Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Les nederst for oppdatering

Var på tidlig ultralyd i går. Var egentlig 6+6, men ble satt en uke tilbake pga størrelse på embryoet. Husker ikke helt størrelsen, men det var vel 2-3 eller 3-4 mm. Mest sannsynlig rundt 3. Jeg tok en hcg, og skal ta en ny en i morgen. Gårsdagen hcg viste 23 000, og det tilsvarer jo egentlig 6 uker som jeg er i, før jeg ble satt en uke tilbake.. For to uker siden viste den 2670.

Når slutter hcg å fordoble seg annenhver dag? Kan resultatet mitt være innenfor? I følge skjema jeg har lagt ved så er jo hcg innenfor i uke 6,så jeg forstår ikke at han ikke fant noe større og satte meg tilbake en hel uke... Noen som er litt klokere på dette enn meg? o_OSamtidig så er jeg så fryktelig redd for at jeg har mistet... Siden størrelsen tilsvarer uke 5, men har ikke blødd noe, har heller ingen smerter, og alle symptomene er der. Pluss at hcg nivået er høyt nok til å være i uke 6... Hvordan kan jeg ha så høyt hcg nivå når embryoet er så lite?

EDIT: Har fått bekreftet at hcg har steget fra 23 000 på onsdag (5 juni) til 30 000 i dag (7 juni). Hvordan ville dere tolket det? Da finnes det vel håp? Nesten rart at han så så lite på ultralyd når jeg har så høy hcg som stiger? Screenshot_20190605_215156.thumb.jpg.f25693352ae70be00dcae8c1359a986b.jpg

Endret av Tussilussi86
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

https://nor.wantbaby.info/kalkulatorer/hcg-stigning/

her er den på norsk

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du må også tenke på at du kan ha sen produksjon av hcg, om lege sier at det er en fin stigning så skal det være det. 

https://www.wantbaby.info/calculators/beta-hcg-levels/ 

du kan også prøve denne om du ønsker.

E99FE74E-CF3F-40DE-A58D-AE2732B34AB3.png

Anonymkode: 03120...229

AnonymBruker
Skrevet

Og du kan produsere mer hcg enn andre :)

AnonymBruker
Skrevet

I følge denne kalkulatoren så har du en normal doblingstid. Å i mine øyne så der det også ganske normalt ut. Håper du får ett rettere svar på det til legen :) 

15228C14-07DA-46E9-B06B-D6B78CEE4082.png

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

I følge denne kalkulatoren så har du en normal doblingstid. Å i mine øyne så der det også ganske normalt ut. Håper du får ett rettere svar på det til legen :) 

15228C14-07DA-46E9-B06B-D6B78CEE4082.png

Håper jeg får samme svar i dag som jeg fikk på denne.. 🤞🏻🙏 Kan holde deg oppdatert. Takk for hjelpen 🙏❤️

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også opplevd dette, å bli satt tilbake når jeg er rimelig sikker på når jeg hadde eggløsning. HCG var normal, men husker ikke tallene lengre. Det som gjorde meg mest usikker var at når jeg ble satt tilbake en uke fra 6+5 til 5+5, så ble plutselig den dagen jeg fikk positiv test kun dager etter eggløsning. Det er jo umulig. Embryoet sluttet å utvikle seg i uke 5 for min del, men kroppen tok ikke tak i det. Jeg måtte få piller på sykehuset i uke 9 etter mange ultralyder. Ble gravid igjen tre måneder senere og nå ser alt bra ut ❤️ lykke til!

Anonymkode: 0579d...e95

AnonymBruker
Skrevet

Du skal sikkert på ny UL for å se at det utvikler seg riktig fra sist gang? Jeg har en god og en dårlig erfaring å dele. Den dårlige er fra min MA hvor fastlege mente økning fra 50 000 til 85 000 var helt fint, og ikke burde bekymre meg. Når jeg var på ny TUL noen uker etter dette hadde ikke embryoet utviklet seg noe og JM var forskrekket over at lege ikke hadde skjønt at noe var galt av den stigningen. Så for all del hør med en ekspert :) 

God erfaring: TUL i det jeg tror er 7+0, ble satt tilbake til 6+4/6+5 men hjertet slo fint. Sjekker igjen 2,5 uker etterpå og den lille har vokst helt etter målene fra sist og jeg blir stående på riktig dag i svangerskapet. Fortsatt bra hjerteslag. Har ikke målt HCG her, men det er fordi vi så hjertet slå første gang. 

