Gå til innhold

Forvirret over hvor mye/lite jeg skal spise for å markere muskler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Siden ifjord sommer har jeg gått ned 22kg. Jeg trener ca 30 min Styrke 3-4 dager i uka og spiser ganske sunt. Til middag spiser jeg typisk en liten porsjon kjøtt og masse grønnsaker.

Ris, poteter og brød har jeg kuttet helt ut, samme med søtsaker. frokost/lunch/kveldsemat spiser jeg et par knekkebrød eller litt havregrøt, ofte litt frukt som mellommåltid. Ofte Kokt egg på knekkebrød til frokost, prøver å fokusere på proteiner så ofte jeg kan. jeg spiser ganske små porsjoner men spiser minst hver 3 time (eller når jeg er sulten) også får jeg i meg en del melk, i havregrøten og i kaffe/te, vet ikke om det egentlig er Bra eller ikke? Mtp at det inneholder proteiner men også mye hormoner og melkesukker? 

Jeg ligger et sted mellom 1000-1400 kalorier om dagen. 

Hvis jeg står i riktig lys kan magen min se markert ut, men det er helst på morgenen eller rett etter jeg har trent. På ettermiddagen føler jeg at jeg ser mer slapp/blubbete/dvask? ut. Jeg vil ha mer markert mage, og ettersom jeg kan se et hint av det noenganger regner jeg med at jeg trener riktig, men jeg tror ikke jeg er 100% på rett spor i kostholdet. Burde jeg spise enda mindre/kalorifattig mat? Feks droppe melk? Eller får jeg i meg for lite mat? Jeg har litt lyst til å spise litt mer for å se om det kan gjøre susen, men jeg er jo selvfølgelig redd for at det skal gå heelt feil vei og legge seg som fett. 

Jeg trener foresten ikke styrke med vekter, men med egen kroppsvekt.

Anonymkode: f844d...085

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hallo, det er ikke rart du ikke kan se muskler! Kroppen din får jo ikke den næringstettheten den trenger for å bygge muskler. Du må kjøre på med langt mer mat enn 1400 kalorier for å klare og bygge muskler. Her snakker vi opp mot 2000++ kalorier slik at kroppen får nok "drivstoff" og næring til å gjøre deg sterkere. 

Magemusklene kommer når man 1. Spiser nok og næringsrik mat, 2. Får nok og god søvn, og 3. Trener tung styrke

Du trenger heller ikke kutte ut ris, pasta og poteter heller. Karbohydrater er kroppens energikilde som fører til mer næring til muskler og hjerne. Du trenger selvfølgelig ikke spise masse unødvendige karbohydrater, men en moderat mengde mellom 100 - 200 gram er helt innafor. Sørg også for å få i deg nok proteiner (minst 1 g per kg) 

Endret av Ms.Sommerfugl
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg trener foresten ikke styrke med vekter, men med egen kroppsvekt.

Jeg tror du har svaret der. Skal du bygge muskler, så trenger du mer motstand. Etter et år (?) med kroppsvekttrening er det ikke lenger tilstrekkelig for å gi kroppen nok stimuli til å bygge muskler. 

Alternativt må du få lavere fettprosent

Anonymkode: b9167...c5b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Punkt 1: Kroppen trenger nok protein (~1,5 g/kg kroppsvekt) og energi for å klare å bygge opp musklene. Vet ikke hvor tung du er men 1000 kalorier er hvertfall alt for lite energi. 

Punkt 2: For at musklene skal vokse seg større må de suksessivt få større belastning. Det betyr at etterhvert som du blir sterkere må du bruke stadig tyngre vekter. Egen kroppsvekt er ikke nok hvis målet er å bygge større muskler. Det er derimot helt greit dersom du kun ønsker å stramme opp muskulaturen litt, men pga fraværet av suksessiv belastning vil fremgangen raskt stoppe opp.

Anonymkode: e599a...c82

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Punkt 1: Kroppen trenger nok protein (~1,5 g/kg kroppsvekt) og energi for å klare å bygge opp musklene. Vet ikke hvor tung du er men 1000 kalorier er hvertfall alt for lite energi. 

