AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #1 Skrevet 6. juni 2019 Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Vi skal flytte og selger derfor unna en del ting på Finn. For noen uker siden fikk vi bud på et møbel. Kjøper ville betale på forhånd og plukke det opp om noen dager. Jeg sa dette var greit, men at tingene måtte hentes innen to uker, og senest i dag, siden vi flytter. Dette sa kjøper var greit og vippset over pengene. Jeg har ved to anledninger (senest for tre dager siden) minnet kjøper på frist for henting og forsøkt å avtale nærmere tidspunkt for henting uten å få noe bedre svar enn "Takk for påminnelsen, jeg kommer tilbake til deg". I dag er siste frist for henting og vi har ikke hørt noe mer. Slik det ser ut nå må vi kvitte oss med møbelet selv, ettersom jeg ikke har troa på at kjøper dukker opp. Burde vi overføre beløpet tilbake til kjøper? Synes det er synd å miste inntekten bare fordi kjøper ikke holder avtalen. Anonymkode: 1dd67...ffc
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #2 Skrevet 6. juni 2019 Da refunderer du pengene. Anonymkode: c7204...0c7
stan Skrevet 6. juni 2019 #3 Skrevet 6. juni 2019 Dere kan beholde det som det koster dere å bli kvitt møbelet. Resten fører dere tilbake. 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #4 Skrevet 6. juni 2019 Jeg ville refundert beløpet og lagt ut møbelet på nytt med beskjed om at det er tilgjengelig og må hentes i kveld (eller før kl. tidspunkt-når-dere-kjører) Anonymkode: 585d5...408 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #5 Skrevet 6. juni 2019 Jeg ville beholdt pengene. Kjøper har jo ikke holdt sin del av avtalen, og heller ikke bedt om utsatt frist for å hente? Det blir jo ekstra styr for dere å måtte kvitte dere med møbelet når dere egentlig kunne solgt det til noen andre tidligere. Anonymkode: f426e...b57 10
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #6 Skrevet 6. juni 2019 Juridisk sett har kjøper begått kontraktsbrudd ved ikke å hente varen til avtalt tid, og blir derfor erstatningsansvarlig. Dere har imidlertid en tapsbegrensningsplikt, noe som innebærer at dere må forsøke å begrense tapet som oppstår som følge av kontraktsbruddet i den grad dette er mulig. Om det finnes andre mulige kjøpere til møbelet, må dere altså gjøre hva dere kan for å få i stand en ny kjøpsavtale med henting i kveld. Den opprinnelige kjøperen plikter da å erstatte differansen mellom avtalt og oppnådd kjøpesum samt eventuelle andre påregnelige kostnader som står i sammenheng med misligholdet. Anonymkode: a3afc...169 6
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #7 Skrevet 6. juni 2019 11 minutter siden, stan skrev: Dere kan beholde det som det koster dere å bli kvitt møbelet. Resten fører dere tilbake. Er det da innafor å legge ut møbelet for salg igjen og beholde mellomlegget hvis vi får en lavere pris? I mine øyne er kjøper ansvarlig dersom vi ikke får solgt det for samme pris. Særlig siden det var flere som var interesserte i å kjøpe for prisen vi ønsket oss for to uker siden. TS Anonymkode: 1dd67...ffc 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #8 Skrevet 6. juni 2019 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Juridisk sett har kjøper begått kontraktsbrudd ved ikke å hente varen til avtalt tid, og blir derfor erstatningsansvarlig. Dere har imidlertid en tapsbegrensningsplikt, noe som innebærer at dere må forsøke å begrense tapet som oppstår som følge av kontraktsbruddet i den grad dette er mulig. Om det finnes andre mulige kjøpere til møbelet, må dere altså gjøre hva dere kan for å få i stand en ny kjøpsavtale med henting i kveld. Den opprinnelige kjøperen plikter da å erstatte differansen mellom avtalt og oppnådd kjøpesum samt eventuelle andre påregnelige kostnader som står i sammenheng med misligholdet. Anonymkode: a3afc...169 Ok! Takk for svar. Stilte nettopp samme spørsmål i et svar under her. Greit å få svar på det. Hvilke paragrafer kan jeg vise til dersom kjøper blir forbanna? TS Anonymkode: 1dd67...ffc 2
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #9 Skrevet 6. juni 2019 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det da innafor å legge ut møbelet for salg igjen og beholde mellomlegget hvis vi får en lavere pris? I mine øyne er kjøper ansvarlig dersom vi ikke får solgt det for samme pris. Særlig siden det var flere som var interesserte i å kjøpe for prisen vi ønsket oss for to uker siden. TS Anonymkode: 1dd67...ffc Ja Anonymkode: fb914...155
tirben Skrevet 6. juni 2019 #10 Skrevet 6. juni 2019 Ville beholdt pengene . Kjøperen har brutt kontrakten.
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #11 Skrevet 6. juni 2019 Send melding til kjøper at møbelet må hentes idag, gjør han ikke det så kvitter du deg med møblet på den måten som funker best for deg. Uansett så beholder du pengene. Anonymkode: b660e...96c 4
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #12 Skrevet 6. juni 2019 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ok! Takk for svar. Stilte nettopp samme spørsmål i et svar under her. Greit å få svar på det. Hvilke paragrafer kan jeg vise til dersom kjøper blir forbanna? TS Anonymkode: 1dd67...ffc Kjøpsloven paragraf 55, første avsnitt, siste setning Anonymkode: a3afc...169
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #13 Skrevet 6. juni 2019 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Kjøpsloven paragraf 55, første avsnitt, siste setning Anonymkode: a3afc...169 Dette ble ikke helt riktig da jeg kun henviste til hevingsbestemmelsen. Beklager! Erstatningsregelen finner du i kjøpsloven paragraf 67 første avsnitt. Krav på erstatning etter nevnte bestemmelse forutsetter imidlertid at du har rett til å heve kjøpet, noe du har i medhold av paragraf 55 første ledd, siste setning. Anonymkode: a3afc...169 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni 2019 #14 Skrevet 6. juni 2019 For meg spørs det litt på hvor mye penger det er snakk om. Det er en forskjell på 500,- og 15.000,- Jeg tror jeg hadde sendt en melding hvor jeg hadde henvist til avtalen og at dere flytter i dag, og minner han på at han må hente møbelet innen klokken X. Hadde beholdt pengene, han har hatt mer enn god nok tid på dette. Anonymkode: be46c...1ae
stan Skrevet 6. juni 2019 #15 Skrevet 6. juni 2019 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Er det da innafor å legge ut møbelet for salg igjen og beholde mellomlegget hvis vi får en lavere pris? I mine øyne er kjøper ansvarlig dersom vi ikke får solgt det for samme pris. Særlig siden det var flere som var interesserte i å kjøpe for prisen vi ønsket oss for to uker siden. TS Anonymkode: 1dd67...ffc Absolutt. Også en liten timelønn eller provisjon for arbeidet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå