Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en epost fra en direktør på jobben min for noen dager siden hvor han ba meg om at jeg ikke skulle komme med mine egne meninger. Det kom etter at jeg la frem noen saker i et ledermøte hvor denne direktøren ikke var enig i mine anbefalinger.

Jeg er ikke leder men jeg er fagperson som har som oppdrag å saksbehandle og legge frem saker som dette ledermøtet skal fatte beslutninger rundt. Jeg jobber sjelden alene med dette, det er alt fra 2 til 20 personer som hjelper meg med å lage disse sakene og anbefalingene. Jeg er den som skriver saken og presenterer muntlig. Jeg mener selv jeg er helt objektiv og har ingen personlig interesse eller følelser rundt disse sakene.

Det er ingen av direktørene som har noen nevneverdig faglig balast innen det feltet jeg jobber. Men det er saker som vekker mye følelser hos dem og som alle kan mene noe om. Det er mye maktkamp i selskapet rundt disse beslutningene. Litt vanskelig å være mer spesifikk og fortsatt være anonym.

Men etter at denne direktøren ikke fikk de anbefalingene hen ønsket, fikk jeg skriftlig beskjed av vedkommende å avstå fra å blande meg i beslutningene og ikke bruke ledermøtet til å komme med mine egne meninger.

Jeg er litt i sjokk fortsatt. Noen som har opplevd noe lignende?

Anonymkode: c9496...ff0

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er en som står over deg i hierarkiet, så er det vel fint lite du kan gjøre. Om det ikke er din nærmeste leder det er snakk om kan du jo ev. ta det opp med leder. Men om en direktør ikke vil ha dine meninger, så er det vel ikke noe poeng å uttrykke dine meninger om noe vedkommende skal beslutte i fremtiden :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er under i hierarkiet ja. Men jeg blir fortsatt bedt om å utrede disse sakene som skal besluttes. Og lage en innstilling med formulert forslag til vedtak. Det er andre som har tilsvarende rolle som meg som ikke har fått samme beskjed. Og jeg har heller ikke fått tilbakemelding fra de andre direktørene at de ikke ønsker mine synspunkter. 

Det hører også med til historien at jeg ikke har fått noen som helst feed back om at jeg gjør en dårlig jobb. Det har vært et to saker de siste årene hvor disse direktørene har besluttet det motsatte av det jeg har anbefalt. Det har ført til store tap. Og i den siste saken uttalte administrerende direktør «Faen, NN hadde rett likevel!» NN var da meg.

Vi har et slags charter på jobben som blant annet sier at alle skal bli hørt, alle skal få si hva de mener osv. Virker som det er noen unntak fra det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du kan alltids legge frem e-posten på neste møte og spør om det er flere som er av samme oppfatning som denne direktøren, og om det er du som kanskje har misforstått hva mandatet ditt i disse møtene er..

Det forventer vedkommende neppe at du tør.

Anonymkode: 609ad...f45

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Kan jo gjøre det ja. Jeg tenker også litt på at det faktisk ikke er mulig å utføre jobben jeg har uten å ha en mening. Det betyr ikke at jeg skal bestemme, men oppdraget er å gi en anbefaling. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan jo gjøre det ja. Jeg tenker også litt på at det faktisk ikke er mulig å utføre jobben jeg har uten å ha en mening. Det betyr ikke at jeg skal bestemme, men oppdraget er å gi en anbefaling. 

Da ville jeg best om et møte med denne direktøren sammen med din nærmeste overordnede for å «få klarhet i hva som er din oppgave, dersom det ikke er å gi din faglige mening om sakene som utredes» (eller lignende) 

Anonymkode: 92350...7bb

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan alltids legge frem e-posten på neste møte og spør om det er flere som er av samme oppfatning som denne direktøren, og om det er du som kanskje har misforstått hva mandatet ditt i disse møtene er..

Det forventer vedkommende neppe at du tør.

Anonymkode: 609ad...f45

Dårlig ide.

Anonymkode: e7e2b...5f1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Da ville jeg best om et møte med denne direktøren sammen med din nærmeste overordnede for å «få klarhet i hva som er din oppgave, dersom det ikke er å gi din faglige mening om sakene som utredes» (eller lignende) 

Anonymkode: 92350...7bb

men dene derimot var en bra ide.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring, som fagperson, er at mange ser på fagpersoner som en belastning. Vi blir likt når vi kommer med de rådene de ønsker, men så fort vi ikke - på et faglig grunnlag - ikke er enige eller har andre anbefalinger, er vi en pest og en plage. 

Anonymkode: 1f3e5...8f4

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror jeg forøvrig bare ville skrevet en e-post tilbake, og hvor jeg kort hadde skrevet: "Det er ikke min personlige mening jeg ytrer i møtene. Det er faglige råd, som springer ut av en diskusjon, og vurdering av (gruppe/temam eller hva som måtte passe)". Eller noe i den duren. Hadde bare avskrevet det hele med en kort e-post og fortsatt som før. 

Anonymkode: 1f3e5...8f4

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker said:

Han vil ikke at du skal virke smartere enn han. En ganske stygg hersketeknikk han driver med når han fratar deg retten til å ha en mening.

Anonymkode: 4f6c7...4b0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dårlig ide.

Ikke nødvendigvis, om man har baller til å stå i det. Noen ganger må man ta en maktkamp, og TS vurderer jo selv om dette er et av de tilfellene. 

Arbeidslivet i dag er ganske brutalt, og det må man forholde seg til. Men det finnes teknikker man kan bruke til å forsvare seg, dersom man kan greie å bli litt kynisk og utvikler evnen til å tråkke litt på andre når det er behov for det. 

Anonymkode: 75b90...0b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Denne direktøren har jo med ganske klare ord sagt at han ikke tror at du er faglig og objektiv i dine vurderinger, men blander inn personlige meninger. Det burde du ta et møte på. Dette er ikke noe som bare glir over av seg selv, men må konfronteres. 

Anonymkode: 79730...da3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Denne saken fikk faktisk et ganske hyggelig etterspill før jeg ble ferdig med å tenke på hva jeg skulle gjøre.

Det var en annen direktør, finansdirektøren, som i det stille hadde satt i gang sine egne folk for å undersøke en av de kontroversielle vurderingene jeg la frem og som jeg fikk «kjeft» for. Finansdirektøren konkluderte raskt med at han var 100% enig i min vurdering, og kalte inn til krisemøte på dagen for å ta den beslutningen jeg opprinnelig anbefalte. Ikke lenge etter fikk jeg en beklagelse og presisering av at det ikke er aktuell policy i selskapet å nekte noen å uttrykke sine meninger enten de jobber som fagperson, vaskehjelp, i kantina eller som direktør.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...