Gå til innhold

Hvor mye blander dere dere inn i ting unger sier?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For et par dager siden hadde min datter på 8 år to venninner på besøk. De sitter og snakker, også sitter to av de og fniser litt sammen. Så spør den tredje hva det er. Og da svarer de: "neeeiiii, det er ingenting. Det er bare Mari og Thea-snakk (fiktive navn på de to jentene)". Også ler de mer. Ser den tredje blir litt sår. Sånne type ting er det noe av.

Men, sier dere noe i slike tilfeller? Veileder dere? Eller lar dere det bare gå?

Anonymkode: 32d8d...875

Videoannonse
Annonse
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Så lenge det stoppet der og de fortetter med noe annet hadde jeg ikke blandet meg, men om det fortsatte ville jeg forklart at det ikke er noe gøy å bli holdt utenfor. Hvordan ville de likt det om det var en av dem som ble holdt utenfor? Man kan fin ha hemmeligheter, men de snakker man om alene, ikke mens en blir holdt utenfor.

AnonymBruker
Skrevet

Ja jeg hadde sagt noe om det. Blir lett sånne situasjoner når man har tre jenter, en blir holdt utenfor, og jeg tenker de trenger veiledening i hvordan man skal oppføre seg.

Anonymkode: f681e...89a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Slik jeg forstår dette, er datteren din enten en av "fniserne" eller den som blir holdt utenfor. Uansett, så ville jeg snakket med datteren om dette på tomanns hånd, og ikke i den aktuelle situasjonen. Er hun den som er med på å holden den andre utenfor, må du selvsagt snakke med henne om viktigheten av inkludering. Er det hun som blir holdt utenfor, spør om dette er noe som skjer ofte. Uansett er det viktig å få klarhet i om dette bare skjer tilfeldigvis eller er en "gjenganger", og hvordan barna selv opplever det. Det hender at vi voksne opplever noe som et problem, mens ungene ikke reagerer i det hele tatt. Da må vi være forsiktige med å lage det til et problem.

Anonymkode: f0706...6f8

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Har opplevd noe lignende med 3 gutter her. Jeg ga bare beskjed om at hemmeligheter som ikke alle får være med på får de la være å snakke om når de er flere sammen. Hemmeligheten var visst for spennende til å legge til side, for det endte med at de inkluderte den tredje i den.

Anonymkode: 535e6...81c

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde blandet meg inn i en sånn situasjon.  Èn av dem, eller begge, forsøkte å sette en utenfor.  Da må man som voksen reagere. 
Jeg hadde stilit spørsmål til de to, f.eks:  "Men dere er jo tre jenter her..  Skal likesom ikke Mia være med hun?..."    Så tar du det videre derfra. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde kommentert noe i en lett tone om å ikke holde noen utenfor, at det ikke er hyggelig for tredjemann med hvisking. 

Anonymkode: 748e4...567

AnonymBruker
Skrevet

Dette er utestenging. Så du burde ta en prat med barnet ditt om det. 

Anonymkode: a3da3...696

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...