Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I dagens Norge får ikke menn barn før etter de er 30+ og en fjerdedel får aldri barn. Kvinner klager over at menn ikke vil slå seg til ro og det er en kjent sak at det er kvinner som vil gifte seg mens menn i beste fall er villige til å fri om de blir mast lenge nok på.

Menn har rett og slett ikke nok incentiver til å gifte seg. Det er en dyr fest hvor dama får bruke familiens penger på å vise seg frem for sine venninner og foreldre.

Hadde derimot gifte menn kunne stemme ved valg på sin kones vegne så ville man løftet gifte menns status. Da ville ikke menn lenger spøke om at ekteskap er som fengsel. Ekteskap.

Tilsvarende vil menn med barn kunne få stemmeretten til barna frem til de f.eks fyller 25. 18 åringer har uansett ikke livserfaringen som trengs for å kunne ta et informert valg.

Dette hadde løftet statusen ved både å slå seg til ro med en kone og få barn. Så vil kanskje noen kvinner si «skal kvinner miste stemmeretten sin?» Svaret på det er NEI. Det er frivillig å gifte seg. Et fungerende ekteskap bygger også på at man deler grunnleggende verdier. Ved å gi gifte menn kvinners stemmerett så minnes kvinner på at de bør gifte seg med en som deler hennes verdier. Dette vil også være til det beste for barna som slipper skilsmisser fordi foreldrene giftet seg med en de aldri matchet med i utgangspunktet.

Man kan jo også lure på hva som er vitsen med å gifte seg om man ikke skal opptre som en enhet utad. Om både kvinnen og mannen skal ha stemmerett så er det vel ikke vits i å være gift uansett?  

Noen barnløse og single vil kanskje klage over at dette gir gifte menn med barn urettferdig mye innflytelse. Da tror jeg man bør huske på at 1) Fedrene vil jo uansett stemme etter familiens beste og det beste for en barnefamilie er det beste for landet. Da tar man hensyn til både sin egen og kommende generasjoner. 2) Det  fødes få barn i landet og å øke statusen til far vil kunne øke antall barn. 3)  Om man får 1 eller 2 stemmer ved stortingvalg endrer ikke så mye i det store og det hele. Stemmeretten til barna vil jo bare være i en begrenset periode. 

Anonymkode: 6417a...cf8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Menn har absolutt nok incentiver og frir rett som det er, uten tvang. Dessuten er gifte menn mer beskyttet mot selvmord enn det ugifte menn er, så hva er poenget ditt egentlig, når det er bygget på ukorrekte premisser?

Anonymkode: 56993...012

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Nei.

Jeg er gift, og ingenting av det du skriver passer for min situasjon. Vårt bryllup tok 10 minutter på rådhuset, og var gratis. Vi kan også skille oss når vi vil, så jeg ser ikke på dette som noe mer bindene nå enn det var før.

Anonymkode: a6e2d...72e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Enten så får kvinner miste stemmerettigheten helt eller ikke i det hele tatt. Ingen kvinner vil gifte seg dersom de mister stemmeretten ved å gjøre det, og deres single medsøstre fortsatt får stemme. Det er uansett de som er konservative og som vil det beste for landet og deres borgere som er de som oftest gifter seg og har ekteskap som varer. De liberale, innvandringsvennlige batikkheksene vil uansett ikke gifte seg og derfor fortsette å stemme.

Forslaget er ganske dumt for det vil ikke endre noe som helst. Dersom du vil ha en endring kan du ikke bare ta fra noen få kvinner stemmeretten og la alle andre stemme, det blir for dumt.

Anonymkode: 7e4fa...b6e

• Liker 2
Skrevet

Av alle incentiver man kan velge - hvorfor skulle stemmeretten være det mest effektive? Det er jo ikke helt enormt engasjement for å stemme ved valg, akkurat..

