorfor skal den andre parten bo omtrent gratis? Huset ditt slites vesentlig mer, men du skal ikke få noe for det? Nei, den er jeg ikke enig i.. Endret 7. juni 2019 av AndreasBR 5
Gjest Josefine5 Skrevet 7. juni 2019 #9 Skrevet 7. juni 2019 8 timer siden, AndreasBR skrev: Da bør vel den andre betale husleie tilsvarende 50% av markedsleie ? Herregud så vanskelig enkelte gjør det.. Om jeg betaler 12 000 i husleie, og flytter inn til en annen person i en leilighet på samme størrelse i samme standard er det bare rimelig at vedkommende får 6000,- av meg.. Dette er min mening og. Nå betaler han halvparten av strøm, kommunale avgifter og huslånet (inkludert avdraget). Forsikringen betaler jeg selv. Diskusjonen her er at han synes det er urimelig å betale på mitt huslån. Han betaler 8500 per måned. Hvis vi skulle ha leid et tilsvarende hus, ville vi måtte betale 10000 hver i måneden. I tillegg hadde han bare måtte betalt 5500 i måneden hvis jeg betalte avdraget selv. Det må man betale for en hybel her. Jeg blir sprø av å krangle om boutgifter.
AndreasBR Skrevet 7. juni 2019 #10 Skrevet 7. juni 2019 (endret) 17 minutter siden, Josefine5 skrev: Dette er min mening og. Nå betaler han halvparten av strøm, kommunale avgifter og huslånet (inkludert avdraget). Forsikringen betaler jeg selv. Diskusjonen her er at han synes det er urimelig å betale på mitt huslån. Han betaler 8500 per måned. Hvis vi skulle ha leid et tilsvarende hus, ville vi måtte betale 10000 hver i måneden. I tillegg hadde han bare måtte betalt 5500 i måneden hvis jeg betalte avdraget selv. Det må man betale for en hybel her. Jeg blir sprø av å krangle om boutgifter. Jeg tror du må være forsiktig med å si at han betaler av huslånet, utifra hva jeg har hørt her inne tidligere. Om det stemmer er jeg ikke sikker på. Om han skal være pirkete på hva pengene han betaler til går til, da leier du ut din bolig og så leier dere sammen et annet sted og betaler 10 000 hver. Da får nok pipa fort en annen lyd, for da skal han som du sier ut med 10k istedet for bare 8500. Jeg kan ikke forstå folk som påstår at å bo sammen kun skal være et gode for den ene personen.. Å flytte sammen bør være et gode for begge to. Det er forskjell på en som flytter fra foreldrene og inn sammen med noen kontra en som flytter fra en leid leilighet inn sammen med noen. Dersom vedkommende flytter hjemmefra er jo alternativet for vedkommende å bo hjemme og antagelig betale ingenting. Jeg synes også det har noe å si om vedkommende studerer. Jeg er usikker på om jeg har noen mening om inntekt bør ha noe å si for hva vedkommende betaler. Boalternativet er nok likt uavhengig av forskjell i inntekt. Hva du bruker pengene han overfører til deg på synes jeg virkelig han ikke har noe med. Du sier heller ikke noe om hva alternativet for han er. Utifra det du skriver er månedlig kostnad der dere bor ca 17 000 kroner.. Hvis alternativet hans er å leie en leilighet til 10-12k, så er det fortsatt en besparelse på 1500-3500,- for han og du sparer 8500,-.. Det er 1500-3500 kroner han kan putte på en sparekonto hver måned som han ikke kunne gjort om han leide egen leilighet/bolig.. Altså vinn-vinn. Hvorfor mener han det er urimelig at noen av pengene han betaler går til ditt lån? Han får jo faktisk et tak over hode for en ekstremt lav pris i forhold til om han skulle leid tilsvarende alene. Så helt klart at han får noe igjen for de 8500... Endret 7. juni 2019 av AndreasBR