Punkt 2: For at musklene skal vokse seg større må de suksessivt få større belastning. Det betyr at etterhvert som du blir sterkere må du bruke stadig tyngre vekter. Egen kroppsvekt er ikke nok hvis målet er å bygge større muskler. Det er derimot helt greit dersom du kun ønsker å stramme opp muskulaturen litt, men pga fraværet av suksessiv belastning vil fremgangen raskt stoppe opp.

Anonymkode: e599a...c82

Og 3. Det er helt normalt å være oppblåst på kvelden når man har spist og drukket gjennom dagen. Man kan ikke se ut som man gjør på morgenen hele tiden, det er ihvertfall ikke normalt. Jeg blir mer "blubbete" allerede etter bare et glass vann og en kopp kaffe på morgenen.

Anonymkode: 3183e...717

• Liker 4
Gjest WhisperingWind
Skrevet (endret)

Jeg har markert mage, men ikke hele tiden. Det er en grunn til at modeller og fitnessutøvere deffer før de skal ta bilder/vise seg. Ofte er de på faste i noen dager før spesielle anledninger. Normale mennesker har som oftest mest markert mage på morgenen etter natt med faste uten drikke og etter trening før middag. At man blir mer «blubbete» som du sier er fordi kroppen påvirkes av væske, sukker og salter som naturlig nok kommer ved å spise mat.

Jeg reagerer på at du spiser 1000-1400 kalorier...kroppen klarer ikke å bygge muskler med så lite næring. Det du gjør er å tære på fett OG muskler. Da blir du såkalt «tynnfeit» med lite muskler.

Du bør aldri gå under 1500 kcal per dag og du skal da spise inn treningskaloriene de dagene du trener. Altså 1500 kalorier uten trening. Brenner du 300 kalorier på trening er det 1500-300 kcal=1200 kcal. Altså må du spise inn de 300 kcal så sluttresultatet ender på 1500 kcal, altså 1800 kcal.

Endret av WhisperingWind
Gjest Raggy
Skrevet

Spis mye mer, 2000 kcal om dagen så vil du nok bygge muskler. Kom deg på et senter å løft vekter, tunge vekter så vil du se at ting skjer.

AnonymBruker
Skrevet

Søren heller jeg får vel gå til innkjøp på vekter da. Å trene alene på treningssenter tørr jeg ikke...  hva trenger jeg for å komme i gang? Holder det med sett med vektstang og skiver på 20 kg eller er det lite? Kunne evt kjøpt flere skiver vedsidenav. Eller burde jeg kjøpe noe annet enn stang? -Ts

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Søren heller jeg får vel gå til innkjøp på vekter da. Å trene alene på treningssenter tørr jeg ikke...  hva trenger jeg for å komme i gang? Holder det med sett med vektstang og skiver på 20 kg eller er det lite? Kunne evt kjøpt flere skiver vedsidenav. Eller burde jeg kjøpe noe annet enn stang? -Ts

Jeg tenker mest på når jeg skal ta knebøy/squats med stang osv om 20 kg er lite?  men så veier jeg bare 55 så vet ikke hvor tungt jeg kan løfte heller -ts

Gjest WhisperingWind
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Alt du trenger er å spise skikkelig mat. Få en fin balanse mellom muskler og fett. Da kommer musklene mer til syne. Mye du kan gjøre med egenvekt. Som f.eks yoga og pilates. Ellers er det en del ting du kan ha hjemme som kettleball, manualer etc.

AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Alt du trenger er å spise skikkelig mat. Få en fin balanse mellom muskler og fett. Da kommer musklene mer til syne. Mye du kan gjøre med egenvekt. Som f.eks yoga og pilates. Ellers er det en del ting du kan ha hjemme som kettleball, manualer etc.

Så du tror det holder å spise mer og fortsette å trene med egenvekt? -ts

Skrevet
På 6.6.2019 den 21.20, AnonymBruker skrev:

Jeg tror du har svaret der. Skal du bygge muskler, så trenger du mer motstand. Etter et år (?) med kroppsvekttrening er det ikke lenger tilstrekkelig for å gi kroppen nok stimuli til å bygge muskler. 

Alternativt må du få lavere fettprosent

Anonymkode: b9167...c5b

Lol. 

Ts vil ha markerte magemuskler. Hvorfor i all verden mener du at man trenger vekter/motstand for å oppnå det?? 