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

HAHAH! Det må være noe av det dummeste jeg har hørt!!
For det først:

Hvorfor skal kvinner straffes for å gifte seg ved å miste stemmeretten sin??? Da gir du damer insentiv til å ikke gifte seg... Hvorfor ikke snu det på hodet, dersom menn gifter seg, kan kvinnen få mannens stemme?

Og hvofor tror du at ved å gi menn en ekstra stremme ved valg, vil gi de motivasjon til å 'slå seg til ro'? Det er temmelig lav valgdeltakelse, så å gi menn en ekstra stemme tror jeg ikke vil gi de

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vil kanskje noen kvinner si «skal kvinner miste stemmeretten sin?» Svaret på det er NEI.

Men du sier jo at kvinner skal miste den til fordel for mannen!

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Menn har absolutt nok incentiver og frir rett som det er, uten tvang. Dessuten er gifte menn mer beskyttet mot selvmord enn det ugifte menn er, så hva er poenget ditt egentlig, når det er bygget på ukorrekte premisser?

Ikke bare selvmord, men også tidlig død da kvinnene får mennene til å dra til legen tidligere ved sykdom. En singel mann venter og venter med å dra til lege at sykdommer (ofte kreft) får kommet så langt at det bare kan gå en vei.

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

1) Fedrene vil jo uansett stemme etter familiens beste og det beste for en barnefamilie er det beste for landet. Da tar man hensyn til både sin egen og kommende generasjoner.

Menn tenker ikke på familiens beste, men sitt eget beste

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

2) Det  fødes få barn i landet og å øke statusen til far vil kunne øke antall barn.

Da får heller mennene ta mer ansvar når det først kommet et barn til verden slik at damer faktisk vil ha flere barn med de.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

3)  Om man får 1 eller 2 stemmer ved stortingvalg endrer ikke så mye i det store og det hele. Stemmeretten til barna vil jo bare være i en begrenset periode. 

Kan ikke menn bare si fra seg hele stemmeretten da? Siden 1 eller 2 stemmer ikke har så mye å si det store og det hele da.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en dyr fest hvor dama får bruke familiens penger på å vise seg frem for sine venninner og foreldre.

Det kan bli dyrt, men det kan også være veldig veldig billig. Gratis på tinghuset.

Anonymkode: 89b35...552

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Så Gro Harlem Brundtland sin mann skulle brukt Gro sin stemmerett og stemt Høyre mener du, i stedet for at Gro selv skulle fått stemt på Arbeiderpartiet slik hun selvfølgelig gjør?

Anonymkode: 0ac40...df6

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes menn skal ha førsteretten til å stemme gitar. Dette er noe som virkelig opptar meg velidg og ofte...zzzzzzzzzzzzz

AnonymBruker
Skrevet

Jeg håper virkelig dette er trolling for jeg tror ikke på at noen kan være så tomme i hodet. Men det at vedkommende har brukt så lang tid på å skrive ned argumentene sine...vel..

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Argumentet for at mange menn ikke gifter seg og forblir barnløse pleier jo her inne å være at "kvinner er så kjipe og velger bort alle de gode mennene som ikke er rike eller ser ut som supermodeller". Men for så vidt glad hvis vi kan skrinlegge hele den teorien.

Ellers... Hvis man skal ha en stemme utad så burde vel det i såfall være en felles stemmeseddel som begge må enes om. Ikke overføre kvinnenes stemmrett til mannen. Det er altså helt fint mulig å ha et supert forhold og samliv og stemme ulikt også. 

Du snakker som om alle menn hater ekteskapet og gjør det ut av tvang. Det stemmer jo ikke. Det er jo masse menn som inngår ekteskap og får barn (du ser ut til å trekke likhetstegn mellom disse to tingene, men mange får jo barn uten å være gift også - og noen blir gift uten å få barn). Dette gjør de som regel helt frivillig, fordi de ønsker denne familien.

Folk bør jo gifte seg fordi de faktisk har lyst, ikke fordi de må eller får fordeler i samfunnet av det. 