Gjest Josefine5 Skrevet 7. juni 2019 #11 Skrevet 7. juni 2019 13 timer siden, Trolltunge skrev: Vi fikk økonomisk hjelp til å regne ut hva han skulle betale. Det var halvparten av renter på lånet (ikke avdrag), og halvparten av strøm, Internett, forsikringer og kommunale avgifter. Jeg får skatteavdrag for rentene, og jeg vet at noen trekker bort dette før resten av renteutgifter deles på to, men vår rådgiver argumenterte mot dette på grunn av at han også bidrar til slitasje på bolig, og jeg har alle vedlikeholdskostnader. Utgjorde uansett ikke store differansen. Renter er iallefall kostnad ved å bo, ikke sparing, så det skal regnes med. Så regnet vi ut hva alt ble i året (cirka), og delte på 12. Så han betaler samme sum hver måned, selv om for eksempel kommunale avgifter kommer fire ganger i året (om jeg husker riktig), og strøm varierer. Slikt må jeg passe på at det settes av til. Uansett bor han billig. Markedsleie på huset delt på to hadde vært langt mer, og for det han betaler i leie her hadde han fått en hybel på leiemarkedet, eller en toroms utenfor byen. Nå har ikke jeg så veldig høyt lån da, så det kommer også ham til gode. Mat og andre husholdningsutgifter deler vi på utenom, samt at vi har en sparekonto til felles ferier. Vi har også barn, men han elsker å kjøpe klær og sko til dem, så jeg står for andre utgifter, som trening og turer, pluss diverse. Jeg har nok noe høyere utgifter enn ham der, samt betaler mer for ferier, men det er ok, for jeg tjener også mest. Bil står også jeg for. Det er veldig viktig at dere får klar enighet om økonomi fra starten. Vi kranglet MYE om penger før vi fikk hjelp til å regne ut det som er rimelig og rettferdig for begge. Nå går dette knirkefritt, og ingen av oss legger seg bort i hva den andre bruker sine egne penger på. Hvor fikk dere hjelp til å bli enige om dette? Huset mitt er verd dobbelt så mye som jeg har i lån. Jeg synes derfor det er rart at han ikke skal være med å betale på avdraget. Dette er noe han også har lest på nett at "ekspertene" anbefaler. Hvis man leier et hus, kan man jo ikke si til utleier at man nekter å betale så mye fordi man ikke vil betale på huseiers lån. Jeg har bedt han flytte ut og finne noe på leiemarkedet hvis han føler at jeg flår han. For ikke vil han være å betale på avdraget, og ikke vil han kjøpe seg inn. Vi har bodd noen år sammen nå. I perioder har han bodd gratis her, før han fikk fast jobb. Når vi nå tjener noenlunde likt ser jeg ikke hvorfor han skal betale mindre enn meg. I tillegg surmuler han over verdiøkningen huset har hatt disse årene. Jeg har tilbudt han å kjøpe seg inn etter taksten fra da vi flyttet sammen. Det vil han heller ikke. Vi har barn sammen, så vi må bli enige.
