Gå til innhold

Trenger å kjøpe ny PC/nettbrett til skolen!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Saken er slik. Starter på studiene til høsten, vil trolig trenge ny pc/nettbrett. Får slutteoppgjøret fra jobben nå til juli. Men mye av slutteoppgjøret skal gå til et forbrukslån. Så vil trolig sitte kun med litt bruks penger til mat utgifter osv. 5000,- tilbake i skatt også. Men må sende halvparten av det til forbrukslånet. Den gode saken er at jeg blir ferdig med lånet/4000,- igjen bare. Er også igang med å sette en deltidsjobb i boks. Så planen er å vente til skolestart da er det mye tilbud på pc/nettbrett osv. Hvilke penger burde jeg bruke(Don't know?) Hvis du hadde vært i min situasjon hvordan hadde kjøpt pcen evt når? Var du i samme situasjon tidligere? Da vil eg gjerne høre fra deg. :)    

Anonymkode: ac045...b3e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville kjøpt en av de billigste. Og jeg ville kjøpt den med penger du har, ikke kreditt. Eventuelt med rente- og gebyrfri betalingsutsettelse hvis du vet at du får penger på et senere tidspunkt. Men da må du være sikker på at du har penger senere, ellers er det bare et nytt forbrukslån

Anonymkode: dcbe0...3ac

Skrevet

Husk at du får et stort stipend fra Lånekassen i august til å kjøpe teknologi og pensum som du trenger :)

Valg av PC avhenger av hva du skal studere, men hvis du går for Apple, så får du studentrabatt på Eplehuset (husk å meld deg inn i Studentkortet). Hvis du kun skal bruke maskin til å ta notater og levere tekstoppgaver, så gå for noe billig. Er du blakk, så trenger ikke noe fancy for å ha Office-pakken :) 

Enig med personen over meg om at å handle på kreditt er en dårlig idè om du er dårlig med penger. Kanskje du kan handle brukt?

Gjest Optimo
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

vil trolig trenge ny

Vent til studiestart og til du er sikker på at du trenger noe nytt. 

AnonymBruker
Skrevet

Ville kjøpt den billigste PC-en og betalt ned så mye som mulig av lånet.

Anonymkode: ded33...962

AnonymBruker
Skrevet

Kan iallfall anbefale Huawei Matebook X Pro! Har ikke ord nok til å beskrive den. Perfekt på alle måter. Kjøpte den selv til studiestart i fjor. Gått ned en del i pris nå, siden de var helt nye i fjor på sommeren/høsten. 

Anonymkode: 4976e...739

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, Tibbie said:

Husk at du får et stort stipend fra Lånekassen i august til å kjøpe teknologi og pensum som du trenger :)

Valg av PC avhenger av hva du skal studere, men hvis du går for Apple, så får du studentrabatt på Eplehuset (husk å meld deg inn i Studentkortet). Hvis du kun skal bruke maskin til å ta notater og levere tekstoppgaver, så gå for noe billig. Er du blakk, så trenger ikke noe fancy for å ha Office-pakken :) 

Enig med personen over meg om at å handle på kreditt er en dårlig idè om du er dårlig med penger. Kanskje du kan handle brukt?

Apple er det dyreste man kan kjøpe selv med rabatter og man får ikke så mye mer hardware for pengene faktisk mindre i en del tilfeller.

Hvis du virkelig tenker økonomi TS så kjøp en stasjonær pc på nett med en i3(eller lavere) prosessor og 8 gb ram. En skjerm kan du få til en tusenlapp. Fordelen med en stasjonær er at du kan oppgradere den med tiden og den har lengre levetid fordi innmaten (hovedkort, minnebrikker osv) har bedre kjøling enn på en laptop. Ytelsen er også bedre på stasjonær pc'er

Hvis du vil spare 1000 kr til på å ikke kjøpe windows 10 og bruke en gratis kontorpakke(i motsetning til microsoft office) så kan du laste ned ubuntu linux(operativ system) og libreoffice(støtter doc/docx). Det finnes hundrevis av guider på youtube om hvordan du kan installere og hva du kan gjøre for å få sett netflix, oppdatere, skifte utseende, farger, ikoner osv på ubuntu systemet. Du slipper også å bekymre deg for antivirus og malware.

Anonymkode: 2400f...396

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du virkelig tenker økonomi TS så kjøp en stasjonær pc

Kan være litt upraktisk med stasjonær PC når man er student og trenger å ha med PCen på skolen. Bare et hint, uten at jeg vet hvilken studieretning TS har tenkt seg.

Anonymkode: 70cc2...7f3

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du vil spare 1000 kr til på å ikke kjøpe windows 10 og bruke en gratis kontorpakke(i motsetning til microsoft office) så kan du laste ned ubuntu linux(operativ system) og libreoffice(støtter doc/docx).

Siden TS er student så kan det være det er bruk for programvare som ikke er tilgjengelig til Linux. Det finnes måter å komme rundt dette på i veldig mange tilfeller, men tror ikke TS er helt der kunnskapsmessig. Greit å ha i bakhodet.

AnonymBruker
Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Siden TS er student så kan det være det er bruk for programvare som ikke er tilgjengelig til Linux. Det finnes måter å komme rundt dette på i veldig mange tilfeller, men tror ikke TS er helt der kunnskapsmessig. Greit å ha i bakhodet.

De fleste offentlige universiteter og høyskoler tilbyr dessuten Microsoft Office gratis til sine studenter. 

Anonymkode: 4d782...5ab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...