Så å bli satt tilbake er helt vanlig, men jeg ville uansett tatt en ny UL for å se utviklingen innen en uke eller to. Mest sannsynlig går alt bra 😊😊😊

Anonymkode: 4e6f8...b05

AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, Tussilussi86 skrev:

Håper jeg får samme svar i dag som jeg fikk på denne.. 🤞🏻🙏 Kan holde deg oppdatert. Takk for hjelpen 🙏❤️

Ja, krysser fingrene for deg!! Ja hold oss oppdatert ❤️🎊

AnonymBruker
Skrevet

Gikk det bra? 🤞

Anonymkode: a385e...b2f

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Gikk det bra? 🤞

Resulterer har økt fra 23 000 til 30 000 siden onsdag. Hvordan ville du tolket det? Jeg er glad, det må jo være positivt! Eller kan hcg øke såpass mye hvis embryoet er så lite eller det er dødt? 

Skrevet (endret)

Hvor langt på vei er du vei? For jeg var i starten av uke 6 og målte 50 000 torsdag og 85000 mandag, det gikk ikke bra. Det kan øke en stund etterpå ja, det som kalles MA hvis ikke kroppen forstår hva som skjer.  Håper det ikke er ditt tilfelle, men ville tatt ny UL på tirsdag så du finner ut av dette fort 🙏🏼

Endret av LittleBee
Nick
AnonymBruker
Skrevet
20 minutter siden, Tussilussi86 said:

Resulterer har økt fra 23 000 til 30 000 siden onsdag. Hvordan ville du tolket det? Jeg er glad, det må jo være positivt! Eller kan hcg øke såpass mye hvis embryoet er så lite eller det er dødt? 

Det positive her er jo at det er økning. Dvs at det skjer celledeling.

Om økningen er ok...Hm..  Den kunne vært høyere. Ca 30% økning. Burde helst vært 50%.

Det er Sikkert tungt dette her..

AnonymBruker
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal sikkert på ny UL for å se at det utvikler seg riktig fra sist gang? Jeg har en god og en dårlig erfaring å dele. Den dårlige er fra min MA hvor fastlege mente økning fra 50 000 til 85 000 var helt fint, og ikke burde bekymre meg. Når jeg var på ny TUL noen uker etter dette hadde ikke embryoet utviklet seg noe og JM var forskrekket over at lege ikke hadde skjønt at noe var galt av den stigningen. Så for all del hør med en ekspert :) 

God erfaring: TUL i det jeg tror er 7+0, ble satt tilbake til 6+4/6+5 men hjertet slo fint. Sjekker igjen 2,5 uker etterpå og den lille har vokst helt etter målene fra sist og jeg blir stående på riktig dag i svangerskapet. Fortsatt bra hjerteslag. Har ikke målt HCG her, men det er fordi vi så hjertet slå første gang. 

Så å bli satt tilbake er helt vanlig, men jeg ville uansett tatt en ny UL for å se utviklingen innen en uke eller to. Mest sannsynlig går alt bra 😊😊😊

Anonymkode: 4e6f8...b05

Nå tar jo jordmor feil da, fordi dobling skjer ikke lenger når man har kommet så langt som til 50.000 i hCG. Det er ikke slik at det dobles i evig tid, det avtar gjerne rundt 6 uker, da stiger det saktere.

Oppgitt over jordmor som kritiserer lege når hun selv tar skammelig feil. Uansett om det gikk bra eller ikke...