AndreasBR Skrevet 7. juni 2019 #12 Skrevet 7. juni 2019 (endret) 5 minutter siden, Josefine5 skrev: Vi har bodd noen år sammen nå. I perioder har han bodd gratis her, før han fikk fast jobb. Når vi nå tjener noenlunde likt ser jeg ikke hvorfor han skal betale mindre enn meg. I tillegg surmuler han over verdiøkningen huset har hatt disse årene. Jeg har tilbudt han å kjøpe seg inn etter taksten fra da vi flyttet sammen. Det vil han heller ikke. Jeg kjenner ikke til hvor stort hus/tomt dere har, men det høres ut som at det ikke er det minste huset i bygda.. Hils han fra meg og si at han er heldig som kan bo så utrolig billig, og be han tenke over at han faktisk sparer penger på å bo med deg kontra leie selv.. At det er billigere å eie enn å leie vet alle, men når han ikke vil kjøpe seg inn får han nøye seg med å leie. Som sagt tidligere, hadde jeg leid en 43kvm 2-roms for 12000, og så hatt mulighet/ønske om å flytte inn sammen med en person i en annen tilsvarende leilighet hadde jeg betalt halvparten av kostnaden/minimum 50% av markedspris på leie. Dvs selv om faktiske kostnader / 2 er mindre enn 50% av markedsleie, synes jeg sistnevnte er riktig. (Markedsleie på min leilighet er ca 12-13 000, men kostnaden for meg akkurat nå er 7000 ca. Jeg synes en eventuell samboer kunne fint betalt meg 6000 kroner i mnd selv om kost er 3500. Kosten min er irrelevant.) Endret 7. juni 2019 av AndreasBR
Gjest Josefine5 Skrevet 7. juni 2019 #13 Skrevet 7. juni 2019 4 minutter siden, AndreasBR skrev: Jeg tror du må være forsiktig med å si at han betaler av huslånet, utifra hva jeg har hørt her inne tidligere. Om det stemmer er jeg ikke sikker på. Om han skal være pirkete på hva pengene han betaler til går til, da leier du ut din bolig og så leier dere sammen et annet sted og betaler 10 000 hver. Da får nok pipa fort en annen lyd, for da skal han som du sier ut med 10k istedet for bare 8500. Jeg kan ikke forstå folk som påstår at å bo sammen kun skal være et gode for den ene personen.. Å flytte sammen bør være et gode for begge to. Det er forskjell på en som flytter fra foreldrene og inn sammen med noen kontra en som flytter fra en leid leilighet inn sammen med noen. Dersom vedkommende flytter hjemmefra er jo alternativet for vedkommende å bo hjemme og antagelig betale ingenting. Jeg synes også det har noe å si om vedkommende studerer. Jeg er usikker på om jeg har noen mening om inntekt bør ha noe å si for hva vedkommende betaler. Boalternativet er nok likt uavhengig av forskjell i inntekt. Hva du bruker pengene han overfører til deg på synes jeg virkelig han ikke har noe med. Du sier heller ikke noe om hva alternativet for han er. Utifra det du skriver er månedlig kostnad der dere bor ca 17 000 kroner.. Hvis alternativet hans er å leie en leilighet til 10-12k, så er det fortsatt en besparelse på 1500-3500,- for han og du sparer 8500,-.. Det er 1500-3500 kroner han kan putte på en sparekonto hver måned som han ikke kunne gjort om han leide egen leilighet/bolig.. Altså vinn-vinn. Hvorfor mener han det er urimelig at noen av pengene han betaler går til ditt lån? Han får jo faktisk et tak over hode for en ekstremt lav pris i forhold til om han skulle leid tilsvarende alene. Så helt klart at han får noe igjen for de 8500... Ja den har jeg faktisk prøvd. Det var et tilsvarende hus til leie for 18500 + strøm. Jeg foreslo litt småirritert at jeg kunne selge mitt hus, så kunne vi leie i lag. Det hadde blitt dyrere for begge, så det ville han ikke. Kanskje jeg burde bestilt time på fvk. Jeg er lei av å krangle om penger.
AndreasBR Skrevet 7. juni 2019 #14 Skrevet 7. juni 2019 Akkurat nå, Josefine5 skrev: Ja den har jeg faktisk prøvd. Det var et tilsvarende hus til leie for 18500 + strøm. Jeg foreslo litt småirritert at jeg kunne selge mitt hus, så kunne vi leie i lag. Det hadde blitt dyrere for begge, så det ville han ikke. Kanskje jeg burde bestilt time på fvk. Jeg er lei av å krangle om penger. Geez, han høres jo verre ut enn meg, og jeg er kverulant til de grader iblant.. Hadde for øvrig ikke solgt, men heller leid ut. Du trenger jo ingen særlig EK for å leie en bolig, så selge din er unødvendig. Behold det og la det heller gå i arv når den tid kommer om herrens år.. Hva mener han selv han skal betale? Jeg tenker jo du må finne ut om han faktisk vil bo sammen med deg og barnet.. Jeg forstår virkelig ikke hva problemet hans med å betale 8500,- i mnd er, det er JÆVLIG billig for å ikke eie.. (Vel, avhengig av leilighet/bolig selvfølgelig).. Faktum er jo at han får nytte en bolig til ~18000 kroner for bare 8500 i mnd.