Anonymkode: 28676...67d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Sjokkert over at noen faktisk svarer... 🙈😂

Anonymkode: 32099...1a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette hadde løftet statusen ved både å slå seg til ro med en kone og få barn. Så vil kanskje noen kvinner si «skal kvinner miste stemmeretten sin?» Svaret på det er NEI. Det er frivillig å gifte seg. Et fungerende ekteskap bygger også på at man deler grunnleggende verdier. Ved å gi gifte menn kvinners stemmerett så minnes kvinner på at de bør gifte seg med en som deler hennes verdier. Dette vil også være til det beste for barna som slipper skilsmisser fordi foreldrene giftet seg med en de aldri matchet med i utgangspunktet.

Anonymkode: 6417a...cf8

Gjordet ikke vondt da du fyrte av skuddet rett i egen fot? :rolleyes:

Anonymkode: b78d5...fa7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enten så får kvinner miste stemmerettigheten helt eller ikke i det hele tatt. Ingen kvinner vil gifte seg dersom de mister stemmeretten ved å gjøre det, og deres single medsøstre fortsatt får stemme. Det er uansett de som er konservative og som vil det beste for landet og deres borgere som er de som oftest gifter seg og har ekteskap som varer. De liberale, innvandringsvennlige batikkheksene vil uansett ikke gifte seg og derfor fortsette å stemme.

Forslaget er ganske dumt for det vil ikke endre noe som helst. Dersom du vil ha en endring kan du ikke bare ta fra noen få kvinner stemmeretten og la alle andre stemme, det blir for dumt.

Kritikken av TS  sitt innlegg er at han ikke vil ta stemmeretten fra samtlige kvinner? :blink:

Anonymkode: 825a4...677

Skrevet

Har du sittet lenge alene med tankene dine før du formulerte dette innlegget? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kritikken av TS  sitt innlegg er at han ikke vil ta stemmeretten fra samtlige kvinner? :blink:

Anonymkode: 825a4...677

Jeg har forsøkt å diskutere det her inne tidligere med det resultatet at jeg ble kalt Eva Braun og en forræder mot mitt eget kjønn.
Systemet vi har i dag om at alle over 18 har stemmerett er tullete og burde helt klart opp til vurdering.

AnonymBruker
Skrevet

Alle som er bidragspliktig, bidragsmottaker, pensjonist i utlandet eller på annen måte har mottatt stønad fra NAV gjeldende kalenderår burde fratas stemmeretten i gjeldene valg. Unntak: mottakere av barnetrygd. 

Anonymkode: 3453b...9f1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg en kvinne som er engasjert i politikken. Og jeg har vært gift, blitt fridd til 3 ganger, og hatt noen seriøse forhold i min tid. Felles for alle disse mennene, er at de kunne ikke ha brydd seg mindre om politikk. Og har enten ikke stemt, eller bare stemt det samme som meg. 

Så du må nok friste menn, med noe helt annet skal du få de til å gifte seg. 

Anonymkode: 00be9...2c4

AnonymBruker
Skrevet

Helt utrolig at noen orker å legge ned så mye i svada som i HI.....

Anonymkode: 60b64...7c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Alle som er bidragspliktig, bidragsmottaker, pensjonist i utlandet eller på annen måte har mottatt stønad fra NAV gjeldende kalenderår burde fratas stemmeretten i gjeldene valg. Unntak: mottakere av barnetrygd. 

Anonymkode: 3453b...9f1

Hvorfor?

Anonymkode: 00be9...2c4

AnonymBruker
Skrevet

😂😂😂😂😂😂😂😂

Men hva med de som er gift med samme kjønn da? Hvem av ektefellene går som "mannen" i et lesbisk ekteskap? Og hva med to homofile som er gift, skal den ene av dem miste stemmeretten sin?

Anonymkode: 94ab8...bc3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...