Anonymkode: 1a55d...def

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, LittleBee skrev:

Hvor langt på vei er du vei? For jeg var i starten av uke 6 og målte 50 000 torsdag og 85000 mandag, det gikk ikke bra. Det kan øke en stund etterpå ja, det som kalles MA hvis ikke kroppen forstår hva som skjer.  Håper det ikke er ditt tilfelle, men ville tatt ny UL på tirsdag så du finner ut av dette fort 🙏🏼

Her avtok dobling begge ganger rundt uke 6, og steg da videre, men langt under dobling. Begge svangerskap utviklet seg helt normalt.. Det er faktisk helt normalt og derfor målet man ikke lenger hCG når man først har sett et fosteranlegg på ul. Er man usikker på hjerteaktivitet eller str så gjentar man ul etter en uke. Det er gammel og utgått praksis at man tar målinger da så sent.

• Liker 1
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå tar jo jordmor feil da, fordi dobling skjer ikke lenger når man har kommet så langt som til 50.000 i hCG. Det er ikke slik at det dobles i evig tid, det avtar gjerne rundt 6 uker, da stiger det saktere.

Oppgitt over jordmor som kritiserer lege når hun selv tar skammelig feil. Uansett om det gikk bra eller ikke...

Aldri hørt om noen 50 000 grense, men at det i uke 8 flater det ut. Jeg var ganske langt fra uke 8 som 6+1 så det burde jo ikke vært for vanskelig å gjøre noe videre enn å si «her ser det bra ut». Om TS bare er 5 uker på vei så burde det normalt sett øke mer, men selvsagt kan det gå bra likevel. Derfor jeg anbefaler henne å ta en TUL til så slipper hun tenke på det. 

Jordmor er også en meget dyktig spesialist som har vært overlege på kvinneklinikken på et av Norges største sykehus i mange år. Hun kan nok sakene sine :) 

-Meg som tydeligvis var blitt anonym..b05 på første post

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her avtok dobling begge ganger rundt uke 6, og steg da videre, men langt under dobling. Begge svangerskap utviklet seg helt normalt.. Det er faktisk helt normalt og derfor målet man ikke lenger hCG når man først har sett et fosteranlegg på ul. Er man usikker på hjerteaktivitet eller str så gjentar man ul etter en uke. Det er gammel og utgått praksis at man tar målinger da så sent.

Det er jo veldig bra alt var fint hos deg, og bra at begge sider belyses for TS sin del :) Det kan være helt normalt, og det trenger ikke være helt normalt. TS må jo uansett sjekke det videre, jeg forteller bare min historie hvor lege sa alt var ok når det faktisk var avvik. Svært mange rundt om i landet som driver utdatert og gammeldags praksis rundt om i landet da, florerer jo av poster hvor jenter skriver om hcg-prøver de første ukene her på forumet. 

AnonymBruker
Skrevet

Ser at målingene er veldig lave, men det kan jo fortsatt bety at du bare produserer hcg sent. Alt kan være bra, men oppfordrer til en ny TUL bare for å være på den sikre siden. Som sakt lengere opp så vil kroppen fortsette å produsere hcg under en MA da kroppen lurer seg selv til å tro at det fortsatt er en pågående graviditet 😊 krysser fingrene for deg TS og håper alt er bra i ditt tilfelle! Hold oss gjerne oppdatert! ❤️

Gjest Albbas
Skrevet
10 hours ago, LittleBee said:

Aldri hørt om noen 50 000 grense, men at det i uke 8 flater det ut. Jeg var ganske langt fra uke 8 som 6+1 så det burde jo ikke vært for vanskelig å gjøre noe videre enn å si «her ser det bra ut». Om TS bare er 5 uker på vei så burde det normalt sett øke mer, men selvsagt kan det gå bra likevel. Derfor jeg anbefaler henne å ta en TUL til så slipper hun tenke på det. 

Jordmor er også en meget dyktig spesialist som har vært overlege på kvinneklinikken på et av Norges største sykehus i mange år. Hun kan nok sakene sine :) 

-Meg som tydeligvis var blitt anonym..b05 på første post

Det flater ut rundt uke 6 allerede. Hcg er ikke anbefalt å måle og sammenligne fra uti uke 6 en gang fordi det er så upresist. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...