Gjest Josefine5 Skrevet 7. juni 2019 #15 Skrevet 7. juni 2019 Der er jeg uenig. Somsagt er huset mitt verd dobbelt så mye som jeg har i lån siden prisene har steget veldig i denne byen. Jeg synes det er riktig å dele de faktiske kostnadene. Jeg tenker ikke å kreve mer fordi markedsleia er høyere. For jeg har ikke noe ønske om å tjene på han. Jeg vil at det skal være rettferdig for begge.
AndreasBR Skrevet 7. juni 2019 #16 Skrevet 7. juni 2019 (endret) 2 minutter siden, Josefine5 skrev: Der er jeg uenig. Somsagt er huset mitt verd dobbelt så mye som jeg har i lån siden prisene har steget veldig i denne byen. Jeg synes det er riktig å dele de faktiske kostnadene. Jeg tenker ikke å kreve mer fordi markedsleia er høyere. For jeg har ikke noe ønske om å tjene på han. Jeg vil at det skal være rettferdig for begge. Da gjør du det Jeg synes det er akseptabelt å dele kostnadene med en bolig på 2 uavhengig av hvem av dere som eier. EDIT: obs! Husk at slitasje osv er litt høyere med flere i husstanden. Det kan bety at du må pusse opp tidligere enn du ville måtte ellers, og det koster penger det også.. Derfor er jeg litt for å ta mer enn bare faktiske kostnader. Endret 7. juni 2019 av AndreasBR
Gjest Josefine5 Skrevet 7. juni 2019 #17 Skrevet 7. juni 2019 Kverulant er ordet! Diskusjonen dabber av når jeg ber han flytte ut og leie noe annet.
Gjest Josefine5 Skrevet 7. juni 2019 #18 Skrevet 7. juni 2019 Ja jeg gjør jo det, men han er fortsatt sur for at han beriker meg fordi han betaler avdrag på mitt hus som han ikke eier noe av. Han er bare veldig kverulerende og vanskelig.
AndreasBR Skrevet 7. juni 2019 #19 Skrevet 7. juni 2019 (endret) 4 minutter siden, Josefine5 skrev: Ja jeg gjør jo det, men han er fortsatt sur for at han beriker meg fordi han betaler avdrag på mitt hus som han ikke eier noe av. Han er bare veldig kverulerende og vanskelig. 🤷♀️ Jeg forstår ikke helt hvorfor det har noe å si.. Du må nesten finne ut av om det er verdt å legge ned hammeren og si at sånn er det bare, eller om du skal godta 5500,- i mnd. Men jeg forstår ikke hvordan han kan argumentere for at det er riktig at du skal betale 11500 og han bare 5500 når dere begge får lik nytte av boligen når dere bor sammen, har barn sammen, og du har tilbydd han å kjøpe seg inn. At han ikke eier noe er hans egen skyld, og ikke har det noe å si heller.. Hadde du ikke eid huset måtte dere ha leid et eller anna sted.. Endret 7. juni 2019 av AndreasBR
Trolltunge Skrevet 8. juni 2019 #20 Skrevet 8. juni 2019 3 timer siden, Josefine5 skrev: Hvor fikk dere hjelp til å bli enige om dette? Huset mitt er verd dobbelt så mye som jeg har i lån. Jeg synes derfor det er rart at han ikke skal være med å betale på avdraget. Dette er noe han også har lest på nett at "ekspertene" anbefaler. Hvis man leier et hus, kan man jo ikke si til utleier at man nekter å betale så mye fordi man ikke vil betale på huseiers lån. Jeg har bedt han flytte ut og finne noe på leiemarkedet hvis han føler at jeg flår han. For ikke vil han være å betale på avdraget, og ikke vil han kjøpe seg inn. Vi har bodd noen år sammen nå. I perioder har han bodd gratis her, før han fikk fast jobb. Når vi nå tjener noenlunde likt ser jeg