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så du tror det holder å spise mer og fortsette å trene med egenvekt? -ts

Jeg trener ikke vekter og har markerte muskler. Om du ønsker type fitness kropp så kreves det selvsagt tyngre styrke.

Skrevet
På 7.6.2019 den 10.11, AnonymBruker skrev:

Og 3. Det er helt normalt å være oppblåst på kvelden når man har spist og drukket gjennom dagen. Man kan ikke se ut som man gjør på morgenen hele tiden, det er ihvertfall ikke normalt. Jeg blir mer "blubbete" allerede etter bare et glass vann og en kopp kaffe på morgenen.

Anonymkode: 3183e...717

Ikke sant.. Når TS synes magen er mer definert enten om morgenen eller rett etter trening da hun har svettet- så har hun nok ikke tenkt på at utover dagen så spiser og drikker vi mer som binder vannet til kroppen.. Saltet forsvinner litt når man svetter og er ikke så høyt når man har stått opp, tissa og ikke startet på næringsinntak😊

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, WhisperingWind skrev:

Jeg trener ikke vekter og har markerte muskler. Om du ønsker type fitness kropp så kreves det selvsagt tyngre styrke.

Kanskje jeg skal prøve å spise litt mer da og se om det skjer noe.. jeg vil ikke ha sånn skikkelig fitness kropp bare bli litt markert/ at man kan se litt magemuskler  -ts

Annonse
Skrevet
19 timer siden, WhisperingWind skrev:

Jeg har markert mage, men ikke hele tiden. Det er en grunn til at modeller og fitnessutøvere deffer før de skal ta bilder/vise seg. Ofte er de på faste i noen dager før spesielle anledninger. Normale mennesker har som oftest mest markert mage på morgenen etter natt med faste uten drikke og etter trening før middag. At man blir mer «blubbete» som du sier er fordi kroppen påvirkes av væske, sukker og salter som naturlig nok kommer ved å spise mat.

Jeg reagerer på at du spiser 1000-1400 kalorier...kroppen klarer ikke å bygge muskler med så lite næring. Det du gjør er å tære på fett OG muskler. Da blir du såkalt «tynnfeit» med lite muskler.

Du bør aldri gå under 1500 kcal per dag og du skal da spise inn treningskaloriene de dagene du trener. Altså 1500 kalorier uten trening. Brenner du 300 kalorier på trening er det 1500-300 kcal=1200 kcal. Altså må du spise inn de 300 kcal så sluttresultatet ender på 1500 kcal, altså 1800 kcal.

Du kan mye om trening og mat du syns jeg😊 Har sett du har svart bra før også👍 

Litt TO her; man hva ER liksom «tynnfeit»? Har jeg lurt på flere ganger 🤓

Gjest WhisperingWind
Skrevet
2 timer siden, MammaMums skrev:

Du kan mye om trening og mat du syns jeg😊 Har sett du har svart bra før også👍 

Litt TO her; man hva ER liksom «tynnfeit»? Har jeg lurt på flere ganger 🤓

Lite muskler i forhold til fettprosent. Man kan være tynn, men man ser slapp ut 😉

Gjest WhisperingWind
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje jeg skal prøve å spise litt mer da og se om det skjer noe.. jeg vil ikke ha sånn skikkelig fitness kropp bare bli litt markert/ at man kan se litt magemuskler  -ts

Mer mat kombinert med mer aktivitet, yoga og pilates 😉 Gi det 6 uker så vil du merke forskjell 😃

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, WhisperingWind skrev:

Mer mat kombinert med mer aktivitet, yoga og pilates 😉 Gi det 6 uker så vil du merke forskjell 😃

Da tester jeg det, takk for gode tips og råd😁 -ts

Gjest Raggy
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kjøp en stor ball. Denne kan du løfte med beina når du ligger på ryggen for å trene de nedre magemusklene og du kan stå i "planken" på ballen for å trene opp kjernemusklene, de som hjelper magen med å bli stram. Du kan komme et stykke på vei ved å bruke strikk som motstand når du trener, sjekk youtube :)  Kjøp ett sett med manualer så har du litt å jobbe med. Sekk på ryggen med tungt innhold kan du ha på når du gjør squats. Push-upps gjør du jo uten utstyr. 

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...