ikke hvorfor han skal betale mindre enn meg. I tillegg surmuler han over verdiøkningen huset har hatt disse årene. Jeg har tilbudt han å kjøpe seg inn etter taksten fra da vi flyttet sammen. Det vil han heller ikke. Vi har barn sammen, så vi må bli enige. Vi bestilte time på Familievernkontoret, med klar "bestilling" på at vi måtte få hjelp til å bli enige om økonomi. Vi klarte ikke å bli enige selv, og uten enighet om det ville vi ikke klare å fungere som familie. Ville absolutt ikke ha mast på ham om å kjøpe seg inn, dersom dere har slike konflikter. Ikke når du har en litt økonomisk vanskelig og vrang mann generelt. At du eier alene er en stor sikkerhet for deg, i tilfelle brudd. Det er ingen grunn til at du skal gi ham din trygghet, og iallefall ikke at du skal gi ham del av verdiøkning de siste to årene, når han har valgt og velger å ikke kjøpe seg inn. Å få ham til å kjøpe seg inn er et ulurt valg for deg, så det er absolutt ikke en kamp du bør ta. Tenk om dere holder sammen 2 år til, eller noen ganske få år, og så er verdistigning slik at du ikke klarer å kjøpe ham ut. Da har du i praksis gitt bort deler av huset som nå er ditt. Kjenner et par der det skjedde. Han lot henne kjøpe seg inn. Så pusset de opp en del, og gikk fra hverandre knapt året etter. På grunn av oppgradering var huset da såpass mye mer verdt at han ikke hadde råd til å kjøpe henne ut, og han mistet huset han hadde eid i 10 år før han traff henne. Det var til og med han som hadde betalt og stått for oppussing. Man kan ikke regne med at den andre er snill ved brudd. Brudd er sjelden vennlige og godt samarbeid, med stor omtanke for hverandre. Jeg synes ikke at du er urimelig om han har bodd gratis før også, for da har han på en måte litt å ta igjen. Raushet skal ikke bare gå en vei. Likevel tror jeg at jeg hadde valgt å møte ham litt på halvveien, om forholdet ellers er godt, og står og faller på dette. Nå vet jeg ikke hvor lenge han bodde gratis og hvor lenge han har betalt for seg, men det kunne jo være en løsning at han betaler som du krever nå, til en bestemt tid, der han har betalt inn litt for dine utlegg da han bodde gratis, for så å få litt senket leie når dere er mer i ballanse. Hadde også vurdert hvor raus eller gjerrig han er ellers. Det er ikke så vanskelig for meg å la min mann bo litt urimelig billig i forhold til markedsleie, fordi han er veldig raus ellers. Jeg kan knapt si at jeg ønsker meg noe før jeg får det i gave. Det er kun regninger og slikt han strittet imot. Det er jo mitt hus! Dessuten "trengte jeg ikke hans penger". Det var nok mye annet som heller fristet å bruke penger på. Men jo, jeg trenger dem faktisk. Det er mye jeg vil ordne og oppgradere i huset og i hagen, til felles beste, og jeg lever derfor mye på sparekniven for å få det til. Da var det surt at han ikke betalte stort for å bo, og i tillegg sløste penger. Spare har han først begynt med etter at vi ble enige. Det at de satte opp budsjett viste ham også hvor idiotisk det var å ikke spare til noe, og bare nærmere kaste bort penger. Det hjalp ikke alle de årene jeg sa dette til ham... Vi fikk absolutt god hjelp på Familievernkontoret.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå